تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

آیا مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ به گره کور تبدیل شده است؟

یک تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی گفت: منع مردم از مشارکت یا تحریک مردم به مشارکت فقط چند درصد محدود اثر دارد. مثل تبلیغات کالاست. هیچ تبلیغاتی جانشین قیمت و کیفیت کالا نمی‌شود. آنچه میزان فروش را تعیین می‌کند، قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش و اعتبار سازنده آن کالاست. د.

آیا مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ به گره کور تبدیل شده است؟

اقتصاد۲۴ - مشارکت مردم این روزا نقل دهن همه مسئولین و البته نامزد‌های انتخاباتی شده است با این‌که تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کمتر از ۲۰ روز مانده است، اما فضای سرد انتخاباتی حاکم بر جامعه دلالت بر این دارد که این بار نمی‌شود به راحتی این مردمی که همیشه در صحنه بوده‌اند را پای صندوق‌ها آورد.

به گزارش روزنامه اعتماد، در همین خصوص عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی در یادداشتی به ابعاد گوناگون این قضیه نگاهی عمیق انداخته‌است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

به نظر می‌رسد که مساله مشارکت در این دور از انتخابات به محوری‌ترین موضوع تبدیل شده باشد. اگر اولین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را که در سال ۱۳۵۸ برگزار شد در نظر نگیریم، در سایر انتخابات همیشه تعدادی بودند که مردم را دعوت به تحریم انتخابات می‌کردند، ولی با قاطعیت می‌توان گفت که هیچ‌گاه این دعوت‌ها منجر به نتیجه‌ای نمی‌شده است.

به همین علت است که می‌بینیم میزان مشارکت میان ۸۰ تا ۵۰ درصد در نوسان است، در حالی که دعوت برای تحریم همیشه بوده است. یکی از علل بی‌اعتبار شدن منتقدان نیز همین دعوت‌های بی‌سرانجام بود، زیرا مردم اصولا کاری به این دعوت‌های بی‌پایه نداشتند، بلکه برحسب اولویت‌های زندگی خود و واقعیت موجود در صحنه انتخابات تصمیم می‌گرفتند. در نتیجه انتخاباتی مثل سال ۱۳۷۲ با کمترین مشارکت و انتخابات سال‌های ۱۳۷۶ با بالاترین مشارکت انجام شد.

به رغم تبلیغاتی که از سوی مخالفان گفته می‌شد مبنی بر اینکه میزان واقعی مشارکت خیلی کمتر از ارقام رسمی است و به اصطلاح آب توی صندوق کرده‌اند، بالطبع کسی این گزاره را درباره بیشتر انتخابات‌ها نمی‌پذیرفت، زیرا مردم در بطن و متن جامعه‌اند و به خوبی متوجه رفتار خود و دیگر شهروندان هستند.

همان‌طور که در یادداشت‌های قبلی هم نوشتم عوامل اصلی تعیین‌کننده در میزان مشارکت، رقابتی بودن و اعتماد و ایجاد امید و چشم‌انداز است. در حقیقت هر نامزدی هنگامی که حرف می‌زند، باید حسی روشن را به جامعه منتقل کند. حسی که به مردم بگوید آینده چگونه خواهد شد.


بیشتر بخوانید: محسن رضایی مقابل رئیسی ایستاد، دوقطبی درون جناحیِ انتخابات ۱۴۰۰


منع مردم از مشارکت یا تحریک مردم به مشارکت فقط چند درصد محدود اثر دارد. مثل تبلیغات کالاست. هیچ تبلیغاتی جانشین قیمت و کیفیت کالا نمی‌شود. آنچه میزان فروش را تعیین می‌کند، قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش و اعتبار سازنده آن کالاست.

هر چند بهترین شرکت‌های تولیدی نیز خود را بی‌نیاز از تبلیغات نمی‌بینند، ولی تبلیغات در خدمت اثبات و معرفی کیفیت و به صرفه بودن قیمت و جلب اعتماد مشتری است و جانشین این ویژگی‌ها نمی‌شود. اگر هر روز بگوییم که بنز نخرید، در حالی که خودروی خوبی باشد این تبلیغ نه تنها خرید آن را کم نمی‌کند، شاید اثر مثبت هم روی فروش آن داشته باشد؛ بنابراین برای افزایش مشارکت باید به بهبود کیفیت کالای تولیدی و در اینجا برنامه‌ها و وعده‌های نامزد ریاست‌جمهوری همت گمارد. اجازه دهید یک مثال بزنم؛ زمانی که احمدی‌نژاد مدعی بود که می‌خواهد نفت را به سفره مردم بیاورد، این شعار با استقبال مواجه شد. چرا؟ به این علت که همه می‌دیدند درآمد‌های نفتی کشور سر به فلک زده و انجام این شعار شدنی است، فارغ از اینکه او این شعار را انجام دهد یا ندهد؛ درست انجام دهد یا نادرست در هر حال اجرایش قابل تصور بود.

ولی امروز که «هشتِ» دولت در گروی «نُه» آن است و فقط برای سال گذشته ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق قرضه فروخته تا امورات خود را بگذراند و این اوراق را باید هر چه زودتر مسترد دارد و حتی سود آن را هم بدهد و به قول معروف «بی‌مایه فطیره»، چگونه می‌توان قول و قرار‌های بی‌پایه و نابخردانه داد و انتظار داشت که مردم هم باور کنند؟ این شعار‌ها نه تنها کمکی به افزایش مشارکت و آرای شعار‌دهنده نمی‌کند، بلکه باعث عصبانیت مردم هم می‌شود.

یا آنکه نامزد دیگری در موضوعی اظهارنظر می‌کند که هیچ سر و ته ندارد و معلوم نیست چه می‌گوید جز تعارفات معمول و کلی.

خب مردم متوجه می‌شوند که این نامزد نیز هیچ برنامه‌ای ندارد. اصولا داشتن برنامه برای حل مشکلات کشور این نیست که درباره همه امور کشور از سیاست خارجی و اقتصادی گرفته تا آموزش و پرورش، بهداشت، صنعت و کشاورزی، هنر و ادبیات، ورزش، اینترنت و رسانه و... اظهارنظر کرد.

مگر ممکن است که یک نفر در همه این امور مسلط شود و راهبرد دهد؟ حتی اگر مشاوران او نیز بنویسند، قادر به هضم و انتقال آن مطالب نیست. نامزد ریاست‌جمهوری در درجه اول باید رویکرد و بینش کلی خود را در عرصه مدیریت و اداره کشور بیان کند، سپس به چند مورد محدود که اولویت مردم است، بپردازد و براساس آن رویکرد، ایده‌های حل مساله را برای این مسائل شرح دهد.

اضافه بر این موارد بیان هر نکته و وعده‌ای هیچ دردی را درمان نکرده و انگیزه‌ای برای حضور مردم ایجاد نمی‌کن

منبع: روزنامه اعتماد

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ اکران بنر شهدای حملات اسرائیل در تهران

فیلم/ شناسایی و توقیف وانت نیسان حامل ریزپرنده‌های انتحاری

اعلام آخرین وضعیت بازگشت حجاج به کشور

شهادت دو پاسدار ابهری در حمله رژیم صهیونیستی

وعده بانک مرکزی درباره بخشودگی جرایم دیرکرد وام/ وضعیت چک‌های شهروندان در دست بررسی است

عکس/ مانور نظامی فوج جلالی ۱۳۷ سال پیش در بیابان‌های اطراف اصفهان

تمدید مجدد لغو پرواز‌های داخلی و خارجی تا ۲ بامداد صبح پنجشنبه

توضیحات کولیوند درباره اجاره خانه برای کسانی که خانه‌هایشان تخریب شد

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

دستور مهم دادستانی این شهر درباره اجاره املاک

قیمت گوشی اپل + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

اینفوگرافی/ در شرایط جنگی چگونه از سالمندان حمایت روانی کنیم؟

سخنگوی دولت تکلیف اینترنت ملی را مشخص کرد

ملت ایران تسلیم‌شدنی نیست/ ورود نظامی آمریکا بدون تردید با صدمه جبران‌ناپذیر همراه خواهد بود

هک نوبیتکس، قیمت تتر را کاهش داد

عکس/ ژست شکارچی‌های ناصرالدین شاه ۱۳۵ سال پیش با تفنگ دو لول

زیرپوست تعطیلی بازار طلا چه می‌گذرد؟

عکس/ نخستین جلسه شورای‌عالی بورس با ریاست مدنی‌زاده

تشییع پیکر شهدای حملات اخیر اسرائیل در تبریز

عکس/ چهره دیده نشده از سردار حاجی زاده در مراسم ترحیم مادر امیر موسوی

عکس/ لحظه اعطای درجه سرلشکری ۱۸ سال پیش به عزیز جعفری فرمانده پیشین سپاه

فیلم/ کشف مواد اولیه انفجاری در محدوده نواب

عکس/ کمپین مردمی و چهره‌ها برای ترک و بلاک کردن شبکه ایران اینترنشنال

اینفوگرافی/ این دارو‌ها را در کیف نجات داشته باشید

سامانه جایگزین سایت سوباشی وارد فاز عملیاتی شد

فیلم/ گروسی: شواهدی از ساخت سلاح هسته‌ای در ایران نیست

عکس/ محمد خاتمی ۷۴ سال پیش در کنار پدرش آیت‌الله خاتمی

عکس/ سرلشکر شادمانی فرمانده قرارگاه خاتم ۴۴ سال پیش در جبهه

عکس/ ژست جالب سوفیا لورن ۶۶ سال پیش در کنار بازیگر فیلم محمد رسول الله

فیلم/ اگر محمدرضاشاه زنده بود با رضا پهلوی چه می‌کرد؟

عکس/ بوسه امیرعبداللهیان بر پیشانی سردار سلیمانی

جاسوسان موساد از ٣ سال گذشته در ایران شوفر کامیون شدند

عکس/ توپخانه‌ کلات خراسان ۱۳۰ سال پیش در نزدیکی مرز ایران و روسیه

آخرین وضعیت تاسیسات هسته‌ای به روایت اسلامی

چراغ سبز ایران برای از سرگیری مذاکرات!

واریز حقوق بازنشستگان زودتر از زمان‌بندی مقرر

افزایش سهمیه برداشت کارت‌های سوخت جایگاه در تهران

عکس/ واکنش وریا غفوری به حملات اسرائیل

کاهش اندک قیمت نفت با تشدید درگیری اسرائیل و ایران

حادثه امنیتی برای نوبیتکس

فعالیت بازار سرمایه در سه روز آینده چگونه است؟

اقتصاد جنگی در راه است؛ آزمون بزرگ برای وزیر تازه‌ نفس/ از آرام‌سازی افکار عمومی تا اعطای اختیارات ویژه؛ راهکارهای اقتصاد در میدان جنگ

فیلم/ گزارش CNN از حمله اسرائیل به غیرنظامیان در تهران

بازگشت تعادل به بورس پس از حمله اسرائیل به ایران

فیلم/ اولین تصویر از پهپاد سرنگون شده اسرائیلی

آخرین جزئیات از نرخ دلار حواله در بازار تجاری

آیا قفل بازار بورس باز می‌شود؟

اینفوگرافی/ دستورالعمل ۳۰ ثانیه طلایی برای نجات دادن دیگران