تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۰

واکنش و تحلیل کشورهای آسیایی به تحولات افغانستان

تحولات سریع و زنجیره‌ای افغانستان بسیاری از تحلیل گران در کشورهای مختلف جهان را غافل گیر کرد. کشورهای آسیایی به نوبه خود به این تحولات واکنش نشان داده‌اند.

واکنش و تحلیل کشورهای آسیایی به تحولات افغانستان

اقتصاد۲۴ -به دنبال خروج «اشرف غنی»، رییس جمهوری افغانستان از این کشور و تصرف ارگ ریاست جمهوری کابل به وسیله طالبان، خلاء قدرت در کابل سبب بروز هرج و مرج در این کشور شده است.

سریلانکا شهروندان خود را از افغانستان خارج می‌کند

با توجه به وضعیت کنونی افغانستان، وزارت امور خارجه سریلانکا در بیانیه‌ای از تلاش‌های مستمر این کشور برای تخلیه اتباع خود از افغانستان خبر داده است. 
وزارت خارجه سریلانکا می‌گوید مشغول همکاری با شرکای بین المللی برای تسهیل بازگشت اتباع سریلانکایی به افغانستان است. 
به گفته نشریه "ادادرانا" سریلانکا، حدود ۴۰ شهروند سریلانکایی در افغانستان حضور دارند که خواهان بازگشت به کشورشان هستند. 
در همین حال نشریه "آیلند" سریلانکا در تحلیلی نوشت: جو بایدن رییس جمهوری آمریکا نمی‌تواند از عواقب سقوط دولت در افغانستان فرار کند. 
اوضاع در افغانستان شهرت بایدن را در زمینه سیاست خارجی به خطر می‌اندازد. واقعیت‌ها در افغانستان تغییر کرده‌اند و این امر مهم است. بایدن به طور مداوم انتظارات از خود را افزایش داده و در مقابل اقدام کمی برای برآورده کردن این انتظارات انجام داده است. مشخص نیست پذیرفتن ریسک سقوط دولت افغانستان، برای رسیدن بایدن به هدف خود موثر بوده است یا نه. اما در حال حاضر این تصمیم یک اشتباه بزرگ بوده است.

درخواست پارلمان نپال از دولت این کشور برای تخلیه اتباع نپالی از افغانستان

کمیته روابط بین الملل در پارلمان نپال به دولت این کشور دستور داده است که از تمام ابزارهای دیپلماتیک برای نجات فوری و ایمن همه نپالی‌ها در افغانستان استفاده کند. 
پارلمان نپال همچنین اعلام کرد در حالی که گروه طالبان در تلاش برای تصرف افغانستان هستند، امنیت شهروندان نپالی ممکن است در خطر قرار گیرد. 
این کمیته به وزارت امور خارجه دستور داده است که در اولین فرصت نپالی‌ها را از افغانستان خارج کند. 
بهاراتراج پودیال، معاون وزیر امور خارجه نپال گفت: دولت مدتی است حوادث افغانستان را دنبال می‌کند و این وزارتخانه به طور جدی در تلاش است تا نپالی‌هایی را که در افغانستان گرفتار شده‌اند را به کشورشان بازگرداند. وزارت امور خارجه این موضوع را جدی گرفته و با سفارت نپالی در دهلی نو در هند برای نجات نپالی‌ها همکاری جدی دارد. 
دولت نپال تخمین می‌زند که بیش از ۱۵۰۰ نپالی در افغانستان مشغول به کار هستند. 

هند: تمام اقدامات برای تامین امنیت شهروندان هندی در افغانستان را انجام می‌دهیم

وزارت خارجه هند روز دوشنبه در بیانیه‌ای در واکنش به تحولات افغانستان اعلام کرد دولت هند تمام اقدامات لازم برای اطمینان از امنیت شهروندان هندی و منافع خود در افغانستان انجام خواهد داد. 
شبکه خبری "ان دی تی وی" گزارش داد آریندام باغچی سخنگوی وزارت خارجه هند گفت: ما در تماس مداوم با نمایندگان گروه‌های اقلیت سیک و هندو در افغانستان هستیم.  پس از بازگشایی پروازها در کابل، ما افرادی که مایل هستند را از آن کشور خارج می کنیم.
در همین حال تی س تریموتی نماینده دائم هند در سازمان ملل از وضعیت کنونی در افغانستان ابراز نگرانی کرد. 
وی در جریان اظهارات خود در شورای امنیت سازمان ملل گفت: مردم افغانستان در شرایط ترس دائمی زندگی می‌کنند. هند به عنوان همسایه افغانستان و دوست مردم این کشور، از شرایط کنونی بسیار نگران است. 
نماینده دائم هند افزود: پیش از آغاز بحران، هند مشغول تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای در ۳۴ استان افغانستان بود. ما از همه طرف ها می‌خواهیم نظم و قانون را حفظ کنند و امنیت تمام طرف‌ها از جمله کارمندان سازمان ملل در این کشور را تامین کنند. 
هند از ابتدا و زمانی که آمریکا در ریاست جمهوری دونالد ترامپ مذاکرات مستقیم با گروه طالبان را آغاز کرد، نسبت به ارتباط با گروه طالبان محتاطانه عمل کرد. در چندین مورد به آمریکا در مورد مذاکره با طالبان اخطار داد و همچنین از بی‌توجهی واشنگتن به منافع هند در افغانستان نارضایتی خود را بیان کرد. 
روزنامه "هندوستان تایمز" در گزارش خود که روز دوشنبه متشر شد نوشت: تغییرات در افغانستان امنیت هند را تهدید خواهد کرد. 
به گفته این نشریه هندی، در چند هفته اخیر طالبان نشان داد که به تعهدات خود در مذاکرات پایبند نیست. این گروه نشان داده است که تفکرات افراطی خود را رها نکرده است و می‌تواند با آموزش دادن نیرو، آن‌ها را به خاک هند اعزام کند. 
به گفته این نشریه، هند باید از پیروزی بیشتر طالبان در افغانستان جلوگیری کند و در صورت پیروزی کامل این گروه با نیروهای ضد طالبان هم پیمان شود. 
نشریه "هندو" در گزارشی دیگر نوشت: هند باید خود را برای پذیرش شهروندان افغانستانی که خواهان ترک افغانستان هستند یا متعلق به گروه‌های مذهبی در اقلیت از جمله سیک یا هندو هستند آماده کند. 
به گفته این نشریه، هند همچنین نباید هیچ حکومتی که به زور تشکیل شده است را به رسمیت بشناسد.


بیشتر بخوانید: اردوغان: ترکیه آماده همکاری با طالبان است


بنگلادش: با دقت اوضاع افغانستان را زیرنظر داریم

وزارت امور خارجه بنگلادش در بیانیه‌ای گفت: مردم افغانستان باید قادر باشند تا آینده خود را تعیین کنند و ما آرزو داریم افغانستان را به عنوان یک عضو صلح آمیز، پایدار، مرفه، مسئول و مشارکت کننده در منطقه آسیای جنوبی و جامعه جهانی ببینیم. 
در ادامه این بیانیه آمده است: (اما) بنگلادش معتقد است یک افغانستان دموکراتیک و جمع گرا که با انتخاب مردم هدایت می‌شود، تنها ضامن ثبات و توسعه در این کشور است. 
"داکا تریبیون" در این خصوص نوشت: وزارت امور خارجه بنگلادش ضمن اشاره به حمایت افغانستان از بنگلادش در طول استقلال آن در سال ۱۹۷۱ اعلام کرد که داکا علاقه مند به ادامه همکاری‌ها "با مردم افغانستان و جامعه بین المللی" برای توسعه اقتصادی و اجتماعی افغانستان است. 
درهمین حال محمد شفیق الاسلام رییس پلیس شهر داکا پایتخت بنگلادش روز یکشنبه از تلاش برخی از شهروندان این کشور برای پیوستن به گروه طالبان در افغانستان خبر داد. 
وی در این خصوص گفت: اخیرا طالبان از افراد برای پیوستن به آن در جنگ دعوت کرده است و تعدادی از مردم بنگلادش خانه‌های خود را برای پیوستن به این گروه ترک کرده‌اند. تعدادی از این افراد در هند بازداشت شده‌اند و تعدادی دیگر با پای پیاده و از مسیرهای مختلف سعی در رسیدن به افغانستان دارند. 
از سوی دیگر دولت بنگلادش روز سه شنبه از رد درخواست آمریکا برای اسکان موقت افغان‌ها در این کشور خبر داد. 
"دیلی استار" در این خصوص نوشت: بنگلادش درخواست آمریکا برای پناه دادن موقت به برخی از مردم افغانستان را رد کرد و گفت بنگلادش با دادن سرپناه به بیش از یک میلیون مسلمان روهینگیایی در حال حاضر در یک مشکل بزرگ قرار دارد. 
ای کی عبدل الکلام وزیر امور خارجه بنگلادش گفت: بله، آمریکا از ما درخواست کرده است تا افغان‌ها را اسکان دهیم. اما ما این درخواست را رد کرده‌ایم زیرا تعداد زیادی پناهجوی روهینگیا را پذیرفته‌ایم و با مشکل بزرگی مواجه شده‌ایم. 

استرالیا: میلیاردها دلار هزینه برای ارتش افغانستان بیهوده بود

شبکه خبری "۹" استرالیا با پرداختن به تحولات افغانستان گفت: نیروهای امنیتی افغانستان که با هزینه ۱۱۳. ۵۷ میلیارد دلار (استرالیا)  در دو دهه ساخته شده و آموزش دیده بودند، آنقدر سریع و کامل-در برخی موارد بدون شلیک گلوله-سقوط کردند که به نظر می‌رسد ذینفع نهایی سرمایه گذاری آمریکایی‌ها گروه طالبان باشد. 
سقوط یک نتیجه شرم آور از قضاوت نادرست در مورد پایداری نیروهای دولتی افغانستان توسط ارتش آمریکا و نهادهای اطلاعاتی این کشور است که در برخی موارد ترجیح دادند خودروها و سلاح‌های خود را به جای جنگیدن تسلیم کنند. 
شکست آمریکا در ایجاد یک ارتش و پلیس پایدار در افغانستان و دلایل سقوط آن‌ها، سال ها توسط تحلیلگران نظامی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. ابعاد اساسی اما روشن است و بی‌شباهت به آنچه در عراق رخ داد نیست. 

 

نیوزیلند: دفاع از خروج آمریکا از افغانستان یا ۲۰ سال خون ریزی و جنگ؟ 
 تعدادی از رسانه‌های نیوزلندی با دفاع از تصمیم جو بایدن برای خروج از افغانستان اعلام کردند آمریکا دین خود را به افغانستان پرداخته است و اکنون زمان خوبی برای خروج از این کشور بود. 
تعدادی دیگر این سوال را مطرح کرده‌اند که نتیجه ۲۰ سال خون ریزی و جنگ در افغانستان چه بوده است؟ 
پایگاه خبری آسیا نیوز نیز در گزارشی نوشته است به دنبال افزایش ناآرامی‌ها در افغانستان؛ «جاسیندا آردن» نخست وزیر نیوزیلند، در یک کنفرانس مطبوعاتی در ولینگتون خواستار خروج اتباع این کشور از افغانستان شده است. 
آردن همچنین خواستار خروج دست کم ۳۷ تن از کارکنان محلی افغان از افغانستان شده است که با سفارت نیوزیلند همکاری می‌کردند. 
نشریه "نیوز روم" نوشت: رودگر شاناهان از موسسه "لویی" می‌نویسد: هیچ راه حل کم هزینه‌ای برای ایالات متحده آمریکا به جز درگیری بی‌پایان در افغانستان وجود نداشت. 
جو بایدن حق دارد آمریکا را از افغانستان خارج کند. حتی با تصرف کابل توسط طالبان، دلایل خروج آمریکا از این کشور همچنان قوی است و پس از ۲۰ سال، آمریکا جنگ خود را در افغانستان انجام داده است. 
به نظر می‌رسد بایدن فردی است که می‌خواهد مطمئن باشد هدف استراتژیکی که برای عملیات در ارتش تعیین می‌کند، هم قابل دستیابی است و هم ارزش جان سربازان زن و مرد این کشور را دارد. در افغانستان او احساس کرد که عملیات نظامی در افغانستان دیگر این خطر را توجیه نمی‌کند. 
از سوی دیگر نشریه "استاف" این کشور نوشت: آن همه خونریزی و جنگ برای چه؟ جنگ در افغانستان اکنون به نتیجه غم انگیز و به عقیده برخی اجتناب ناپذیر خود رسیده است. 
دولت مورد حمایت غرب در افغانستان بار دیگر تأیید کرد که دموکراسی در واقع یک کالای صادراتی نیست. برکناری یک دولت، پاکسازی آن از عناصر غیر دموکراتیک و برگزاری انتخابات محدود نمی‌تواند موثر باشد. 
نهادینه کردن دموکراسی به حضور طولانی و چندین نسل در یک مکان، سرمایه گذاری سنگین در موسسات و زیرساخت‌ها نیاز دارد و حتی در این صورت ممکن است این تمهیدات کارساز نباشند. 
آمریکا با یک مشکل خانگی مواجه است. این کشور در سیاست خارجی خود سعی کرده است خود را به شکل یک امپراطوری نشان دهد اما در داخل، مردم آمریکا نمی‌خواهند ذهنیتی امپراطوری داشته باشند. 
تصادفی نیست که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا و جو بایدن در نهایت با خروج آمریکا از افغانستان موافقت کردند. ترامپ وعده خروج داد و بالاخره بایدن گام‌های نهایی را برای تحقق این امر برداشت. زندگی، پول و تلاش زیادی صرف شده بود و عموم مردم آمریکا اگرچه پس از حوادث یازده سپتامبر مشتاق بودند، پس از ۲۰ سال از این جنگ بی‌پایان خسته شده‌اند.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

ایران با چه موشک‌هایی به اسرائیل حمله کرد+ مشخصات

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

افراد نفوذی در حاکمیت، عامل ضربه به اکوسیستم استارتاپی/ دولت از اینکه تشکل‌های صنفی مطالبه‌گری کنند خشنود نیست

تیپ شیک گلاره عباسی در یک مراسم جلب‌توجه کرد

درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران

اگر اسرائیل به مراکز هسته‌ای حمله کند تغییر در سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی قابل تصور است

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

فیلم/سوتی مجدد رییسی: جمهوری اسلامی اونها!

قابی از بازی صنعت‌نفت و پرسپولیس که جلب‌توجه کرد

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد

جنجال عروسی یک آقازاده در گران‌ترین هتل ایران!

جدول لیگ برتر بعد از برد پرسپولیس

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

راهداری: خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های کشور

بایدن ایران را تهدید به تحریم سخت کرد!

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است

فرماندار: دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو

رئیسی: اگر خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند، پاسخی می‌دهیم که پشیمان شوند

آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود

یک نکته درباره ماجرای کاظم صدیقی و گشت ارشاد

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر صنعت‌نفت مشخص شد

در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک‌هایی استفاده شد؟

آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد

قتل مرد جوان با ۳۷ ضربه چاقو به خاطر یک میلیارد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید

دوستداران قهوه بخوانند

فیلم/ بغض یک هموطن از گرفتار شدن در سیل دبی

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

فیلم/ بدترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال

فیلم/مرگ غم انگیز یک زن پس از سقوط در جوی آب

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

رضوانی موتورز، پورشه ۹۱۱ را متحول می‌کند

انتقاد تند ربیعی از بازگشت گشت ارشاد + عکس

فیلم/ گل کوچیک سردار آزمون با دخترش در خانه

واکنش آذری جهرمی به بازگشت گشت ارشاد

فصل لاله‌ها در باغ ایرانی

عده‌ای اجیر می‌شوند در جلسه کنکور غایب باشند

فیلم/ حجت الاسلام جعفری بروجنی: اگر اسراییل به ایران حمله کند با پاسخ شکننده‌تری مواجه می‌شود

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه

معاون اول جدید قوه قضاییه کیست؟

فیلم/ گلف بازی عجیب طارمی و بیرانوند

نوسان افزایشی دلار با علامت تشدید تحریم‌ها