تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۲۹ تير ۱۴۰۰

تهران نباید باشگاه کادرسازی حزب خاصی شود/ آسیب‌های انتخاب شهردار سیاسی برای پایتخت

عضو منتخب شورای ششم شهر تهران می‌گوید: ما نگران این هستیم که باز هم تهران تحویل یک حزب سیاسی شود و به جای آنکه به مسائل شهر بپردازد تصور کند شهرداری تبدیل به یک باشگاه کادرسازی برای حزب خودش شده است.

انتخاب شهردار تهران

اقتصاد ۲۴- این روز‌ها منتخبان شورای ششم شهر تهران به‌صورت فشرده در حال بررسی گزینه‌های شهرداری تهران هستند، گزینه‌هایی که در ابتدا طی لیستی ۴۱ نفر معرفی شدند، بعدا به مرور از تعدادشان کم شد و حالا مطابق با آخرین خبری که مهدی اقراریان، سخنگوی منتخب شورای ششم ارائه کرده است؛ در جلسه روز یکشنبه اعضای منتخب و بعد از ارزیابی‌هایی که براساس شاخص‌ها و امتیازبندی‌ها در هر یک از گزینه‌ها انجام گرفت، به جمع‌بندی نهایی در مورد ۱۲ گزینه رسیده‌اند و به جز سید صولت مرتضوی که روز یکشنبه انصراف خود را اعلام کرد، اسماعیل احمدی‌مقدم، معصومه آباد، جمال آبرومند، مهرداد بذرپاش، محسن پیرهادی، مازیار حسینی، هابیل درویشی، علیرضا زاکانی، عباس علی‌آبادی، علی نیکزاد و رستم قاسمی گزینه‌های باقی مانده‌ای هستند که باید ظرف یک هفته برنامه خود را برای مدیریت کلانشهر ۱۳ میلیونی تهران ارائه کنند.

اینکه شهردار تهران از درون مدیریت شهری سابق انتخاب شود یا فردی سیاسی از بیرون، سبب اختلاف برخی از اعضای منتخب شورای ششم با یکدیگر شده است به نحوی که گفته می‌شود ناصر امانی با انتقاد از عملکرد هیئت رییسه و برخی از اعضای شورا مبنی بر اصرار به انتخاب فردی بیرون از مجموعه شهرداری، از جلسه منتخبان قهر کرده است. او در گفت‌وگویی می‌گوید که شورای ائتلاف از همان ابتدا وعده انتخاب شهردار غیرسیاسی داده و باید بر آن پایبند بماند.


بیشتر بخوانید: اخذ برنامه از ۱۰ نامزد احتمالی شهرداری تهران


تشریح فرایند انتخاب شهردار تا به امروز

او در پاسخ به پرسشی درباره فرایند انتخاب شهردار می‌گوید: در ابتدا کمیته‌ای برای احصای شاخص‌های شهردار منتخب تشکیل شد. بیش از هزار شاخص نیز از سوی مردم و کارشناسان به منتخبان شورا رسیده بود. کمیته بعد از بررسی پیشنهادات در نهایت معیار‌های تعیین شده را به اعضای منتخب شورا اعلام و با بحث و بررسی شاخص‌ها تعیین شد.

امانی اضافه می‌کند: بعد از طی این مرحله قرار شد اعضا گزینه‌های خود را اعلام کنند، در ابتدا بنا شد هفت نفر و بعد سه نفر معرفی شوند، اما بعدا گفته شد اعضا هر فردی را که می‌خواهند می‌توانند معرفی کنند. ۴۱ نفر از طرف اعضا پیشنهاد شدند و قرار شد این ۴۱ نفر با این شاخص‌ها سنجیده شوند. پیش از اینکه کار تطبیق افراد با شاخص‌ها به انتها برسد تعدادی انصراف دادند و ابتدا اعضای معرفی شده به ۲۸ نفر و بعد ۲۶ نفر کاهش پیدا کرد.

عضو منتخب شورای ششم شهر تهران تاکید می‌کند: این ۲۶ نفر با شاخص‌ها تطبیق داده شدند و در جلسات پی در پی‌ای که با اعضای منتخب برگزار شد بین یک تا ۱۰ امتیاز بر مبنای شاخص‌های ۱۰ گانه امتیاز داده شد. بنا شد هر یک از این ۲۶ نفر نیز ارائه‌هایی درباره شاخص‌ها تعیین شده داشته باشند که این کار هم انجام شد.

امانی ادامه می‌دهد: امتیازات در سیستم بارگذاری شد و در نهایت امتیاز هر فرد احصا شد. در ادامه تصمیم گرفتیم که فقط امتیازات معیار انتخاب نباشد و اعضای شورا ۱۲ نفر را انتخاب کنند. بعد این تعداد به ۱۰ نفر کاهش پیدا کرد و در نهایت، چون احتمال انصراف برخی افراد می‌رفت، مجدد به ۱۲ نفر افزایش پیدا کرد. در نهایت رای‌گیری انجام شده و ۱۲ نفری که اعلام شد بیشترین رای را داشته و وارد مرحله بعدی انتخاب شهردار شدند.

دلایل تاکید بر انتخاب شهردار غیرسیاسی

عضو منتخب شورای ششم شهر تهران در پاسخ به پرسش مبنی بر ضرورت انتخاب شهردار غیرسیاسی، می‌گوید: از همان ابتدا افراد شاخص حزب ائتلاف اعلام کردند که شهرداری سیاسی نمی‌خواهیم، شهرداری اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می‌خواهیم. همان موقع اعلام کردند که شهردار سیاسی هم نمی‌خواهیم و باید به این شعاری که داده شده پایبند باشیم.

امانی ادامه می‌دهد: مردم وقتی می‌گویند تهران شاید یک چیز به ذهنشان می‌آید، اما من به عنوان متخصص شهری وقتی به سابقه تاریخی تهران اشاره می‌کنم سه لایه برای تهران در نظر می‌گیرم؛ اول تهران بزرگ به عنوان یکی از کلان‌شهر‌های کشور و مرکز یک استان که در شب بیش از ۸ میلیون جمعیت دارد و این جمعیت نیاز به آسایش و آرامش دارند. تهران دوم؛ یعنی پایتخت جمهوری اسلامی ایران؛ مرکز تعاملات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اداری و مالی. سوم؛ منطقه شهری تهران که از دماوند شروع شده و تا اسلام‌شهر و کرج ادامه پیدا می‌کند. این سه لایه بر روی هم قرار گرفته و یک موجود عجیب الخلقه به اسم تهران را ایجاد کرده است.

او با بیان اینکه این شهر عجیب و غریب یک متولی جز مدیریت شهری (شورای شهر و شهرداری تهران) ندارد، تاکید می‌کند: باید تبعات، مشکلات و مسائل سه تهرانی که از هم جدا هستند و متاسفانه روی هم قرار گرفتند را یک تنه حل و فصل کنند. در حالی که ما معتقدیم مسوولیت تهران فقط برعهده شهردار و مدیریت شهری نیست؛ هزینه‌هایش را باید دولت و سایر قوا بپردازند و در مدیریت نیز دولت و سایر قوه به کمک مدیریت شهری بیایند.

امانی اظهار می‌کند: بار سنگین سه‌گانه بر روی دوش ما قرار گرفته و نمی‌شود به شکل عمومی به مسائل و مشکلات تهران نگاه کرد، این شرایط یک دانش و تخصصی می‌خواهد که موضوعات را از هم تفکیک کند. نظام مسائل باید هر کدام را احصا کند و برای هر کدام یک راه‌حل ارائه دهد. به همین دلیل است که می‌گوییم تهران هم باید شورای تخصصی داشته باشد و هم شهردار. این مفاهیم را درک کرده و از هم تفکیک کند.

عضو منتخب شورای ششم شهر تهران با بیان اینکه تهران مشکل آب دارد و در آینده با کمبود جدی آب روبرو می‌شویم، می‌گوید: همزمان ما مشکل آلودگی آب نیز داریم. کارخانجات اطراف تهران پساب خود را رها کرده و با این آب کشاورزی انجام می‌شود. نمی‌خواهم بگویم تهران آب آلوده‌ای دارد، اما آب‌های حوالی تهران درحال آلوده شدن است و باید برای این موضوع فکری اندیشیده شود.

او اضافه می‌کند: تهران مشکل خاک دارد؛ ما مدام با چاله‌های بزرگی چه در تهران و چه اطراف دشت تهران بر اثر فرو ریزش روبرو هستیم که اکوسیستم شهر را تهدید می‌کنند. تهران مشکل آلودگی هوا دارد و هیچکس نمی‌تواند آن را انکار کند. تهران، مشکل ترافیک و ایمنی دارد. این شهر ۴ هزار و ۴۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد. شبیه ساختمان پلاسکو، هزار ساختمان دیگر وجود دارد. این‌ها موضوعات کوچکی نیست و شورا و شهردار آینده باید این مسائل را بفهمند و برایش راه‌حل پیدا کند.

امانی ادامه می‌دهد: ما نگران این هستیم که بازهم تهران تحویل یک حزب سیاسی شود و به جای آنکه به این مسائل بپردازد تصور کند شهرداری تبدیل به یک باشگاه کادرسازی برای حزب خودش شده است. این اتفاق نباید دیگر بیفتد.

شهردار سیاسی چه آسیب‌های به شهر و شهرداری می‌زند؟

او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آسیب‌های انتخاب شهردار سیاسی برای تهران می‌گوید: بدنه شهرداری تهران از او استقبال نخواهد کرد. بدنه شهرداری معتقد است بعد از ۴۰ از گذشت انقلاب به بلوغ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی رسیده که بتواند خودش شهر را اداره کند. اگر شهردار سیاسی انتخاب کنیم که به این خواسته جواب ندهد ما با عدم اقبال روبرو می‌شویم که دست شهردار تهران را از نیروی قوی و ناکارآمد خالی می‌کند و ناچار می‌شود از بیرون نیرو بیاورد که سبب می‌شود نیروی غیرتخصصی وارد کار شود. این موضوع فاصله ما را با شهرداری بیشتر کرده و چون افراد غیرمتخصص در مشاغل تخصصی قرار می‌گیرند به شهر آسیب می‌زنند.

عضو منتخب شورای ششم شهر تهران اضافه می‌کند: رقابت‌ سیاسی و ایجاد حاشیه در مجموعه مدیریت شهری دوباره دامن‌ زده می‌شود و گروه‌های رقیب بر روی حرکات شهرداری ذره‌بین خواهند انداخت و اگر کار خوب هم برای مردم انجام دهند از آن تحلیل سیاسی می‌کنند. اگر با مجموعه‌ای از ارکان نظام که در اداره شهر نقش دارند، زاویه سیاسی داشته باشند دوباره مشکل در اداره شهر شروع می‌شود. همه این مسائل سبب می‌شود مشکلات و مسائل مردم نادیده گرفته شده و حل نشود.

امانی ادامه می‌دهد: ما باید به قولی که به مردم دادیم پایبند بمانیم و شهرداری جهادی، انقلابی و عملیاتی و تخصصی انتخاب کنیم و شهرداری را از آسیب‌هایی که انتخاب یک شهردار سیاسی می‌تواند داشته باشد دور کنیم. در بین این ۱۱ نفر افرادی داریم که بنیه جهادی، انقلابی و عملیاتی را در کنار بنیه فنی و تخصصی لازم دارند. اگر منتخبان مردم دقت و تیزهوشی لازم را داشته باشند که به اعتقاد من دارند ما از این مرحله نیز با موفقیت عبور کرده و خواسته و منافع مردم در اولویت کار خودمان قرار می‌دهیم.

ماجرای قهر از هیئت رییسه

این عضو منتخب شورا همچنین در توضیح ماجرای قهرش از هیئت رییسه شورای ششم نیز می‌گوید: بحث کارشناسی درباره همین مسائلی بود که در بالا عرض کردم. بنده و چند نفر از دوستان معتقد بودیم لیست را با صبر و حوصله بیشتری ببندیم و در انتخاب افراد برگزیده عجله نکنیم و ذائقه مردم و بدنه شهرداری را نیز در نظر بگیریم، اما خب بهرحال، چون نظر اکثریت مهم است، نظر اکثریت را پذیرفتیم و حل شد.

 

منبع: جامعه ۲۴

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ کشورهای پیشرو در حوزه انرژی پاک و تجدیدپذیر

فیلم/ رقیب مهم هادی چوپان در مسترالمپیا ۲۰۲۴ کیست؟

اثر خیره‌ کننده برندگان مسابقات عکاسی طبیعت در سال ۲۰۲۴

عکس/ ست الهام حمیدی و همسرش در کنسرت

تصویری عاشقانه از بازیکن سابق پرسپولیس و همسر جذابش

معرفی مرسدس بنز G کلاس با پیشرانه شش سیلندر هیبرید

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار