اقتصاد ۲۴ - میناسادات حسینی: عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران هفته گذشته از ارائه کارت اعتباری برای خرید لوازم خانگی در راستای ایجاد تقاضا و خروج بازار لوازم خانگی از رکود خبر داد. این کارتها پنج، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۳۰ میلیون تومانی هستند و با بهره چهار درصد و با اقساط شش ماهه، ۹ ماهه و یک ساله به متقاضیان اعطا خواهد شد.
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در واکنش به این خبر به اقتصاد ۲۴ گفت: چنین طرحی در حیطه اختیارات انجمن صنایع لوازم خانگی نیست.
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه انجمن صنایع لوازم خانگی، انجمن تولیدکنندگان است نه فروشندگان، گفت: اجرای طرح خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری در حیطه اختیارات انجمن نیست، زیرا انجمن، انجمنِ تولیدکنندگان است و طرحی که در دست اقدام است، کار توزیعی است نه تولیدی.
محمدحسین اسلامیان به اقتصاد ۲۴ گفت: انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در حالی از اجرای طرح خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری با بازپرداخت نهایتا یک ساله سخن میگوید که بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی مثل اسنوا، پاکشوما، امرسان و... سال هاست که چنین طرحی را برای مصرف کننده انجام میدهند.
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با تاکید بر اینکه چنین طرحی در صورت اجرایی شدن به شکست میانجامد، گفت: انجمن لوازم خانگی شامل تولیدکنندگان است که تخصص اصلی آنها تولید است نه توزیع؛ بنابراین در حیطه توزیع هیچ تخصصی ندارند. توصیه همیشگی ما به آنها این بوده که اگر شما دلسوز این صنعت هستید، بخش تولید را درست کنید؛ به این معنا که مواد اولیه را به صورت ارزان و یکپارچه در اختیار تولیدکنندگان قرار بدهید.
اسلامیان در گفتگو با اقتصاد ۲۴ ادامه داد: اگر انجمن به دنبال ایجاد تقاضا در بازار لوازم خانگی است، تلاش خود را صرف کاهش مالیات تولید یا ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان کند تا قیمت تمام شده کالا پایین بیاید، زیرا زمانی که قیمت تمام شده کالا پایین بیاید تقاضا خود به خود اضافه میشود.
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به اقتصاد ۲۴ گفت: مراکزی که به فروش لوازم خانگی در قالب این طرح روی میآورند این کالاها را به قیمتی به مصرف کننده میفروشند که با بازار ۱۰ درصد تفاوت دارد.
بیشتر بخوانید: انتقاد عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی از طرح فروش اقساطی انجمن
اسلامیان ادامه داد: از طرف دیگر بانک سودی ۱۵ درصدی در قبال کارت اعتباری میگیرد؛ یعنی مصرف کننده ۲۵ تا ۳۰ درصد کالا را نسبت به بازار گرانتر میخرد. تفاوت قیمت لوازم خانگی خریداری شده با این کارت اعتباری با لوازم خانگی در سطح بازار ۳۰ درصد است؛ بنابراین استقبالی از آن نخواهد شد.
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه اگر در قالب این طرح، لوازم خانگی به فروش رود مطمئنا دوباره همان کالا به بازار برمی گردد، گفت: اگر کسی از این شرکتها با این روش کالا میخرد دوباره همان کالا را در بازار ۳۰ درصد پایینتر میفروشد و کالایی که این گونه خریداری میشود نصب نمیشود.
اسلامیان تشریح کرد: به طور مثال از روی ناچاری من یک کارت اعتباری ۳۰ میلیون تومانی میگیرم و از یک شرکت چند قلم کالا خریداری میکنم و مجددا این کالا را در بازار ۳۰ درصد پایینتر میفروشم. پس تقاضاکننده لوازم خانگی در این طرح، مصرف کننده نهایی نیست و دوباره کالا به سطح بازار و عرضه برمی گردد.
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به اقتصاد ۲۴ گفت: ۱۰۰ درصد این طرح مشکل دارد چه از طریق تولیدکننده و انجمن اجرا شود و چه از طریق کارخانههای بزرگ.
اسلامیان با بیان اینکه طرح انجمن لوازم خانگی پر از ایراد است، ادامه داد: بهتر است انجمن در حیطه اختیاراتش، تمرکز خود را روی کاهش قیمت تمام شده کالا و درست کردن NGO و تشکیل شرکتهای مادر و شرکتهای کوچک به عنوان شرکتهای قطعه رسان بگذارد، زیرا با چنین کارهایی به صنعت خیلی بیشتر کمک خواهند کرد تا اینکه برای توزیع نقشه بکشند. توزیع کنندگان اتحادیه دارند و آن اتحادیه زمانی خوب کارانجام خواهد داد که قدرت خرید مردم افزایش یابد وگرنه این طرح شکست خورده است.