تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
قیمت برنج در بازار با التهاباتی روبرو شده است

علت گرانی برنج چیست؟

قیمت برنج در بازار همزمان با فصل برداشت این محصول با التهاباتی روبرو شده است که مسئولان و فعالان این بخش هر کدام دلایل خاصی را برای این گرانی‌ها مطرح می‌کنند.

گرانی برنج

اقتصاد۲۴ بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت برنج ایرانی و خارجی نسبت به هفته اخیر با نوساناتی روبرو شده است که هر یک از فروشندگان دلایل خاص خود را برای این گرانی مطرح می‌کنند، اما آنچه حائز اهمیت است کاهش ۶۰ تا ۸۰ درصدی واردات برنج نسبت به سال‌های اخیر است که این موضوع به نوبه خود در التهاب بازار اثر گذاشته است.

با توجه به شرایط خشکسالی و کم بارشی نسبت به مدت مشابه سال قبل، در بسیاری از استان‌ها سطح زیرکشت برنج کاهش یافته یا حتی به صفر رسیده که این موضوع در کنار شرایط واردات موجب شده است تا واردکنندگان از ابتدای سال نسبت به کمبود برنج در ماه‌های آتی هشدار دهند، هر چند این موضوع واکنش‌های متعددی را به همراه داشت به طوریکه دبیر انجمن برنج اذعان کرد که با توجه به آمار واردات و برآورد اولیه تولید، قحطی برنج در داخل واقعیت ندارد.

آمار‌ها نشان می‌دهد که سالیانه ۳ میلیون تن برنج در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که سال گذشته ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تن از این میزان در داخل تولید شد که امسال به سبب شرایط خشکسالی و کم بارشی پیش بینی می‌شود که تولید به ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد که بنابر واردات در ماه‌های اخیر، کسری چندانی در تامین نیاز کشور وجود ندارد که بخواهد بر التهاب بازار اثر بگذارد.

بسیاری از مسئولان و دست اندرکاران بخش کشاورزی قیمت کنونی برنج در مقایسه با دیگر کالا‌ها را مناسب می‌دانند و معتقدند که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، نرخ برنج منطقی است هر چند برای اقشار آسیب پذیر ممکن است این نرخ بالا باشد.

چندی پیش مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج از کاهش محسوس واردات برنج در چندماه نخست سال خبر داد و گفت: بنابر آمار گمرک، واردات برنج نسبت به سال‌های قبل ۶۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است که به نظر می‌رسد مسئولان زودتر باید تدابیری برای کسری برنج مورد نیاز اتخاذ می‌کردند.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی و کرونا، تقاضا برای خرید نسبت به گذشته کاهش یافته و همین موضوع موجب شده تا کاهش واردات اثر چندانی در بازار نداشته باشد.

کشاورز با بیان اینکه میزان ذخایر برنج مانده در بنادر و انبار‌ها جوابگوی نیاز ۴ ماه کشور را نمی‌دهد، گفت: بنابر آمار ۳۰ تا ۴۰ هزار تن نهاده در بنادر موجود است که با توجه به ازدیاد تقاضا و اوج نیاز در ایام‌محرم ممکن است با کمبود برنج در بازار مواجه شویم، در حالی که اگر ممنوعیت دوره برنج نبود و واردات به طور محدود انجام می‌شد، نگرانی در زمینه تامین نیاز بازار نداشتیم.

دبیر انجمن واردکنندگان ادامه داد: در شرایطی که بازار رقابتی است، واردکنندگان با کمترین سود اقدام به عرضه کالا می‌کنند، در حالی که با کمبود کالا در داخل، واردکنندگان حداکثر سود قانونی را اخذ می‌کنند که این موضوع در قیمت تمام شده اثر می‌گذارد یا ممکن است از سوی برخی واردکنندگان گرانفروشی صورت گیرد که سازمان حمایت با اعمال نظارت بر سطح بازار از تخلف برخی واردکنندگان باید جلوگیری کند.

وی از افزایش قیمت برنج خارجی خبر داد و گفت: با افزایش قیمت ارز نیما، قیمت برنج خارجی ۱۰ درصد افزایش یافته است به طوری که قیمت هر کیلو برنج هندی در عمده فروشی‌ها از ۲۱ هزار تومان به ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان و برنج پاکستانی از ۲۳ هزار به ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان رسیده است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین جزئیات علل گرانی برنج در بازار داخل و تاثیر شرایط خشکسالی و کاهش واردات بر بازار با خبر شویم:

قیمت کنونی برنج در برابر دیگر کالا‌ها عجیب نیست

مسعود اسدی رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی با اشاره به اینکه قیمت برنج تابع سایر اقلام و کالاهاست، اظهار کرد: قیمت کنونی برنج در برابر دیگر اقلام و کالا‌ها عجیب نیست چرا که در تمامی اقلام مواد غذایی، قیمت افزایش داشته است.

وی افزود: با توجه به نوسان نرخ ارز و محدودیت‌های ارزی و کاهش سطح زیرکشت ناشی از شرایط خشکسالی در بسیاری از استان ها، افزایش قیمت برنج به مرز ۵۰ هزار تومان تعجب آور نیست.

اسدی درباره تاثیر ایام محرم بر بازار برنج بیان کرد: برنج برای سوگواری ایام محرم به عنوان یک ماده غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بدیهی است که قیمت آن با افزایش تقاضا با نوساناتی در بازار روبرو شود.

این مقام مسئول تورم شدید، نرخ بالای ارز و کاهش سطح زیرکشت را از علل گرانی برنج در بازار اعلام کرد و گفت: واردات بحث دوسویه است چرا که از یک طرف موضوع گرانی و محدودیت‌های ارزی مطرح است و از طرف دیگر منجر به نابود کردن بخش عظیمی از کشاورزان می‌شود، از این رو به بهانه آنکه برنج ارزان بدست مردم برسد، نباید تولید کننده داخل را نابود کنیم و تنها برای افزایش قدرت خرید بهتر است یارانه مستقیم داده شود تا تولیدکننده داخل نابود نشود.


بیشتربخوانید:کشت برنج محدود می‌شود؟


وی با بیان اینکه امکان تامین ۱۰۰ درصدی نیاز برنج در داخل وجود ندارد، گفت: با توجه به شرایط آب و هوای کشور، تامین ۱۰۰ درصد تولید داخل به صلاح نیست و تنها باید خوداتکایی در این بخش داشته باشیم.

رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی با اشاره به اینکه تولید صد درصد برنج در داخل برخلاف منافع ملی است، بیان کرد: با جایگزینی برنج در مصرف باید صرفه جویی کرد چرا که مصرف این میزان هیدروکربن به صلاح نیست.

واردکنندگان بدنبال مجوز واردات بی رویه هستند

محمد جواد خاکزاد مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه برنج نداریم، اظهار کرد: با توجه به بارش‌های مناسب در سال گذشته، انبار‌های کارخانه شالیکوبی و کشاورزان خالی نیست که با این وجود نگرانی از حیث تامین نیاز کشور نداریم.

وی افزود: علی رغم شرایط خشکسالی افت تولید برنج در حدی نیست که بتواند بر بازار و قیمت اثر بگذارد.

خاکزاد مشکلات سیستم توزیع را علت اصلی افزایش قیمت برنج در بازار برشمرد و گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید می‌شود که با احتساب مصرف سالیانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن کسری نیاز داخل باید از طریق واردات تامین شود که در ماه‌های نخست سال این امر صورت گرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۱۲۰۰ واحد شالیکوبی در مازندران تعیین کننده قیمت برنج در استان‌های شمالی هستند، بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو برنج در استان‌های شمالی ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان است که با احتساب هزینه حمل و سود خرده فروش حداکثر ۳۲ هزار تومان باید عرضه شود.

به گفته وی، با توجه به شرایط مساعد تولید برنج ناشی از بارندگی‌های مناسب در سال گذشته، نه تنها انبار‌های کارخانه‌های شالیکوبی خالی نیست، بلکه حجم قابل توجهی از تولید در انبار‌ها مانده است.

مشاور نظام صنفی کشاورزی افزایش کنونی قیمت برنج را ناشی از ورود دلالان در بازار دانست و گفت: دلالان با ورود سرمایه به این بخش، شلتوک برنج را با قیمت بسیار پایین از کشاورزان خریداری می‌کنند که در نهایت مشکلات سیستم توزیع و سودجویی دلالان منجر به افزایش قیمت در بازار شده است.

وی با بیان اینکه خشکسالی در تولید برنج استان‌های شمالی تاثیری نداشته است، افزود: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید شود که با وجود ذخایر برنج‌های وارداتی مانده در انبار‌ها جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر کمبود عرضه نیست و تنها واردکنندگان با بیان برخی اظهارات به دنبال صدور مجوز واردات هستند.

محدودیتی در عرضه برنج داخلی و خارجی نیست

قاسمعلی حسنی دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه برنج وجود ندارد، اظهار کرد: هم اکنون محدودیتی در عرضه برنج ایرانی و خارجی در بازار وجود ندارد.

وی قیمت کنونی هر کیلو برنج ایرانی را ۳۰ هزار تا ۴۱ هزار تومان اعلام کرد و افزود: برنج تولیدی سال گذشته روبه اتمام است و برداشت برنج به تازگی آغاز شده که افزایش هزینه‌های کارگری و حمل و نقل در قیمت تاثیر گذاشته است.

حسنی با اشاره به اینکه ایام محرم همانند سال‌های قبل تاثیری در بازار برنج ندارد، بیان کرد: امسال با وجود محدودیت کرونا، بیش از ۸۰ درصد مصرف کاهش پیدا کرده است و واردکنندگان برای تشنج بازار مسائلی مبنی بر کمبود برنج در پیک مصرف همچون ایام محرم را مطرح می‌کنند.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی قیمت کنونی هر کیلو برنج خارجی را ۲۰ هزار تا ۲۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در شرایط فعلی محدودیتی در عرضه وجود ندارد، ارگان‌ها به هر میزانی که بخواهند برنج در اختیارشان می‌گذاریم.

وی از افزایش ۱۵ درصدی قیمت برنج در یک هفته اخیر خبر داد و گفت: با توجه به آغاز فصل برداشت و هزینه‌های بالای تولید، قیمت برنج تا حدی افزایش یافته است، هر چند در مقایسه با دیگر کالا‌ها بازهم مناسب‌تر است.

حسنی ادامه داد: گرچه قیمت برنج برای اقشار آسیب پذیر ممکن است گران باشد، اما قیمت آن با یک بسته آدامس که ۵۰ هزار تومان است، قابل قیاس نیست.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پایان درباره آینده بازار برنج گفت: گرچه شرایط خشکسالی و دیگر‌مسائل هر یک به نوبه خود در بازار اثر گذار است، اما از الان نمی‌توان پیش بینی راجع به بازار برنج در ماه‌های آتی کرد.

علی رغم خشکسالی و کم بارشی محسوس نسبت به سال قبل، اما طبق اذعان مسئولان تولید برنج نسبت به مدت مشابه سال گذشته تفاوت محسوسی ندارد، این در حالی است که قیمت برنج همزمان با فصل برداشت با التهاباتی در بازار روبرو شده است که با استمرار این روند بسیاری از دهک‌های جامعه چاره‌ای جز حذف برنج از سبد مصرفی خود ندارند، کمااینکه بسیاری از خانوار‌ها که برنج خارجی مصرف می‌کردند با تغییر گروه کالا و حذف ارز ترجیحی ناچار به حذف یا کاهش محسوس آن در سبد مصرفی شدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید