تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۰
وزیر جهاد کشاورزی:

برای تامین نهاده دامی تا آخر سال مشکلی نداریم

  ساداتی نژاد گفت: ظرفیت کم نظیر کشاورزی ما علاوه بر اینکه می‌تواند غذای مورد نیاز داخل کشور را تامین کند، قادر است برای کشورمان تولید قدرت کند.

وزیرکشاورزی

اقتصاد ۲۴ -  ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در برنامه تیتر امشب تصریح کرد: ما به دلیل شرایط متنوع اقلیمی، ظرفیت طبیعی خوبی در کشاورزی داریم.در حوزه منابع انسانی نیز ظرفیت خوبی داریم و ۴.۵ میلیون تولیدکننده فعال و حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در این بخش فعالیت می‌کنند.

او افزود: کمتر کشوری در جهان وجود دارد که چنین ظرفیت‌های طبیعی و اقلیمی در بخش کشاورزی داشته باشد و اگر ما به شکل مناسب و معقولانه‌ای از این نعمات استفاده نکنیم، جفا کرده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ظرفیت کم نظیر کشاورزی ما علاوه بر اینکه می‌تواند غذای مورد نیاز داخل کشور را تامین کند، قادر است برای کشورمان تولید قدرت کند. یکی از ابعاد قدرت ملی کشورها، اقتدار غذایی است. کشاورزان و دامداران ما، علاوه بر اینکه غذای مردم را تامین می‌کنند، تولیدکننده قدرت برای کشور نیز هستند.

ساداتی نژاد بیان کرد: صنعت مرغ در کشور یک صنعت فعال و پویاست که واردات مرغ اجداد از خارج به عنوان داده اصلی و وابستگی در جیره غذایی از نقاط ضعف این صنعت است.

وی افزود: با وجود آنکه ۲.۵ میلیون تن نیاز پروتئین کشور را صنعت طیور تامین می کند، اما زمانی که وارد بخش می شویم می بینیم که با واردات مرغ لاین از بیرون، این بخش مونتاژی است.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه سالیانه بیش از ۹ میلیون تن ذرت و ۴.۵ میلیون تن کنجاله سویا از طریق واردات تامین‌می شود، بیان کرد: با توجه به آنکه کشت این محصولات جزو کشت های آب بر محسوب می شود، از این رو نمی توان همه آنها را در داخل تامین کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بسیاری از نقایص سامانه بازارگاه مرتفع شده است، گفت: بحث توزیع بعد از کشتار موجب شده تا قیمت مرغ در بازار واقعی نباشد، هر چند دامنه کنترل و نظارت براین بخش سخت است، اما با همکاری وزارت صمت بدنبال بکارگیری ظرفیت های هوشمند هستیم تا به نابه سامانی ها پایان دهیم.

ساداتی نژاد گفت: در دراز مدت می ‎توانیم بالای ۵۰ درصد نهاده ‎ها را در داخل تولید کنیم. برنامه ما این است که تولید مرغ لاینِ آرین را احیا کرده و مسائل ژنتیکی آن را حل کنیم.

او ادامه داد: مشکلات سامانه بازارگاه تاحدودی برطرف شده و الان مشکل آن تاخیر در رساندن نهاده به دامدار است که درحال رفع آن هستیم.

ساداتی نژاد تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت‎ باسکول‎ های دیجیتال و پرنده ‎شمار می‎ توان فهمید که مرغِ کسی که نهاده گرفته به کشتارگاه رفته است. با توجه به ظرفیت ‎های هوشمند نابسامانی‎ های توزیع مرغ را کنترل می‎ کنیم.

وی با تاکید بر اعلام قیمت های دستوری منطبق بر واقعیت های تولید بیان کرد: سال گذشته به رغم آنکه قیمت هر کیلو مرغ زنده بالای ۱۷ هزار تومان بود، اما قیمت مصوب ۱۴ هزار تومان بود که این امر‌منجر به برهم زدن تنظیم بازار یا تخلف در عرضه می شود که با این وجود تعیین قیمت نباید دستوری و غیرواقعی باشد.


بیشتربخوانید:دلایل چهارگانه برای ساماندهی بازار نهاده‌های دامی


به گفته وی، تعیین قیمت باید واقعی باشد تا تولیدکننده دام و طیور متحمل زیان نشود چرا که این امر به تولید ضربه می زند.

ساداتی نژاد قیمت تمام شده هر لیتر شیر را ۶ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: خرید کمتر از این‌نرخ از دامدار برای تولیدکننده غیراقتصادی است و در نهایت منجر به کشتار دام های مولد می شود، درحالیکه گاوداری صنعتی سرمایه ملی در بخش کشاورزی محاسبه می شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: قیمت ۶ هزار و ۴۰۰ تومانی برای هر کیلو شیرخام تعیین و ابلاغ شده است و برای تمهیدات مابقی زنجیره هم‌جلساتی تشکیل خواهد شد.

وی در بخش دیگر اظهارات خود با اشاره به خودکفایی محصولات استراتژیک بیان کرد: در خودکفایی محصولات استراتژیک همچون گندم تجربه بسیار خوبی داریم. امسال خرید کمتر از ۵ میلیون تن گندم ناشی از خشکسالی است که در نهایت ناچار به واردات بیشتر گندم از طریق واردات هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: امروز تمامی کارها برای اعلام‌نرخ خرید تضمینی گندم انجام شده است.

وی با تاکید بر این مسئله که کشاورزی و دامداری باید اقتصادی باشد، بیان کرد: مرغدار بنگاه خیریه نیست که با دستور قیمت را تعیین‌کنیم چرا که درصدی سود منطقی باید ببرد تا بتواند به تولید ادامه دهد، از این رو تولیدکننده دام و طیور با قیمت واقعی مشکلی ندارد، اما زمانیکه قیمت دستوری و غیرواقعی تعیین شود، امکان تولید وجود ندارد.

ساداتی نژاد ادامه داد: حمایت از تولیدکننده، حمایت از مصرف کننده است، چنانچه به دنبال حمایت از مصرف کننده هستیم، استراتژی این طور نیست که بصورت دستوری قیمت را پایین نگه داریم و به عبارت دیگر استراتژی حمایت از مصرف کننده متفاوت است.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر یکپارچه سازی سامانه اطلاعات بیان کرد: تمامی تلاشمان را بکار می‌گیریم تا سال ۱۴۰۱ که تمامی اطلاعات به روز شود چرا که عدم دسترسی به اطلاعات یکی از چالش های عمده بخش کشاورزی است و هم اکنون تمامی آمار و اطلاعات مربوط به جوجه ریزی و سطح زیرکشت محصولات تقریبی است.

به گفته وی، از نخبگان و فعالان بخش کشاورزی باید استفاده کنیم، بدین منظور یک ساعتی را تعیین می کنیم که فعالان مسائل را با وزیر مطرح کنند و در کمیسیون کشاورزی بارها گفتیم نمی شود برای بخش کشاورزی تصمیم گرفت، درحالیکه ذی نفع کشاورزی در تصمیم گیری نباشد. تشکیل شورای قیمت گذاری یکی از امور مهم در بکارگیری کشاورز در تصمیم گیری ها بود که این امر در حوزه تنظیم بازار هم باید اتفاق بیفتد.

ساداتی نژاد با اشاره به دلایل حضور دلالان در بازار بیان کرد: یکی از عمده ترین دلایل حضور دلالان، عدم استفاده از اتحادیه و تشکل های بخش کشاورزی است، به همین خاطر باید سراغ ذی نفعان برویم که در امر بازار کمک می کنند. به عنوان مثال دولت ها در بازار گوشت مرغ در دنیا دخالت نمی کنند، درحالیکه کشور ما در حوزه تشکل ها ضعیف است و در نهایت باید استراتژی برای تنظیم بازار با استفاده از ظرفیت تشکل ها داشته باشیم.

قانون تمرکز یک فرصت برای وزارت جهاد کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی با بازگشت مجدد قانون تمرکز به وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در دولتی که قانون تمرکز لغو شد، در همان دولت مجدد به وزارت جهاد بازگردانده شد. قانون تمرکز به نوعی یک فرصت برای وزارت جهاد کشاورزی است که به طور کامل باید اجرا کند تا با فرماندهی واحد پاسخگو باشد.

وی با تاکید بر برون رفت کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی تجاری گفت: در بسیاری از کشورها، کشاورزان جزو افراد ثروتمند هستند، اما در کشور ما به دلیل خرده مالکی، کشاورزی از اقتصادی خارج شده است، در حالیکه با مدیریت واحد باید کنترل کرد.

وی ادامه داد: در کشور ما به دلیل آنکه کشاورزان فقیر هستند، امکان استفاده از بذر خوب، نهاده مناسب، بیمه محصولات و ... را ندارند که با این وجود راهی جز کشاورزی قراردادی در کشور نیست. هم اکنون خیلی از کشورها تولید قراردادی است به طوریکه بذری در زمین کاشته نمی شود، اگر معلوم‌ نشود برای کجاست. این در حالی است که در کشور ما با مازاد یا کاهش تولید محصولات به دلیل مشخص نبودن تکلیف کشاورز روبرو هستیم.

وزیر جهاد اجرای الگوی کشت را یکی از موضوعات اساسی دانست و گفت: یکبار برای همیشه باید مسائل را حل کنیم. تا چند سال می خواهیم درگیر الگوی کشت باشیم.

وی ابزار قیمت را یکی از الزامات اجرای الگوی کشت دانست و گفت: تا الان ابزار قیمت در اختیار وزارت جهاد نبود که با این وجود امکان اجرای الگوی کشت وجود نداشت. تعیین قیمت توسط شورای قیمت گذاری اقدام مهمی در راستای الگوی کشت محسوب می شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در بحث الگوی کشت مشکلی نداریم و تنها در اجرا مشکل داشتیم که با ظرفیت خرید تضمینی و کشاورزی قراردادی امیدواریم اجرا شود.

ساداتی نژاد در بخش پایانی اظهارات خود شفافیت و مبارزه با فساد را موضوع بسیار مهم در وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته در سامانه وزارت جهاد تلاش می کنیم که حوزه قرارداد و مناقصه ها کاملا شفاف باشد و انحصار در واردات رخ ندهد و همواره آنچه مورد نیاز است، وارد شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود