تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۰

سیاست اشتباه وزارت نیرو عامل تنش آبی در خوزستان

«خوزستان آب ندارد»؛ اعتراضات مردمی در این استان به دنبال همین یک جمله دردناک آغاز شد. اما این روز‌ها خوزستانی‌ها حل سایر مشکلات خود را نیز مطالبه می‌کنند. برخورد‌ها در این استان در حالی به خشونت کشیده شده که روایت‌های مختلفی از زدوخورد‌های صورت گرفته وجود دارد

تنش آبی در خوزستان

اقتصاد ۲۴- اعتراضات مردمی در خوزستان ادامه دارد، ماجرا از بی‌کفایتی و منفعت‌طلبی دولتمردان در دولت‌های مختلف شروع شد. زمانی که یکی سدسازی‌های بی‌رویه در خوزستان و استان‌های بالادست را رقم می‌زد و دیگری در فکر انتقال آب کارون به نواحی مرکزی کشور بود. همه این ناکارآمدی‌ها و گوش بستن به سخنان فعالان محیط زیست باعث شد که کرور کرور پول به جیب عده‌ای سرریز شود و خروار خروار مصیبت و بی‌آبی بر سر مردم خوزستان. همه این افراد و مدیران ناکارآمد دست به دست هم دادند و در نهایت اقتدار توانستند کشتی پرآب‌ترین استان کشور را به گل بنشانند.

حالا مردم خسته و تشنه از این همه بی‌کفایتی به خیابان‌ها آمده و به نبود آب و محرومیت خود اعتراض می‌کنند. در این بین صدای شلیک گلوله و اخبار حاکی از مرگ و مجروح شدند جوانان وطن هم به گوش می‌رسد.

از یکسو تصاویری از گسیل شدن نیرو‌های نظامی و انتظامی به سوی خوزستان منتشر می‌شود و فیلم‌هایی که نشان می‌دهد مردم از برخورد خشن نیرو‌های نظامی خشمگین هستند و از سوی دیگر تصویری از یک مامور نیروی انتظامی که در جمع معترضان ایستاده و می‌گوید: «ما در کنار شما هستیم، اما گوشه‌ای بایستید و حرفاتون رو بزنید. اگر یکی بیاد وسط تیراندازی کنه خودتون ناراحت نمی‌شید؟»


بیشتر بخوانید: رفتار خشن با مردم خوزستان قابل قبول نیست


حسن نبوتی، سرپرست فرمانداری شهرستان ایذه از کشته شدن یک جوان و مجروح شدن ۱۴ نفر از پرسنل نیروی انتظامی در تجمع شب‌های گذشته مردم در این شهر خبر داده و گفته: «در پی این تجمع یک جوان مورد اصابت گلوله اغتشاشگران قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.»

در سایر شهر‌ها نیز اعتراضات قربانیانی به جای گذاشته است. هنوز آمار دقیقی از جان باختگان و مجروحان این اعتراضات در دسترس نیست. با این حال مسئولان استانی تاکید می‌کنند که تیراندازی‌ها و اغتشاشات به دلیل ورود نیرو‌های تجزیه‌طلب و ضد انقلاب در میان صفوف معترضان و سوءاستفاده آن‌ها از این شرایط است. آن‌ها حضور نیرو‌های نظامی را نیز در راستای حفظ امنیت و جلوگیری از فعالیت این گروه‌ها توصیف می‌کنند.

از آنجایی که تیر و گلوله به صورت گزینشی عمل نمی‌کند باید به این سوال پاسخ داده شود که نیرو‌های نظامی در صحنه حادثه و زمان زد و خورد چگونه توان تشخیص اغتشاشگر از معترض را دارند و چه کسی حافظ جان مردمی است که از هر دو سو هدف گلوله قرار خواهند گرفت؟

چرا خوزستان خشک شد؟

آیت‌الله محسن حیدری آل کثیر، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری درباره شرایط این روز‌های مردم خوزستان می‌گوید: «خواسته‌های مردم خوزستان به‌حق و مربوطه به حق حیاتشان یعنی آب است. در حال حاضر مشکلاتی جدی برای کشاورزان، دامداران و روستائیانی که از لوله‌کشی آب محروم بوده و در رنجند ایجاد شده است. به علاوه به محیط زیست خوزستان از جمله هورالعظیم و سایر تالاب‌ها آسیب زده شد. نخلیات به خصوص در شهر‌هایی مانند آبادان، خرمشهر و شادگان آسیب دیدند. برخی از احشام هم در معرض هلاکت قرار گرفتند. شرایط به‌گونه‌ای است که برخی روستائیان ناچار به مهاجرت شده و در اهواز حاشیه‌نشین شدند.

این مشکلات در اثر تنش آبی ایجاد شده است که معلول عوامل طبیعی و غیرطبیعی است. عوامل طبیعی موضوع خشکسالی است که در همه جا هست از جمله در خوزستان. از حدود ۷ ماه پیش در خوزستان بارش باران نداشته‌ایم در آینده هم پیش‌بینی شده که سال آبی سختی پیش رو داریم. مسئولان آب استان برای ذخیره آب شرب اقدام برخی کشت و کار‌ها مانند شلتوک کاری را ممنوع کرده و برخی را نیز محدود کردند. این مشکلات باعث نارضایتی عمومی شد.

اما عوامل غیرطبیعی موجد تنش آبی مربوط به سیاست اشتباه وزارت نیروست، یعنی این وزارتخانه به گمان اینکه آب خوزستان اضافه بوده و می‌توان آن را به سایر نقاط منتقل کرد چنین اقدامی انجام داد. این اقدام باعث شد که برای خوزستان از ناحیه رود‌های کارون، کرخه و دز مشکلاتی ایجاد شود. از کارون و دز مقادیر زیادی آب شرب برای مصارف زراعت، فضای سبز و صنعت به سایر نقاط منتقل شد. در بالادست کرخه نیز به خصوص در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سد‌های زیادی ساخته شده است. آبی که در خوزستان به عنوان حقابه کشاورزی، شرب و محیط زیستی اختصاص داده می‌شد به شدت کاهش یافت؛ که همه این عوامل باعث بحران اخیر شد.

مردم براساس حق مطالبه‌گری، مطالباتی را مطرح کردند، ما و نمایندگان مجلس به عنوان نماینده مردم صدای مردم را به دولت و مسئولان رساندیم، اما در این اتفاقات اخیر پای ضد انقلاب به میان کشیده شد. منافقین، ضدانقلاب و تجزیه‌طلبان درد مردم را ندارند، درد‌های خودشان را دارند. این افراد مشکلات مردم را بهانه و شروع به موج سواری کردند. به تنش‌ها دامن زدند و حتی کشته‌سازی کردند.

در حال حاضر مصلحت کشور و استان آن است که مردم خوب و مطالبه‌گرمان صف خود را از صف افراد منافق و ضد انقلاب جدا کنند. احیانا بعضی از اراذل و اوباش هم با دشمنان همراهی کردند. این‌ها افراد ساده و فریب‌خورده‌ای هستند که باید با آن‌ها مدارا کرد، اما مهم آن است که مردم در این شرایط اجازه ندهند مطالبات به‌حق آن‌ها دستمایه عوامل اجنبی شود. در حال حاضر رسانه‌های ضد انقلاب و اپوزیسیون مرتب شایعه‌سازی می‌کنند و افرادی را که از جریانات پشت پرده بی‌خبر هستند را تشویق می‌کنند که در مقابل نظام و مردم بایستند.

در همین دشت آزادگان که بیشترین آسیب را از بی‌آبی خورده است شاهد بیشترین مشارکت در سطح استان طی انتخابات اخیر بوده‌ایم. هیچ منطقه‌ای به اندازه هویزه و دشت آزادگان چنین مشارکتی نداشته است. این مردم فداکار در روز‌های جنگ تحمیلی بیشترین صدمه را خوردند و شاهد اشغال شهر‌ها و روستاهایشان بودند، اسارت را تحمل کردند و شهدای زیادی هم دادند. چنین مردمی بصیرت دارند و مدافع نظام هستند. همه مناطق خوزستان پیشینه‌های انقلابی و مواضعشان آنچنان شفاف است که نیاز به توضیح ندارد. این مردم فریب دشمن را نمی‌خورند و با جدا کردن صفشان از صف بدخواهان حماسه دیگری می‌آفرینند.»

(یکی از عوامل ناراحتی و نگرانی مردم، حضور نظامی‌ها در مقابل مردم معترض است؛ شما چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟): «حضور نظامی‌ها، در مقابل مردم معترض نیست. حضور آن‌ها برای ایجاد امنیت در مقابل اوباش، منافقین و سرسپردگان اجنبی است که سوابقشان در فتنه‌های قبلی مانند فتنه بنزین مشخص شده است. در تمام جهان هم چنین است. نیروی انتظامی باید حافظ امنیت مردم باشد، حضور آن‌ها اصلا در مقابل مردم نیست. افتخار آن‌ها خدمتگزاری در برابر مردم است؛ بنابراین نباید اینگونه تلقی شود که حضور نظامیان و نیرو‌های انتظامی در مقابل مردم است این حرف دشمن است که در بوق و کرنا می‌کند و نیروی انتظامی را به شکلی به تصویر می‌کشد که گویی در مقابل مردم است. چنین نیست و ما به شدت این موضوع را تکذیب می‌کنیم، نیروی انتظامی در خدمت مردم هستند و مردم هم ارزش نیرو‌های خودشان را می‌دانند و نباید افراد دارای غرض و مرض خود را پشت سر مردم پنهان کنند.»

 

منبع: جامعه ۲۴

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ فنی‌ترین نوع درست کردن چایی

بازگشت اراک با دو گل تماشایی

تاریخ‌سازی یک دختر ایرانی در دبی

عکس/ شکار یک پلنگ ایرانی

آقای شمسایی، شما امشب مردم را جان به لب کردید!

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

فیلم/ بغض وزیر اسبق بهداشت برای مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

حضور غافل‌گیر کننده در خانه سیدحسین خمینی

مجازات شدید داوطلبان متخلف در کنکور

مالک متمول استقلال کدام سوپراستار را می‌خرد؟

عکس / صفحه اینستاگرام همسر سابق مهدی قایدی چه شد؟

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

تفاوت جالب میان داوطلبان زن و مرد در کنکور

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی + متن

قیمت مرغ زنده چقدر شد؟

اولین برد سال تراکتور با کنترل از راه دور یحیی؟

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

فیلم/ خاطره جالب فریدون زندی از دلار هزار تومانی!