بازار نفت جهانی در انتظار تصمیم بزرگ/ پیشتازی کرونا از قیمت طلای سیاه

موج کاهش تقاضا در بازار نفت جهانی در ادامه شیوع بیماری کرونا، قیمت نفت را به دلیل افت تقاضا و کند شدن رشد اقتصاد جهانی در سال جاری میلادی ۲۵ درصد کاهش داده است. برای تعادل بخشی به این بازار، کاهش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت اوپک و متحدانش می‌تواند تا حدودی شرایط را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول بهبود ببخشد.

بازار سوت و کور

رونق بازار شب عید با شروع ویروس کرونا در کشور از دست رفت. در حال حاضر فروش واحد‌های صنفی در حوزه‌های مختلف به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و مشخص نیست با شرایطی که به صورت ناگهانی برای بازار به وجود آمده است، چه آینده‌ای برای صاحبان کسب‌وکار‌ها رقم بخورد.

سود هر ماسک چقدر است؟

متاسفانه ضعف نظام توزیع این بار با جان مردم درگیر شده و میزان قابل توجهی از تولیدات ماسک و ژل ضدعفونی کننده را درگیر کرده است.

رمزگشایی از آمپر بنزین

پس از سهمیه بندی میزان مصرف بنزین کاهش یافت و هر چند به واسطه نزدیک شدن به شب عید این میزان در حال اوج گیری بود اما ویروس کرونا معادلات را تغییر داد.

ماجرای کارزار «به هرمزگان نیایید» چیست؟/ کرونا و سفر، پارادوکس عجیب و خطرناک ایرانیان

بی اغراق در نیمه دوم هر سال استان هرمزگان با همه جاذبه هایش یکی از مقاصد گردشگران داخلی است؛ هرمزگانی‌ها که در جریان سفر‌های نوروزی امسال پذیرای بیش از دو میلیون نفر بوده‌اند حالا با چالشی مواجهند که یک سوی آن آمدن کرونا و سوی دیگر آن آمدن زودهنگام گردشگران است.

بازار گرمی از زنجبیل تا کود الاغ

قیمت پرتقال که قبلا بین ٢‌هزار و ٥٠٠ تا ٣‌هزار و ٩٠٠ تومان بود، درحال حاضر به حدود دوبرابر رسیده و هرکیلوگرم پرتقال بین ٧ تا ٧‌هزار و ٥٠٠ تومان به فروش می‌رسد. قیمت هر کیلوگرم سیر خشک نیز به قیمت‌های متفاوتی مانند ۴۰‌هزار تا ٥٠هزار تومان به فروش می‌رسد، درحالی که تا پیش از شیوع کرونا و افزایش درخواست مردم قیمت آن بین ١٠ تا ١٥‌هزار تومان بود. قیمت هر کیلوگرم زنجبیل تازه نیز که پیش از این به قیمت ۴۰ تا ۴۵‌هزار تومان به فروش می‌رسید، براساس مشاهدات عینی خبرنگار «شهروند» به ۸۰‌هزار تومان افزایش یافته است

اشباع بازار ، شکستن قیمت ها

مسئولان وزارت صمت می‌گویند اگر میزان تقاضا برای خرید کالا‌های اساسی به بهانه ویروس کرونا بیش از ۳ برابر شود، باز هم بازار با کمبودی روبه رو نخواهد شد چرا که از ماه‌ها پیش برای تأمین نیاز کالایی شب عید، ذخیره سازی‌های لازم صورت گرفته است.

خام فروشی دولت، آفت صنایع پایین دستی/ چوب حراج به ال‌پی‌جی

کارشناسان انرژی معتقدند با توجه به ظرفیت بالای صنایع بالادستی هیچ همسویی جهت توسعه صنایع پایین دستی از سوی دولت وجود ندارد و این خطر خام فروشی انرژی را بیشتر کرده است چراکه دولت‌ها تنها به دنبال نقدینگی این سرمایه‌ها هستند و به هر چیزی جزء توسعه و تکمیل زنجیره ارزش صنایع پایین دستی توجه دارند.

کاسبان کرونایی که «آدام اسمیت» را هم شرمسار کرده‌اند

آمدن کرونا به ایران باعث شد تا بار دیگر سوی تاریک خلقیات ایرانیان بر همگان عیان شود؛ از کارکنانی که به رغم مهیا بودن شرایط دورکاری به اجبار در محیط کارشان حاضر شدند گرفته تا یکه تازی سودجویانی که درد مردم، کسب و کار این روزهایشان است، نشان داد که ورای باور‌های کلیشه‌ای مرسوم، مرز‌های اخلاقیات تا چه حد می‌تواند شکننده باشد.

13 تصمیم برای تنظیم بازار

چرا رئیس جمهوری اعلام کرد که از روز شنبه همه چیز طبق روال عادی خواهد شد؟ چه اتفاقی افتاده است که مردم می‌توانند بدون دغدغه زندگی عادی خود را داشته باشند؟

فروشگاه گردی با ماسک و دستکش

اتخاذ تصمیم‌های جدید، بخشی از کار‌هایی است که دولت در آخرین روز‌های سال ۹۸ که مصادف شده با شیوع ویروس کرونا در کشور، انجام می‌دهد. هر روز آمار جدیدی از مبتلایان به ویروس کرونا منتشر می‌شود و همین امر نگرانی کسانی را که به این ویروس مبتلا نشدند دوچندان می‌کند. هر فردی گمان این را می‌دهد که خود یا خانواده‌اش به کرونا آلوده شود، از این‌رو آن‌هایی که توانستند خانه نشین شدند و برخی‌ها هم رو به دور کاری آوردند.

زور کرونا به بازار نرسید

چیزی به عید نمانده و ویروس کرونا هم برای خودش جولان می‌دهد اما مردم خود را برای نوروز آماده می‌کنند، بازار می‌روند، خرید می‌کنند و به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند؛ انگار کرونا زورش نرسیده که بازار را به تعطیلی بکشاند.

کرونا با اقتصاد فرهنگ چه می‌کند؟

ویروس چینی کرونا نه تنها سلامت افراد، که اقتصاد و حتی فرهنگ را هم به خطر انداخته است. کرونا در چین تاکنون آسیب‌های اقتصادی جدی به دنبال داشته است. اما اصلی‌ترین آسیب آن مربوط به کسب‌وکار‌هایی بود که خود را برای سال نوی چینی، سال لونار، آماده کرده بودند. با شیوع ویروس کرونا، تمام این کسب‌وکار‌ها تعطیل شدند.

بانکرینگ هیچ مزیتی برای کشور ندارد/ خرید سوخت کشتیرانی ایران از طریق بازار‌های جهانی

به گفته سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، در حال حاضر هیچ مزیتی در صنعت بانکرینگ کشور وجود ندارد، چرا که نمی‌توانیم میزان سولفور تمام نفت کوره تولیدی را به زیر ۰.۵ درصد کاهش دهیم و تا زمانی که نتوانیم امکان فروش نفت کوره را به دست بیاوریم، بانکرینگ برای کشور دیگر هیچ مزیتی نخواهد داشت.

اثر کرونا بر کسب وکارها

ویروس کرونا به شکل رسمی از چهارشنبه گذشته در ایران ثبت شد؛ براساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، منشأ جغرافیایی کرونا در ایران، شهر قم بوده است؛ پیش‌بینی بر این است که بخش‌های صادرات، گردشگری و کسب‌وکار‌های عمومی از این اتفاق تاثیر بپذیرند.

کلید قفل توسعه صنعت پتروشیمی در دست خصوصی‌ها/ دولت‌ها نمی‌خواهند منافع خود در پتروشیمی‌‌ها را از دست بدهند

صاحبنظران معتقدند حضور دولت در تمام صنایع، مسیر توسعه را به ویژه در صنعت پتروشیمی پیچیده‌تر کرده است. اگر دولت‌ها نقش حاکمیتی خود را در این صنعت کاهش دهند، قفل ارزآوری محصولات پتروشیمی به دست بخش خصوصی باز خواهد شد.

خط پایان برای مالکان خانه‌های خالی؟

احتکار خانه، داستان دیروز و امروز نیست، خالی نگهداشتن واحد‌های مسکونی مدت‌هاست که مشکلات بی‫شماری را برای بازار مسکن به وجود آورده، این در حالی است که بسیاری از شهروندان برای تامین یک سرپناه با چالش‌های بسیاری مواجه هستند و ما در این آشفته‌بازار همچنان شاهد خاک خوردن خانه‌های خالی هستیم. در این میان اخذ مالیات از واحد‌های مسکونی خالی از جمله راهکاری است که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران به آن اشاره دارند، راهکاری که تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده و شناسایی اینگونه واحد‌های مسکونی را نیز با ابهام روبه‌رو کرده است.
5 صفحه