تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۰

سعید نمکی از همان ابتدای پاندمی، درگیر شوآف شد/ تنها کشوری هستیم که پیک پنجم را تجربه می‌کنیم

در حالی وزیر بهداشت دولت دوازدهم روز‌های پایانی صدارتش را می‌گذارند که پیک پنجم به وضعیت فاجعه باری رسیده و میزان کشته‌ها و مبتلایان رکورد‌های سیاهی را ثبت می‌کند.

مدیریت سعید نمکی در دوران کرونا

اقتصاد ۲۴ - شرایط کرونا در کشور به حد انفجار رسیده است، از یکسو تعداد مبتلایان به این بیماری مرز‌های ۳۷ هزار نفر در روز را رد کرده است و از سوی دیگر میزان مرگ و میر نیز رکورد سیاه ۴۱۱ نفر را ثبت کرده است، این در حالیست که ایرج حریرچی در گفت‌وگویی اعلام کرده است میزان مبتلایان و مرگ و میر‌ها بسیار بیشتر از این آمار است چرا که برخی از تست‌ها منفی کاذب دارند و از سوی دیگر گفته می‌شود که میزان مرگ و میر نیز به زودی به ۶۰۰ نفر در روز می‌رسد.

تمامی این‌ها در زمانی است که سعید نمکی در یک جا مدیریت مثال زدنی کرونا در کشور را به رخ کشور‌های دیگر می‌کشد و در جای دیگر و در نامه‌ای به رهبر انقلاب اظهار عجز و لابه می‌کند که دیگر توانی برای مقابله با کرونا نمانده است.

همچنین وزیر بهداشت در حالی در نامه‌اش از ضرورت تعطیلی و قرنطینه کشور به مدت دو هفته خبر می‌دهد که پیشتر با آن مخالف بود.

در همین حال سعید خال، مدیرعامل سازمان بهداشت زهرا تهران از شرایط غیر قابل تصور این محل و تعداد بسیار زیاد متوفی‌ها در تمامی سنین خبر می‌دهد. با این وجود میزان واکسیناسیون انجام شده به گفته محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران به عدد ۴ درصد رسیده است.


بیشتر بخوانید: آقای نمکی با دست فرمان شما سه سال دیگر هم کشور واکسینه نمی‌شود!


سعید نمکی کسی که جایگزین سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در دولت دوم تدبیر و امید شد، در زمان مدیریت کرونا مرد شماره یک بهداشت و درمان کشور و مسئول سلامت شهروندان بود و این روز‌ها با توجه به تغییر دولت روز‌های پایانی خدمت خود به عنوان وزیر بهداشت را می‌گذراند. بسیاری او را به جای «مرد عمل»، «مرد شعار» می‌دانند و عملکرد او را در کنترل مدیریت کرونا انتقاد آمیز می‌دانند.

سعید نمکی از همان ابتدای پاندمی، درگیر شعار‌ها و شوآف شد

در همین رابطه مهدیار سعیدیان، فعال صنفی جامعه پزشکی و عضو انجمن پزشکان عمومی کشور در مورد عملکرد سعید نمکی به عنوان وزیر بهداشت در دوران پاندمی کرونا اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی سعید نمکی به عنوان وزیر بهداشت موضع‌گیری‌های متناقض اوست. از همان ابتدای کرونا نظرات کارشناسان واقعی و بی طرف را در نظر نگرفت و درگیر شعار‌ها و شوآف شده بود.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات نمکی تیم رسانه‌ای اوست و به جای اینکه برای سلامت مردم برنامه داشته باشد درگیر حاشیه شد. تیم رسانه‌ای او از ابتدا با جهت‌گیری‌های خاص سیاسی و متعارض او را منفک از دولت محسوب کردند و هزینه‌های خاصی را بر دست مملکت گذاشتند و ادبیات خاصی را در جامعه پزشکی رواج دادند.

سعیدیان بیان کرد: وزیر بهداشت از یک سو از رهبری خرج می‌کرد و از آن سو کارشناسان قابل را در تصمیم‌گیری‌ها دخالت نمی‌داد. وی در ابتدا خود را سلامت محور خوانده و اولویت خود را در پیشگیری و بهداشت می‌دانست، اما در چنین بحران بزرگی به دیدگاه‌های کارشناسان گوش نمی‌داد و با موضع‌گیری‌های خاص و شعاری خود مردم را به سیستم بهداشت و درمان بی‌اعتماد و کادر درمان را فرسوده کرد.

این فعال صنفی پزشکی ادامه داد: نمکی در جریان مبارزه با کرونا، کادر درمان را سرباز خود دانست، این در حالی است که کادر درمان، سربازان سلامت کشور هستند نه سربازان ایشان. وظیفه کادر درمان نجات جان بیماران است نه به بهای جان بیش از ۴۰۰ نفر، شعار را جایگزین مسائل علمی کنیم.

سعیدیان بیان کرد: وزیر بهداشت و متولی سلامت کشور، موضع‌گیری مخالفان را سرکوب و حتی با آن‌ها برخورد‌های امنیتی کرد. به طور مثال گفت که کرونا را با خرد جمعی اداره کردیم؛ بله درست است با خرد کارشناسانی که خود قبول داشتند و بعد آن‌ها را دور انداختند. زمانی که کشور در مقابله با کرونا به بن‌بست رسیده بود خروج نمکی از دولت می‌توانست ما را از این بن‌بست خارج کند، اما او این کار را انجام نداد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر مسأله واکسیناسیون است، وزیر بهداشت گفته است که مسئول وارد کردن واکسن من نیستم در حالی که ایشان متولی سلامت و نجات جان مردم است. چرا در حالی که همه کشور‌ها واکسن را پیش‌خرید کردند ما پیش‌خرید نکردیم؟ چرا سیاست‌های دوگانه را به کار بردند؟ اول به شرکت خصوصی گفتیم که می‌توانید واکسن وارد کنید و بعد در مقابل آن‌ها مانع ایجاد کردند و می‌گویند قلم پای کسی که واکسن وارد کند را می‌شکنیم.

مدیریت نمکی باعث از دست رفتن اعتماد عمومی شد

سعیدیان تأکید کرد: قدرت میان‌داری سعید نمکی ضعیف بود و قاطعیت لازم را برای تصمیمات درست نداشت و به جای آن وعده‌های بیشماری دارد که به آن‌ها عمل نشد؛ همین موجب شد که اعتماد اجتماعی از دست برود.

وی با بیان اینکه تنها کشوری هستیم که پیک پنجم را تجربه می‌کنیم، گفت: تمامی این هزینه‌های جانی و مالی کرونا به پای ایشان نوشته می‌شود چرا که ایشان سیاست‌های غلط را به کار برد و از او به عنوان یکی از مدیران ضعیف در تاریخ یاد می‌شود.

این فعال صنفی پزشکی در ادامه یادآور شد: به صورت خلاصه بخواهم بگویم، نمکی نه مدافع خوبی برای کادر درمان بود و نه مدافع خوبی برای سلامت مردم؛ در واقع او میاندار خوبی برای مدیریت کرونا نبود و همین امر موجب شد تا اعتماد اجتماعی مردم از دست برود.

سعیدیان یادآور شد: یکی از ضعف‌های دیگر وزیر بهداشت عدم توجه به سلامت روان مردم در دوران کرونا و عدم مدیریت سخنرانی‌های خود بود. الان مردم ترسیده‌اند و افسرده شده‌اند و همزمان کادر درمان هم خسته شده و بریده‌اند چراکه این مرگ‌های ناگهانی در تاریخ نظام سلامت ایران بی سابقه است.

نمکی هرجا کم آورد و تحت فشار بود، خود را پشت رهبری و شهید سلیمانی پنهان کرد

وی افزود: نمکی هرجا کم آورد و تحت فشار بود، خود را پشت رهبری و شهید سلیمانی پنهان کرد. در حالی که او نتوانست کرونا و یا فساد در سازمان و غذا و دارو را کنترل کند. او برای این وزارت‌خانه بسیار کوچک بود.

عضو انجمن پزشکان عمومی یادآور شد: نمکی شعار بیماریابی داد، اما چنین اقدامی هیچگاه صورت نگرفت. ترس آگاهانه ایجاد نکرد و به جای آن سلامت روان مردم را مورد هدف قرار داد.

سعیدیان بیان کرد: وزیر بهداشت در روز‌های پایانی وزارتش به جای اینکه از مردم و کادر درمانی عذرخواهی کند به رهبری نامه می‌نویسد و از ایشان استمداد می‌طلبند؛ حتی در نامه به ایشان هم ذره‌ای عملکرد بد خود و تیمش را بازگو نمی‌کند. به نظر من دولت بعدی با این وضعیت کنونی کار بسیار سختی را در پیش دارد.

سخنان سعیدیان در مورد نامه نمکی به رهبر انقلاب در حالیست که به گفته رئیس جمهور، ستاد ملی کرونا هم‌شأن با شورای عالی امنیت ملی کشور در نظر گرفته شده و تصمیمات آن قابل اجرا است و دستور رهبر انقلاب هم به ستاد ملی کرونا در پاسخ به نمکی هم گویای این واقعیت است، لذا می‌توان از نامه نمکی چنین برداشت کرد که وی عملا مسئولیت وضعیت کنونی کرونا را از خود سلب کرده است و توپ را در میدان دیگران انداخته است.

 

منبع: جامعه ۲۴

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ذوق بهاره افشاری برای زوج محبوب این روز‌ها

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان

حقابهٔ ایران از افغانستان به «شوره‌زار» رفت؛ طالبان بند کمال‌خان را اصلاح نکرد

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ شعری که رهبر انقلاب برای عملیات وعده صادق خواند + دستخط

ماجرای خرید جت شخصی در ایران

قیمت نفت افزایش یافت

نظام سه نرخی ارز به نفع بازار آزاد خواهد شکست

فیلم/خاطره بامزه جواد کاظمیان از دیدار با یک خواننده لس‌آنجلسی

موافقت دولت برای افزایش قیمت خودرو

پیش بینی قیمت سکه امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

جزییات جدید از پرونده مرگ زهره فکورصبور!

رشد قیمت دلار دست‌پخت سیاست‌های اقتصادی دولت است!

نوسانات سکه کوچک شد

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی + جدول

قیمت روز زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

تکرار سناریوی سرکوب ارز در سال ۱۴۰۳/ دلار ۸۰ هزار تومانی با فرود قوی سیاه در بازار ارز؟

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیوید تیلور نابغه کشتی آمریکا کیست؟

دارون عجم اوغلو کیست؟

افزایش چربی سوزی با این نوع سرکه

با خیال آسوده به چای و قهوه‌تان شکر بزنید

رژیم غذایی مناسب برای کاهش التهاب

برای رهایی از چربی شکم از این مواد غذایی دوری کنید

معرفی بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای کره جنوبی

بی قانونی در واگذاری پرسپولیس/ بانک‌‎ها با کدام مجوز سهام باشگاه زیان ده را می‌خرند؟/ تکرار بی‌راه‌های خصوصی‌سازی

فیلم/ خبر مهم معاون ابراهیم رئیسی درباره پتروشیمی میانکاله

مالک جدید پرسپولیس ابهاماتش را شفاف سازی کرد + عکس

شوک به تیم ملی والیبال

فیلم/ هشدار جدی مدیریت بحران به مردم تهران

آغاز فروش اقساطی تاکسی برقی کرمان موتور

شهریه‌های سرسام‌آور مدارس غیردولتی

قیمت هر کیلو زعفران در بازار چند؟

فیلم/ صحبت‌های مهران مدیری درباره‌ گرانی‌ها

کناره گیری قریب الوقوع فرمانده منطقه مرکزی ارتش اسراییل

یحیی گل‌محمدی از پرسپولیس شکایت می‌کند؟

کوه‌خواری در روز روشن

قیمت برنج ایرانی نصف شد

توافق اتحادیه اروپا درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران