تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۲۹ تير ۱۴۰۰

خوزستان؛ ترند غم انگیز این روز‌های گوگل

در ۴۸ ساعت گذشته، مفاهیم و عباراتی، چون «سندروم هاوانا»، «ساترا»، «روز عرفه»، «نماز عید قربان چگونه است؟»، «امیر جدیدی» «خوزستان»، «کیانوش رستمی»، «روح الله داداشی» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

خوزستان؛ ترند غم انگیز این روز‌های گوگل

اقتصاد ۲۴ - روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوگر جست و جو می‌شود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها هستند. در بسته خبری پیش روی، به مهم‌ترین مفاهیم جست و جو و بیان دیگر، ترند‌های گوگل در ۴۸ ساعت گذشته اشاره شده است.

در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «سندروم هاوانا»، «ساترا»، «روز عرفه»، «نماز عید قربان چگونه است؟»، «امیر جدیدی»، «خوزستان»، «کیانوش رستمی»، «روح الله داداشی» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

در ادامه درباره این موضوعات به اختصار توضیحاتی داده ایم.

سندروم هاوانا

سندروم هاوانا یک عارضه مغزی و نقص جدی در سیستم ایمنی بدن است که دلیل و عوارض قطعی آن هنوز توسط دانشمندان تشریح نشده است.

به تازگی برخی مقام های مسئول در آمریکا مدعی شده اند که تعدادی از دیپلمات های این کشور به این سندروم ناشناس دچار شده و دچار مشکلات جدی مغزی شده اند.

همین موضوع کافی بود تا سندروم هاوانا و چیستی آن به یکی از داغ ترین موضوعات شبکه های اجتماعی و به خصوص گوگل تبدیل شود.

خوزستان؛ ترند غم انگیز این روزهای گوگل/چگونگی نماز عید قربان؛ سئوال پرتکرار کاربران اینترنتی/ سندروم هاوانا چیست و چرا ترند شده است؟/ داغ شدن بحث ها پیرامون ساترا بابت عدم انتشار زخم کاری

توضیح بیشتر در مورد سندروم هاوانا اینکه مجموعه‌ای از علائم و نشانه‌های پزشکی است که سبب ایجاد بیماری و آسیب مغزی در انسان می شود.

این سندرم از اواخر سال ۲۰۱۶ شناسایی شده و تعداد موارد شناسایی شده تا سال ۲۰۱۸، حدود ۲۶ تن اعلام شد.

مستنداتی از فعال شدن این سندروم میان دیپلمات‌های آمریکایی شاغل در کوبا، چین، روسیه و چند کشور دیگر گزارش شده است.

محققان آمریکایی ادعا می‌کنند، حملات مغناطیسی از طریق مایکرویو‌های پالسی، اتفاق می‌افتند.

در ماه جولای ۲۰۲۱ دولت آمریکا خبر از چالشی جدید در حوزه سلامت پرسنل و کارکنان خود در خارج از کشور را منتشر و رسانه ای کرد.

به گزارش «دویچه وله»، دولت آمریکا در حال بررسی آسیب‌های مرموز مغناطیسی در دیپلمات‌های خود در کوباست که سبب بیماری‌های مغزی آن‌ها شده است.

کمیته اطلاعات سنای آمریکا مدعی شده که امواج رادیویی مرموز هدایت شده برای آسیب زدن به دیپلمات‌های آمریکایی به نام سندروم «هاوانا» در دست بررسی است.

این کمیته مدعی شد که از حملات مرموز به پرسنل آمریکایی در کوبا و سراسر جهان در پنج سال گذشته مطلع بوده است؛ اما بررسی‌های اخیر از روند رو به افزایش این حملات حکایت دارد.

«مارکو روبیو» جمهوریخواه و «مارک وارنر» دموکرات به عنوان روسای کمیته اطلاعات سنای آمریکا، ضمن اشاره به در جریان بودن تحقیقات سیا در این باره، بر شناسایی عاملان این حملات تاکید کردند. آمریکا، انگشت اتهام خود را در این زمینه به سمت روسیه گرفته است.

ساترا

ساتر و یا سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر یکی از نهادهای نظارتی و تصمیم گیر در حوزه ارائه مجوز پخش به برنامه های تولیدی در شبکه نمایش خانگی است که زیر نظر صدا و سیما فعالیت می کند.

کنش های این سازمان و نوع تصمیم گیری های آن و نیز اساس ساختاری اش همواره مورد نقد منتقدان بوده است.

خوزستان؛ ترند غم انگیز این روزهای گوگل/چگونگی نماز عید قربان؛ سئوال پرتکرار کاربران اینترنتی/ سندروم هاوانا چیست و چرا ترند شده است؟/ داغ شدن بحث ها پیرامون ساترا بابت عدم انتشار زخم کاری

اخیراً و در جریان اکران قسمت هفتم از سریال زخم کاری به کارگردانی محمد حسین مهدویان، به دلیل اختلاف نظر تیم تولید با مسئولان سازمان ساترا در اعمال اصلاحات، این قسمت از سریال اکران نشد و همین سبب شد تا سریال زخم کاری و سازمان ساترا در کنار نام محمد حسین مهدویان به یکی از ترندهای گوگل تبدیل شوند.

روز عرفه

امروز روز عرفه است که یکی از مراسم و مناسبت های مقدس در دین اسلام و به ویژه مذهب تشیع است.

حجاج بیت الله الحرام در این روز در صحرای عرفات مناسک خاصی را به جا می آورند و نیز در اقصی نقاط جهان نیز مسلمانان این روز را بزرگ می دارند و به قرائت فردی و گروهی دعای عرفه می پردازند.

اعمال و آداب شب و روز عرفه - تابناک | TABNAK

با توجه به فرا رسیدن روز عرفه این عنوان نیز به یکی از ترندهای گوگل تبدیل شده است؛ توضیح بیشتر در مورد روز عرفه اینکه روز عَرَفَه،  ۹ ذی‌الحجه، یک روز پیش از عید قربان است.

 بنا بر فقه شیعه، حج‌گزاران باید از ظهر تا غروب شرعی این روز را در عرفات وقوف کنند. عرفه نزد مسلمانان از روز‌های پرفضیلت سال محسوب می‌شود و در منابع روایی اعمالی برای آن برشمرده‌اند که بافضیلت‌ترین آن‌ها، دعا و استغفار است. زیارت امام حسین (ع) و خواندن دعای عرفه نیز در این روز بسیار سفارش شده است.

نماز عید قربان چگونه است؟

عید قربان نیز یکی دیگر از مناسبت های مذهبی در دین اسلام است که در تاریخ دهم ذی الحجه قرار دارد. در این روز نیز مسلمانان و به ویژه حجاج ضمن گرامیداشت این روز برخی اعمال مستحب را انجام می دهند.

نظر به اینکه بر اساس تقویم فردا روز عید سعید قربان است، شاهد این هستیم که این روز نیز به یکی از عبارات پر جست و جوی گوگل تبدیل شده است.

در این بین، بیشترین جست و جو، سوال از چگونگی نماز عید قربان است  که بارها در گوگل در روز و ساعت های اخیر جست و جو شده است.

در مورد عید قربان در ویکی تابناک بیشتر بخوانید

در توضیح نماز عید قربان باید گفت، یکی از اعمال عید قربان است که در آموزه‌های اسلامی، آدابی برای آن بیان شده است؛ از جمله برگزاری نماز عید در فضای باز، خواندن دو رکعت نماز مستحبی پیش از رفتن به مصلی (در صورت حضور در مدینه)، رفتن به سوی نماز به هیات رسول خدا (ص) و أمیرالمؤمنین (ع)؛ یعنی انجام غسل، بر سر بستن عمامه سفید در حالی که یک طرف آن به جلوى سینه و طرف دیگر به پشت سر انداخته شود، به دست گرفتن عصا و با پاى برهنه رفتن، گفتن چهار بار تکبیر (اللَّه اکبر، اللَّه اکبر، اللَّه اکبر على ما هدانا، اللَّه اکبر على ما رزقنا من بهیمة الانعام، و الحمد للَّه على ما ابلانا)، برگشتن از غیر راهی که از آن به نماز رفتند.

نماز عید قربان در عصر حضور امام (ع) یا نایب خاصّ او، واجب است امّا در این عصر (عصر غیبت)، مستحبّ است.

نماز قربان دو رکعت است که در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره، باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم، تکبیر دیگرى بگوید و به رکوع رود و دو سجده به جا آورد و برخیزد و در رکعت دوم، چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.


بیشتر بخوانید: مردم خوزستان از تبعیض، بی‌عدالتی و ظلم نالانند


در قنوت نماز قربان، هر دعا و ذکرى بخوانند کافى است، ولى بهتر است این دعا را به قصد امید ثواب بخوانند: نماز عید دو رکعت است؛ در رکعت اوّل سوره حمد و سوره اعلی (یا هر سوره دیگری که مایل باشد) بخواند و بعد از آن پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر این قنوت را بخوان؛

اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیآءِ وَ الْعَظَمَةِ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ، وَ اَهْلَ الْعَفْوِ

خدایا ای اهل بزرگی و عظمت و ای شایسته بخشش و قدرت و سلطنت و ای شایسته عفو

وَ الرَّحْمَةِ، وَاَهْلَ التَّقْوی وَالْمَغْفِرَةِ، اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ، اَلَّذی جَعَلْتَهُ

و رحمت و ای شایسته تقوا و آمرزش از تو خواهم به حق این روزی که قرارش دادی

لِلْمُسْلِمینَ عیداً، وَلِمُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَشَرَفا وَمَزِیداً،

برای مسلمانان عید و برای محمّد صلی الله علیه و آله ذخیره و شرف و فزونی مقام

اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد، وَاَنْ تُدْخِلَنی فی کُلِّ خَیْر اَدْخَلْتَ

که درود فرستی بر محمّد و آل محمّد و درآوری مرا در هر خیری که درآوردی

فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد، وَاَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کُلِّ سُوء اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً

در آن خیر محمّد و آل محمّد را و برونم آری از هر بدی و شری که برون آوردی از آن محمّد

وَ آلَ مُحَمَّد، صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ، اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ خَیْرَ ما سَئَلَکَ

و آل محمّد را که درودهای تو بر او و بر ایشان باد خدایا از تو خواهم بهترین چیزی را که درخواست کردند

مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ، وَاَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ.

از تو بندگان شایسته‌ات و پناه برم به تو از آنچه پناه بردند از آن بندگان شایسته‌ات.

(درصورت عدم توانایی بر این قنوت، هر گونه قنوت دیگری نیز می‌تواند بخواند) سپس تکبیر ششم را بگوید و به رکوع برود و بعد از رکوع و سجده، برخیزد و رکعت دوم را شروع کند. در رکعت دوم، بعد از سوره حمد، سوره والشّمس یا سوره دیگری را بخواند؛ آنگاه چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر همان قنوت را بخواند، سپس تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع و سجود برود و نماز را تمام کند. بعد از نماز، تسبیحات حضرت زهرا(علیها السلام) را بگوید و آنگاه دعاهایی که نقل شده است را بخواند که یکی از آنها دعای چهل و ششم «صحیفه سجّادیه» است.

امیر جدیدی

امیر جدیدی، یکی از بازیگران سینما و تلویزیون ایران است که در سال های اخیر با بازی های خوب مورد توجه علاقه مندان به سینما قرار گرفته است.

جدیدی متولد ۳۱ خرداد ۱۳۶۳ است و تا کنون موفق به دریافت یک سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم‌های عرق سرد و تنگه ابوقریب شده‌ است.

نام امیر جدیدی در روز‌های اخیر به یکی از داغ‌ترین اصطلاحات در شبکه‌های اجتماعی و گوگل تبدیل شده و دلیل آن هم اکران ساخته جدید اصغر فرهادی در جشنواره بین المللی فیلم کن است.

فیلم «قهرمان» تازه‌ترین اثر سینمایی اصغر فرهادی پس از «همه می‌دانند» است که در آن امیر جدیدی نیز بازی کرده است.

در مورد امیر جدیدی در ویکی تابناک بیشتر بخوانید

فرهادی پس از یک تجربه خارجی دوباره به ایران برگشت و این بار فیلمش را با بازی محسن تنابنده و امیر جدیدی جلوی دوربین برد. در «قهرمان»، سارینا فرهادی نیز نقش‌آفرینی کرده است.

پس از کسب جایزه بزرگ جشنواره کن توسط فرهادی، برخی کارشناسان انتظار داشتند که امیر جدیدی نیز یکی از جوایز کن را به خاطر بازی در فیلم قهرمان به دست آورد اما اینگونه نشد.

به هر صورت با شرکت فیلم قهرمان در جشنواره کن و کسب جایزه بزرگ توسط کارگردان این فیلم، نام فیلم، نام کارگردان و نیز نام امیر جدیدی به یکی از داغ ترین تیترها در شبکه های اجتماعی تبدیل شد.

کیانوش رستمی

کیانوش رستمی، وزنه بردار معروف و البته محبوب کشورمان است که توانست در المپیک لندن، مدال برنز و در المپیک ریو دو ژانیرو مدال طلای وزنه برداری را برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

هرچند رستمی در المپیک توکیو به دلیل پاره‌ای مشکلات غایب است، تازگی و پس از انتشار خبر ارسال مدال نقره او و مدال طلای نواب نصیر شلال به ایران (مربوط به المپیک ۲۰۱۲ لندن) دوباره نام او به یکی از ترندهای گوگل تبدیل شد.

کیانوش رستمی دلاور، رکورد جدید برای المپیک برپا کرد و طلا گرفت+ویدیو -  تابناک | TABNAK

توضیح بیشتر اینکه نواب نصیرشلال و کیانوش رستمی، دو وزنه بردار ایران در بازی های المپیک لندن مدال برنز و نقره گرفته بودند اما پس از مثبت شدن تست دوپینگ حریفانشان، رنگ مدال این دو وزنه بردار هم تغییر پیدا کرد.مدال کیانوش رستمی از برنز به نقره و مدال نواب نصیرشلال از نقره به طلا تغییر یافت.

گفتنی است، کمیته بین‌المللی المپیک و مدال‌های طلا و نقره دو وزنه‌بردار ایران در المپیک لندن را در توکیو به کمیته ملی المپیک ایران تحویل داد.

خوزستان

استان خوزستان در جنوب غرب ایران، همواره یکی از کانون های بروز بحران بوده است و به واسطه مشکلات و محرومیت هایی که در این استان وجود دارد، در سال و دهه های گذشته، شاهد اعتراضاتی در شهرستان های مختلف استان خوزستان بوده ایم.

اخیراً و به واسطه بحران آب و کمبود آب شرب و نیز کاهش شدید حقابه تالاب های مهم استان، ما دوباره شاهد دور جدیدی از اعتراضات در این استان هستیم که ریشه آنها، بحران آب و خشکسالی است.

واکنش اینستاگرامی محسن رضایی به بحران شدید آب در خوزستان - تابناک | TABNAK

مردم استان خوزستان بر این باور هستند که در حق ایشان در روند تأمین آب شرب و کشاورزی و نیز حفاظت از حقابه تالاب ها اجحاف شده و سوء مدیریت ها شرایط آنها را بحرانی کرده است.

در پی تشدید اعتراضات آبی در این استان بسیاری از مسئولان عالی رتبه نظام اعم از دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، شخص رئیس جمهور فعلی و نیز رئیس جمهور منتخب با حساسیت پیگیر مشکل شدند تا در حد توان مشکل به وجود آمده را مرتفع کنند.

به هر صورت مشکل آب و کم آبی خوزستان در کنار گرمای شدید هوا، سبب شده است تا خوزستان به یکی از ترندهای مهم گوگل در ایران تبدیل شود.

منبع: تابناک

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای