تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۵ تير ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

ماجرا‌های عجیب در بیمه سرمد و بانک صادرات/ پای گشت ارشاد ابراهیم رئیسی به بیمه مرکزی باز می‌شود؟ +سند

حضور کوتاه‌مدت غلامرضا تاجگردون در بیمه سرمد و برکناری او به انتشار نامه‌ای سرگشاده ختم شد. رویداد۲۴ پیش از این با اسناد مختلف بخشی از اتفاقات رخ داده در بیمه سرمد را افشا کرده و این سوال را مطرح کرده بود که چرا هیچ نهاد ناظری از جمله بیمه مرکزی و حتی بانک صادرات به عنوان سهامدار عمده آن به این شائبه‌ها رسیدگی نمی‌کند.

غلامرضا تاجگردون بیمه سرمد

اقتصاد۲۴- درست در روز‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری که سایر رویداد‌ها در حاشیه قرار گرفته بود، اتفاقات عجیب و غریبی در صنعت بانکداری و صنعت بیمه ایران در حال رخ دادن بود؛ غلامرضا تاجگردون مدتی بود که مدیرعامل بیمه سرمد شده بود و مدت کوتاهی بعد فیش حقوقی نجومی از او منتشر شد و در نهایت کار به خروج از از بیمه سرمد انجامید. تاجگردون، اما بیکار ننشست و نامه‌ای با سربرگ اسم خود خطاب به «گروه مخاطبین خاص» که معلوم نبود چه کسانی هستند، نوشت و در آن نامه توضیح داد که فیش حقوقی‌اش چرا منتشر شده و پشت پرده آن چه بوده است.
تاجگردون در این نامه ۱۲ صفحه‌ای به اتفاقات عجیبی که در بیمه سرمد به عنوان یکی از شرکت‌های مهم بانک صادرات رخ داده، اشاره کرده است. یکی از موارد مطرح شده، این بوده که بیمه سرمد بخشی از سرمایه بانک صادرات به عنوان بانکی دولتی بوده بنابراین این سوال مطرح شده که چرا در تمام این سال‌ها بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر وظیفه ذاتی خود را در نظارت بر آن انجام نداده است.

معلوم نیست دلیل نگارش نامه تاجگردون چه بوده و پشت پرده انتشار آن چه اتفاقی افتاده و این سوال مطرح است که چرا تاجگردون پس از برکناری اقدام به انتشار این نامه کرده و چرا در دوران مدیریتش به این موارد اشاره نکرده است. در این نامه مشخص نشده که آیا اتفاقات رخ داده در بیمه سرمد، توجیه مناسبی برای حقوق ۸۵ میلیونی اوست.

نکته دیگر آنکه در آن نامه گفته نشده نقش تاجگردون به عنوان مدیر عامل در جلوگیری از تخلفاتی که مدعی آن است، چه بوده و از این منظر ظاهرا اطلاعاتی که در آن نامه آمده، اطلاعاتی کلی و برای توجیه حقوق نجومی خود بوده است. نکته مهمتر آنکه تمام موارد مطرح شده در آن نامه قبلا در چند گزارش رویداد۲۴ به همراه اسناد آن مطرح شده بود و این رسانه بار‌ها به اتفاقات رخ داده در زیرمجموعه‌های بانک صادرات و بیمه سرمد اشاره کرده بود و از بیمه مرکزی نیز خواسته بود به این مسائل رسیدگی کند، با این حال هر بار به بهانه‌ای از قید این مسئله عبور شده است. در دوره ریاست عبدالناصر همتی و همچنین دوره غلامرضا سلیمانی امیری ماکو نیز بار‌ها به بیمه مرکزی هشدار داده شده که نسبت به شائبه‌های پیش آمده که در چند گزارش به آن پرداخته شده، واکنش نشان دهد.

یکی از موارد ذکر شده در نامه سرگشاده غلامرضا تاجگردون فعالیت مبهم «شرکت نمایندگی کیمیا» بوده که ظاهرا نکات غیرشفاف بسیاری در آن وجود داشته است. تاجگردون مدعی شده که برادر خانم یکی از روسای قوا بدون مدرک مرتبط در آن مجموعه مشغول به کار است و مسئولان مجموعه گفته‌اند این فرد از طریق ارتباطاتش با مسئولان ارشد، حکم «حلال مشکلات» را برای آن‌ها دارد!

شرکت نمایندگی کیمیا یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بیمه سرمد بوده که نقش کارگزار این بیمه را داشته و بر اساس ماهیت آن، بنا بوده سود قراردادهایش به پرسنل آن برسد، اما اتفاقات عجیب و شائبه‌های مالی در آن شرکت به گونه‌ای بوده که ظاهرا به یکی از دلایل اختلاف در هیات مدیره تبدیل شده است.

تاجگردون مدعی است صد‌ها میلیارد تومان پرتفوی بیمه سرمد از طریق شرکت کیمیا کارسازی شده است و به خاطر حضور برادر همسر یکی از روسای قوا در شرکت، به عملکرد آن رسیدگی نشده است.

نکته دیگر قرارداد نجومی تبلیغاتی عجیب با شرکت فیلیمو بوده است که به ادعای تاجگردون این قرارداد با اعمال نظر هیات مدیره و دخالت یکی از افراد ذی‌نفع و شریک هیات مدیره، منعقد شده است. ظاهرا مشابه همین قرارداد با دو شرکت «فناوران ایده پرداز صبا» و «هنر و اندیشه ماندگار» نیز منعقد شده است.

یکی از موارد جنجالی در بیمه سرمد، موضوع ملک کالج بوده است. رویداد۲۴ سال ۹۷ اسنادی منتشر کرد که نشان می‌داد شرکت خوارزمی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بانک صادرات و سهامدار بیمه سرمد در قراردادی عجیب مبلغ ۴۰۰ میلیارد بابت کاری که انجام نشده به یک شرکت بی نام و نشان پرداخت کرده است!

ماجرای خرید ملک کالج از این قرار بوده که قراردادی عجیب میان «شرکت توسعه فناوری خوارزمی» با مدیریت پرویز مقدسی با شرکتی گمنام منعقد شده بود، اما شرکت پیمانکار نتوانسته بود تعهدات خود را اجرا کند؛ این موضوع در حالی اتفاق افتاده که شرکت پیمانکار بدون انجام تعهدات کل مبلغ قرارداد (بدون آنکه حتی مبلغی بابت ضمانت انجام کار نزد کارفرما باقی بماند) را از شرکت توسعه فناوری خوارزمی دریافت کرده است.

اسناد رویداد۲۴ نشان می‌داد که شرکت فناوری خوارزمی در پی عدم دریافت مطالبات خود مجبور می‌شود ملکی در خیابان کالج را از شرکت پیمانکار برای جبران هزینه‌های پرداختی دریافت کند. مسئولان شرکت ملک را به شیوه‌ای عجیب قیمت‌گذاری می‌کنند، اما از آنجا که این محدوده فعالیت «شرکت توسعه فناوری خوارزمی» در زمینه تجهیزات الکترونیکی و رایانه‌ای بوده، ملک را به بخش دیگری از هلدینگ خوارزمی به نام «شرکت توسعه ساختمانی خوارزمی» واگذار می‌کند.

شرکت فناوری خوارزمی و شرکت توسعه ساختمانی خوارزمی هردو از شرکت‌های زیرمجموعه گروه سرمایه گذاری خوارزمی و سهامداران شرکت بیمه سرمد هستند که آن زمان مدیریت آن‌ها بر عهده حجت‌الله صیدی مدیرعامل کنونی بانک صادرات بوده است.

اطلاعات نشان می‌دهد که چند جلسه با سازمان بازرسی برای این ماجرا برگزار شده است، اما همچنان ماجرا بلاتکلیف مانده و خبری از رفع تضییع اموال بیت المال نیست. بیمه مرکزی و بانک صادرات نیز تا کنون درباره این ماجرا سکوت کرده‌اند.

سال ۹۹ رویداد خبری منتشر کرد که نشان می‌داد سازمان بازرسی کل کشور به دنبال مدیرانی است که قرارداد پر شائبه ملک کالج را امضا کردند. از آن زمان تا کنون نیز خبری از رسیدگی به این پرونده و بازگرداندن اموال بیت المال نیست.

در دوره مجلس دهم برخی نمایندگان مجلس همچون حمیده زرآبادی خبر داده بودند که فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد را به خاطر اتفاقات رخ داده در بانک صادرات و بیمه سرمد به مجلس خواهند کشید. آن زمان در طرح سوال از وزیر اقتصاد آمده بود که «چرا بیمه مرکزی که از وظایف ذاتی او نظارت بر عملکرد شرکت‌های بیمه‌ای است تاکنون نسبت به اتفاقات رخ داده در بیمه سرمد واکنشی منفعلانه داشته و به جای تصمیم قاطع صرفا اقدام به ارسال پرونده به شورای عالی بیمه کرده است؟»

این پرونده همان موقع مطرح شد و ظاهرا زور بانک صادرات و بیمه سرمد به مجلس چربیده بود و کسی توضیحی نداد که ماجرا چه بوده است. سلیمانی امیری هم اگرچه وعده داده بود که نمی‌گذارد شرکت‌های بیمه‌ای با تخطی از مقررات، سرنوشت صنعت بیمه، سهامداران و بیمه‌گذاران را در معرض خطر قرار دهند، مدتی بعد در سکوت فرو رفت و ترجیح داد درباره بیمه سرمد سخنی نگوید!

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز مدعی اهدای جایزه برای افشاگران فساد شده بود و به همین دلیل تمام اسناد مربوط به جزییات اتفاقات رخ‌داده در بیمه مرکزی و چند بانک دیگر به وزارت اقتصاد ارسال شد. از آن زمان حدود ۲ سال می‌گذرد و تا کنون کوچکترین اتفاقی رخ نداده و کسی پیگیر شائبه‌های موجود در آن مجموعه نشده است.

بیمه سرمد پس از سال‌ها فعالیت اکنون به مجموعه بسیار گسترده‌ای تبدیل شده که حتی سهامداران عمده آن نه تنها نتوانسته‌اند از پس اتفاقات رخ داده در آن بر بیایند، بلکه آن‌ها نیز از اتفاقات رخ داده در آن حمایت می‌کنند؛ چه آنکه تا کنون کلامی از مدیران بانک صادرات شنیده نشده که درباره شرایط بیمه سرمد توضیحی بدهند یا به خاطر اتفاقات عجیبی همچون ماجرای ملک کالج از مدیران بیمه سرمد توضیح بخواهند.

البته دلیل این موضوع هم چندان پیچیده نیست، چراکه قرارداد ملک کالج دقیقا در دوره‌ای منعقد شده که حجت الله صیدی مدیرعامل کنونی بانک صادرات، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی بوده که به عنوان مدیریت اصلی، قرارداد ملک را امضا کرده است.

همچنین پرویز مقدسی ریاست هیات مدیره بانک صادرات را بر عهده داشته است، زمانی در ترکیب هیات مدیره شرکت‌های بیمه سرمد و شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی حضور داشته و اتفاقا قرارداد عجیب میان «شرکت توسعه فناوری خوارزمی» با مدیریت پرویز مقدسی منعقد شده است.

ابراهیم رئیسی که با شعار مبارزه با فساد و تخلف توانست بخش عمده رای‌دهندگان را به خود جذب کند، در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری وعده داده که گشت ارشاد را برای مدیران راه‌اندازی خواهد کرد؛ به گفته او تمام با مدیران متخلف یکی یکی برخورد می‌شود. پرونده‌های ریز و درشت بیمه سرمد تا کنون در دولت روحانی به نتیجه‌ای نرسیده و اراده‌ای برای رسیدگی به آن نیست، با این حال این امیدواری وجود دارد که در دولت رئیسی با توجه به شعار‌های ضدفسادی که داده، به قرارداد‌های غیر شفافی که به آن اشاره شده، رسیدگی شود.

غلامرضا تاجگردون بیمه سرمد

غلامرضا تاجگردون بیمه سرمد

غلامرضا تاجگردون بیمه سرمد

 

منبع: رویداد24

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
شهریار
0
0
پنجشنبه ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
کلاهبرداری بزرگ بیمه سرمد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

استایل مجلسی هلیا امامی بازیگر شب‌های مافیا + عکس

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/خالکوبی منشوری تتلو

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود بانوان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد

بازیگر جنجالی تلویزیون از ایران رفت

حمایت تمام قد انسیه خزعلی از طرح جدید حجاب

پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲ چه بود؟

توماج صالحی به اتهام فسادفی‌الارض به اعدام محکوم شد

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

شهربانو منصوریان طلایی شد

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

هوش مصنوعی گوگل چیست؟ + نحوه استفاده

عکس/ ژست زیبا و جذاب الناز حبیبی در اینستاگرام

خودسرانه ویتامین D نخورید

فیلم/ روایت دردناک زنان سیستان و بلوچستان درباره آب؛ آواره‌ایم!

فیلم/ اعتراف عجیب ژیلا صادقی درباره آشپزی

صفر تا ۱۰۰ پیشنهاد افزایش تعطیلات آخر هفته

تغییر چهره شاهزاده یوری ۱۸سال بعد از جومونگ + عکس

سارقان به بهانه کمک خودرو و کودک یک زن را ربودند!

عکس/ استوری کنایه آمیز همسر مهدی قائدی جنجالی شد

قیمت جدید مرغ امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

اعلام قیمت کتاب درسی دانش آموزان+ جدول

هشدار جدی عربستان به زائران حج تمتع

پیکاپ برقی جک T ۹ با شارژ ۵۰۰ کیلومتری به ایران می آید + عکس

رضا درویش: پرسپولیس خانه اول علی دایی است

لوازم خانگی گران می‌شود؟

اینفوگرافی/ مسیر‌هایی که ایران را دور می‌زنند

عکس/ ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی امروز، چند دلار است؟

دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان را چه کسی کشت؟

فیلم/ ابتکار جالب یک کارگر برای گرفتن انگشتر رهبر انقلاب

تایید تذکر رهبری درباره مساله گشت ارشاد و حجاب

عقب نشینی طلای ۱۸ عیار تا این قیمت

ناراحتی حسن یزدانی از حذف تیلور

چگونه از کرمانشاه تا مشهد برویم؛ زمینی یا هوایی؟

دست بالای تعطیلی شنبه در کمیسیون اجتماعی مجلس

فیلم/عشق امیرعلی نبویان برای بهار اشکش را درآورد

وکیل توماج صالحی از حکم موکلش خبر ندارد

پشت پرده یک پتروشیمی تعطیل؛ مراتع میانکاله همچنان در وضعیت بلاتکلیف

کاهش قیمت خودرو در بازار شتاب گرفت

خبر مهم درباره حقوق بازنشستگان اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ جنوب تهران سالی ۳۶ سانتی‌متر فرونشست دارد!

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی می شود؟

بزرگترین میدان گازی اروپا تعطیل شد

رشداقتصادی روسیه رقم خورد

فیلم / رشد جریان آکادمی، خطرناک‌تر از پایداری‌ها در کشور

ریزش هزار تومانی دلار در بازار آزاد

کارگران در ایران قدرت چانه‌زنی ندارند!

فیلم/ پسران خاوری در تورنتو کانادا با پول مردم ایران چه می‌کنند؟

فیلم/ اعتراف عجیب ذوالنوری: نفهمیدیم درباره موضوع بازنشستگی به چه رأی می‌دهیم!

AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد

وام کارتخوان بانک ملی

تصویب طرح قانون مهسا در سنای آمریکا