تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۱۹ تير ۱۴۰۰

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره ذهن انسان که نمی‌دانستید

با وجود این‌که خاطرات نقش اصلی و کلیدی را در زندگی روزانه ما ایفا می‌کنند، اما اطلاعات ما از چگونگی شکل‌گیری آن‌ها بسیار اندک و محدود است.

حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره ذهن انسان

اقتصاد ۲۴ - لحظه به لحظه‌ی زندگی ما با ثبت خاطرات عجین شده است. برخی از خاطرات ثبت شده در حافظه برایمان دوست‌داشتنی و شیرین هستند و برخی دیگر تلخ. اما خواه و ناخواه باید پذیرفت شخصیتی که هم‌اکنون هستیم را همین خاطرات شکل داده‌اند. بدون یادآوری خاطرات، ما نمی‌توانستیم هیچ رابطه، شغل و یا حتی غذای مورد علاقه‌ای داشته باشیم! پس قاطعانه می‌توان نتیجه گرفت که این خاطرات در واقع راهنمای اصلی زندگی‌مان هستند.

جالب است بدانید با وجود این‌که خاطرات نقش اصلی و کلیدی را در زندگی روزانه‌ی ما ایفا می‌کنند، اما اطلاعات ما از چگونگی شکل‌گیری آن‌ها بسیار اندک و محدود است. اینکه دقیقاً چه اطلاعاتی به عنوان خاطره وارد حافظه‌ی انسان شده و به ثبت می‌رسد در واقع روند بسیار جذابی دارد که در این مقاله سعی داریم تا حد ممکن به آن اشاره کنیم. برای مثال یکی از حقایق جالبی که احتمالاً نمی‌دانستید این است که مغز ما می‌تواند به اندازه بیش از ۴۰۰۰ آیفون اطلاعات در خود ذخیره و پردازش کند!

در ادامه با ما همراه شوید تا شما را با حقایق جذاب و حیرت‌انگیزی در مورد کارکرد ذهن و خاطرات که علم آن‌ها را تایید کرده است، آشنا کنیم و البته اگر شما هم جزو افراد فراموشکار هستید با یاد گرفتن ۲۰ ترفندی که در این مقاله برایتان گردآوری کرده‌ایم، می‌توانید عملکرد حافظه خود را بهبود دهید.

۱- مغز ما قادر است اطلاعات بی‌شماری را در خود ذخیره کند

پاول ربر (Paul Reber) استاد روانشناسی دانشگاه نورث‌وسترن می‌گوید مغز ما توانایی ذخیره‌ی اطلاعاتی معادل دو و نیم پتابایت دیتا را دارد. برای آنکه این مقدار را کمی برایتان ملموس شود باید بگوییم این مقدار با دیدن سه میلیون ساعت برنامه‌ی تلوزیونی و حافظه‌ی تقریبی ۴۰۰۰ آیفون ۲۵۶ گیگابایتی برابری می‌کند! اگر قصد دارید از همین لحظه به بعد این مقدار حافظه را با دیتا‌های جذاب و مفید پرکنید به شما توصیه می‌کنیم حتما سری به مقاله‌ی ۱۲ راه برای تقویت ذهن و حافظه بزنید.

۲- ما در دوران کودکی‌مان، خاطرات این دوران را فراموش می‌کنیم!

خاطره‌ی اولین باری که شروع به راه رفتن کردید را به خاطر دارید؟ اولین روز پیش‌دبستان چه حسی داشتید؟ اغلب ما پاسخی برای سئوال‌های مطرح شده نداریم؛ اما سئوال اصلی اینجاست که چه زمان این خاطرات در ذهنمان شروع به محو شدن کردند؟ روانشناسان دانشگاه اموری (Emory University) پس از عنوان کردن این سئوال شروع به تحقیق و آزمایش برای یافتن پاسخ دقیق این‌که ذهن ما چه زمانی دچار “فراموشی کودکان” می‌شود، کردند. مطالعات این روانشناسان نشان داد که کودکان در سنین بین ۵ تا ۷ سال ۶۰ درصد و یا حتی بیشتر حوادث اولیه‌ی زندگی خود را به خاطر دارند و در سنین ۸ تا ۹ سال این مقدار به کمتر از ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

۳- استراحت به میزان کافی در طول شب به ثبت بهتر خاطرات کمک زیادی می‌کند

تعجبی ندارد که مغز ما زمانی که استراحت خوبی داشته باشد، عملکرد بهتری نیز از خود نشان خواهد داد. متیو واکر (Matthew Walker) دکترای تصویربرداری عصبی در یک گفتگو با مجله‌ی علمی ساینس دیلی (Science Daily) می‌گوید: وقتی که انسان خواب است، مغز او در حال انتقال خاطرات به ناحیه‌ای از مغز که حافظه‌ی کارآمدتری دارد، می‌باشد. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم حتما سری به مقاله‌ی تجربه‌ی خوابی راحت با استفاده از این ۱۰ اپلیکیشن بزنید تا از امشب به کمک گوشی هوشمند خود بتوانید خواب کافی و تاثیر آن بر روی عملکرد روزانه‌ی خود را مشاهده کنید.

۴- خارج شدن از در ذهن را به فراموشی تشویق می‌کند

گابریل رادوانسکی، روانشناسی که سال‌ها روی کارکرد حافظه‌ی انشان مطالعه انجام داده است در طی گفتگو با لایو ساینس (Live Science) اظهار داشته: ورود یا خروج از یک در به عنوان “محدوده‌ی حادثه” در ذهن شناخته می‌شود که همین موضوع باعث شده تا قسمت‌های فعالیت و پرونده از یک‌دیگر جدا شوند! گابریل و تیمش تفاوت بین زمانی که فاعل در تردد بین اتاق‌ها به انجام فعالیت می‌پردازد را با حالتی که فرد کارهایش را در یک اتاق انجام می‌دهد مورد مطالعه و بررسی قرار دادند و دریافتند که مردم اغلب زمانی که از یک در تردد می‌کنند دو تا سه برابر بیشتر حرکت بعدی خود را فراموش می‌کنند!

۵- بار روانی خروج از یک در

اگر می‌خواهید چیزی را به خاطر بیاورید سعی کنید تا به در فکر نکنید! تحقیقات رادوانسکی (Radvansky) نشان می‌دهد افرادی که عبور از یک در را متصور می‌شوند کمتر احتمال دارد تا اطلاعات مورد نظرشان را به یاد بیاورند.

۶- ما صدا‌ها را خیلی خوب به خاطر نمی‌سپاریم

گفته می‌شود بیش از ۶۵ درصد افراد باید چیزی را ببینند تا آن را یاد بگیرند؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت اکثر ما در فرآیند یادگیری بسیار بصری عمل می‌کنیم. از آنجایی که انسان تنها یک پنج چیزی که می‌شنود را به ذهن می‌سپارد به کمک بینایی می‌توان این یادگیری و ثبت ذهنی را تا ۴۰۰ درصد افزایش داد.

۷- رکورد گینس در زمینه حافظه!

نشچال نارایانام (Nischal Narayanam) تنها با ۱۰ سال سن توانست اولین رکورد جهانی خود را در گینس با حفظ اشیاء تصادفی ثبت کند. او توانست طی حدود ۱۲ دقیقه ۲۲۵ شیء رندوم را به خاطر بسپارد. جالب است بدانید تنها چند سال بعد او عنوان حداکثر ارقام حفظ شده را نیز از آن خود کرد. نشچال توانست ۱۳۲ رقم را در حافظه‌ی خود ثبت کند و به همین علت نیز نشنال جئوگرافیک نام او را در لیست ۷ مغز نابغه‌ی دنیا وارد کرد.

۸- سن تشخیص چهره

ممکن است بار‌ها برایتان پیش آمده باشد که کسی را از روی چهره شناخته باشید، اما قادر به یادآوری نام او نباشید. طبق دست‌آورد‌های تحقیق دانشگاه هاروارد (Harvard University) و کالج دارت‌موث (Dartmouth College) باید بگوییم که از سی سالگی به بعد این وضعیت بیشتر و بیشتر برای افراد قابل لمس خواهد بود. ظاهرا این توانایی در سنین ۳۰ تا ۳۴ سالگی به اوج خود خواهد رسید و پس از آن به آرامی کاهش پیدا می‌کند. این کار تا زمانی پیش می‌رود که در هفتاد سالگی تنها قادریم ۷۵ درصد از افراد را به خاطر بیاوریم.

۹- سن تشخیص اسم

جالب است بدانید مناطقی از مغز که توانایی تشخیص چهره را دارند تا سی سالگی به خوبی کار می‌کنند، اما این در حالیست که نواحی‌ای که وظیفه‌ی به خاطر سپردن اسم‌ها را به عهده دارند از اوایل بیست سالگی شروع به تحلیل رفتن می‌کنند. خوشبختانه دانشمندان می‌گوند اکثر مردم تا ۶۰ یا ۷۰ سالگی متوجه این زوال در حافظه‌ی خود نمی‌شوند!

۱۰- ترفندی برای حافظه: چشمانتان را ببندید

ممکن است فکر کنید با چشمان بسته ممکن است عجیب و غریب به نظر برسید، اما حافظه‌ی شما نظر دیگری دارد! مطالعه‌ای که در روانشناسی حقوقی و جنایی صورت گرفته اظهار دارد که وقتی مردم چشمانشان را می‌بندند ۲۳% درصد سوالات بیشتری را در مورد فیلمی که نگاه کردند، درست پاسخ می‌دهند. زمانی‌که شما چشم‌هایتان را می‌بندید موانعی را که باعث حواس‌پرتی شما می‌شوند حذف کرده و به مغزتان اجازه می‌دهید تا روی خاطرات وجود تمرکز کند.

۱۱- افسردگی روی توانایی‌های حافظه‌ی شما تاثیر می‌گذارد

تحقیقات انجام شه نشان می‌دهد که افسردگی تاثیر به‌سزایی روی کارکرد و سلامت مغز دارد. در تحقیقی که روی ۱۱۱۱ نفر انجام شد نتایج نشان می‌دهد افرادی که علائم افسردگی دارند حافظه‌ی اپیزودیک‌شان نیز ضعیف‌تر بوده و حجم مغزی کمتری نیز دارند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد احتمال ابتلا به آسیب‌های عروقی نیز در آن‌ها بیشتر می‌باشد. اگر فکر می‌کنید از کمبود سطح سرتونین رنج می‌بردی به شما توصیه می‌کنیم حتما سری به روش‌های درمان افسردگی بزنید. در صورت نیاز به درمان حرفه‌ای حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

۱۲- برخی از دروغ‌ها را به راحتی می‌توان به خاطر سپرد!

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط دانشگاه ایالت لوئیزیانا (Louisiana State University) به خاطر سپردن توضیحات نادرست و دروغین در مورد یک واقعه یا حادثه بسیار ساده‌تر از انکار دروغین است! شان لین محقق و نویسنده در گفتگو با اورک آلرت (Eurek Alert) می‌گوید: اگر قرار باشد راجع به اتفاقی که تا به حال رخ نداده است دروغ بگویم ذهن من مجبور است قید‌های زیادی را در خود بگنجاند!

۱۳- عشق در یک نگاه ساختگی است!

شما هم جز افرادی هستید که فکر می‌کنند عشق در یک نگاه را تجربه کرده‌اند؟ بر اساس مطالعه‌ای که در دانشگاه نورث وسترن (Northwestern University) صورت گرفته است، این ایده در واقع تنها ساخته‌ی ذهن شما و یک فریب است! ظاهرا زمانی‌که برای اولین بار با شخصی مهم برخورد می‌کنیم، تمایل داریم تا احساسات حال فعلی خود را با خاطرات گذشته‌یمان تطابق دهیم. دانا جو بریج (Donna Jo Bridge) نویسنده‌ی اصلی این مقاله می‌گوید: حافظه‌ی شما رویداد‌ها را مجددا تنظیم و ویرایش کرده تا داستانی مطابق با دنیای فعلی شما بسازد!

۱۴- بیشتر خاطرات کوتاه‌مدت، درست همانند اسمشان مدت کوتاهی در حافظه‌ی شما باقی می‌مانند!

حافظه‌ی کوتاه مدت شما قادر است پنج تا نه مورد را در خود بگنجاند و هر کدام از این آیتم‌ها تنها ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در خاطر شما باقی می‌مانند. خاطراتی که در حافظه‌ی طولانی مدت شما ذخیره نمی‌شوند در نهایت به دست فراموشی سپرده می‌شوند.

۱۵- مدیتیشن حافظه‌ی شما را تقویت می‌کند

مدیتیشن و ذهن آگاهی به شما کمک می‌کند تا استادانه حافظه‌ی خود را مدیریت کنید. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا (University of California) می‌گویند که دانشجویانی که چهار بار در طول هفته در جلسه‌های مدیتیشن ۴۵ دقیقه‌ای شرکت می‌کنند، نمره‌ی بالاتری در آزمون کلامی GRE کسب کرده‌اند.

۱۶- خاطرات دروغین واقعی هستند!

تا به حال برایتان پیش آمده که خاطره‌ای به نظرتان بسیار واقعی به نظر برسد، اما بعد از مدتی متوجه شوید هیچ وقت تا به حال اتفاق نیوفتاده است؟ این پدیده در واقع خیلی هم غیرمعمول نبوده و افراد زیادی تا به حال آن را تجربه کرده‌اند. روانشناسان در دانشگاه کالیفرنیا دریافته‌اند که با سری خاطرات دروغین می‌توان افراد را به راحتی فریب داد.

۱۷- برخی از افراد حافظه‌ی اختصاری دارند

دانشمندان در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد حافظه‌ی افراد از زندگی خود یا HSAM ندارند، اما چیزی که از آن کاملا مطمئن هستند این است که تنها تعداد کمی از افراد تمامی اتفاق‌های زندگی خود، مثل صبحانه‌ای که روز ۱۲ مارس سال ۱۹۹۸ میل کردند، را به خاطر دارند! اگرچه که در نگاه اول ممکن است داشتن یک حافظه‌ی بی‌نقص نعمت باشد، اما باید بدانید که همیشه اینطور نیست! جیل پرایس (Jill Price) اولین فردی که تا به حال با وضعیت HSAM شناخته شده است؛ از این شرایط با عنوان غیرقابل کنترل، بدون وقفه و کاملا طاقت‌فرسا یاد می‌کند!

۱۸- چپ دست‌ها حافظه‌ی بهتری دارند

تنها ۱۰ درصد مردم جهان چپ دست هستند، اما این مقدار کم و کسانی که با آن‌ها خویشاوند هستند در مقایسه با افراد راست دست شانس بیشتری در بخاطر سپردن اطلاعات و داده‌های دریافتی در ذهنشان را دارند. افراد چپ دست و خویشاوندان آن‌ها دارای جسم پینه‌ای بزرگ‌تری هستند که همین موضوع باعث پیوند خوردن نیم‌کره‌های مغزی شده و خاطرات را در ذهن واضح‌تر و شفاف‌تر می‌سازد.

۱۹- شاهدان عینی‌ای که به حافظه‌ی خود تکیه می‌کنند، اغلب نادرست هستند!

طبق پروژه‌ی بیگناهی (Innocence Project) هفتاد و سه درصد از ۲۳۹ محکومیت لغو شده از طریق تست دی ان‌ای از سال ۱۹۹۰ تا به حال تنها به دلیل شواهد عینی محکوم شدند! این آمار به ما نشان می‌دهد که مغز ما همواره تمایل به یادآوری حقایق دروغین دارد و در اغلب مواقع ما قادر به تفکیک آن‌ها نیستیم!

۲۰- موتزارت و حافظه‌ی افسانه‌ای او

در اواسط دهه‌ی ۱۶۰۰، یک قطعه آهنگ توسط جورجیو آلری آهنگساز ایتالیایی ساخته شده بود و این قطعه تنها در کلیسای سیستین (Sistine Chapel) قابلیت اجرا داشت. تا سال ۱۷۷۰ تنها سه نسخه از این اثر وجود داشت، اما پس از آنکه ولفگانگ آمائوس موتزارت چهارده ساله (Wolfgang Amadeus Mozart) تنها یک بار به آن گوش فرا می‌دهد به راحتی آن را از حفظ رونویسی می‌کند. چند ما بع این نابغه‌ی موسیقی توسط پاپ کلمنت چهاردهم (Pope Clement XIV) به رم فرا خوانده می‌شود که استعداد او را مورد تقدیر و ستایش قرار داده و نشان طلای جوانمردی را به او هدیه می‌دهد.

۲۱- خاطرات خوش بیشتر از خاطرات بد در ذهن باقی می‌مانند

در دهه‌ی ۱۹۳۰ روانشناسان از افراد مختلف خواتند تا فارق از خوشایند یا ناخوشایند بودن خاطرات زندگیشان، آن‌ها را به یاد بیاورند. چند هفته بعد بار دیگر روانشناسان، بدون اطلاعیه قبلی، از همان افراد خواستند تا خاطرات قبلی را به خاطر بیاورند و با همین تحقیق دریافتند که ۶۰ درصد از خاطرات بد در مقایسه با ۴۲ درصد از خاطرات خوب به فراموشی سپرده شده‌اند.

۲۲- تلویزیون ذهن شما را می‌پوساند

تماشای فیلم و سریال یکی از اولین گزینه‌هایی است که افراد اوقات فراغت خود را با آن پر می‌کنند، اما باید بدانید تحقیقی که با عنوان مغز و ادراک (Brain and Cognition) منتشر شده نشان می‌دهد که یک ساعت تماشای تلویزیون برای افرادی که در گروه سنی ۴۰ تا ۵۹ سال هستند ۱.۳ درصد خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد.

۲۳- برداشتن نیمی از مغز با عواقب جزئی به کمک جراحی امکان‌پذیر است!

در شرایط نادر و خاص دکتر‌ها با انجام عمل جراحی یک نیم‌کرده از مغز را خارج می‌کنند. با این حال جالب است بدانید بیمار بعد از این جراحی تقریبا سالم است و تنها تغییرات جزئی در وضعیت وی ایجاد می‌شود. حافظه، حس شوخ‌طبعی و شخصیت افراد بعد از این عمل بدون تغییر باقی می‌ماند.


بیشتر بخوانید: باورنکردنی‌های عجیب که حقیقتشان ثابت شد +عکس


۲۴- یک چرت کوتاه در ثبت خاطرات جدید به مغزتان کمک می‌کند

چرت زدن به شما کمک می‌کند تا حافظه‌ی قوی‌تری داشته باشید این نتیجه را دانشمندان آلمانی پس از تحقیق روی افراد به دست آوردند. آن‌ها متوجه شدند افرادی که یک چرت ۴۰ دقیقه‌ای داشته‌اند ۸۵ درصد از کارت‌های به نمایش در آورده شده را به خاطر می‌سپارند، این درحالیست که سایر افراد تنها ۶۰ درصد کارت‌ها را به خاطر می‌آورند.

۲۵- ورزش توانایی شما برای ثبت اطلاعات جدید را بهبود می‌بخشد

در هنگام ورزش نه تنها عضله‌های بدنتان را تقویت می‌کنید بلکه ذهن شما نیز تا حد زیادی از آن تاثیر می‌پذیرد. طبق تحقیقات انجام فعالیت‌های بدنی تا حد زیادی عملکرد هیپوکاموس را بهبود داده و در نتیجه بهتر شدن حافظه را شاهد هستیم.

۲۶- صاف بنشینید تا به راحتی خاطراتتان را به یاد بیاورید

قوز نکنید! این کار علاوه بر اینکه باعث بدفرمی و ناهنجاری در فرم بدنتان می‌شود بلکه روی توانایی ذهن شما در خصوص خاطرات تاثیر زیادی دارد. محققان دانشگاه سانفرانسیسکو دریافته‌اند که صاف نشستن تا حد زیادی به شما در به یادآوری خاطرات کمک می‌کند، زیرا در این حالت جریان خون‌رسانی و اکسیژن رسانی به مغز تا ۴۰ درصد افزایش سرعت دارد.

۲۷- بویایی و عطر‌ها رابطه‌ی زیادی با خاطرات دارند

درست زمانی که بوی کیک وانیلی به مشامتان می‌رسد به یاد خانه‌ی مادربزرگ و کیک‌های وانیلی‌ای که یادآور دوران کودکیتان می‌باشد، می‌افتید. اما رایحه چه دارد که باعث می‌شود در کسری از ثانیه تا این حد خاطرات برایتان زنده شوند؟ طبق گفته‌ی دکتر جوزف مرکولا (Dr. Joseph Mercola) هر بویی که ما آن را استشمام می‌کنیم به طور مستقیم با ناحیه‌ی هیپوکامپ که با حافظه در تماس است ارتباط دارد به همین علت هم رایحه‌ها سریعا خاطرات را برایتان یادآوری می‌کند.

۲۸- از دست دادن حافظه می‌تواند ناشی از مشکلات تیروئیدی باشد

دکتر مجید فتوحی طی صحبت‌های خود با‌ای بی سی نیوز (ABC News) می‌گوید: افرادی که از کم کاری یا پرکاری تیروئی رنج می‌برند ممکن است به اختلال حافظه و تمرکز نیز دچار شوند.

۲۹- حافظه در فضای باز بهتر عمل می‌کند

بودن در طبیعت و فضای خارج از خانه، حتی در آب و هوای سرد باعث بهبود عملکرد حافظه شده و دامنه‌ی توجهمان را ارتقاء می‌دهد. دانشمندان دانشگاه میشیگان (University of Michigan) دریافته‌اند که وقتی افراد یک ساعت را در خارج از محیط خانه سپری می‌کنند میزان توجه و عملکرد حافظه‌ی آن‌ها تا ۲۰ درصد بهبود عملکرد دارد. نویسندگان این تحقیق بر این باورند که تعامل با طبیعت تاثیری معادل مدیتیشن داشته و همانند یک تقویت‌کننده ذهن شناخته می‌شود. برای آن دسته از افرادی که از سرما بیزارند و ترجیح می‌دهند تا در خانه بمانند باید بگوییم خوشبختانه نگاه کردن به تصاویر طبیعت نیز همان تاثیر و کارایی را روی ذهن دارد.

۳۰- برای مطالعه‌ی بهتر از فونت‌های جورواجور استفاده کنید

اغلب مقاله و یا نوشته‌هایی که ما می‌خوانیم، فونت‌های مشابه به هم و ساده دارند به همین علت هم به خاطر سپردن اطلاعاتی که از این طریق قصد داری به حافظه بسپاریم تا حد زیادی سخت می‌شوند. روانشناسان دانشگاه پرینستون (Princeton University) متوجه شدند دانشجویانی که از فونت‌های جذاب برای تهیه‌ی جزوات درسی خود استفاده کرده بودند عملکرد بهتری نسبت به کسانی داشتند که از فونت‌های معمول استفاده می‌کنند.

۳۱- استیون کینگ (Stephen King) رمان‌هایش را به سختی به یاد می‌آورد!

در طول دهه‌ی ۱۹۸۰ نویسنده‌ی معروف یعنی استیون کینگ به طرز شدیدی به اعتیاد و مصرف الکل روی آورد. او می‌گوید چیز‌های زیادی، از جمله نوشتن یک رمان کامل، وجود دارد که از آن دوران به خاطر نمی‌آورد. وی اضافه می‌کند: رمانی با نام کوجو (Cujo) وجود دارد که من آن را نوشته‌ام، اما نوشتن آن را به خاطر ندارم و یادآوری این حقیقت حسی مبهم از غم و اندوه را در من ایجاد کرده چراکه افسوس می‌خورم که زمان نوشتن آن را به خاطر نمیارم.

۳۲- عکس گرفتن از یک صحنه باعث می‌شود خاطره‌ی شما از آن به زوال برود!

عکس‌برداری از یک صحنه تنها باعث می‌شود تا آن لحظه کمتر در حافظه ما ثبت شود. طی تحقیقات انجام شده گفته می‌شود افرادی که از یک اثر هنری عکس نگرفته‌اند جزئیات بیشتری را در ذهن خود نسبت به افرادی که مشغول به عکاسی شده‌اند ثبت کردند. نویسندگان این مقاله معتقدند دلیل این اتفاق آن است که مغز ما بیشتر روی روند عکاسی متمرکز است نه به خاطر سپردن جزئیات اثر هنری.

۳۳- وقتی یک مسئله‌ای را در جمع مطرح می‌کنید، به احتمال زیاد در ذهن‌تان باقی می‌ماند

دفعه‌ی بعدی که قرار است کنفرانس ارائه دهید به شما توصیه می‌کنیم متن خود را بلند بخوانید، زیرا اینکار باعث می‌شود تا سریع‌تر طلب در ذهنتان ثبت شود. محققان انگلیسی کشف کرده‌اند که خواندن یک متن با صدای بلند به ذخیره‌ی کلمات در حافظه‌ی بلند مدت کمک می‌کند.

۳۴- فوتبال و از دست دادن حافظه!

سال‌هاست که فوتبال جزو بازی‌های خطرناکی که خطرات جدی به همراه دارد، مورد انتقاد قرار می‌گیرد. دانشمندان طی بررسی که روی ۲۰۲ بازیکن سابق فوتبال انجام داده‌اند، دریافتند که ۸۷ درصد آن‌ها علائم بیماری تخریب عصبی که از دست دادن حافظه و زوال عقل را نتیجه می‌شود، دارند.

۳۵- از هر ۱۰ سالمند، یک نفر به آلزایمر مبتلا می‌شود

متاسفانه آلزایمر غیرقابل درمان و نسبتا شایع است. طبق گفته‌ی وزارت خدمات بهداشتی تگزاس این اختلال مغزی دامن ۵.۷ میلیون آمریکایی را فرا گرفته که ده درصد از این افراد بالای ۶۵ سال سن دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد