اقتصاد۲۴- همزمان با فصل گرما و گرم شدن بازار نوشیدنیهای خنک، شرکتهای تولیدکننده شربت نیز درصدی از افزایش قیمت را برای محصولات خود اعمال کردهاند بهطوری که حجمهای ۳ لیتری که تا ۲ماه پیش حدود ۷۵ هزار تومان قیمت داشتند امروز ۹۰ هزار تومان به فروش میرسند.
این در حالی است که در طول سال گذشته هم این محصولات بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشتند و بطریهای ۲ لیتری ۴۰ هزار تومانی پارسال، حالا ۶۰ هزار تومان قیمت خوردهاند.
مقایسه قیمتها نشان میدهد افزایش قیمت در حجمهای پایین و انواع شیشهای کمتر از انواع بطری بوده است. سنایچ و شادلی معروفترینهای بازار در زمینه شربت هستند، اما برندهای دیگری هم هستند که اغلب با محصولات دیگری به معروفیت رسیدهاند، اما در زمینه تولید شربت هم فعالند.
برخی از این برندها عبارتند از: سمیه، مصطفوی، کامبیز، گلستان، شاهسوند و همچنین بدر که یکی از خوشنامترینها در زمینه تولید مرباست، اما بیشتر این برندها بیش از یک یا دو نوع شربت تولید نمیکنند.
بیشتربخوانید:گرانی کالاهای اساسی از ۱۰۰ روز اول تا ۱۰۰ روز آخر دولت
حرف از شربت که میشود به هیچ عنوان نمیتوان از برند معروف سان کوئیک، که خیلیها به اشتباه به آن سنکوئیک میگفتند، صرفنظر کرد؛ نوستالژیکترین شربت موجود در بازار ایران که نامش برای بسیاری از مردم تا سالها مترادف با شربت پرتقال بود.
البته این شربت وارداتی حالا به راحتی در سوپرمارکتها پیدا نمیشود، اما در بعضی از مغازههای خاص که محصولات وارداتی غیررسمی را میفروشند - و تعدادشان هم کم نیست - هنوز میتوان شربت سانکوئیک را پیدا کرد. قیمت آن البته با برندهای داخلی قابل مقایسه نیست و یک شیشه یک لیتری آن ۱۸۰ هزار تومان قیمت دارد.
سنایچ همچنان با تنوع بالای محصولات در بازار شربت حرف اول را میزند. توجه به ذائقه مخاطب و افزودن شربتهایی با طعمهای جدید به فهرست محصولات فعلا رقابت با این برند را دشوار کرده است. این شرکت علاوه بر طعمهای معمول میوهای، شربتهایی با طعم وانیل، دارچین و طعم میوههای غیربومی مثل بلوکاراسائو و کرن بری را به بازار عرضه کرده که استقبال خوبی هم از آنها شده است.