اقتصاد۲۴ - مروز آمده ایم تا با این پیکاپ جدید آشنا شویم. پیکاپی که در کنار قابلیت دو دیفرانسیل، میتواند امکانات رقابتی را هم به مالکانش عرضه کند.
KMC T۸ به خاطر قابلیت دو دیفرانسیل، ارتفاع به نسبت خوبی را از سطح زمین دارد. این پیکاپ به یک فضای بار مناسب مجهز است که میتوان به صورت استاندارد ۸۴۰ کیلوگرم بار را داخل آن قرار داد. اما جای خالی لاینر یا همان کفپوش پلاستیکی در بخش بار T۸ دیده میشود و توقع میرود که کرمان موتور برای این پیکاپ ۷۰۰ میلیون تومانی، این آپشن را به صورت فابریک ارائه دهد تا آسیب به بخش بار این خودرو هنگام حمل و نقل وسایل کمتر شود.
وقتی به نمای جانبی T۸ بیشتر دقت میکنیم، با خطوط ساده، اما صحیح طرف هستیم که توانسته است این خودروی چینی را محصولی عضلانی جلوه دهد. بخش جلوی T۸ طراحی خوبی دارد و جلو پنجره کرومی بزرگ آن توجه زیادی را جلب میکند. نشان KMC هم ابعاد بزرگی را دارد و تا حدی ظاهر خوبی را برای بخش جلوی ماشین فراهم کرده است.
کاسه چراغ خودرو هم سبکی مدرن دارد و چراغ روشنایی روز آن به صورت LED کار شده است. با دقت بیشتر به کاسه چراغهای T۸ میبینیم که فناوری سیستم نوردهی این خودرو توسط جک روی چراغها نوشته شده است. KMC T۸ به کاسه چراغهایی با نور زنون مجهز بوده و سنسور نور را هم دارد. این آپشن جز برتریهای T۸ کرمان موتور به حساب میآید و باعث شده تا این پیکاپ در این بخش جلوتر از سایر رقبا قرار بگیرد. در بخش عقب هم با طراحی ساده و مشابه به سایر پیکاپهای چینی طرف هستیم. اما جک سعی کرده تا با نور پردازی نئون، کاسه چراغهای عقب را مدرنتر جلوه دهد. جایگاه دوربین عقب و سپر عقب هم خوب بوده و میشود از بیرون هم متوجه شد که در هنگام پارک کردن T۸ نباید نگران دید عقب این پیکاپ بود.
همین اول کار باید بگوییم که ابعاد و اندازه کابین KMC T۸، آمیکو آسنا و فوتون تونلند کاملاً شبیه به هم است و از یک پلتفرم یکسان که متعلق به تویوتا بوده، در این پیکاپهای چینی استفاده شده است. برای همین در بحث فضای سرنشینان این سه خودرو بسیار شبیه هم هستند و میشود گفت که به عنوان یک خودروی ۵ نفره، میتوانند تا حد زیادی فضای کابین خوبی را برای سرنشینان و راننده فراهم کنند.
صندلیهای KMC T۸ روکش چرم مصنوعی و مشکی رنگ دارند که زیبا به نظر میرسد. اما شاید بهتر بود که صندلیهای این پیکاپ راحتتر و بزرگتر ساخته میشد. وقتی روی صندلیها مینشینید، احساس میکنید که کمی ابر روی صندلیها سِفت است. فضای پای سرنشینان جلو خوب و مناسب بوده و اگر عقب T۸ هم بنشینید، به اندازه کافی فضای پا و سر دارید. زیر صندلیهای عقب T۸ محفظه جعبه ابزار و کپسول آتش نشانی بوده که به نظر میشد تا این بخش کاربردیتر و مفیدتر طراحی گردد.
وقتی روی صندلی راننده مینشینید، با امکانات خوبی به نسبت یک پیکاپ مواجه میشوید. همچنین ارگونومی مناسبی را در KMC T۸ دارید و دسترسی به امکانات مختلف در کابین این خودروی دو دیفرانسیل اصلا سخت نیست. روی غَربیلَک فرمان دکمههای کروز کنترل و تنظیم سیستم صوتی وجود دارد. همچنین روی دسته راهنما هم حالت اتوماتیک نوردهی چراغها دیده میشود. اما روی این قطعه خبری از حالت خاموش چراغها نیست. یعنی یا باید کلاً چراغها را روشن کنید و یا روی حالت اتوماتیک بگذارید. از آنجایی هم که سنسور نور T۸ جز آخرین نسل این آپشن نیست و امکان آنالیز شرایط محیطی را ندارد، در برخی معابر که نور به خاطر سایه کم و زیاد میشود، دائما چراغهای خودرو را روشن و خاموش میکند که به نظر جالب نیست. ولی به هر حال در این پیکاپ سامانه اتوماتیک نور را داریم و از چراغهای زنون فابریکی استفاده میکنیم که به شدت دید خوبی رو توی شب و تاریکی به ما میدن.
تنظیمات شیشهها از روی رودری انجام میگردد و واقعاً باید گفت که رودریهای T۸ طراحی خوبی را دارند. وقتی کیفیت پلاستیکهای کابین را هم لمس میکنید، حس بدی را دریافت نمیکنید و با یک طراحی خوب و جذاب مواجه میشوید. تنظیم آینههای جانبی، زاویه نور کاسه چراغهای جلو و شدت نور کابین هم در بخش پایینی داشبورد و در کنار درِ سمت راننده قرار دارد. در بخش وسط داشبورد یک نمایشگر اندروید وجود دارد که امکاناتی مانند بلوتوث، قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه بر روی نمایشگر خودرو، نمایش وضعیت باد تایرها و ... به راننده ارائه میدهد و تصویر دوربین دنده عقب هم روی آن به نمایش در میآید. همچنین وضعیت باد تایرها علاوه بر اینکه توی مانیتور خودرو دیده میشود، در جلو آمپر هم قابل مشاهده است. کیفیت نمایشگر لمسی T۸ خوب بوده و شش بلندگو این خودرو هم کیفیت خوبی را ارائه میدهند. اما وقتی نور زیادی در کابین باشد، صفحه نمایشگر خودرو آنچنان از پشت فرمان واضح نیست و رفلکس شیشهها درون آن نمایش داده میشود. روی داشبورد در نزدیکی جلو آمپر دکمه استارت خودرو وجود دارد که میتوانید در یک پیکاپ آپشن مناسبی باشد. زیر نمایشگر خودرو هم با یک تهویه الکتریکی دستی طرف هستیم که در گرمای تابستان واقعا عملکرد خوبی را دارد. همچنین در بخش پایینی سیستم تهویه، دکمههای سامانه کنترل پایداری و انتخاب حالت انتقال قدرت به چرخها دیده میشود.
حالا وقتش رسیده تا کمی با T۸ به عنوان اولین پیکاپ کرمان موتور رانندگی کنیم. پیکاپ T۸ کرمان موتور به یک پیشرانه دو لیتری توربو مجهز است که ۱۷۴ اسب بخار را با گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر تولید میکند. حداکثر گشتاور T۸ از ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه تولید میشود که بازه بسیار مناسبی برای یک خودروی آفرودی و پیکاپ است. جعبه دنده KMC T۸ از نوع شش سرعته دستی بوده و دنده عقب این پیکاپ در کنار جایگاه دنده ۱ قرار دارد و با یک ضامن خلاص کن روی دسته دنده، امکان رفتن به حالت دنده عقب وجود دارد وقتی روی صندلی مینشینید میتواند به صورت دستی اون را تنظیم کنید. تا اینجای کار اصلاً احساس نمیکنید که سوار یک خودروی کار و تجاری هستم.
استارت دکمهای را میزنیم و خودرو روشن میشود. در حالت استاده سکوت خوبی توی کابین است و لرزش خاصی به کابین وارد نمیشود. کلاچ را میگیریم و دنده را در یک قرار میدهیم. کلاچش نه نرم است و نه سفت؛ در اصل یک سامانه انتقال قدرت معمولی است. اما دنده اش خوب جا میرود و اصلا نیاز نیست که انرژی زیادی رو صرف کنیم. فرمان خودرو هم هیدرولیک بوده و نرمی خوبی دارد.
وقتی تک سرنشین هستید و با T۸ رانندگی میکنید، واقعا به خاطر گشتاور بالا و ضریب سنگین دنده یک، بعد از شروع حرکت باید سریع به دنده دو بروید. برای همین شاید بهتر باشد که از همان ابتدا در حالت تک سرنشین از دنده دو شروع به حرکت کنید.
جای دست در این خودرو خوب و راحت است و میتوان دست چپ را روی رودری تکیه داد. تکیه گاه دست راست هم کنسول وسط است. اما باید بگم که سفتی و تا حدی کوچکی صندلیهای T۸ رو دوست ندارم وای کاش که صندلیهای بهتری روی این پیکاپ نصب میشد.
در رانندگی با اینکه فرمان نرمی زیر دستمان است، گیربکس خوبی را در خودرو میبینیم و تسلط خوبی هم به اطراف داریم، اما کاملا احساس میشود که سوار یک پیکاپ هستیم. چون خشکی سیستم تعلیق خودش را در چالهها نشان میدهد و تا حدی حرکتهای عرضی خودرو هم به چشم میآید. قطعاً اگر بار بیش از ۲۰۰ کیلوگرم در بخش عقب وجود داشت باشد و یا سرنشینان خودرو بیشتر باشند، سواری T۸ هم نرمتر میشود. چون سیستم تعلیق عقب این پیکاپ از نوع فنر تخت هست و در این سیستم تعلیق، هرچه بار بیشتر وجود داشته باشد، نرمی ماشین هم بهتر میشود.
با اینکه T۸ یک سری تکانهای رایج پیکاپها رو دارد، اما خودرویی نیست که کنترلش سخت باشد و میشود روی فرمان پذیری و پایداری مکانیکی آن حساب کرد. سیستم کنترل پایداری هم این اطمینان را میدهد که در صورت به هم خوردن تعادل حرکتی خودرو، این آپشن به کمک میآید و ایمنی خودرو را تا حد قابل توجهی حفظ میکند. در حرکت با سرعتهای مختلف، آنچنان صدای زیادی به کابین منتقل نمیشود. همچنین وقتی به خاطر گشتاور بالای موتور، نیاز نیست که دائما دنده را عوض کنیم و وقتی در دنده شش قرار میگیریم، میتوانیم با دور کمتر از ۱۸۰۰ آر پی ام هم به راحتی به مسیر خودمان ادامه دهیم. واقعا این قابلیت T۸ خوب بوده و یک برگ برنده برای پیکاپ کرمان موتور به حساب میآید.
شتاب T۸ هم به عنوان یک خودروی دو تُنی واقعا خوب است و دوباره به خاطر گشتاور و ضرایب دنده خوب میبینیم که به عنوان یک پیکاپ میتواند در شرایط استاندارد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در محدوده ۱۲ ثانیه ثبت کند. اما با وجود اینکه با یک خودروی توربو شارژ طرف هستیم، به خاطر جرم خالص نزدیک به دو تُن آنچنان نباید توقع مصرف سوخت پایین را از T۸ داشته باشیم. این خودرو در مسیرهای شهری با کولر روشن، مصرف سوخت نزدیک به ۱۲ لیتر به ازای هر صد کیلومتر را دارد و در جاده هم با سرعت حدود ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت میتواند مصرف سوختش را به صدی ۹.۷ برساند.
شما میتوانید KMC T۸ را در حالت تک دیفرانسیل عقب بذارید که پیشنهاد میشود در اکثر شرایط در این وضعیت قرار داشته باشید تا استهلاک خیلی کمتری را به خودرو وارد کنید. همچنین میتوانید حالت چهار چرخ محرک را با ضریب سبک انتخاب کنید تا این پیکاپ چینی و مونتاژی به یک دو دیفرانسیل تبدیل شود. اگه هم میخواهید آفرود سنگین بروید، خودرو را توی حالت چهار چرخ سنگین یا همان ۴L بذارید تا قدرت حرکت گشتاوری بیشتری را داشته باشید. توجه کنید که در حالت دو دیفرانسیل سیستم کنترل پایداری این خودرو در مدار نیست.
در بازار امروز هم KMC T۸ در رده رقابت نسبت به خودروهایی مثل فوتون تونلند S امکانات بیشتری را به مشتریان ارائه میدهد. در برابر رقابی مثل آمیکو آسنا هم میتواند در کنار آپشنهای به مراتب بالاتر، قدرت حرکتی بهتر و شتاب چشمگیرتری را به نمایش بذارد.
شرایط فروش KMC T۸ تاکنون به نحوی بوده که قیمتی در حدود ۷۰۰ میلیون تومان از سوی کرمان موتور جهت فروش این خودرو از متقاضیان مطالبه شده است. قیمت جک T۸ در بازار آزاد حدود ٨٥٠ تا ٩٠٠میلیون تومان برآورد شده که البته انتظار داریم پس از ورود رقبای مختلف و تثبیت نرخ ارز، بهای بازار KMC T۸ نیز تا حدی اصلاح و به قیمت کارخانه نزدیکتر شود.
چراغشون نشون میدی مردک
تو اسفالت باهاش میری؟؟
خداشفاتون بده
حالا همه ی اینا به کنار ماشین تولید کردین فکر تصادفش نبودین.
من عموم که چراغ ماشینش شکست نتونست پیدا کنه اخر سر گشتیم و از فقط تونستیم از یدک یار چراغشو پیدا کنیم