اقتصاد ۲۴ - میناسادات حسینی: گشتی در بین بلاگرها و اینفلوئنسرهای اینستاگرام نشان میدهد کار و کاسبیها در این بستر زیر آفتاب تابستان و در رکود کاسبیها در دنیای واقعی، عجیب داغ است؛ تا جایی که یکی از این افراد که فالوورهای میلیونی دارد، نرخ ۶۰ میلیونی برای تبلیغ یک استوری و پست همزمان دریافت میکند!
دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی درباره نرخهای تبلیغات اینفلوئنسرها به اقتصاد ۲۴ میگوید: اینفلوئنسرها از ۱۰ هزار تا ۵ میلیون فالوور را به طور متغیر دارند و به تناسب آن نرخ تبلیغاتشان متفاوت است؛ هرچند استثناهایی هم در میان آنها هست.
عادل طالبی ادامه میدهد: معمولا نرخ تبلیغات از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بسته به میزان فالوور آغاز میشود هرچند اینفلوئنسر ۱۰ هزار فالووری هم داریم که برای یک پست تبلیغی ۵۰۰ هزار تومان دریافت میکند.
دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی افزود: در این میان برخی اینفلوئنسرهای با فالوورهای ۴ و ۵ میلیونی، گاها تا ۶۰ میلیون تومان هم برای تبلیغات دریافت میکنند؛ ولی معدود است.
طالبی در مورد عرف نرخهای تبلیغات در اینستاگرام به اقتصاد ۲۴ میگوید: معمولا بلاگرهای با فالوور ۱ تا ۵ میلیون نفر بین ۳ تا ۸ میلیون تومان برای استوری دریافت میکنند. پست تبلیغی هم بسته به اینکه حذف شود یا خیر، بین ۵ تا ۲۵ میلیون تومان دریافت میکنند.
جستجوی اقتصاد ۲۴ در اینستاگرام نشان میدهد برخی بلاگرهای دارای فالوورهای زیاد و بالاتر از ۵۰۰ هزار تایی، برای اعلام نرخ محتاطانه برخورد و تنها به پیجهای کسب و کاری اعلام نرخ برای تبلیغات میکنند. دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی درباره دلیل این کار این گونه توضیح میدهد: در برخی مواقع تعدادی از این افراد را به دلایل مختلف اعم از قمار و رمزارز دستگیر کردند.
بیشتر بخوانید: درآمد بالای بلاگرهای ایرانی
طالبی ادامه داد: در زمان دستگیری سینا استوی، مدیرعامل صرافی رمزارز کریپتولند نیز برخی اینفلوئنسرهایی که برای او و صرافی اش تبلیغ کرده بودند، دستگیر شدند.
دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در پاسخ به اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه کدام نهاد در اینستاگرام به سراغ اینفلوئنسرها میرود، گفت: معمولا وزارت اطلاعات سراغ آنها میرود. البته رد پای وزارت بهداشت نیز در دستگیریها به چشم میخورد، زیرا قانونا تبلیغ یک سری اقلام دارویی ازجمله برخی مکملها ممنوع است.
طالبی افزود: بلاگرها به دنبال دردسر نیستند و به همین دلیل به پیجهای کسب و کاری اعلام نرخ میکنند تا گزند حوادث به دور باشند.
دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی گفت: برخی بلاگرها بازار پررونقی در تبلیغات دارند و سرشان واقعا شلوغ است. یکی از دوستان من برای یک تبلیغ از یک ماه قبل رزرو کرده بود.
طالبی با بیان اینکه البته در این میان برخی بلاگرها بازارداغی میکنند، گفت: رزروهای چند ماهه نشان میدهد برخی بلاگرها برای اینکه بازار خود را داغ کنند، مردم را در صف تبلیغ قرار میدهند.
دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در مورد مالیات ستانی از بلاگرها گفت: هر کسی باید متناسب با درآمدی که دارد مالیات بدهد. بحث اخذ مالیات از اینفلوئنسرهای دارای بیش از ۵۰۰ هزار فالوور یک بحث نابجا بود. چرا برخی اینفلوئنسرها مالیات بدهند و برخی ندهند؟ همه باید متناسب با درآمدی که دارند، مالیات بدهند.
طالبی در مورد نظارت بر محتوای اینستاگرام گفت: وزارت ارشاد نظارت میکند، چکار کرده جز اینکه چرخ فرهنگ را کُند کرده است؟ آیا نهاد نظارتی داریم که دچار فساد نشده باشد؟ اداره مالیات باید نظارت کند و مالیات خود را بگیرد؛ اما نظارت محتوایی دلیلی ندارد. نه اینکه نظارت بد باشد، نه! در کشور ما آدمهای اشتباهی را بر سر کار نظارت میگمارند.