اقتصاد ۲۴ - مهدی شیرمحمدی مدیرعامل شرکت پالایه گستر سیمرغ ایرانیان با اشاره به سابقه ۱۱ ساله شرکت در تولید ماسک گفت: با شیوع کرونا در جهان، تغییرات سریع، بزرگ و محسوسی ایجاد شد و زمینه فعالیت ما نیز با شدت و شیب بیشتری دچار تغییر شد. بیشترین تغییر رخ داده در بحث تیراژ تولید بود، قبل از شیوع کرونا روزانه ۵ الی ۶ هزار عدد ماسک تولید میکردیم، اما با شیوع کرونا، در کمتر از ۱۰ روز توانستیم ظرفیت تولید خود را ۸ برابر کنیم و در فاز اول، روزانه ۴۰ هزار ماسک تولید کردیم.
وی در ادامه این نکته را یادآورد شد که رصد بازار جهانی و پیش بینی شیوع کرونا در کشور منجر برنامه ریزی جهت تهیه و تامین تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز و کافی برای ۶ ماه، جذب نیروی مورد نیاز و گسترش فضای کاری شد. در نتیجه با اعلام شیوع کرونا در ایران، ما شرایط لازم برای تامین نیاز داخل را در اختیار داشتیم. این تمهیدات باعث شد تا در فاز اول، روزانه ۴۰ هزار ماسک و در فاز دوم روزانه ۶۵ هزار ماسک تولید کنیم.
شیرمحمدی یکی از معضلات اصلی در ابتدای شیوع کرونا در کشور را کمبود شدید ماسک در بیمارستان ها، مراکز درمانی و وزارت بهداشت دانست که مشکلات بسیاری را ایجاد کرده بود و افزود: در چنین شرایطی ما طی هر ۵ الی ۶ روز کاری حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار ماسک به وزارت بهداشت تحویل میدادیم. این حجم وسیعی بود و در آن زمان نیز الویت با کادر درمان بود؛ و بسیاری از بیمارستانها به ماسک تجهیز شدند و توانستند از آن بحران تا حد زیادی عبور کنند.
وی ادامه داد: از طرفی واردات ماسک هم با قیمتی حدود ۱.۵ دلار و با ارزبری بسیار زیاد صورت میگرفت، ولی ما آن ماسک را با قیمتی حدود، ۱۰ درصد قیمت خارجی تحویل میدادیم و ارزبری نیز رخ نمیداد و نیز ماسک با کیفیت را در کوتاهترین زمان ممکن تحویل میگرفتند.
شیرمحمدی در پاسخ به چگونگی و انواع ماسک تولیدی در شرکت گفت:” یک اصطلاحی در تولید هست به نام tailor made و یا خیاطی شده که تولید براساس تعیین جامعه هدف صورت میگیرد. این موضوع باعث شد که برخلاف خیلی از شرکتهای داخلی و خارجی که دو یا سه مدل ماسک تولید میکنند، ما ماسکهایی با ویژگیهایی متفاوت در بخشهای مختلف مانند صنعت (همچون صنایع فولاد، مس، صنایعی که در مناطق جنوبی کشور و با دمای بالا مشغول به فعالیت هستند) ماسک بانوان، ماسک کودک و… تولید کنیم که باعث شد طیف وسیعی و زیر شاخههای زیادی از ماسک از لحاظ سایز، رنگ بندی، راندمان، راحتی تنفس، شکل، قالب و… داشته باشیم.
وی افزود: “این رویکرد ادامه داشت تا به دوران کرونا رسیدیم و ماسکهای n۹۵ و n ۹۹ تولید شده بیشتر برای کادر درمان تولید شد. قبل از آن بیشتر برای صنایع بود. ما حتی برای کادر درمان، رنگ ماسک را نیز تغییر دادیم و در طیفهای مختلف ماسک تولید کردیم و این از لحاظ روحی برای آنها بسیار مطلوب بود. ”
شیرمحمدی با اشاره به اهمیت مد و فشن و جذابیتهای ظاهری تولید ماسکها در سراسر جهان بیان کرد:” در حال حاضر در ایران نیز مانند بسیاری از کشورها، ماسک نیز جزو مد وفشن محسوب میشود که این باعث شده است تا علاوه بر راندمان و سلامتی، زیبایی نیز در نظر گرفته شود. پس ما به تولید و بومی سازی ماسکهای سه بعدی یا فیش فیس که روی صورت به خوبی مینشیند، با دهان در تماس نیستند، زیبایی جالب توجهی دارند و علاوه بر آن نیز دارای راندمان خوبی هستند، اقدام کردیم. همچنین باتوجه به اینکه ماسکهای چینی، کرهای و ژاپنی دارای قالبهای کوچک و ماسکهای اروپایی دارای قالبهای بزرگ هستند، ابتدا با استفاده از image processing و هوش مصنوعی ماسکی را طراحی کردیم که با صورت ایرانیها بیشترین سازگاری را داشته باشد و سپس به سمت تولید رفتیم. تقریبا یک هفته قبل، مجهزترین دستگاه تولید ماسکهای سه بعدی با قالبهای ارگونومیک مناسب صورتهای ایرانیان را در کشور راه اندازی کردیم و در حال حاضر روزانه ۶۰ هزار عدد از این ماسک را تولید میکنیم. ماسکهای سه بعدی N۹۹ برای اولین بار در ایران و منطقه تولید میشود. زیبایی، راندمان بالا و تنفس راحت از جمله ویژگیهای این نوع ماسک است. ”
شیرمحمدی یادآور شد:” اکنون تنها شرکتی هستیم که ماسک سه لایه جراحی و پرستاری، ماسک سه بعدی، ماسک n۹۵ و n۹۹ و هم ماسک کربنی تولید میکنیم. این سبد محصول را کمتر شرکتی دارد؛ و روزانه در حال تولید بالغ بر ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار عدد ماسک هستیم. ”
شیرمحمدی در بیان رویکرد شرکت در سال ۱۴۰۰ افزود: ” در سال جدید ریکاوری سیستم را مدنظر داریم که ابتدا پرسنل از لحاظ روحی تامین شده و قوای لازم را برای ادامه مسیر دریافت کنند. سپس دوباره تیراژ را بالا میبریم. باتوجه به مجهز شدن به دستگاهها و ماشین آلات جدید، تیراژ نزدیک به سی درصد افزایش خواهد یافت. همچنین صادرات به بازارهای هدف نیز خواهیم داشت. از طرفی روی کیفیت نیز کار خواهیم کرد. ماسک ما ۹۹.۳ درصد راندمان دارد و قصد داریم این راندمان را افزایش دهیم، و تاحدی که امکان دارد به عدد ۱۰۰ نزدیک کنیم که در همین راستا گروه R&D نتایج خوبی را به دست آورده اند. در نیمه دوم سال از محصولات جدید خود رونمایی خواهیم کرد. ”
شیر محمدی در زمینه حمایتهای صورت گرفته در مسیر توسعه شرکت گفت: در ابتدای کار، فعالیت ما در کارگاهی ۱۴ متری و در ادامه ۲۰ متری صورت میگرفت. با شیوع ویروس کرونا، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با حمایت تمام قد از لحاظ فضا و امکانات، شرایط تجهیز سوله ۶۰۰ متری را به عنوان کارگاه برای ما فراهم کرد. خدا را شاکریم که با وجود این حمایتها، توانسته ایم بخشی از نیاز کشور تامین کنیم. ”
منبع: روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران