تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۰

سیاست یک بام و دوهوای ایران در قبال افغانستان

درگیری‌ها در پنجشیر علی رغم ادعای طالبان بر تسلط بر این منطقه، همچنان ادامه دارد؛ همزمان در همسایه غربی افغانستان صدای کاربران در حمایت از مقاومت ملی افغانستان بلند شده و کاربران نسبت به بی تفاوتی حکومت به تحولات دره پنجشیر اعتراض کردند.

سیاست یک بام و دوهوای ایران در قبال افغانستان

اقتصاد۲۴پنجشیر اگرچه به دست طالبان سقوط کرده، اما هنوز به طور کامل به اشغال نیرو‌های طالب درنیامده است و درگیری‌ها در برخی از مناطق دره همچنان ادامه دارد. نیرو‌های مقاومت ملی افغانستان با صدور بیانیه اعلام کردند که پنجشیر هنوز به طور کامل سقوط نکرده و مقاومت ادامه دارد. در مقابل طالبان با اعلام سقوط پنجشیر راهی کابل شد و دولت موقت افغانستان را اعلام کرد.

این روز‌ها بسیاری از مردم ایران، تحولات پنجشیر را رصد می‌کنند. وجود زبان مشترک و تاریخ مشترک دو منطقه باعث شده پیوند خاصی میان مردم ایران و این منطقه از افغانستان به وجود بیاید و در فضای مجازی نیز، صفحات نیرو‌های مبارز افغان در پنجشیر مورد توجه کاربران ایرانی قرار بگیرد.

واکنش‌ها به تحولات پنجشیر هم متفاوت بوده است. البته مبارزه فقط در پنجشیر نیست. همین امروز گروهی از شهروندان افغان، شامل شمار زیادی از زنان مقابل سفارت پاکستان در کابل تظاهرات کردند. اسپوتنیک از زخمی شدن تعدادی از تظاهر کنندگان در جریان تیراندازی شدید طالبان خبر داده است. در درگیری‌های روز گذشته در هرات در جریان تظاهرات ضد طالبان نیز دو نفر در اثر تیراندازی طالبان کشته شدند.


بیشتر بخوانید: چشم‌انداز صنعت و تجارت با احیای برجام یا بدون برجام بررسی شد


در تهران هم تعدادی از افغانستانی‌ها مقابل سفارت پاکستان در تهران تجمع کردند و ضمن اعتراض به رفتار دولت پاکستان در برابر مقاومت ملی افغانستان، خواستار حمایت دولت و ملت ایران از نبرد‌های پنجشیر و نیرو‌های جبهه مقاومت ملی شدند. در مقابل در مشهد نیز برخی که گفته می‌شود افغان‌های مقیم ایران هستند با شادی و پخش شیرینی به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان را جشن گرفتند. مولوی عبدالحمید نیز از تبریک خود به گروه طالبان دفاع کرد و در گفتگو با روزنامه شرق گفت که طالفبان تغییر کرده است.

واکنش ایران به درگیری طالبان و جبهه مقاومت افغانستان

مقامات رسمی ایران هنوز درباره وقایع افغانستان به جمع‌بندی واحدی نرسیده‌اند. حکومت در حالی که با افغانستان دارای مرز مشترک است و میلیون‌ها ایرانی پناهجو در اقصی نقاط ایران زندگی می‌کنند، هنوز در ظاهر سعی دارد حامی هیچکدام از طرف‌های درگیری در افغانستان نباشد. این موضوع باعث شده بسیاری از کاربران توییتر فارسی، چه ایرانی و چه افغان، آن‌ها را متهم به همکاری با طالبان کنند.

کاربران ارزشی البته می‌گویند وقتی کاربران معمولی و مردم عادی، نسبت به جنایات رخ داده در یمن سکوت کرده‌اند، حمایت همه‌جانبه آن‌ها از مردم افغانستان باورپذیر نیست. همان استدلالی که حامیان پنجشیر مطرح می‌کنند و می‌پرسند محاصره افغان‌ها چه تفاوتی با محاصره غزه دارد که در مورد اول سکوت کرده‌اید، اما مورد دوم را تبدیل به قسمتی از حیثیت نظام سیاسی ایران کرده‌اید؟

بعضی نهاد‌های مدنی هم با انتشار بیانیه‌هایی، از مقاومت اهالی پنجشیر دفاع کردند. دیروز جمعی از فعالان فرهنگی و مدنی در دفاع از مقاومت پنجشیر بیانیه‌ای صادر کردند و نوشتند «شکل‌گیری امارت اسلامی هیچ بهره و منفعتی برای ملت‌های منطقه در بر نخواهد داشت و سرانجام شناسایی تروریست‌ها به‌عنوان جنبش اصیل منطقه! توسط هر کسی دودَش صرفاً به چشم کشور‌های همسایه افغانستان خواهد رفت، بیش از آن‌که آمریکا یا کشور‌های اروپایی تحت تأثیر قرار گیرند. اقلیتی از ایرانی‌های تنگ‌نظر و کوته‌بینِ حامی تروریست‌ها نیز بهتر است از رؤیا خام‌دستانه و متوهّمانه اعتماد به طالبان بیرون بیایند. این ساده‌دلان باید بدانند رهبر طالبان که با هواپیمای نظامی آمریکایی در قندهار فرود می‌آید، قطعاً در جهت منافع ایران حرکت نخواهد کرد. اشراری همچون ملا برادر، برادر آمریکا خواهد بود نه شما!»

البته این مواضع به این معنا نیست که همه اصولگرایان ایران، شیفته طالبان باشند. چند روز پیش بادامچیان از چهره‌های موثر موتلفه گفته بود «بُرد در پنجشیر خطای فاحشی است که ولو آن را با زور تسخیر کنند، درگیری و مقاومت مخفی را تشدید می‌کند و مخالفان دیگر را هم علیه حاکمان فعلی با هم متحد می‌کند. حاکمان فعلی باید بدانند که باید همه مردم را در حکومت خود شریک کنند و الا تجربه‌های مکرر ثابت کرده که هیچ دولتی با زور و سرکوب نتوانسته و نمی‌تواند بر مردم شجاع افغانستان حکومت کند.» با این حال، اصولگرایان، همچنان برای حمایت قاطعانه از احمد مسعود تردید دارند. محمدحسین جعفریان که پژوهشگر اصولگرای مسائل افغانستان است چند روز پیش گفته بود احمد مسعود از ایران کمک خواست، اما سیاست‌های ایران مبتنی بر کمک به احمد مسعود نبود. همین الان بخواهند کمک کند، احمد مسعود می‌پذیرد.»

در میان اصلاح طلبان هم واکنش‌های متفاوتی نسبت به موضوع طالبان و درگیری‌های پنجشیر و سکوت تهران شاهد بودیم. عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات تلویحا خواستار عدم سکوت ایران در مقابل جنایت پنجشیر شد و نسبت به عواقب آن هشدار داد.

جواد امام فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در حساب کاربری‌اش در توییتر نسبت به سیاست یک بام و دوهوای جمهوری اسلامی ایران در قبال مساله افغانستان اعتراض کرده و نوشته: دم خروس یا قسم حضرت عباس؟! جمهوری اسلامی بر همراهی با مردم افغانستان تاکید می‌کند ولیکن در عمل باشنیدن صدای مظلومیت ودادخواهی این مردم شاهد بی تفاوتی تلخ و دردناکی هستیم.

آذرمنصوری دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب نیز نوشت: محبوبیت احمد مسعود در بین ایرانیان و فعالان مدنی کشور‌های همسایه و مقاومت پنجشیر می‌توانست و می‌تواند، هم عاملی برای فشار دیپلماتیک به طالبان برای تشکیل دولت فراگیر ملی باشد و هم عاملی برای خلق همبستگی ملی و امید جمعی. افسوس که استاد از دست دادن فرصت‌ها هستیم.

در میان مقامات رسمی روز سه شنبه سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات افغانستان و محکومیت حمله شب اخیر به پنجشیر گفته «با کمک گروه‌های افغانستانی به برقراری صلح پایدار در افغانستان کمک می‌کنیم. همانطور که رهبری گفتند رفتار دولت آتی و گروه‌هایی که در قدرت هستند، نوع رفتار ایران و کشور‌های بین‌المللی را نسبت به آن‌ها مشخص می‌کنند. آن‌ها هرچقدر مسئولانه رفتار کنند، پاسخ درست‌تری را از سوی نظام بین‌الملل، کشور‌های منطقه و ایران دریافت خواهند کرد. اما نکته جالب این است که تا امروز، هیچ کدام از نمایندگان مجلس، حتی یک کلمه درباره تحولات پنجشیر صحبت نکرده است.»


بیشتر بخوانید: آیا بی بی سی فارسی در کشته شدن فهیم دشتی نقش داشت؟


کاربران موسوم به محور مقاومت (کاربران توییتر فارسی که با گرایش‌های سیاسی متنوع، به صورت هماهنگ از سیاست خارجی جمهوری اسلامی دفاع می‌کنند) نیز هنوز درباره پنجشیر موضع روشنی نگرفته‌اند. کاربران توییتر به شوخی می‌گویند هنوز سرمشق به آن‌ها اعلام نشده است. خودشان می‌گویند هنوز جمع‌بندی ندارند. اما برخی از کاربران تندروتر و البته گمنام‌تر، احمد مسعود را به خیانت و ارتباط با آمریکا متهم می‌کنند و می‌گویند ایران باید اطلاعات محل اختفای مسعود را در اختیار طالب‌ها قرار دهد.

سرنوشت افغانستان سال‌هاست به ایران گره خورده و نمی‌توان ماجرای یک کشور را مستقل از تحولات همسایه تفسیر کرد. برخی معتقدند اسلحه دست احمد مسعود، تنها نور امید باقی مانده برای بسیاری از مخاطبانی است که از وضعیت فعلی ناامید شده‌اند.

منبع: رویداد24
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش