تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
روند زمان‌بر مذاکرات شرکت‌ها با دولتمردان

جدال بر سر مقررات گذاری رمزارز‌ها

ارز‌های دیجیتال نه تنها در ایران که در کل جهان هنوز در ابتدای مسیر قانون گذاری دچار چالش هستند. دقیقا همان چیزی که پای مدیران ریپل را به دادگاه باز کرده است.

جدال بر سر مقررات گذاری رمزارز‌ها

اقتصاد ۲۴ - اواخر سال گذشته میلادی هنگامی که قانون‌گذاران فدرال یکی از محبوب‌ترین پلت‌فرم‌های ارز دیجیتالی را به فروش غیرقانونی ۳۸/ ۱ میلیارد دلار پول دیجیتالی به سرمایه‌گذاران متهم کردند لحظه‌ای مهم در تلاش‌ها برای مهار یک بازار به سرعت درحال رشد رقم خورد. اقدام مقامات فدرال همچنین یک لحظه مهم در تلاش‌های فعالان صنعت ارز‌های دیجیتال برای ورود عمیق در بازی نفوذ واشنگتن محسوب می‌شود. شرکت یاد شده یعنی ریپل لبز (Ripple Labs) برای ارائه دفاعیات خود به کمیسیون اوراق بهادار آمریکا، از تعداد زیادی لابیست، وکیل و شخصیت‌های پرنفوذ استفاده کرده است. این دعوای حقوقی یکی از دعاوی بزرگ بر سر محدودیت‌ها و الزام‌هایی است که دولت باید برای استفاده از ارز‌های دیجیتال اعمال کند. در سه ماه اخیر شرکت ریپل لبز دو شرکت لابی‌گر را به استخدام درآورده است. این شرکت همچنین از خدمات یک شرکت مشاوره‌ای که اعضای آن افراد نزدیک به هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ هستند استفاده کرده است.

هدف، تهیه دفاعیات قدرتمند برای ارائه به کمیسیون اوراق بهادار است. ریپل لبز همچنین برای دفاع از خود در این کمیسیون، خانم ماری وایت، رئیس پیشین کمیسیون یاد شده در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما را به استخدام درآورده است. ریپل لبز تنها یکی از شرکت‌هایی است که در زمینه ارز‌های دیجیتال فعالیت می‌کنند و به‌دنبال افزایش نفوذ در واشنگتن هستند و این تلاش‌ها درحالی انجام می‌شود که دولت جو بایدن تدوین سیاست‌ها برای تعیین مسیر صنعت انقلاب‌گونه ارز‌های دیجیتالی را آغاز کرده است. صنعت ارز‌های دیجیتالی غیرمتمرکز به سرعت درحال رشد است و حرکت سرمایه‌گذاران کوچک و بزرگ و شرکت‌ها به سوی این ارز‌ها اثرات فراگیر بر بازار‌های مختلف و اقتصاد خواهد داشت. تحولات یک سال اخیر در این صنعت توجه قانون‌گذاران، کارشناسان و دولت‌ها را هم به خود جلب کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی دیجیتالی، نهادی که یک گروه لابی‌گر در حوزه ارز‌های دیجیتالی است ماه گذشته در یک گردهمایی مجازی خطاب به دیگر گروه‌های لابی‌گر، مدیران شرکت‌های فعال در حوزه ارز‌های دیجیتال و دو قانون‌گذار مجلس نمایندگان که هوادار گسترش ارز‌های یاد شده هستند گفت: «تحولی بسیار عظیم در حال رخ دادن است، اگر ما برنامه‌ریزی و اقدام را خیلی زود آغاز نکنیم همه چیز در معرض ریسک قرار خواهد گرفت.» تاکنون ارز‌های دیجیتالی یک حوزه بسیار پرریسک برای سرمایه‌گذاری بوده، اما از پیش این حوزه از سرمایه‌گذاری بر نحوه رفتار بسیاری از سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها و حتی برخی بانک‌های مرکزی اثر گذاشته و سبب تغییر رفتار آن‌ها شده است. شرکتی نظیر ریپل لبز که در سانفرانسیسکو مستقر است مدیریت پلت‌فرم‌هایی را در دست دارد که به مشتری‌ها امکان می‌دهد از طریق یک سیستم، پرداخت‌های بین‌المللی را تقریبا به شکل فوری انجام دهند و این سیستم در خارج از شبکه‌های پولی دولت آمریکاست.


بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاران ریپل از رئیس سابق کمیسیون بورس آمریکا شکایت می‌کنند


ارزش بازار ارز‌های دیجیتال از ۲۰۰ میلیارد دلار در دو سال قبل به ۲۴۰۰ میلیارد دلار رسیده و این رقم دو برابر میزان دلاری است که در سطح جهان در گردش است. رشد ارز‌های دیجیتال بسیار سریع بوده و تمام آنچه اکنون شاهد آن هستیم با ایجاد بیت‌کوین در یک دهه قبل آغاز شد. اکنون این باور وجود دارد که آینده صنعت ارز‌های دیجیتالی، حداقل در آمریکا، در واشنگتن رقم خواهد خورد. در نتیجه شرکت‌های فعال در این حوزه به سرعت درحال به استخدام درآوردن و جلب نظر افراد ذی‌نفوذ هستند.

هیات مشاوران در اتاق بازرگانی دیجیتالی شامل مقامات پیشین فدرال از جمله یک عضو سابق کنگره و رئیس جدید کمیسیون معاملات فیوچر کامودیتی‌هاست. او عضو هیات‌مدیره شرکت بلاک‌فی (BlockFi) یعنی یک شرکت خدمات مالی است که تلاش می‌کند بین ارز‌های دیجیتال و مدیران سرمایه‌گذاری ارتباط برقرار کند. از سوی دیگر، اخیرا رئیس پیشین کمیته مالی مجلس سنا و مشاور ارشد پیشین باراک اوباما نیز در صنعت ارز‌های دیجیتال به پست‌های بالا منصوب شده‌اند. افشای سوابق لابی‌گری‌ها نشان می‌دهد تا اوایل سال‌جاری میلادی طی حداقل ۶۵ توافق، مسائل مربوط به صنعت ارز‌های دیجیتال یا بلاک‌چین حل و فصل شده است. سال ۲۰۱۹ این تعداد ۲۰ مورد بود.

ریپل و کوین‌بیس جزء شرکت‌هایی هستند که برای لابی‌گری بیشترین پرداخت‌ها را انجام می‌دهند. گروه‌های تجاری از جمله انجمن بلاک چین نیز جزء این دسته است. افزایش شدید لابی‌گری‌ها نشان می‌دهد اثرات و سهم صنعت ارز‌های دیجیتال و بلاک‌چین در اقتصاد در حال افزایش است. شرکت اف‌تی ایکس که در حوزه دادوستد ارز‌های دیجیتال فعالیت می‌کند برای به نتیجه رساندن یک پرونده حقوقی درحال خرج کردن ۱۳۵ میلیون دلار است. اخیرا ایلان ماسک، ثروتمند معروف، نظر خود را درباره دوج‌کوین بیان کرد و گفت دوج‌کوین آینده ارز است. دوج‌کوین یک ابزار مالی غیرقابل توقف است که بر جهان سیطره پیدا خواهد کرد.»

دیدگاه‌های ماسک بیش از دیگران بر قیمت بیت‌کوین و دوج‌کوین اثر می‌گذارد. هر روز تعداد زیادی از مدیران شرکت‌های فعال در حوزه ارز‌های دیجیتال، سرمایه‌گذاران بزرگ در بورس و نیز اقتصاددان‌ها درباره فعالیت این بازار اظهارنظر می‌کنند و هیجان‌ها درباره این بازار ادامه دارد. به‌دلیل آنکه شرکت‌های فعال در این صنعت درحال استخدام مقامات پیشین دولتی هستند، ادعا‌هایی درباره تضاد منافع مطرح شده است. جی کلیتون که تا ماه دسامبر رئیس کمیسیون اوراق بهادار بود اکنون مشاور صندوق سرمایه‌گذاری وان ریور دیجیتال است که صد‌ها میلیون دلار برای مشتری‌ها در بیت‌کوین و اتریوم سرمایه‌گذاری کرده است. کلیتون از اظهارنظر در این زمینه اجتناب کرد. یک روز قبل از آنکه او از ریاست کمیسیون اوراق بهادار استعفا دهد این نهاد از شرکت ریپل لبز شکایت کرد و جالب است بدانید این شرکت رقیب بیت‌کوین است. کمیسیون اوراق بهادار ادعا کرده بود ریپل لبز به شکل غیرقانونی ۳/ ۱ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاران گرفته است.

از سوی دیگر ماه جاری میلادی شرکت بایننس یو اس که مدیریت یک صرافی ارز دیجیتال را برعهده دارد، برایان بروکس را به عنوان مدیرعامل انتخاب کرد. او تا ماه ژانویه رئیس «دفتر حسابرسی ارز» بود. این دفتر به تدوین مقررات برای بانک‌ها کمک می‌کند. یک روز قبل از آنکه او از سمت خود کناره‌گیری کند دفتر یاد شده به بانک دیجیتالی انکوریج مجوز داد و به این ترتیب بانک یاد شده به نخستین بانک دیجیتالی آمریکا تبدیل شد. سخنگوی بروکس گفته است: «شرکت بایننس یو‌اس یک بانک نیست، بنابراین نمی‌توان مساله تضاد منافع را مطرح کرد.» این گونه موارد کم نیست.

تاکنون صنعت ارز‌های دیجیتال به یک حامی بزرگ در مبارزات انتخاباتی تبدیل نشده است، البته مواردی از کمک مالی مدیران شرکت‌های فعال در این حوزه به گروه‌های سیاسی حامی نامزد‌های انتخابات‌ها وجود دارد. شرکت‌های یاد شده فهرستی بلند از اهداف لابی‌گری دارند. ماه مارس نامه‌ای هشت صفحه‌ای از سوی این صنعت برای جو بایدن ارسال و در آن خواسته‌های شرکت‌ها مطرح شد. رسیدن به مقررات مورد رضایت شرکت‌های بزرگ مبادله‌کننده ارز‌های دیجیتال اصلا کار آسانی نیست و روند پیش‌رو یک روند زمان‌بر خواهد بود. رهبران صنعت ارز‌های دیجیتال معتقدند دولت بایدن برعکس دولت قبل، با شرکت‌ها همراهی خواهد کرد. البته دیدگاه‌هایی که تاکنون از سوی وزیر دارایی مطرح شده بسیار ناامیدکننده بوده است. خانم جنت یلن چندی پیش گفته بود: «ارز‌های دیجیتالی دارایی‌هایی بسیار مستعد سفته‌بازی هستند و نوسان در آن‌ها شدید است. من نگران زیان‌هایی هستم که به سرمایه‌گذاران وارد خواهد شد.» تلاش‌ها برای اثرگذاری بر واشنگتن از مدت‌ها قبل از شروع کار دولت جدید آغاز شده بود. پیش‌بینی می‌شود این تلاش‌ها ادامه پیدا کند و با توجه به حرکت سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها به سوی بازار ارز‌های دیجیتالی، احتمالا تلاش‌های یاد شده موفق خواهند بود و آنچه در آینده تدوین می‌شود تحت تاثیر این فشار‌ها قرار خواهد داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲