تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

شاخص های بورسی جهانی سر دو راهی

شاخص‌های مهم بورسی جهانی عملکرد متفاوتی از خود را به ثبت رساندند.

بورس

اقتصاد ۲۴- پس از چندین ماه صعود پی در پی تورم، شیب افزایش قیمت‌ها در بسیاری از کشور‌ها کند شده تا جایی که نرخ تورم چین در ١٢ ماه منتهی به جولای به مثبت ۱.۰ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۱ درصد کمتر از تورم ماه قبل و نرخ پیش‌بینی شده قبلی بوده، بیش از همه تحت تأثیر افزایش تورم بخش حمل و نقل قرار گرفته که تورم آن به مثبت ۶.۹ درصد افزایش پیدا کرده است. این کمترین تورم چهار ماه اخیر در چین بوده است.

نرخ بیکاری در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه جولای کاهشی شد و رقم ۵.۴ درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری که ۰.۵ درصد کمتر از ماه قبل بوده، کمترین نرخ بیکاری این کشور در طول ۱۶ ماه اخیر است. از آوریل پارسال که نرخ بیکاری آمریکا با رسیدن به ۱۴.۸ درصد رکوردشکنی کرد، روند نزولی نرخ بیکاری آمریکا ادامه داشته است. شمار جمعیت بیکاران نیز طی همین مدت به هشت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد که ۷۸۲ هزار نفر کمتر از ماه قبل است.

در آخرین هفته از ماه جولای شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا با کاهش ۳۱ هزارنفری به ۳۸۵ هزار نفر رسیده که کمی فعالان بازار را نسبت به بهتر شدن وضعیت، حداقل در بازار کار امیدوار کرده است. این کاهش در حالی ثبت شد که انتظار می‌رود روند متقاضیان صعودی باشد و به ۴۰۰ هزار نفر برسد. به طور متوسط شمار متقاضایان هفتگی دریافت مزایای بیکاری در آمریکا حدود ۲۰۰ هزار نفر بود که پس از شیوع کرونا این رقم به سرعت رو به افزایش رفت.

در هشداری آشکار برای اقتصاد آمریکا، شاخص خوش بینی به اقتصاد این کشور تا پایان ماه جولای به ۵۳.۶ واحد رسیده که این رقم ۰.۷ درصد کمتر از رقم ثبت شده در ماه قبل است. با توجه به این روند انتظار می‌رود ورود جریان سرمایه‌های جدید به بخش‌های مختلف اقتصادی آمریکا کندتر شده و دولت مجبور شود به طور مستقیم نقدینگی بیشتری به بازار‌ها تزریق کند. کار بررسی لایحه پیشنهادی دولت برای تخصیص یک تریلیون دلار اعتبار در مجلس سنا به زودی آغاز می‌شود.

رشد اقتصادی کشور‌ها در حال بازگشت به محدوده مثبت است: مرکز آمار آلمان اعلام کرد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به میزان ۱.۵ درصد رشد کرده که این رشد، نخستین رشد مثبت فصلی یک سال اخیر این کشور محسوب می‌شود. مرکز آمار فرانسه نیز اعلام کرد در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱، متوسط رشد اقتصادی این کشور ۰.۹ درصد اندازه‌گیری شده است که ۱.۱ درصد بیشتر از رشد اقتصادی ثبت شده این کشور در سه ماهه قبلی بوده است.

رشد ضعیف‌تر از حد انتظار بخش تولید آمریکا، نگرانی‌ها از طولانی‌تر شدن احیای اقتصاد را افزایش داده است. شاخص تولید تا پایان ماه جولای با ۱.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل رقم ۵۹.۵ واحدی را به ثبت رساند. از سوی دیگر نیل کاشکاری- مدیر دفتر منطقه‌ای فدرال رزرو در مینیاپولیس- گفته است گونه دلتا کرونا می‌تواند بخشی از جمعیت در جستجوی کار را از بازار کار دور نگه دارد که این مساله می‌تواند احیای اقتصادی را با تاخیر مواجه کند.

طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب ۲.۰ درصد و ۱.۹ درصد بوده است که این رشد در مقایسه با رشد سه ماهه قبل در منطقه یورو ۲.۳ درصد و در سطح اتحادیه اروپا ۲.۰ درصد افزایش پیدا کرده است. رشد اقتصادی در دوازده ماه منتهی به مارس در منطقه یورو به طور متوسط ۱۳.۷ درصد ودر اتحادیه اروپا به طور متوسط ۱۳.۲ درصد بوده است.


بیشتر بخوانید:از مجامع شرکت‌های بورسی چه خبر؟


همان طور که انتظار می‌رفت، بانک مرکزی آمریکا در نشست اخیر خود بار دیگر نرخ بهره را در سطح کنونی حفظ کرد. این نهاد با اشاره به احیای تدریجی اقتصاد اعلام کرد با وجود افزایش شمار مبتلایان به گونه جدید کرونا، چشم انداز اقتصادی بهتر از قبل است. جروم پاول- رییس بانک مرکزی آمریکا- نیز با بعید دانستن افزایش نرخ بهره در کوتاه مدت گفت: رویکرد ما همواره این بوده است که تا جای ممکن با شفافیت عمل کنیم. هنوز کاملا روز‌های بد را پشت سر نگذاشته ایم.

تاکنون بیش از ۲۰۳ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۶۶۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و ۳۱۲ هزار و ۸۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشور‌های مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۳۳ هزار و ۱۲۰ نفر، برزیل با ۵۶۳ هزار و ۴۷۰ نفر، هند با ۴۲۸ هزار و ۵۷۷ نفر، مکزیک با ۲۴۴ هزار و ۴۲۰ نفر و پرو با ۱۹۶ هزار و ۹۵۰ نفر بوده است.

دیوید اسپیکا - کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه گاید استون کپیتال - گفت: به صورت کلی، تمایل معامله گران به فروش سهام خود با بهبود چشم انداز اقتصادی خیلی کمتر از قبل شده است. با این حال ریسک‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند روند را به طور کامل معکوس کند: گونه دلتا ویروس کرونا نیز با توجه به قدرت سرایت بالایش به یک نگرانی مهم تبدیل شده است. ما نگرانی‌های تورمی و احتمال افزایش تنش‌ها بین چین و آمریکا را نیز کماکان داریم.

بورس آمریکا

در وال استریت بیشتر شاخص‌ها نزولی بودند؛ تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۵ هزار و ۱۰۱.۸۵ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۰۹ درصد ریزش تا سطح ۴۴۳۲.۳۵ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۱۶ درصد افزایش در سطح ۱۴ هزار و ۸۶۰.۱۸ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازار‌های بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۱۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۱۳۲.۳۰ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۷۴۵.۴۱ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقبگرد ۰.۰۶ درصدی در سطح ۶۸۱۳.۱۸ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۱۵ درصد پایین رفت و به ۸۸۶۵.۹۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۳۳ درصدی تا سطح ۲۷ هزار و ۸۲۰.۰۴ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۰.۴۰ درصد بالا رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۲۸۳.۴۰ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگ‌های کامپوزیت" افزایش ۱.۳۰ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۸۵.۵۶ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۰۱ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۵۳۸.۴۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۱.۷۴ درصد کاهش به ۶۶.۴۱ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با ریزش ۱.۵۶ درصدی به ازای ۶۸.۸۹ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با کاهش ۱.۰۸ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۲۷.۱۴ دلار معامله شد. هر اونس نقره با کاهش ۲.۷۲ درصدی به ازای ۲۳.۴۶ دلار مبادله شد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت