تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
کاهش شدید عرضه قیمت مرغ را به ۳۶ تا ۴۱ هزار تومان رساند

سقف‌شکنی قیمت‌ها در بازار مرغ

با وجود سیر صعودی نرخ‌ها در بازار، تازه‌ترین آمار رسمی از افزایش ۱۰ درصدی کشتار مرغ و خروس در بهار امسال نسبت به زمستان پارسال حکایت دارد.  

مرغ دربازار

اقتصاد ۲۴- با عبور قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه آماده طبخ از مرز ۴۰ هزار تومان، سرانجام هشدار‌های چندی پیش تولیدکنندگان، مبنی بر تأثیر کمبود و گرانی نهاده‌های تولید و کاهش وزن‌گیری جوجه‌ها بر افت عرضه و افزایش قیمت خرده‌فروشی مرغ محقق شد.

دست‌اندرکاران صنعت دام و طیور طی چند‌ماه گذشته نسبت به تأثیر قیمت‌گذاری دستوری بر افت کیفیت نهاده‌ها و اثر آن بر کاهش تولید و گرانی قیمت مرغ هشدار داده بودند، اما دست‌اندرکاران تنظیم بازار با اصرار بر نرخ دستوری ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومانی این ماده پروتئینی هشدار‌ها را نادیده گرفتند تا سرانجام قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم مرغ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران با افزایش ۴ هزار تومانی به سقف ۴۱ هزار تومان نزدیک شود.

تا ۳ هفته نرخ هر کیلوگرم در محدوده ۳۳ تا ۳۷ هزار تومان، بنابر کیفیت و محل عرضه، در نوسان بود، اما این روز‌ها علاوه بر گرانی مرغ فاصله قیمت در مغازه‌ها نیز به‌شدت افزایش یافته به‌نحوی که اختلاف قیمت فروش هر کیلوگرم مرغ تازه آماده طبخ در مغازه‌های نقاط مختلف شهر تهران به ۳ تا ۵ هزار تومان نیز رسیده است.

رونمایی از مرغ ۳۶ تا ۴۱ هزار تومانی

گزارش میدانی از قیمت خرده‌فروشی مرغ در برخی مناطق شهر تهران از نوسان قیمت و عرضه چندنرخی این محصول حکایت دارد. درحالی‌که برخی فروشندگان مدعی افت ۲ هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم مرغ در روز سه‌شنبه نسبت به نخستین روز هفته هستند، در مقابل برخی دیگر با استناد به مشکلات تامین و کاهش عرضه مرغ از افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت هر کیلوگرم از این محصول نسبت به ابتدای هفته جاری خبر می‌دهند.

با این روند دیروز قیمت هر کیلوگرم مرغ آماده طبخ در مرغ‌فروشی‌های اطراف میدان میوه‌و‌تره‌بار منطقه تهرانسر از ۳۴ هزار‌و ۹۰۰ تا ۳۷ هزار، ران و پشت مرغ از ۳۰ هزار‌و ۵۰۰ تا ۳۲ هزار، سینه مرغ از ۶۴ تا ۶۷ هزار و بوقلمون کامل از ۵۴ تا ۵۷ هزار تومان در نوسان بود و مرغ با نرخ مصوب دولتی نیز در این میدان میوه‌و‌تره‌بار عرضه نمی‌شد.

با وجود این برخی فروشندگان با تأکید بر قطع سهمیه مرغ دولتی خود از افت قیمت مرغ آزاد به‌دلیل رشد نسبی کشتار و عرضه بخش‌خصوصی خبر می‌دادند و اعلام می‌کردند قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه در روز‌های یکشنبه هفته جاری بین ۳۶ هزار‌و ۵۰۰ و ۳۵ هزار‌و ۵۰۰ تومان در نوسان بوده است.

اما در مناطق شهرک آپادانا و میدان صادقیه قیمت خرده‌فروشی مرغ با افزایش ۵۰۰ تا هزار تومانی همراه بود و مغازه‌های مرغ‌فروشی در این مناطق هر کیلوگرم مرغ تازه را به قیمت ۳۹ هزار‌و ۵۰۰ تا ۴۱ هزار، ران مرغ ۳۹ تا ۳۹ هزار‌و ۵۰۰، سینه ۷۶ تا ۷۸ هزار و گوشت بوقلمون کامل را به قیمت ۶۹ تا ۷۰ هزارتومان به مشتریان عرضه می‌کردند

افزایش عرضه خارج از شبکه مرغ

محمدعلی کمالی‌سروستانی، مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه قیمت مرغ گرم برای مصرف‌کننده نباید بیشتر از ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان باشد، اما قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه آماده طبخ به مرز ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان رسیده، افزود: تولیدکنندگان باید به میزان نهاده‌ای که دریافت می‌کنند و مقداری جوجه‌ای که می‌ریزند مرغ زنده با قیمت مصوب ۱۷‌هزار‌و۱۰۰ تومان تحویل دهند.

اینکه بعد از کشتار چگونه بخشی از مرغ‌ها از شبکه خارج می‌شوند یا در مسیر عمده‌فروشی تا خرده‌فروشی چه بر سر آن‌ها می‌آید برای ما نیز جای سؤال دارد، زیرا بخشی از مرغ‌هایی که با قیمت‌های بعضا ۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود، برچسب تنظیم بازار دارد.

کمالی‌سروستانی با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد از عمده‌فروشی تا خرده‌فروشی مرغ نشتی وجود دارد، گفت: گرمای هوا باعث شده ۱۱۳میلیون جوجه به درستی وزن نگیرند و تولید کمتر شود و علاوه بر آن افزایش قیمت سویا، ذرت، جوجه یکروزه و افزایش کرایه‌های حمل‌ونقل هزینه تولید را بالا برده و اکنون قیمت تمام‌شده مرغ زنده برای تولیدکنندگان کیلویی ۱۹‌هزار‌و۶۰۰ تا ۱۹هزار‌و۹۰۰ تومان است، اما با این حساب نیز قیمت مرغ گرم برای مصرف‌کننده نباید بیشتر از ۲۵ تا ۲۶هزار تومان باشد.

او در پاسخ به این پرسش که سود ناشی از اختلاف قیمت ۱۴هزار تومانی بازار مرغ به جیب چه‌کسی می‌رود؟ گفت: به‌نظر می‌رسد واسطه‌ها مرغ‌ها را به هر طریقی خارج از شبکه کشتار و با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسانند.

دستور قضایی برای ترخیص فوری هزار تن مرغ

ظاهرا وضع بازار مرغ در سایر استان‌ها هم چندان مطلوب نیست، چنان که مشکلات تامین، عرضه و گرانی مرغ موجب شده تا علی صالحی، رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان، از صدور دستور قضایی برای ترخیص فوری هزار تن مرغ وارداتی از بندر شهید رجایی بندرعباس خبر دهد.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ اهواز هم اعلام کرده با توجه به شرایط به‌وجود آمده در بازار مرغ، به آینده این بازار خوش‌بین نیست. سیداصغر حسینی‌بهارانچی افزود: هر کیلوگرم مرغ بین ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان به‌دست فروشندگان می‌رسد که این افزایش قیمت به‌دلیل کمبود جوجه یک‌روزه و کاهش میزان تولید مرغ در بازار است و با توجه به وضع موجود در بازار مرغ، بعید است که قیمت‌ها در آینده کاهش یابد.

رشد حدود ۱۰.۵ درصدی عرضه مرغ

فروشندگان در حالی از نقش کمبود و کاهش عرضه مرغ در نوسان و گرانی آن خبر می‌دهند که براساس تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار ایران، میزان کشتار طیور در کشتارگاه‌های سراسر کشور، در بهار ١٤٠٠، نسبت به زمستان پارسال رشدی ۵/۱۰ درصدی داشته است.

براساس این گزارش، عرضه ماکیان (مرغ و خروس) با ۵۱۱/۶ هزار تن، ٩٨ درصد از کل وزن گوشت طیور عرضه شده در این مدت را به‌خود اختصاص داده و وزن گوشت انواع طیور کشتار شده در کشتارگاه‌های رسمی در بهار١٤٠٠ جمعاً ۵۲۲/۴ هزار تن بوده است.


بیشتربخوانید:کاهش تولید گوشت مرغ ناشی از گرمای هوا


نتایج این آمارگیری نشان می‌دهد گوشت سایر انواع طیور که عمدتاً شامل بوقلمون، بلدرچین، شترمرغ و کبک است با ۸/۱۰ هزار تن، سهمی ٢درصدی از کل وزن گوشت طیور عرضه‌شده داشته است. همچنین مقدار تولید گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های کشور در فصل بهار امسال بر اساس وزن لاشه‌های قابل‌مصرف کشتار شده نیز ۴/۵۵۲ هزار تن و تعداد لاشه‌های قابل‌مصرف ماکیان (مرغ و خروس) کشتار شده در فصل بهار امسال ۲۶۴ میلیون قطعه به وزن ۶/۵۱۱ هزار تن بوده است.

طبق این آمار استان گلستان با ۵/۲۶ میلیون قطعه به وزن ۷/۵۵ هزار تن بیشترین تعداد و وزن تولید ماکیان را در بهار امسال به‌خود اختصاص داده است. بررسی روند تغییرات عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌ها در بهار امسال بیانگر آن است که در بخش ماکیان (مرغ و خروس) طی فروردین‌ماه امسال ۱۷۷ هزار‌و ۹۹۰ تن گوشت مرغ و خروس عرضه شده که این آمار در اردیبهشت‌ماه به ۱۵۵ هزارو ۷۲۵ تن کاهش یافته است، اما میزان عرضه این اقلام در خرداد‌ماه امسال مجددا سیر صعودی به‌خود گرفته و به ۱۷۷ هزارو ۸۶۸ تن رسیده است.

علاوه بر آن بررسی تغییرات ماهانه عرضه گوشت طیور در کشتارگاه‌های کشور در ۶‌ماه گذشته (دی ۱۳۹۹ تا پایان خرداد ۱۴۰۰) نیز نشان می‌دهد میزان عرضه این محصولات در زمستان سال گذشته (دی، بهمن و اسفند) به‌ترتیب ۱۴۶، ۱۵۰ و ۱۷۷ هزار تن بوده که این میزان در بهار ۱۴۰۰ (فروردین، اردیبهشت و خرداد) به‌ترتیب به ۱۶۰، ۱۸۱ و ۱۸۲ هزار تن رسیده است.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

اما استون کیست؟

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

عکس/پاریس‌گردی خانم بازیگر مشهور با استایل جذاب

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/آموزش کنسرو کردن خورشت قرمه سبزی

سید هادی شیخ الاسلامی، مدیرعاملی در نقش تخریب‌گر!/ ری برندیگ ناکام بیمه میهن

فیلم/طعنه سنگین جواد هاشمی به مهران رجبی!

فیلم/ خلق چهره با کفش و کفی

انتقاد تند و تیز نماینده زنجان از دولت رئیسی

آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!

فیلم/لحظه معجزه آسای نجات کودک از سیلاب رودخانه‌ای در بم

فیلم/پوزخند عباس جدیدی هنگام سخنرانی علیرضا دبیر

فیلم عجیبی که از یک دانشگاه در تهران لو رفت!

فیلم/شانه‌زدن مو‌های آقای رئیس‌جمهور سوژه شد!

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

فیلم/ فنی‌ترین نوع درست کردن چایی

آلومینیوم ۴ (۶) - پرسپولیس (۵) ۴، حذف مدعی بزرگ!

تاریخ‌سازی یک دختر ایرانی در دبی

عکس/ شکار یک پلنگ ایرانی

آقای شمسایی، شما امشب مردم را جان به لب کردید!

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

فیلم/ بغض وزیر اسبق بهداشت برای مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

حضور غافل‌گیر کننده در خانه سیدحسین خمینی

مجازات شدید داوطلبان متخلف در کنکور

مالک متمول استقلال کدام سوپراستار را می‌خرد؟