بلند پروازی‌های مناطق آزاد قطر برای توسعه/ قطب اقتصادی خلیج فارس به دنبال همکاری با مناطق آزاد ایران

در سال ۲۰۱۸، قطر یک سازمان مستقل به نام «سازمان مناطق آزاد قطر» (QFZA) ایجاد کرد که مسئولیت توسعه و تنظیم مناطق آزاد در قطر و اعلام مقررات مناطق آزاد مطابق با سیاست‌ها و استراتژی دولت را برعهده داشت و امروز به دنبال گسترش همکاری ها با کشورهای همسایه برای توسعه روابط میان مناطق آزاد است.

رشد سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد کرواسی چگونه شکل گرفت؟

وجود یک دیدگاه لیبرالی در سرمایه‌گذاری خارجی به‌طور فزاینده‌ای کسب‌وکار‌های خارجی را به‌سوی کرواسی و مناطق آزاد آن جذب کرده است و امروز فعالیت‌های اقتصادی همچون تولید کالا‌ها و خدمات، اتمام کالا‌ها، ذخیره کالا‌ها، عمده فروشی، فعالیت‌های پشتیبانی تجاری، ایجاد مراکز تحقیقاتی فناوری و نوآوری در آن صورت می‌گیرد.

ترک‌ها و صید ماهی از آب گل‌آلود انفجار بندر بیروت/ منطقه آزاد مرسین دست برتر ترکیه در اقتصاد منطقه/ مروارید مدیترانه در اختیار عروس خاورمیانه!

بعد از حادثه انفجار بندر بیروت، ترکیه اعلام کرد تا فعالیت دوباره بندر بیروت، بندر مرسین در خدمت لبنان است. در ترکیه، مرسین به مروارید مدیترانه معروف است و یک مرکز مهم در اقتصاد ترکیه به حساب می‌آید.

منطقه آزاد عجمان در امارات با طراحی مدرن و امتیازات ویژه آماده برای فعالیت سرمایه‌گذاران بین‌المللی

عجمان یکی از مناطق آزاد تجاری کشور امارات محسوب می‌شود که در سال ۱۹۸۸ تاسیس شد. اقتصاد این منطقه در گذشته به طور سنتی در حوزه ماهیگیری و تجارت فعال بود اما امروز با توجه به نزدیکی این شهر به شهر‌های دبی و شارجه توانسته است فرصت‌های جدیدی در جذب سرمایه‌های خارجی در بخش‌های صنعتی، تجاری و آموزشی ایجاد کند.

انفجار بندر بیروت و تبعات اقتصادی آن برای خاورمیانه/ گلوگاه اقتصاد لبنان زیر فشار

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: لبنان جایگاه ویژه‌ای در غرب آسیا دارد و این موقعیت ویژه را از چند دهه قبل همواره حفظ کرده است. منطقه خاورمیانه یک پکیج به‌هم پیوسته است و در این پکیج لبنان یکی از عناصر مهم و تاثیرگذار است و انفجار بندر بیروت تبعات زیادی برای منطقه هم خواهد داشت که از این به بعد رخ‌نمایی خواهد کرد.

سایه کرونا بر مناطق آزاد چین/ پکن چگونه اقتصاد خود را در دوران پساکرونا مدیریت خواهد کرد؟

پاندمی «کووید-۱۹» یک تغییردهنده بزرگ برای اقتصاد جهان است بیماری که بر فعالیت های اقتصادی همه کشورهای جهان سایه افکنده و حتی اقتصادهای بزرگ جهان مانند چین هم از خسارت‌های ناشی از آن مستثنی نبوده‌اند اما آنچه در این زمینه تفاوت ایجاد می‌کند نوع برخورد و تصمیمات دولت‌ها در برخورد با فعالیت‌های اقتصادی و راهکارهای خلاقانه برای عبور از این دوران است.

منطقه آزاد عدن، منطقه‌ای با ظرفیت‌های زیاد اما در گیرودار جنگ/ حمل و نقل ارزان، مزیت رقابتی منطقه خلیج عدن

منطقه آزاد عدن مرکز اقتصادی، تجاری و مرکز استراتژیک یمن است که از سده‌های پیش بزرگ‌ترین و پررونق‌ترین شهر سرزمین یمن به شمار می‌آمده و امروز نیز با وجود درگیری‌های منطقه‌ای و مبارزه بین المللی علیه تروریسم در سال‌های اخیر در آن، همچنان برای موفقیت در تجارت آزاد تلاش می‌کند.

شهرهای خلاق چگونه می‌توانند مناطق اقتصادی فعال و موفقی را رقم بزنند؟/ منطقه آزاد شهر خلاق فجیره، فعال در زمینه نوآوری رسانه

شهر خلاق در مباحث مدیریت شهری، مباحثی مانند بهتر شدن محیط زندگی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان را دنبال می‌کند. شهر خلاق فجیره نیز با ایجاد محیطی مناسب در تلاش است تا از مشاغل جدید به خصوص در زمینه نوآوری رسانه حمایت کند.

مناطق آزاد اندونزی، مناطقی استراتژیک و در حال رشد/ اندونزی به دنبال تبدیل شدن به قطب صنعت کشتی‌سازی

منطقه آزاد باتم یکی از مطرح‌ترین و شاید مهمترین منطقه آزاد در کشور اندونزی محسوب می‌شود که مزیت‌های مختلفی برای سرمایه گذاران دارد. اولین مزیت آن، این است که باتام یک منطقه صنعتی استراتژیک و در حال رشد است.

مناطق آزاد گرجستان، جولانگاه بخش خصوصی/ گرجستان به هاب حمل و نقل و لجستیک منطقه تبدیل می‌شود

گرجستان دارای ۳ منطقه آزاد صنعتی به نام‌های پوتی، کوتایسی و تفلیس است. تجارت‌های ایجاد شده در مناطق آزاد صنعتی از معافیت‌های مالیاتی خاصی برخوردار هستند و به عبارتی اگر شرکت اجناسی را برای صادرات در مناطق تجارت آزاد گرجستان تولید کند، از تمام مالیات‌ها معاف است به جز مالیات درآمد شخصی (۲۰ درصد) که از حقوق کارمندان پرداخت می‌شود.

مناطق آزاد غنا در مسیر پیشرفت و توسعه/ مناطقی که بیشترین قرابت فرهنگی را با مناطق آزاد ایران دارند

کشور غنا دارای ۱۳منطقه آزاد و ویژه اقتصادی است که از سال ۱۹۹۶ راه اندازی شده و از سوی دولت بر فعالیت آن‌ها نظارت می‌شود. هر کدام از مناطق آزاد در غنا فعالیت‌های متنوعی را دنبال می‌کنند و امروز بیش از ۹۰ هزار نفر در آن‌ها مشغول به کار هستند.

چالش‌ها و آینده مناطق آزاد و ویژه تجاری در جهان

با افزایش تعداد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در جهان چه در کشورهای توسعه یافته و چه در کشورهای در حال توسعه و با مطالباتی که امروز بشر در مورد توسعه پایدار دارد و همچنین رقابتی شدن این مناطق، آینده مناطق آزاد جهان با تصوری که در ابتدا در مورد آنها ترسیم می‌شد، متفاوت شده و امروز به خدمات پیشرفته و با سطحی بالا و نیروی انسانی متخصص مورد نیاز است و دیگر این مناطق نمی‌توانند تنها با مشوق‌های مالی اهداف خود را پیش ببرند.

نقش مناطق آزاد شیلی در توسعه اقتصادی این کشور/ با شاهراه تجارت آمریکای لاتین و آسیا آشنا شوید

کشور شیلی با بهره برداری از اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد، در سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر در تجارت خارجی خود بوده است. در همین راستا بود که منطقه آزاد «ایکیک» تحت حمایت نظامی ارتش شیلی ایجاد شد و امروز به منطقه‌ای به منظور پشتیبانی از توسعه اقتصادی این کشور تبدیل شده است.

چه عواملی باعث پیشرفت اولین منطقه آزاد تجاری جهان شده است؟/ بهشت شرکت‌های چند ملیتی

ابتکار تاسیس منطقه آزاد را با کشور ایرلند می‌دانند، اما این کشور از زمان تاسیس اولین منطقه آزاد خود تاکنون، مبادرت به افزایش قارچ گونه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خود نکرده است و با تمرکز بر همان مناطق موجود و پایبندی به قوانین حاکم در آن توانسته نظر شرکت های چند ملیتی را جلب کند.

مناطق آزاد آرژانتین راهی برای توسعه اقتصادی در این کشور/ آرژانتینی‌های در سودای بازگشت به مسیر توسعه

آرژانتین یکی از زیباترین کشورهای آمریکای لاتین محسوب می‌شود که دارای فرهنگ غنی و منابع طبیعی بسیار است. اما سالهاست این کشور فشار بدهی‌های سنگین میلیارد دلاری را حس می‌کند و همین امر موجب بهم‌ریختگی های اقتصادی و سیاسی بسیاری در این کشور شده است.

مناطق ویژه اقتصادی تانزانیا در سودای رسیدن به رقابتی جهانی

کشور تانزانیا کشوری غنی از لحاظ منابع طبیعی است و بسیاری از فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران معتقدند این کشور منابع استفاده نشده فراوانی دارد که می‌تواند عاملی برای سرمایه گذاری بیشتر در این کشور و حرکت به سمت توسعه اقتصادی باشد. دولت تانزانیا با درنظر گرفتن برنامه‌ای اقتصادی، در نظر دارد تا با استفاده از مناطق ویژه اقتصادی به رشد این کشور کمک کند.

مناطق آزاد لبنان و تلاش برای حمایت از جامعه محلی/ چرا مناطق آزاد عروس خاورمیانه رشد چشمگیری نداشته است؟

لبنان با وجود درگیری های داخلی و جنگ های خارجی توانسته اقتصاد خود را سر پا نگه دارد و نمونه ای موفق از مدیریت اقتصاد باشد. این کشور با وجود کوچک بودن، اما دارای موقعیت استراتژیک خاص است و همین واقع شدن در تقاطع اروپا، آسیا و آفریقا و همچنین جاذبه های گردشگری فراوان، موجب جلب توجه جهانیان به آن شده است. این کشور در تلاش است تا با گسترش مناطق اقتصادی خود، در توانمندسازی جامعه محلی رشد چشمگیری ایجاد کند.
3 صفحه