تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

تهران با شتاب به سمت مرگ می‌رود

تاکید سند ملی واکسیناسیون در بهمن ماه ۱۳۹۹: بدون واکسیناسیون به‌طور متوسط روزانه ۲۰۰ مرگ، ۵ هزار بستری و ماهانه ۶ هزار مرگ خواهیم داشت.

وضعیت کرونا در تهران

اقتصاد ۲۴- در سه روز گذشته (سوم، چهارم و پنجم مرداد ماه) بالاترین میزان مرگ و شناسایی مبتلایان جدید کرونا در کشور ثبت شد. به استناد آمارهای اعلام شده توسط وزارت بهداشت، روز سوم مرداد، 27146 مبتلای جدید کرونا در کشور شناسایی شد که نسبت به روز اول مرداد، تعداد مبتلایان جدید، 45.7 درصد افزایش داشت. روز چهارم مرداد، تعداد مبتلایان جدید شناسایی شده در کشور، با افزایش 17.2 درصدی به 31814 نفر رسید و در شبانه‌روز 4 تا 5 مرداد هم 34951 مبتلای جدید کرونا در کشور شناسایی شدند که تعداد موارد جدید ثبت شده نسبت به روز قبل از آن، 9.86 درصد افزایش داشت.

نگاهی به آمار مرگ روزانه کرونا در همین بازه 72 ساعته هم نشان می‌دهد که در شبانه‌روز دوم تا سوم مرداد، 268 مبتلا (با افزایش 3.47 درصدی نسبت به روز قبل) در شبانه‌روز سوم تا چهارم مرداد، 322 مبتلا (با افزایش 20.15 درصدی نسبت به روز قبل) و در شبانه‌روز چهارم تا پنجم مرداد هم 357 مبتلا (با افزایش 10.87 درصدی نسبت به روز قبل) فوت کرده‌اند و برخی مسوولان حوزه سلامت همچنان هشدار می‌دهند که تبعات جبران‌ناپذیر تاخیر در آغاز واکسیناسیون همین است که حداقل تا هفته‌های آینده و به دلیل شیوع گسترده دلتا در سراسر کشور، باید انتظار افزایش مرگ عزیزان‌مان را داشته باشیم چون با وجود هدف‌گذاری دولت بر واکسینه شدن 60 میلیون نفر تا پایان امسال، هنوز آمار دریافت‌کنندگان دوز اول واکسن کرونا، تا امروز و با گذشت بیش از 160 روز از تزریق اولین دوز واکسن در ایران (21 بهمن 1399) معادل 15 درصد جمعیت هدف هم نیست چنانکه دیروز وزارت بهداشت در آخرین گزارش تجمیعی از واکسیناسیون گروه‌های هدف، اعلام کرد که تاکنون، 10 میلیون و 971 هزار و 9 نفر، واکسن کرونا دریافت کرده‌اند که از این تعداد، در مجموع، 8 میلیون و 474 هزار و 332 نفر، حداقل یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند اما فقط دو میلیون و 496 هزار و 677 نفر به دنبال دریافت دوز دوم واکسن، به‌طور کامل واکسینه شده‌اند.


بیشتر بخوانید: آخرین آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰


بنابراین، تا ظهر روز 5 مرداد ماه، از جمعیت 60 میلیون نفری مشمول واکسیناسیون برای دستیابی به ایمنی جمعی و توقف چرخه گردش ویروس، تاکنون فقط 14.1 درصد، یک دوز واکسن دریافت کرده و فقط 4.2 درصد کل جمعیت هدف، به‌طور کامل واکسینه شده‌اند. چنانکه فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفته، برای اولین‌بار طی 19 ماه گذشته و در ایام شیوع کرونا، آمار بستری‌های کرونایی در پایتخت به مرز 10 هزار نفر رسیده است. علیرضا زالی، دیروز هشدار داد: «روز دوشنبه، آمار بستری‌های کرونایی در شهر تهران از عدد 9700 هم رد شد و همچنان روزانه حدود 19 الی 20 هزار مراجعه سرپایی کرونا در تهران داریم و در حال حاضر هم حدود 2600 بیمار کرونایی به دلیل شدت علایم در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های تهران بستری هستند.»

دیروز معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران تایید کرد که «روز سه‌شنبه در شهر تهران، 10 هزار تخت بیمارستانی با بیماران کرونایی پر شده و در صورت تداوم این وضعیت و افزایش آمار بستری‌ها در پایتخت تا پایان این هفته، ناچاریم از ظرفیت تخت‌های ارتش و نیروهای مسلح و تامین اجتماعی هم استفاده کنیم که در این ‌صورت هم حداکثر 5 الی 10 درصد و حدود 600 تخت به تخت‌های ما اضافه خواهد شد. در نهایت، به سمت برپایی بیمارستان‌های صحرایی می‌رویم.»محمد طالب‌پور؛ رییس بیمارستان سینای تهران هم در گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود در توضیح آخرین وضعیت این بیمارستان آموزشی ضمن تاکید بر اینکه تمام موارد بستری و بدحال، افرادی هستند که هنوز واکسن کووید 19 دریافت نکرده‌اند، گفت: «۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستان سینا به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته و حدود ۲۰۰ مریض کرونایی بستری داریم که در ICU، اورژانس و بخش متراکم هستند و ظرفیت تخت‌های بستری کرونا در بیمارستان ما پر شده و منتظریم یک تخت خالی شود تا بتوانیم از بیماران منتظر در اورژانس، بیمار جدید کرونایی بستری کنیم. غیر از این تعداد، روزانه حدود ۱۰۰ یا ۱۵۰ مبتلای کرونا، مراجعه سرپایی به بیمارستان دارند. اگر تعداد بیماران کمی از این بیشتر شود، بیماران پشت بیمارستان معطل می‌مانند. به همین دلیل، بار درمان را به بخش سرپایی ارجاع دادیم و اگر حال بیمار به گونه‌ای باشد که بتواند ادامه روند درمان را در خانه بگذراند او را ترخیص می‌کنیم که بتوانیم بیماران جدید را بستری کنیم.» خسرو صادق‌نیت؛ رییس بیمارستان امام خمینی هم در گفت‌وگو با ایلنا در توضیح آخرین وضعیت این مجتمع بیمارستانی 1000 تختخوابی گفت: «در حال حاضر، بیش از ۵۰۰ تخت‌ بیمارستان را به بیماران کرونایی اختصاص دادیم و مراجعات ما به ‌شدت افزایش پیدا کرده است، روزانه حدود ۴۰۰ مراجعه سرپایی و بیش از ۳۰۰ نفر هم بستری موقت برای دریافت درمان‌هایی مثل رمدسیور داریم.»

بهمن ماه سال گذشته، بعد از تصویب سند ملی واکسیناسیون کرونا، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: «بر اساس این برنامه و طی 4 فاز که از زمستان 1399 آغاز می‌شود، تا یک‌سال آینده با تامین ۱۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا برای دو نوبت تزریق، حدود ۶۰ میلیون نفر (70 درصد جامعه) واکسینه می‌شوند به‌طوری که روزانه ۲۱۰ هزار نفر واکسن می‌زنند. اگر قرار باشد عملیات واکسیناسیون طی یک‌سال به اتمام برسد باید هر ماه ۱۰ میلیون دوز واکسن در اختیار نظام سلامت باشد. این امر به معنای واکسینه کردن پنج میلیون نفر در ماه و معادل تقریبی ۲۱۰ هزار تزریق روزانه است.در فاز اول این برنامه و تا پایان سال 1399، حدود 700 هزار نفر کارکنان بهداشت و درمان و خط اول مواجهه با بیماری کرونا، حدود 600 هزار نفر افراد بسیار پر خطر (سالمندان در مراکز نگهداری، مراکز معلولین جسمی و حرکتی، جانبازان) واکسن کرونا را دریافت می‌کنند. فاز دوم برنامه واکسیناسیون کرونا در بهار و تیر ۱۴۰۰ اجرا می‌شود و طی آن افراد مسن بالای ۶۵ سال به ترتیب گروه‌های سنی بالای ۸۵ سال، بالای ۸۰ سال، بالای ۷۵ سال، بالای ۷۰ سال و بالای ۶۵ سال و نیز افراد ۱۶ تا ۶۴ سال که دارای یکی از بیماری‌های خاص یا صعب‌العلاج واکسن می‌زنند و این جمعیت که حدود ۶ میلیون نفر برآورد می‌شوند، تا پایان تیر ۱۴۰۰ واکسینه می‌شوند.

فاز سوم واکسیناسیون کرونا در ایران از مرداد تا آذر۱۴۰۰ اجرا می‌شود و طی آن افراد ساکن در مراکز تجمعی که حدود دو میلیون نفر برآورد می‌شوند و افراد ۵۵ تا ۶۴ سال بدون بیماری زمینه‌ای و نیز افراد شاغل در مشاغل و خدمات ضروری واکسن کرونا را دریافت می‌کنند و برآورد می‌شود جمعیتی حدود ۱۲ میلیون نفر در این مرحله واکسن کرونا می‌زنند.فاز چهارم واکسیناسیون کرونا در زمستان ۱۴۰۰ اجرا می‌شود و طی آن عموم مردم ایران که در مراحل قبل واکسن نزده‌اند تحت پوشش برنامه واکسیناسیون کرونا قرار می‌گیرند

.با پیش‌فرض اثربخشی بالای ۸۰درصد واکسن‌ها و عدم جهش‌های ناگوار ویروس، انتظار می‌رود، با اتمام فاز ۲ (پوشش ۱۳.۳ میلیون نفر که قرار بود تا پایان تیر ماه امسال تکمیل شود) به هدف اولیه که کاهش مرگ و میر است برسیم و با توجه به تابلوی بیماری در ۱۰ ماه سال 1399 کشور، از مرگ و میر بیماری به میزان ۶۰ تا ۷۰ درصد کاسته می‌شود. با اتمام فاز ۳ (پوشش ۱۹ میلیون نفر دیگر)، انتظار می‌رود بخش عمده بار بیماری در کشور کنترل شده باشد و امکان برگشت به زندگی عادی مهیا شود.»مهم‌ترین جمله این سند ملی تاکید می‌کرد: «بدون واکسیناسیون روزانه به‌طور متوسط ۲۰۰ مرگ و 5 هزار مورد بستری خواهیم داشت و هر ماه تاخیر در شروع برنامه، معادل ۶ هزار مرگ خواهد بود. ماسک زدن، فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت دست موثرند ولی این اقدامات به هیچ‌وجه جایگزین واکسن نمی‌شوند، بلکه شدت آسیب را کم می‌کنند.»

 

منبع: روزنامه اعتماد

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

استوری عاشقانه مهناز افشار و دخترش + عکس

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

امیدواری مادر امیر تتلو به آزادی پسرش!

عکس/ چهره واقعی صهبا شرافتی بازیگر نون خ

قیمت انواع لپ تاپ ایسر امروز + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه

معاون اول جدید قوه قضاییه کیست؟

فیلم/ گلف بازی عجیب طارمی و بیرانوند

نوسان افزایشی دلار با علامت تشدید تحریم‌ها

عکس‌های دل نواز از حال خوب دریاچه ارومیه

سهمیه بنزین چه تغییری کرد؟

دست انداز جدید اتحادیه اروپا برای صادرات نفت ایران

کاسبی جدید با جنجالی‌ترین خودروی سال

معاون اول احمدی نژاد درگذشت

فیلم/ لحظه ورود امیرعبداللهیان به نیویورک

تضمین ارزآوری به همت صنعت گاز

افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستور کار

اینفوگرافی/ضرر و زیان‌ تعطیلی پنجشنبه‌ها

سوگل خلیق عروس شد؟

بازدهی بورس در هفته محدودیت نوسان قیمت چگونه بود؟

قتل دلخراش دو جوان با شلیک گلوله در یک جشن تولد

مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه + عکس

دستگیری زنی که دایی مُرده اش را برای ضامن شدن به بانک آورده بود

فیلم/ با حمله دوباره اسرائیل تاکتیک پاسخ ما متفاوت خواهد بود

تلویزیون دستمزد نجومی می‌دهد؟

فیلم/بلایی که بازیگر معروف زن بر سر گربه‌ها آورد

پراستفاده‌ترین ارز‌های فیات برای معاملات رمزارزی

ضرب سکه‌های طلا خیانت به سرمایه‌های کشور است

فیلم/ اقدام نمایندگان مجلس آمریکا علیه معافیت ۱۰ میلیارد دلاری ایران

فیلم/ اوضاع وخیم خیابان‌های دبی بعد از وقوع سیل

دلایل سیل نابهنگام در ایران؛ چرا سیل بهاره دبی را برد؟

ترمز‌های رشد بورس در سایه همه نااطمینانی‌ها کدامند؟

چرا پهپادهای سپاه چند ساعت طول کشید به اسرائیل برسد؟

نفت در کشاکش تنش‌های ژئوپلیتیک

با ۵ میلیارد کجای تهران می توان خانه خرید

زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد

ماجرای جنجالی اعلام خبر فوت رضا رشیدپور چه بود؟

ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل نفت آبادان

اولین حقوق ۱۴۰۳ کارگران چقدر است؟

فیلم/ گل مهدی طارمی به ویتوریا گیمارش در شب صعود پورتو

فیلم/ صحبت‌های امیرعبداللهیان در بدو ورود به نیویورک

بهار خودرو امسال خزان شد/ رشد ۴۷ میلیونی قیمت خودرو‌های داخلی!

آیا تعطیلی پنجشنبه‌ها شامل کارگران هم می‌شود؟

دلار به کف قیمتی رسید؟

آپارتمان‌های ناقص پرتقاضا شدند

طلای جهانی ترمز کشید

یک بام و دو هوا طلا در بازار

ابراز علاقه گوگوش برای بازگشت به ایران

شکست برنامه‌های فرزندآوری؛ ۶ سیاست کلان جمعیتی از ۱۹ سال پیش تاکنون منجر به افزایش تعداد موالید نشده است!

در دنیا فقط جیبوتی پنجشنبه‌ها تعطیل است! / در این طرح، دولت فقط خودش را در نظر گرفته

فیلم/وقتی شهاب حسینی در حال موتور سواری شکار شد!

فرصت مذاکره در میانه بحران/ احیای مذاکره با آمریکا در شرایط اوج‌گیری تنش با اسرائیل چقدر ممکن است؟

فیلم/هدیه بامزه یک طرفدار به الناز شاکردوست در اکران بی بدن

پشت پرده بازگشت ون‌های گشت ارشاد به خیابان/ همه با گشت ارشاد مخالف بودند!