یارانه کور کرونایی به ضرر اقتصاد خواهد بود/ مبارزه با رکود، مهمتر از تورم

سعید مسگری گفت: شاید چاره‌ای نباشد که در شرایط فعلی از خلق پول استفاده کرد چرا که در شرایط فعلی تورم دغدغه اصلی اقتصاد نیست. در نیمه نخست سال جدید باید به فکر تامین منابع مورد نیاز کرونا بود. خلق پول و استقراض از بانک مرکزی البته باید کنترل شده و با سیاست‌های پولی مناسب، تبعات تورمی آن تا حد ممکن کنترل شود.

ابعاد ترسناک اقتصاد جهانی پس از كرونا

هنوز بحران کرونا تمام نشده، هشدار‌ها شروع شده است. شرایط اقتصادی وخیمی در راه است. یکی از مقامات سابق بانک انگلیس هشدار داده که تا چند ماه دیگر بیکاری، خصوصا در بریتانیا و آمریکا، بسیار شدید خواهد شد؛ حتی شدیدتر از شرایط وخیم اقتصادی پیش از جنگ جهانی دوم که از آن به «رکود بزرگ» یاد می‌کنند.

کرونا بحرانی شبیه به جنگ

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی به بررسی بحران کرونا پرداخته و آورده است که بحران حاصل از بیماری همه گیر کرونا از جهاتی بسیار شبیه به جنگ است.

دستاورد اقتصادی سال ۹۸ واقع‌بینی عمومی بود/ اتفاق بد، کاهش قدرت خرید مردم است/ اقتصاد ایران زیر بار رِفرم و اصلاحات نمی‌رود

یک کارشناس اقتصادی گفت: بزرگترین اتفاق مثبت در شرایط فعلی اقتصاد ایران این است که همه دارند واقع‌بینانه نگاه می‌کنند، چون دیگر قدرت پول نفت وجود ندارد؛ این واقع‌بینی بیشتر شده است و این واقع‌بینی کمک خواهد کرد که تصمیمات صحیح‌تری گرفته شود با اینکه بسیار سخت خواهد بود.

دولت متمم کرونایی بودجه 99 را ارائه کند/ باید پیش‌بینی دو ساله داشته باشیم

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: دولت باید یک طرح به‌عنوان متمم یا اصلاح بودجه یا حتی لایحه‌ای را برای جبران خسارتی که ویروس کرونا به همه اقشار مردم زده است را در برنامه‌های فوری خود قرار دهد. البته به‌طور کامل نمی‌توان این خسارت‌ها را ترمیم کرد، اما طرح کمک‌رسانی باید حداقل به حدی باشد که این افراد را سرپا نگه دارد.

اقتصاد ایران از جهالت و تندروی رنج می‌برد/ تنها راه نجات، تعامل بین‌المللی است

مهدی پازوکی گفت: در ایران تندرو‌هایی وجود دارند که موفق شدند ایران را به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف ببرند، ایران به لیست کشور‌های غیرهمکار رفت و متاسفانه با دادن سیگنال منفی حتی بازار ارز را دچار مشکل کردند. البته مساله این است که امروز مشکل اقتصاد ایران با پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف حل نمی‌شود و مشکل ما تحریم‌های ظالمانه است، اما نپذیرفتن اف‌ای‌تی‌اف از سوی ایران این مشکل را مضاعف کرد.

آمریکا این همه پول را از کجا می‌آورد؟

اما بحرانی که کرونا ایجاد کرده، باعث شد که سرمایه گذاران به خرید اوراق قرضه آمریکایی متمایل شوند. این در حالی است که نرخ بهره ۱۰ ساله اوراق قرضه آمریکا در ماه جاری به ۰.۵۴ درصد رسید. به رغم اینکه این درصد کم است، اما باز هم سرمایه گذاران مایل اند اوراق قرضه را خریداری کنند. چون به گفته ایندیپندنت عربی، سرمایه گذاران فقط می‌خواهند جای امنی برای حفظ ارزش دارایی خود پیدا کنند.

اثرات اقتصادی کرونا وسیع‌تر از طرح‌های دولت/ تلنگری که کرونا برای حکمرانی بهتر خواهد زد

درباره آثار اقتصادی ویروس کرونا بحث‌های فراوانی شده است. عموماً، اما اثرات مخرب اقتصادی ویروس کرونا محدود به خسارت‌هایی شده که به کسب و کار‌های خرد در ایام منتهی به نوروز می‌شود. هر چند این خود نوعی از خسارت به اقتصاد است، اما به واقع تاثیر کرونا بر اقتصاد گسترده‌تر از این محدوده خاص است. دولت تا به حال در واکنش به خسارات کرونا چند طرح از جمله تعویق تسهیلات بانکی و یا کمک هزینه‌هایی را در نظر گرفته است که این مسئله تنها به بخشی از اثرات کرونا بر اقتصاد ربط پیدا می‌کند.

اقتصاد باسرعت در مسیر بسته‌تر شدن است

داوود سوری نسبت به فقدان نظریه برای اداره سیاسی و اقتصادی کشور و حرکت سریع اقتصاد کشور به سمت بسته‌تر شدن هشدار داد و با بیان اینکه «روحانی آرزو دارد این دوره هر چه زودتر تمام شود» گفت: البته در ساختار سیاسی ایران قطعاً استعفای رئیس‌جمهوری اتفاقی نمی‌افتد.

کرونا؛ کاتالیزور بحران اقتصادی آمریکا

کرونا اقتصادآمریکا را که از ماه‌ها قبل نشانه‌های رکود در آن عیان بود، به چالش کشیده است و نظام حاکم با مداخله بی‌سابقه در بازار‌ها و ترزیق سنگین نقدینگی تلاش دارند شاخص‌ها را حفظ کنند.

تسهیلات بانکی برای کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا/ از امروز محدودیت‌های جدید اعمال می‌شود

رئیس جمهور در جلسه اقتصادی کرونا گفت: فکر نمی‌کنم هیچ کشوری شرایط ایران را داشته باشد، در سخت‌ترین شرایطی که کشور با آن مواجه است، ما ۲۰ هزار تخت خالی بیمارستانی خالی در اختیار داریم.

بخشی از صادرات ایران مصداق «کلیه فروشی» است/ کرونا را به فرصت برای اقتصاد ایران تبدیل کنیم/ نفت، نقمت است تا نعمت

یک اقتصاددان و استاد دانشگاه معتقد است: نفت همیشه برای اقتصاد ایران نقمت بوده تا نعمت و برای کشور‌های نفتی فروش نفت با قیمت ۲۴ دلار فاجعه است. امیدواریم از ظرفیت‌های داخلی استفاده شود و اگر با اصلاح ساختار در اقتصاد کشور رانت حذف شود و از تولید و صادرات دانش پایه حمایت شده و از حجم زیاد تصدی گری‌های غیرضرور دولتی بپرهیزیم.
1 صفحه