تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
ایران پتانسیل جذب ۲۰ میلیارد دلاری کالا‌های اروپایی را دارد

توان رقابت در کالا‌های مورد نیاز همسایگان را نداریم

  رئیس سابق سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: ایران بالغ بر ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار پتانسیل برای جذب محصولات اروپایی دارد و به نظر می‌رسد تقلای اروپایی‌ها برای بازگشایی این بازار در چارچوب ضوابط سختگیرانه تحریم‌ها به این دلیل باشد.

تجارت ایران

اقتصاد ۲۴- محمدرضا مودودی در مورد تجارت با برخی از کشور‌ها با استفاده از پول‌های ملی دو کشور اظهار کرد: تجارت در سطح بین‌المللی تابعی یک سری ملاحظات است که لزوما تابع خواسته‌های ما نیست. برای مثال همه تجاری که طرفین یک تجارت قرار می‌گیرند نیازمند ثبات در نرخ پول و ارزش ارزی دارند که با آن معامله می‌کنند، چنانچه این اثبات وجود نداشته باشد معامله می‌تواند ضرر و زیان زیادی داشته باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه ارز بیشتر کشور‌ها سنجه‌ای به نام دلار یا یورو دارد، غالب کشور‌ها سعی می‌کنند که مبادلات خود را با استفاده از ارز‌های باثبات در حوزه بین‌المللی انجام دهند. اگر معامله‌ای با ارزی انجام شود، با نوسانات ارزش آن به هر دو طرف ایرانی و خارجی زیان می‌رسد. برای این که دو کشور بتوانند از پول‌های ملی خود استفاده کنند نیازمند ایجاد زیرساختی از طرف دولت‌ها هستیم تا با انعقاد یک پیمان پولی بتوانند مبادلات تجاری خود را مبتنی بر ارز‌های محلی انجام دهند و بانک‌های مرکزی نیز باید این موضوع را بپذیرند.

مودودی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر این با صرف نظر از تحریم‌ها و مشکلات بانک‌های مرکزی دیگر کشور‌ها برای انعقاد پیمان پولی با ایران، نیاز به یک هجینگ ارزی یا بیمه پوشش ریسک تغییر و تحول در قیمت ارز دارند تا آن را به دولت انتقال دهد، اما متاسفانه ما چنین چیزی را در کشور نداریم.

وی با اشاره به روند افزایشی نرخ دلار گفت: در ۱۰ روز اخیر شاهد رشد دوباره نرخ ارز بودیم، بطوریکه دلار از قیمت ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان در یک ماه پیش به بیش از ۲۸ هزار تومان رسیده است. این موضوع بر مبادلات تجاری با کشور‌های دنیا تاثیرگذار است حال اگر مبادلات با پول‌های محلی باشد می‌تواند آسیب‌های جدی به تجار ایرانی وارد کند. باقی کشور‌های نزدیک و همسایه به نوعی هدف اصلی ما هستند به نوعی این مشکل را دارند و می‌توانند با یک اتفاق یا یک صحبت دچار نوسان شوند برای مثال می‌توان به لیر ترکیه، روبل روسیه و افغانی افغانستان اشاره کرد.

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت خاطر نشان کرد: مشکل دیگر برای مبادله با پول ملی این است که آیا بانک مرکزی و نظام اقتصادی ایران این موضوع را می‌پذیرد یا خیر؟ در سال‌های گذشته شرکت‌های ایرانی برای صادرات به افغانستان و عراق خواستند که به صورت ریالی اظهار کنند، اما بانک مرکزی این موضوع را نپذیرفت و معتقد بود که باید یکی از ارز‌های معتبر بین المللی مانند یورو، دلار، درهم و روبل باشد. این موضوع یکی از محل‌های بحث بود که ما برای آن راه حلی پیدا نکردیم.

وی ادامه داد: بسیاری از صادرکنندگان ما خود را از جرگه صادرات کنار کشیدند چراکه این حس را داشتند که ممکن است به خاطر عدم بازگشت ارز دچار مشکل شده و مورد پیگیری قضایی قرار بگیرند. اگر دولت بتواند در سطح بانک‌های مرکزی پیمان پولی با دیگر کشور‌ها ببندد که البته کار مشکلی است و بانک مرکزی ایران تاکنون موفق آن نشده، احتمال اینکه این پیمان پولی به حوزه تجارت تسری پیدا کند قوت می‌گیرد. بدون این پیمان پولی به نظر نمی‌رسد بانک مرکزی ما و همینطور کشور‌های هدف از این موضوع استقبال کنند.

وی همچنین در مورد توسعه صادرات به کشور‌های همسایه گفت: یک جامعه بیش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون جمعیتی در در پیرامون خود داریم. واردات سالانه این کشور‌ها حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار در سال بوده و صادرات آن‌ها نیز در همین حدود است. ما با ۲۴ میلیارد دلار صادرات حدود ۲ درصد سهم از آن داریم. کشور‌های همسایه پتانسیل جذب بیشتر صادرات از ایران را دارند، اما سوال اساسی این است که برای صادرات به همسایگان با توجه به سبد وارداتی که دارند، چه مزیت‌هایی داریم؟ آیا کشور‌های همسایه ما از اقلام سبد صادراتی ما که امروز حدود ۴۰ میلیارد دلار ارزش دارد نیاز بیشتری دارند که ما صادر نکرده‌ایم؟ آیا ترکیب سبد صادراتی ما با ترکیب سبد وارداتی کشور‌های همسایه یکسان است؟ این‌ها سوالات اساسی است که باید به آن‌ها جواب دهیم.


بیشتربخوانید:بسیاری از صادرکنندگان دچار خسارت می‌شوند


مودودی اضافه کرد: نکته دیگر این است که محصولاتی که ما به کشور‌های همسایه صادر می‌کنیم تا چه میزان رقابت پذیر هستند؟ آیا همچنان نیازمند کالا با تکنولوژی پایین هستند یا به سمت احداث کارخانه‌های آن پیش می‌روند؟ متاسفانه از آنجا که سهم کالا‌های دانش بنیان در محصولات تجاری ما بسیار کم است، ترکیب وارداتی کشور‌های همسایه نیز عموما از آن جنسی نیست که ما در آن امکان رقابتی داریم.

وی اظهار داشت: یکی از اقلامی که این کشور‌ها واردات زیادی در آن دارند گوشی موبایل است که ما سهم زیادی در تولید و صادرات آن نداریم، خودرو نیز از محصولاتی است که این کشور‌ها تمایل به واردات آن دارند، اما ما چندان محصول رقابت‌پذیر در عرصه بین‌المللی در این زمینه نداریم. در مورد ماشین‌آلات های‌تک که برای کارخانجات خود استفاده می‌کنند هم امکان رقابت نداریم. ما بیشتر منبع محور هستیم و محصولاتی که مواد اولیه آن‌ها پتروشیمی، نفتی یا معدنی هستند بیشترین سهم را در سبد صادراتی دارند، ما چندان روی مگاپروژه‌هایی که می‌توانند برای ما محصولاتی با ارزش افزوده بسیار زیاد و در سطح های‌تکنولوژی باشند سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم.

این کارشناس حوزه تجارت متذکر شد: ما نیاز داریم که بتوانیم متحدان یا ضوابط بین‌المللی را متناسب با نیاز‌های خودمان جذب کنیم. هر کدام از مذاکراتی که انجام می‌شود اگر کمک کند تا کمی بار تحریمی را کاهش دهیم کمک‌کننده خواهد بود، اینکه بتوانیم جامعه جهانی را متقاعد کنیم که راهبرد‌های ما تجاری و غیرحاشیه‌ای هستند بسیار کمک خواهد کرد تا بتوانیم بار تحریم را بر دوش خود کمتر کنیم. منتها هر کدام از مذاکراتی که در عرصه بین المللی انجام شود، نیازمند زیرساخت‌ها و توافقاتی است که برخی از آن‌ها به شدت سیاسی هستند و مقاومت بخش سیاسی کشور را هم به همراه دارند. این موضوع مانع می‌شود که تجارت مستقل از سیاست کار خود را پیش ببرد.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: ضمن اینکه من معتقدم اروپایی‌ها بیشتر به دنبال این هستند که از بازار بزرگ ۸۰ میلیون نفری ایران استفاده کنند، اروپا چندان بازار هدف ما نبوده و صادرکننده چندان موثری هم به اروپا نبوده‌ایم، اما برای آن‌ها یک بازار ارزشمند هستیم که نمی‌خواهند آن را از دست بدهند. ایران بالغ بر ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار پتانسیل برای جذب محصولات اروپایی دارد و به نظر می‌رسد تقلای اروپایی‌ها برای بازگشایی این بازار در چارچوب ضوابط سختگیرانه تحریم‌ها به این دلیل باشد.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

هشدار اتحادیه طلا و جواهر به خریداران طلا

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ +جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

سد چمشیر فاجعه آفرید

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

عکس/ دورهمی ستارگان سینما در یک کافه

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ مهناز افشار: در ایران پسر بازی هم می کردم

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

رتبه دانشگاه تهران در خاورمیانه مشخص شد

فیلم/بارش‌های سیل‌آسا در کرمان آغاز شد

۸۳ درصد کودکان کار از اتباع هستند!

سکوی پرتاب قیمت دلار رشد نقدینگی است

چه کسی مانع ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده شد؟

سرنوشت مسجدی که با لجبازی ساخته شد

جدیدترین رده بندی سرعت اینترنت موبایل در جهان+ جدول

فیلم/ اسم مسجد پارک قیطریه انتخاب شد!

روند نزولی بیت‌کوین تشدید خواهد شد؟

اعلام سهمیه ایران در حج تمتع ۱۴۰۳

انس جهانی باز هم در سربالایی قیمت افتاد

پیش‌بینی افزایش تورم در میانه سال ۱۴۰۲

فیلم/ یک روحانی معروف: دوست دارم کنسرت بروم، اما می‌ترسم

تبعات تلخ بی‌توجهی به محیط‌زیست؛ هشدار جدی فرهنگستان علوم درباره برنامه هفتم توسعه

شیوه رفع تعهد ارزی اصلاح خواهد شد

افزایش تحرکات دیپلماسی برای مهار نتانیاهو؛ کابینه جنگ اسرائیل چه می‌گوید؟

تنش‌های غیرقابل پیش‌بینیِ مجلس دوازدهم در انتخاب ریاست مجلس /صداوسیما لیست انتخاباتی داشت؟

اینفوگرافی/کدام زبان‌ها و گویش‌های ایرانی در خطر نابودی قرار دارند؟

ماجرای واردات ۶۰۰ هزار لپ‌تاپ به ایران

ورود به موقع سیاستگذار به بازار سرمایه

جزئیات جدید از مالیات ثروت ۱۴۰۲+ جدول

جزئیات اولین حراج سکه در سال ۱۴۰۳

ژست سوئیسی استاندارد خودرو قیمت‌ها را بالا می برد؟

کاهش تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری

تنش‌های خاورمیانه قیمت نفت را افزایش داد

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۲۸ فروردین۱۴۰۳

فیلم/ واکنش ژیلا صادقی به خبر ممنوع الکار بودنش!

حق مسکن و دستمزد کارگران چه شد؟

دلار به کدام سو خواهد رفت؟

فیلم جنجالی اعلام خبر فوت رضا رشیدپور توسط علی اوجی!

افت التهاب قیمت‌ها در بازار طلا

قیمت روغن خوراکی امروز + جدول

قیمت روز لپ تاپ لنوو LENOVO

قیمت مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

دو تصویر از دختر خوش چهره حامی استقلال

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

فیلم/ صادق بوقی در هواپیما هم سر و صدا کرد

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

بانک مرکزی متهم ردیف اول افزایش قیمت دلار/ چه کسی در ابتدای سال سکه و ارز را گران کرد؟

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

وضعیت هواشناسی امروز