اقتصاد۲۴ - امروزه موتورهای جستجو از ارکان مهم و بسیار درآمدزای اقتصاد فضای مجازی در دنیا است و در بازار جستجوگرهای فضای مجازی، گوگل از موتورهای جستجوی محبوب دنیا به شمار میرود؛ به طوری که بیش از ۸۰ درصد جستجوی اینترنتی را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده است و این باعث شده است از سایر رقبا مانند یاهو، بینگ، یاندکس و بایدو سبقت بگیرد.
به گزارش سایت statista، در سال ۲۰۲۰، گوگل با حدود ۸۶ درصد، بینک حدود ۶ درصد، یاهو حدود ۲ و نیم درصد و بایدو حدود نیم درصد از سهم جستجوی دنیا را به خود اختصاص داده داده اند. نکته قابل توجه آنکه سهم بازار گوگل در سال ۲۰۱۰، بیش از ۹۰ درصد بوده است که در حال حاضر به دلیل رشد جستجوگرهای کشورهای مختلف به رقم حدود ۵ درصد کاهش یافته است.
طبق گزارش ها، بیشترین سهم گوگل از جستجویهای اینترنتی در کشورهای مختلف، متعلق به کشور هند است؛ بطوری که این غول موتور جستجو ۹۵ درصد سهم بازار در هند را در اختیار دارد. برزیل ۹۲ درصد، ایتالیا ۹۱ درصد، اسپانیا ۹۱ درصد، استرالیا ۸۹ درصد، کانادا ۸۶ درصد، هونگ کنگ ۸۷ درصد، آلمان ۸۵ درصد، انگلیس ۸۵ درصد، فرانسه ۸۵ درصد، کره جنوبی ۸۳ درصد در رتبههای بعدی قرار دارند.
بیشتر بخوانید: چرا ایرانیان به سرویسهای گوگل دسترسی ندارند؟
یکی از عوامل موفقیت گوگل در تسخیر بازارهای جهانی جستجوگر اینترنت، اختصاص بودجه فراوان به تحقیق و توسعه است، به طوری که این شرکت بیش از ۱۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به این موضوع اختصاص داده است. گوگل یکی از بالاترین درآمدهای شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال ۲۰۲۰ داشته است و با حدود ۱۸۱ میلیارد دلار در رتبههای نخست درآمدزایی قرار داشته است. این در حالی است گوگل در سال ۲۰۱۵، بیش از ۷۵ میلیارد دلار درآمد داشته است که طی ۵ سال اخیر، رشد بیش از ۲ برابری را تجربه کرده است. بیشتر درآمد گوگل از طریق تبلیغات حاصل میشود. درآمد دیگر موتورهای جستجوی در سال ۲۰۱۵ به ترتیب بایدو با ۱۰.۳ میلیارد دلار، نیور کره جنوبی با ۳ میلیارد دلار و یاندکس روسیه با ۱ میلیارد دلار بوده است.
در حالی که گوگل در اکثر نقاط جهان رتبه اول را دارد، بایدو و یاندکس در چین و روسیه تسلط دارند و با نام تجاری گوگل رقابت میکنند. ارزش بایدو نیز از ۱۹۰ میلیون دلار به بیش از ۴ میلیارد دلار افزایش یافته است.
یکی از چالشهای گوگل، نارضایتیهای کشورهای مختلف و حتی سیاستمداران و شرکتهای آمریکایی بابت انحصار این شرکت در بازار جستجوگر اینترنت است که در سالهای اخیر همواره به عنوان موضوع مطرح بوده است؛ یکی از برجستهترین این عدم رضایت کشورها بابت انحصارگرایی گوگل و نقض قوانین کشورها توسط این شرکت، ثبت رکورد جریمه ۴.۳ میلیارد یورویی از سوی کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۸ بوده است.
منبع: تسنیم