تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
در ادامه توسعه چابهار؛

باید منطقه آزاد چابهار به هلسینکی وصل شود

انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (ASEAN) که در یک دهه اخیر بار‌ها و بار‌ها نامش را شنیده‌ایم، یک اتحادیه تجارت آزاد است که در آن سوی اقیانوس هند قرار گرفته. یک باشگاه ۱۰ عضوی که بیش از ۶۶۰ میلیون نفر جمعیت دارد.

منطقه آزاد چابهار

اقتصاد۲۴- اعضای آ‌سه‌آن را اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، برونئی، ویتنام، لائوس، میانمار و کامبوج تشکیل می‌دهند. این منطقه تجارت آزاد در سال 1967 تشکیل شده و بیشتر از نیم‌قرن از عمر آن می‌گذرد.

آنها تقریبا از مقرراتی گمرکی شبیه قوانین تجاری منطقه آزاد چابهار برای داد‌و‌ستد استفاده می‌کنند. تولید ناخالص داخلی (GDP) آ‌سه‌آنی‌ها در سال 2020، به 9/7 تریلیون دلار رسیده است. همچنین HDI یا همان شاخص توسعه انسانی آنها عدد رؤیایی و بالای 0/723 را نشان می‌دهد.

همه این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که تجارت با آنها یک بازی برد ـ برد است. اما اینجا باید بگویم حتما لازم نیست با آنها وارد بازی تجارت مستقیم شویم، بلکه می‌توانیم «همکار تجاری» (business partner) آنها باشیم. اینجاست که پای چابهار به میان می‌آید؛ منطقه آزاد تجاری ـ اقتصادی ایران در لبه اقیانوس. چابهار می‌تواند کالاهای ساخت ASEAN را ابتدا در بنادر کلانتری و بهشتی بپذیرد و سپس این کالاها را با خطوط ریلی به شمال اروپا یا همان حوزه کشورهای اسکاندیناوی (نروژ، فنلاند، سوئد و دانمارک) بفرستد.


بیشتر بخوانید: چابهار یکی از قطب‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی کشور خواهد شد


اما اگر گزینه نقدتر و در ‌دسترس‌تر را متصور شویم، باید دست روی اتحادیه تجاری اوراسیا بگذاریم؛ باشگاهی نوظهور و تازه‌نفس که رقیب حوزه یورو است و متشکل از کشورهای در‌حال‌توسعه. جنس اعضای اوراسیا تقریبا شبیه اعضای آ‌سه‌آن است و این پارامتر، کار تجارت را برای دو طرف آسان می‌کند. ما نباید تمام تمرکز خود را روی کشورهایی همچون هند و چین داشته باشیم؛ عصر جدید، عصر تجارت با کشورهای در‌حال‌توسعه است؛ کشورهایی که کوچک هستند اما حرف‌های جذابی در بازار خرده‌برندها دارند.

از طرف دیگر، کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا نیز تقریبا 200 میلیون نفر جمعیت دارند و حجم تولید ناخالص داخلی آنها در سال های اخیر، 4/5 تریلیون دلار شده است. نقش چابهار در اتصال تجاری آ‌سه‌آن به اوراسیا، یک موقعیت بی‌بدیل است. کدام شهر در ایران یا کشورهای حوزه خلیج فارس را سراغ دارید که بتواند نقش واسطه تجاری چابهار را ایفا کند؟

اگر یک حساب سرانگشتی درباره درآمدهای ترانزیتی منطقه آزاد چابهار برای انتقال کالا از اوراسیا به آ‌سه‌آن یا معکوس آن داشته باشیم، قطعا عدد درخور توجهی می‌شود. مهم‌تر از حداقل و حداکثر این درآمد ترانزیتی، ارز‌آوری آن برای کشورمان است.

اگر نگاه توسعه‌گرا و شعارگونه رایج در کشورمان را که در ادبیات اقتصادی ایران جا افتاده است کنار بگذاریم، آن‌وقت باید بگویم که حتی اگر بشود تمام پروژه‌های ریلی کشور را تعطیل کنیم، باید در کمترین زمان ممکن چابهار را ازطریق یزد، تهران، رشت، انزلی و آستارا به باکو، مسکو و در‌نهایت هلسینکی متصل کنیم. بله، چابهار نقطه اتصال جنوب‌شرقی‌ترین نقطه قاره کهن به شمالی‌ترین نقطه قاره سبز است. شاید اگر ظرفیت گمرکی چابهار 10 برابر شود و از هشت میلیون تُن به 80 میلیون تُن برسد و انبارهای ترانزیتی مدرنی در آنجا راه‌اندازی شود، آن‌وقت کشور ایران کاملا از نفت بی‌نیاز شده و سایه طلای سیاه از سر اقتصاد ما کم شود. چشم‌ها را باید شست، چابهار را جور دیگر باید دید.

**مهدی دل‌روشن، تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل

منبع: فرینا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران