تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۲۲ تير ۱۴۰۰
با کمبود و گرانی نهاده‌های تولید؛

شکاف قیمت و عرضه چند‌نرخی مرغ بیشتر شد

قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم مرغ تازه بین ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان نوسان دارد

مرغ دربازار

اقتصاد۲۴- کمبود و گرانی نهاده‌های تولید، از کنجاله سویا تا ذرت و جوجه یک روزه زمینه افت تولید و عرضه و نوسان قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم مرغ تازه در واحد‌های صنفی سطح شهر تهران از ۲۵ تا حدود ۴۰ هزار تومان را فراهم کرده است.

فعالان صنفی در حالی از تأثیر مشکلات تامین نهاده‌های دام وطیور بر نوسان عرضه و قیمت گوشت و مرغ خبر می‌دهند که براساس آخرین مصوبه قرارگاه ساماندهی بازار مرغ، نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری ۱۷ هزار و ۱۰۰ و نرخ خرده فروشی مرغ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین کرده که این روز‌ها میزان عرضه مرغ با نرخ مصوب به‌شدت کاهش یافته و این امر در افزایش قیمت مرغ آزاد در واحد‌های صنفی سطح شهر تهران بنا بر منطقه و میزان تقاضا برای این فرآورده از ۳۳ تا حدود ۴۰ هزار تومان شده است.

گزارش میدانی  از نرخ خرده‌فروشی مرغ تازه در مناطق مختلف شهر تهران نیز حاکی از تداوم عرضه چند نرخی مرغ و افزایش شکاف نرخ مصوب و بازار خرده فروشی این ماده پروتئینی است. بر این اساس قیمت خرده‌فروشی مرغ که تا ۲ هفته پیش در محدوده ۲۸ تا ۳۲ هزار تومان بود این روز‌ها به ۳۴ تا ۳۹ هزار تومان افزایش یافته است.

نوسان قیمت خرده‌فروشی مرغ و گوشت

گزارش میدانی از قیمت خرده فروشی انواع گوشت قرمز و مرغ در واحد‌های صنفی سطح شهر تهران حاکی از نوسان شدید قیمت مرغ و ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار گوشت گوساله و گوسفندی است. دیروز قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده از ۳۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳۸ هزار تومان در مناطق مختلف شهر تهران در نوسان بود به‌نحوی که هر کیلوگرم مرغ تازه در مرغ فروشی‌های شهرک آپادانا واقع در منطقه ۵ تهران به نرخ ۳۸ هزار و در منطقه تهرانسر از ۳۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳۴ هزار تومان به مشتریان عرضه شد.

این در حالی است که قیمت مرغ در برخی واحد‌های صنفی سطح شهر تهران طی هفته گذشته با افزایش ۴ تا ۵ هزار تومانی در هر کیلوگرم به مرز ۳۹ تا ۴۰ هزار تومان نیز رسیده بود، اما طی ۳ روز گذشته با رشد نسبی عرضه، افت نسبی قیمت را تجربه کرد، اما میزان افزایش قیمت انواع مرغ فرآوری، قطعه بندی و بسته بندی شده در فروشگاه‌ها به‌مراتب بیش از نرخ مرغ فله بوده است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت بوقلمون مخلوط در واحد‌های صنفی مذکور به‌ترتیب از ۵۵ تا ۴۷ هزار و ۶۰۰ تومان و نرخ ران و سینه بوقلمون از ۶۴ تا ۶۰ هزار تومان در نوسان است.

در بازار خرده‌فروشی گوشت قرمز نیز هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی از ۱۱۳ تا ۱۳۰ هزار، ران گوسفندی ۱۴۰ تا ۱۵۸ هزار، سردست با دنده ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار و چرخ کرده مخلوط به نرخ ۱۳۰ تا ۱۴۵ هزارتومان به مشتریان عرضه می‌شود. در بازار گوشت گاوی و گوساله نیز نرخ هر کیلوگرم گوشت ران گوساله از ۱۴۰ تا ۱۶۵ هزار و سردست گوساله از ۱۳۵ تا ۱۵۸ هزار تومان در نوسان است.

چالش تولید و تامین مرغ

نایب‌رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه طی هفته‌های اخیر، تولید مرغ دچار چالش‌های جدی شده است، گفت: کمبود جوجه، تأخیر در بارگیری نهاده‌ها و گرمای هوا ازجمله مشکلات تولید محسوب می‌شود و شرایط تولید مرغ نامطلوب است.

حبیب اسدالله نژاد، با اشاره به اینکه متأسفانه طی هفته‌های اخیر، تولید مرغ دچار چالش‌های جدی شده است، گفت: کاهش تولید، تلفات و عدم‌وزن‌گیری مناسب مرغ‌ها به‌خاطر استرس گرمایی ازجمله این چالش‌هاست. گرمای شدید علاوه بر اینکه باعث شده مرغ‌ها به وزن مناسب نرسند، تلفات در جمعیت گله‌های مرغ را نیز افزایش داده است.

او با تأکید بر تداوم کمبود جوجه یک روزه از بی‌توجهی مسئولین به این مسئله انتقاد کرد و گفت: ماه‌هاست که با کمبود و گرانی جوجه یک روزه مواجه هستیم و این مشکل کماکان پابرجاست.

اسدالله نژاد با بیان اینکه قیمت جوجه یک روزه هم‌اکنون بالای ۷۵٠٠ تومان است، افزود: این در حالی است که نرخ مصوب جوجه یک روزه گوشتی ۴٢٠٠ تومان است. اما سیاست دولت، سرکوب قیمت مرغ با وجود افزایش قیمت نهاده‌ها است.


بیشتربخوانید:مرغ‌هایی که در صندوق عقب جا گرفتند


نایب‌رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی، افزود: بعد از اینکه قیمت مرغ ٢۴ هزار و ٩٠٠ تومان تعیین شد، هم شاهد افزایش نرخ مصوب نهاده‌ها بودیم و هم قیمت جوجه یک روزه افزایش شدید داشته، اما نرخ مصوب مرغ تغییری نکرده و دولت به بهانه حمایت از مصرف کنندگان، زیر بار اصلاح قیمت نمی‌رود که منطقی نیست.این فعال بخش خصوصی تأخیر بیش از یک‌ماه در بارگیری نهاده‌های دامی را پس از خرید این محصولات، از دیگر مشکلات مرغداران عنوان کرد.

عرضه مرغ گران‌تر از ۳۵ هزار تومان تخلف است

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی از افزایش نرخ مصوب و بازار مرغ خبر داد و گفت: گرچه نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ تازه ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است، اما افزایش این نرخ در واحد‌های صنفی به‌دلیل به صرفه نبودن عرضه تا مرز ۲۶ هزارتومان نیز منعی ندارد.

مهدی یوسف خانی همچنین افزایش نرخ مرغ تازه در بازار آزاد تا هر کیلوگرم ۳۴ و ۳۵ هزار تومان را طبیعی قلمداد کرد و افزود: اکنون نرخ مصوب مرغ زنده درب مرغداری ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان است، اما مرغ زنده در بازار آزاد به نرخ هر کیلوگرم ۲۴ هزار تومان عرضه می‌شود و با تعیین نرخ مصوب شرایط به‌گونه‌ای شده که مرغ در بازار ۲ یا چند نرخی است.

او با بیان اینکه تنها نیمی از نیاز بازار مرغ با نرخ مصوب تامین می‌شود، افزود: مصرف روزانه مرغ در تهران بین هزار تا هزارو ۲۰۰ تن است، اما اکنون فقط بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن این نیاز با نرخ مصوب و بقیه با نرخ آزاد تامین شود.

یوسف خانی عرضه مرغ به قیمت هر کیلوگرم ۳۷ تا ۴۰ هزارتومان در برخی واحد‌های صنفی را تخلف قلمداد کرد و گفت: اکنون واحد‌های صنفی مرغ زنده را به‌صورت عمده با قیمت حداکثر هر کیلوگرم ۳۲ هزار تومان خریداری می‌کنند که با احتساب هزینه کشتار و سود خرده فروشی حداکثر ۸ درصدی قیمت خرده فروشی مرغ در این واحد‌های صنفی باید حداکثر قیمت ۳۵ هزار تومان باشد.

فروش مرغ به قیمت هر کیلوگرم بیش از ۳۵ هزار تومان تخلف است، باید بازرسی اصناف و سازمان صمت با گرانفروشی مرغ برخورد کنند و بازرسان اتحادیه نیز با وجود کمبود شدید نیرو در این زمینه نظارت دارند. او با اعلام اینکه نمی‌توان منکر عرضه مرغ با نرخ ۴۰ هزار تومان در برخی واحد‌های صنفی مناطق شمال شهر تهران یا افزایش بیشتر قیمت این محصول با فرآوری، قطعه بندی و بسته‌بندی شد، گفت: با وجود این اکنون قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم مرغ تازه در ۸۰ درصد واحد‌های صنفی سطح شهر تهران کمتر از ۳۵ هزار تومان است.

از مشکلات تامین مرغ تا خسارات قطعی برق

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با بیان اینکه بخشی از مشکلات کنونی تولید و بازار مرغ به‌دلیل کمبود نهاده‌ها ازآذر‌ماه سال ۹۹ تداوم یافته و به‌تدریج در حال رفع است، گفت: نیاز ماهانه بازار داخلی به مرغ بیش از ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون قطعه نیست، اما اکنون میزان جوجه ریزی به ۸۰ تا ۹۰ میلیون قطعه رسیده است که زیر ۱۰۰ میلیون قطعه است، اما با مدیریت تولید مشکلات بازار مرغ نیز حل خواهد شد و روزبه‌روز وضعیت بهتر می‌شود.

یوسف خانی، با اشاره به اینکه تا امروز میزان تولید مرغ حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است، افزود: با وجود این با اقدامات انجام شده برای تامین نهاده‌ها و رشد جوجه ریزی به‌نظر می‌رسد که تا آخر شهریور و ابتدای مهرماه امسال مشکل عرضه ۲ یا چند نرخی و نوسان قیمت‌ها در بازار مرغ مرتفع شود.

او همچنین از تأثیر قطعی ۲ ساعته برق بر میزان تامین و فساد پذیری مرغ طی روز‌های اخیر خبر داد و گفت: به‌دلیل قطعی مکرر برق به استان‌های شمالی اعلام شده تا کشتار مرغ از ساعت ۱۲ شب به بعد انجام شود تا برای رسیدن آن به واحد‌های خرده فروشی در زمینه بهداشت و فسادپذیری مرغ مشکل چندانی ایجاد نشود.

یوسف خانی، افزود: با وجود این بدیهی است که وقتی برق برای حداقل ۲ ساعت قطع می‌شود به‌دلیل از کار افتادن یخچال و سیستم‌های سرمایش در واحد‌های صنفی، نگهداری گوشت و مرغ نیز با مشکل مواجه می‌شود، اما مسئولان می‌توانند به جای قطعی ۲ ساعته برق این کار را در قالب ۲ قطعی یک ساعته اعمال کنند تا خطر فساد پذیری گوشت و مرغ کمتر شود.

او با بیان اینکه آماردقیقی از میزان زیان واحد‌های صنفی تحت پوشش اتحادیه به‌دلیل قطعی برق نداریم، گفت:، اما قطعا قطعی مداوم برق موجب ضرر و زیان این واحد‌های صنفی شده و علاوه بر خطر فاسد شدن گوشت و مرغ، این واحد‌های صنفی به‌دلیل سوختن بسیاری از وسایل برقی مانند موتور یخچال، کولر و... دچار ضرر و زیان شده‌اند و برنامه‌ای نیز برای جبران خسارت آن‌ها وجود ندارد.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد