تاریخ انتشار: ۰۷:۲۱ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۰
عضو فقه های شورای نگهبان:

اگر یک داوطلب حداقل معیار‌ها را داشته باشد، آن داوطلب تائید می‌شود

آیت الله مدرسی یزدی با تأکید بر اینکه هیچ کس حاضر نیست با نقض قانون، مشارکت بالا رود، گفت: شورای نگهبان مایل است بالاترین مشارکت در انتخابات وجود داشته باشد و کسی که پایین‌ترین سطح معیار‌ها را هم داشته باشد را تائید می‌کند.

آیت الله مدرسی یزدی

اقتصاد۲۴-  آیت الله مدرسی یزدی عضو فق‌های شورای نگهبان در ویژه برنامه زنده «وقت انتخاب» که از صفحه اینستاگرام این خبرگزاری پخش شد، با اشاره روند برررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری گفت: شورای نگهبان فراتر از قانون عمل نمی‌کند، هرکاری انجام بدهد براساس قانون و وظایفی است که برعهده شورا گذاشته است.

وی تأکید کرد اگر صلاحیت فردی تائید می‌شود اصلا برای جایی مصلحت و خلاف قانون انجام شدن نیست و مهندسی شدن انتخابات معنایی ندارد.


بیشتر بخوانید:واکنش احمدی‌نژاد به ردصلاحیتش در شورای نگهبان


آیت الله مدرسی یزدی گفت: شورای نگهبان واحد تحقیقات دارد و اطلاعات مورد نیازی داوطلبان که مشکل قانونی هم ندارد را جمع آوری می‌کند، بعد که فرد به عنوان داوطلب رسمی خودش را عرضه کرد در واقع یک اجازه می‌دهد که درباره من تحقیق بیشتر کنید. شورای نگهبان هم از منابع رسمی قانونی معتبر استعلام می‌کند و بعد اعضای شورا فعالیت‌ها و و بحث و گفت‌وهای خود را برای بررسی صلاحیت آغاز می‌کنند و بعد رای گیری مخفیانه اعضای شورا انجام می‌شود و کسانی که رای اکثریت را آوردند تائید شده‌اند آن‌هایی هم که رای نیاورده‌اند یعنی صلاحیت آن‌ها احراز نشده است.

وی با توضیح فرق بین رد صلاحیت و عدم احراز صلاحیت درباره سوالی در مورد اعلام معیار‌های رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن گفت: در سال ۹۶ رهبر معظم انقلاب دستور فرمودند شورای نگهبان معیار‌های رجل سیاسی و مذهبی را شفاف کند، شورا این کار را انجام داد و مجلس هم با نظرات شورای نگهبان قانونی را تصویب کرد و به شورا فرستاد در ادامه این قانون بین مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت‌هایی شد و در نهایت شروطی مشخص و ابلاغ شد.

آیت الله مدرسی یزدی درباره اینکه چرا برخی پرونده‌ها در شورای نگهبان دو تا سه بار بررسی شده و به رای گذاشته شده، اضافه کرد: به طور استثنا این مسئله وجود دارد، یعنی زمانی که هنوز جلسه برقرار است یک نظر خاص و اطلاعات و مدراک جدیدی می‌رسد در صورتی که اعضا موافقت کنند دوباره بررسی و رای گیری می‌شود.

وی افزود: آنچه در اصل ۱۱۵ آمده اگر یک داوطلب حداقل معیار‌ها را داشته باشد شورای آن داوطلب را تائید می‌کند. شورا حداقل را تائید می‌کند، ولی مردم باید بعد از آن با تحقیق آن کسی که بالاترین صلاحیت دارد را انتخاب کنند.

عضو فق‌های شورای نگهبان تصریح کرد: هم در مجلس هم در خبرگان و هم در ریاست جمهوری ممکن است اتفاق بیافتد. ما همیشه حال حاضر افراد را در نظر می‌گیریم. گاهی ممکن است یک فرد یک محکومیت‌هایی دارد، ولی فرد می‌رود نقض حکم و برائت می‌گیرد و اگر مابقی شروط را داشته باشد تائید می‌شود.

آیت الله مدرسی یزدی تاکید کرد: شورای نگهبان مایل است بالاترین مشارکت وجود داشته باشد، اما هیچ کس حاضر نیست با نقض قانون، مشارکت بالا رود. ما کسی که پایین‌ترین سطح معیار‌ها را هم داشته باشد را تائید می‌کنیم تا حتی هزار نفر هم به مشارکت اضافه بشود، ولی آیا کسی می‌پذیرد کسی که مدیر و مدبر نیست و معیار‌های لازم را ندارد در فرآیند انتخابات شرکت کند؟

وی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: خیلی از نامزد‌ها برنامه داده بودند ما این برنامه‌ها را بررسی کردیم تا ببینیم آیا حداقل‌های مدیریت و مدبریت در این برنامه وجود دارد. این مسئله در کنار سایر معیار‌ها و مسائل بررسی می‌شود و در نهایت رای گیری می‌شود.

این عضو فق‌های شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری گفت: خیلی از مسائل باید بررسی شود تا ببنیم فردی مثلا مدیر و مدبر است یا نیست یا معیار‌های دیگر را دارد یا نه. اگر افراد بخواهند می‌توانند از شورا بپرسند برای چه تائید نشده‌اند و شورا هم به آن‌ها می‌گوید، حال اگر این افراد صادق باشند همان را به مردم اعلام می‌کنند، اگر نباشند هم خلاف آن را مطرح می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات آیت‌الله آملی لاریجانی که گفته بود «۲۰ سال است که از شورای نگهبان حمایت کردم، اما هیچ گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام؛» گفت: در شورای نگهبان اجماع، کم اتفاق می‌افتد، گاهی برای یک نفر موضوعی حجت است، ولی اعضای دیگر به این حجت نمی‌رسند. گاهی نظرات با هم متفاوت است. مکرر شنیدم که همین عضو شورا گفته هیچ جا به اندازه شورای نگهبان دقت نمی‌شود.

آیت الله مدرسی یزدی گفت: اگر معلوم شود به خاطر عدم تدبیر یک فرد مشکلاتی در کشور ایجاد شده، حتما در بررسی صلاحیت او، بنابر اصل مدیر و مدبر و بودن تاثیر خواهد داشت.

این عضو فق‌های شورای نگهبان درباره سوالی پیرامون عدم تائید صلاحیت جهانگیری و لاریجانی گفت: ما بنا نداریم در مصاحبه‌ها درباره افراد و اشخاص مطالبی ذکر کنیم، ولی سوابق و توانایی آن‌ها قطعا مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی زنده اضافه کرد: سن کسی که قرار است وارد روند انتخابات شود بالای ۷۵ سال نباید باشد. معمولا برای ریاست جمهوری باید توانایی جسمی و روانی باشد.

مدرسی یزدی درباره این سوال که چه توصیه‌ای به شکست خوردگان در انتخابات بعد از ۲۸ خرداد دارید؟ گفت: تعبیر شکست را نمی‌پذیرم و داوطلبان دیگر هم پیروز هستند؛ چون آمده‌اند طبق قانون رقابت کنند و، چون غرض آن‌ها این بوده است که در این رقابت کسی که بیشتر رای مردم را جمع می‌کند سر کار بیاید، پس به همه باید تبریک گفت.

وی تاکید کرد: حال اگر کسی درگیر وسوسه‌های شیطانی و برخی مسائل شد و نتیجه انتخابات را نپذیرفت، آبروی خودش را می‌برد و مردم می‌دانند چه کسی رای آورده و اکثریت به چه کسی رای دادند. کسانی که در مقابل قانون و نتیجه انتخابات بایستند یعنی هم در مقابل قانون ایستاده اند هم در مقابل رای مردم و هم در مقابل رهبری و جز ذلت دنیا و آخرت برای خودشان و کسانی که همه شان از چیز دیگری نخواهد داشت.

آیت الله مدرسی یزدی درباره این سوال که اگر تخلفی در خود شورای نگهبان صورت گیرد مرجع رسیدگی به تخلف کجاست؟ گفت: شورای نگهبان دبیر، قائم مقام، معاونت اجرایی و سخنگو دارد و یکی از وظایف دبیر شورا این است که نظارت داشته باشد. البته خیلی بعید است که تخلفی در شورا صورت گیرد، زیرا اعضای شورای نگهبان غالباً انسان‌های سالم و با سابقه بسیار خوب هستند، ولی اگر تخلف صورت گرفت پیش‌بینی شده که دبیر باید به مقام معظم رهبری گزارش کند و حقوقدان‌ها هم از طریق قوه قضاییه و معرفی به مجلس باید پیگیری شود و تصمیم مناسبی اگر نیاز باشد باید گرفته شود.

وی گفت: این دوره به نظر من یکی از سخت‌ترین دوره‌ها بود و شورای نگهبان با وقت زیادی که صرف کرد توانست وظیفه خود را آنچنان که هست انجام دهد. شورای نگهبان طبق آنچه وظیفه شرعی و قانونی بود عمل کرده و مردم مطمئن باشند کوتاهی در شورای نگهبان اتفاق نیفتاده است.

عضو فق‌های شورای نگهبان اظهار داشت: امیدواریم خدای متعال توفیق دهد و در آینده برای کشور اتفاقات خوبی رقم بخورد و نامزد‌ها هم یک رقابت جدی داشته باشند و رقابت برنامه وجود داشته باشد. نباید فقط وقت صرف نقد شود باید راهکار‌های ارائه شود و برنامه‌هایی که برای رفع مشکلات و پیشبرد کشور وجود دارد گفته شود و مردم با بصیرت ولو با کمک و مساعدت دیگران تصمیم بگیرند و یک انتخابات پرشور و باشکوهی انجام شود که پشت دشمن را بلرزاند.

منبع: انتخاب
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید