تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۰

مجوز مصرف واکسن کووایران برکت صادر شد

وزیر بهداشت از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن ایرانی کرونا (کووایران برکت) خبر داد.

مجوز مصرف واکسن کووایران برکت

اقتصاد۲۴- دکتر سعید نمکی در استان مرکزی گفت: امروز می‌خواهم یک خبر خوشی را در این استان بگویم که آن هم اجازه مصرف واکسن ایرانی کووایران برکت است که دیروز صادر شد.

وی گفت: شب‌های زیادی نخوابیدم، اما اکثر شب‌ها از اضطراب بود، اما دیشب از ذوق این نخوابیدم که خدا این مرحمت را کرد که ما قول‌هایی که داده بودیم را عملی کنیم.

صدور مجوز واکسن پاستور؛ بزودی

نمکی در بیست و نهمین آیین پویش ره سلامت در استان مرکزی ادامه داد: درباره واکسن تولید مشترک پاستور و کوبا نیز قرار شد پاستور مدارک را آماده کند و طی هفته آینده اقدام کنیم؛ بنابراین واکسن برکت به مجموعه واکسیناسیون ما می‌پیوندد و پاستور هفته آینده خواهد پیوست.

نمکی در بیست و نهمین آیین پویش ره سلامت در استان مرکزی گفت: این استان به هر حال استانی است که مردی از آن برخاست که تاریخ جهان را متحول کرد و قضاوت این تحول را به تحلیل گران مسائل سیاسی و اجتماعی می‌سپاریم. استان عزیز و بزرگی است و قرب جوار این شهر با بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) یک وجهه دیگری به این شهر می‌دهد.


بیشتر بخوانید: احتمال ورود واکسن ایرانی به بازار از هفته آتی


وی افزود: اراک به دلیل نزدیکی به قم به عنوان اولین مرکز بیماری و بعد از آن گیلان از همان لحظه‌های اول مورد دغدغه و اضطراب ما در ستاد وزارت بهداشت بود. قبل از ورورد ویروس به کشور و همان اوایلی که در ووهان چین اعلام شد، تمام هم و غم‌مان رصد گردش ویروس در کشور بود. یکی از جا‌هایی که ما نگرانش بودیم، جا‌هایی بود که به کانون‌های اولیه بیماری نزدیک بود. مانند اراک، کاشان و شهر‌هایی که به قم نزدیک‌تر بودند. من شبانه روز ممتد و طولانی رصد می‌کردم. گاهی حیرت می‌کنم که چگونه شد که شبانه روز ممتد و طولانی نخوابید، اما انرژی کار را خداوند مرحمت کرد. همان زمان در استان یک پزشک متخصص اورژانس مبتلا شده بود که حالش در اینجا بد شده بود و خدا رو شکر این فرد به ما برگشت.

نمکی ادامه داد:روز‌های اول هیچ یک از ما ویروس را نمی‌شناختیم، رفتارش را نمی‌دانستیم و نمی‌دانستیم که با ما چه خواهد کرد. عزیزان ما در استان مرکزی با هدایت استاندار و همدلی و وفاق سایر دستگاه‌ها و زحمات شبانه روزی کادر بهداشت و درمان نقش آفرینی خوبی کردند و امروز می‌توانیم بگوییم که یکی از استان‌های با نمره بسیار خوب و قابل قبول استان مرکزی است.

وزیر بهداشت گفت: روز‌های سختی بر همه ما گذشت و خدا را شکر می‌کنم که امروز ما علاوه بر اینکه در باتلاق کرونا نماندیم، اقدامات خوبی هم انجام دادیم. موج چهارم کرونا که یکی از سهمگین‌ترین امواج با ویروس انگلیسی بود و دیدید که در شهر‌هایی در پیشرفته‌ترین کشور‌های دنیا، با مجهزترین زیرساخت‌ها، با خزانه‌های پر و دلار‌ها و پوند فراوان و دروازه‌های باز و بدون تحریم بیماران‌شان پشت در بیمارستان سرگردان شد، اما اینجا به لطف خداوند حتی یک بیمار در پشت در هیچ بیمارستانی سرگردان نشد و از آن افتخارآمیزتر اینکه ما بیمار غیرکرونایی نیازمند به آی سی یو و خدمات ویژه هم نگذاشتیم که سرگردان شود.

کمبود اکسیژن نداریم

نمکی گفت: در یکسال ما بیش از ۴۶۰ اکسیژن‌ساز را به نقاط مختلف کشور بردیم. بیش از ۵۰ درصد از بیمارستان‌های مهم ما کمبود اکسیژن داشتند که البته طبیعی بود. زیرا در حالت طبیعی یک بیمار نیازمند اکسیژن در دقیقه یک تا پنج لیتر اکسیژن می‌خواهد، اما بیمار مبتلا به کووید در بیرون آی سی یو ۲۵ لیتر اکسیژن در دقیقه و در درون آی سی یو تا ۳۵ لیتر در دقیقه اکسیژن نیاز دارد؛ بنابراین در ابتدا ناگهان با کسری سنگین اکسیژن در بیمارستان‌ها روبرو شدیم، اما در کمتر از یکسال ۴۶۰ اکسیژن ساز به بیمارستان‌های کشور رفت و امروز با افتخار می‌توانم بگویم که چیزی به نام کمبود اکسیژن که نگران‌مان کند در هیچ کجای کشور نداریم.

پخش مستند شنا با دست‌های بسته ازهفته آینده

وی گفت: در سالی که گذشت علی رغم تحریم‌های ظالمانه به دروغ می‌گفتند که دارو و تجهیزات پزشکی را تحریم نکردیم. یک سریال ۱۰ قسمتی که چند روز پیش آغاز کارش کلید خورد برای پخش، به نام شنا با دست‌های بسته که تعبیر من بود در روز‌های اول که همکاران من با دست‌های بسته، اما با چشم‌های باز در اقیانوس بلا شنا کردند؛ ان‌شاءالله پخش آن ازهفته آینده آغاز می‌شود و شما خواهید دید که اسنادی را پیدا کرده‌اند که چقدر قرار بوده به ما در این اپیدمی فشار وارد کنند تا ما فرو بریزیم. البته این آرزو را به گور بردند و خواهند برد که این ملت در برابر این هجمه‌ها و فشار‌ها زانو بزند.

راه اندازی ۱۴هزار تخت بیمارستانی تا مردادماه

وی گفت: در اوج این گرفتاری‌ها و فشار‌ها امسال تا مرداد ماه ۱۴ هزار تخت بیمارستانی راه‌اندازی می‌کنیم که در تاریخ این کشور بی سابقه است. در بهترین شرایط ما سالی ۴۵۰۰تخت اضافه کردیم. همچنین حدود ۱۴۰ دستگاه سی تی اسکن به اقصی نقاط کشور رفت و افتتاح ۱۴۰۰ پروژه بهداشتی دارد تا اواسط تیر به سرانجام می‌رسد. این رکورد در تاریخ این کشور در روز‌هایی که وضع مالی بهتری داشتیم و کرونا هم نداشتیم، رقم نخورد و این از الطاف الهی برای این سرزمین است.

وی افزود: دیروز قرار بود واکسن پاستور و واکسن مجموعه برکت مجوز مصرف اضطراری بگیرند که واکسن پاستور یکی دوتا از سند‌های کتبی‌اش کامل نبود و ما هم هیچ فشاری بر کمیته‌های ناظر نگذاشتیم. خدا شاهد است که به شدت آزادانه و کارشناسانه اقدام کردیم. واکسن پاستور هم قرار شد مدارک را کامل کند و هفته آینده اجازه مصرف اضطراری بگیرد. از هفته آینده دستور توزیع دُز‌های آماده را دادیم. واکسن برکت به مجموعه واکسیناسیون ما می‌پیوندد و مجموعه پاستور هفته آینده می‌پیوندد و واکسن‌های رازی و فخرا هم در آینده نزدیک خواهد پیوست.

آمادگی صادرات واکسن ایرانی از زمستان

نمکی ادامه داد: عزیزانی می‌آیند می‌گویند ما چند ماهه فلان کار را می‌کنیم؛ هرکس بیاید می‌تواند چندماه این کار‌ها را انجام دهد، چون ما زیرساخت‌ها را آماده کردیم و با بود و نبود ما واکسن فرقی نخواهد کرد. تمام جمعیت هدف ملت ایران تا آخر پاییز می‌تواند واکسینه شود. ظرفیت تولید داخل در این ماه و ماه آینده حدود ۵ یا ۶ میلیون دُز خواهد بود و در ماه‌های بعد تصاعدی تا ۵۰ یا ۶۰ میلیون دُز بالا می‌رود و ما در زمستان آماده صادرات واکسن کووید به کشور‌هایی هستیم که از الان آمدند برای پیش خرید با ما صحبت می‌کنند. از بیرون هم هرچه توانمندی داشته باشیم استفاده می‌کنیم.

وی گفت: تا پایان دولت ان شاءلله گروه‌های آسیب پذیری که قول دادیم شامل جمعیت بالای ۶۰ سال، بیماران خاص و گروه‌های پر ریسک را واکسینه می‌کنیم. تا پایان تیرماه اکثر آن ۱۵ میلیون را واکسینه می‌کنیم و تا نیمه مرداد با برنامه ریزی صورت گرفته و مجموعه واکسن داخلی و خارجی واکسن خواهیم زد.

وی افزود: برای تجهیز بیمارستان خمین همه را مکلف کردم که کار این بیمارستان تا پایان تیرماه باید تمام شود و من دلیل نمی‌شناسم. این خبر بسیار خوش که تخت‌های ویژه این استان دوبرابر شد را برای تمام کشور داشتیم و این دستاورد بزرگ ملی است.

نمکی تاکید کرد: در رابطه با دارو‌های بیماران خاص هرجا نقصانی است من تا فردا برطرف می‌کنم؛ اما متوجه باشید که به تله سودجویانی که تبلیغ برند‌ها را می‌کنند، نیفتید. دارو‌هایی که تولید داخل دارد اجازه ورود نخواهد داشت. برخی همکاران دارو‌هایی برای بیماران خاص تحویز می‌کنند که مشابه داخلی دارد و، چون می‌دانیم این حرکت یعنی تخریب و له کردن تولید داخل، مقاومت می‌کنیم و خب کنار آن تظاهرات هم داریم، ولی ما ایستادگی می‌کنیم. البته نسبتی از واردات را برای موارد خاص حفظ کردیم.

وی افزود: درمورد بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) من هم آرزو دارم تمام شود و امیدوارم ۲۰۰ میلیارد مورد نیاز هم تامین شود. برای مرکز درمان ناباروری هم امروز دستور می‌دهم اولین گروه متخصصین به آنجا بروند. مشکل دانشکده داروسازی هم برطرف خواهد شد.

واکسن خارجی در راه است

نمکی بیان کرد: واکسیناسیون از این هفته تسریع می‌شود و واکسن خارجی هم دارد می‌رسد و از هفته آینده مشکل واکسیناسیون نخواهیم داشت.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟

شیر و ماست از سبد غذایی خانوار حذف شد

تاثیر حراج شمش طلا بر قیمت بازار آزاد طلا

قیمت انواع روغن خوراکی امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول

اعلام ممنوعیت‌های تردد در محورهای شمالی

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاه بازار دلار در آخر هفته به چه اتفاقی است؟

تصویر محرومیت در ایران؛ سیستان وبلوچستان با اختلاف بسیار بالا، محروم‌ترین استان!

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه در تهران می‌توان خرید؟

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

مهاجرت با ویزای جعلی؛ علت ایجاد بازار سیاه مهاجرت و کسب‌وکار غیرقانونی چیست؟

فیلم/رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی اش

کارنامه آمریکا در جنگ غزه؛ واشنگتن تا چه اندازه در رسیدن به اهدافش در جنگ اسرائیل و حماس موفق بود؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

تکرار قصه تلخ گشت ارشاد در خیابان‌های شهر؛ دولت رئیسی همچنان مدافع رویکرد‌های تند و سلبی در موضوع حجاب/تذکرات اصولگرایان فراموش شد؟

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

بازدهی بورس در هفته اول اردیبهشت ماه

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

آخرین وضعیت بازار مسکن در اصفهان

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

عکس/ اختلاف قد عجیب دو استقلالی

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

عکس متفاوت بهنوش طباطبایی در حرم

لئوناردو دی کاپریو؛ بازیگر مورد تحسین منتقدان

عکس خاص و جذاب بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

منوچهری هادی از تیپ و استایل خاصش رونمایی کرد

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

دونفره قدیمی عمو پورنگ و امیرمحمد سوژه کاربران شد

پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

عکس/سلفی المیرا شریفی‌مقدم

پاسخ مشکوک سارا و نیکا درباره پایتخت ۷