تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار؛

چابهار گذرگاه مراودات تجاری کشورهای حوزه شرق است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: اینکه سرمایه‌گذاران و تجارِ کشور‌های متعددی برای ارتباط با چابهار علاقه‌مندند یعنی اقتصاد جهان با ظرفیت‌های کم‌نظیر این منطقه راهبردی، آشنا شده است. چابهار گذرگاه مراودات تجاری کشور‌های حوزه شرق است

منطقه آزاد

اقتصاد۲۴- عبدالرحیم کُردی در نشست ویدئو کنفرانسی با سفیر ایران در تایلند اظهار داشت: سرمایه‌گذاران تایلند می‌توانند علاوه بر مشارکت در توسعه زیرساخت‌ها، حوزه تخصصی شیلات، صنایع غذایی و فراوری مواد غذایی، از ظرفیت چابهار برای دسترسی به بازار‌های جدید استفاده کنند.

کردی ادامه داد: چابهار امروزه ظرفیت و جایگاه منطقه‌ای و جهانی پیدا کرده است، چابهار مورد توجه کشور‌های آسیای میانه، روسیه، هند و چین قرار گرفته و سرمایه‌گذاران کشور‌های منطقه برای استفاده از ظرفیت این منطقه استراتژیک و راهبردی علاقه‌مند به حضور هستند.

وی گفت: برای اجرای توافق‌نامه مشترک بین روسیه، ایران و هند به زودی کنفرانس مشترکی برگزار خواهد شد، این کنفرانس در زمینه اهمیت کُریدور ناواشیوا، چابهار، انزلی، آستارا خان خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بیان کرد: چیزی حدود ۱۱ میلیارد دلار حجم مبادلات هند و روسیه در حال حاضر قرار است از طریق این کریدور انجام شود.


بیشتر بخوانید: رشد چند برابری شاخص‌های توسعه زیرساختی و اقتصادی در مناطق آزاد


کُردی ادامه داد: نکته بعدی که بسیار مهم و جای تاکید دارد سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در چابهار است، بندر چابهار به لحاظ زیرساختی جزو بنادری است که بدون محدودیت امکان پذیرش هر نوع کشتی را دارد، و امکانات و ظرفیت‌های تخلیه و بارگیری در آن فراهم است.

وی افزود: راه‌آهن چابهار - زاهدان نیز بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. گرچه تکمیل آن با ایجاد گرفتاری‌هایی همچون شرایط تحریمی و کرونایی به تاخیر افتاد، اما طبق اعلام متولیان امر، سال ۱۴۰۱ این خط ریلی به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: مساحت این منطقه، به عنوان یک ظرفیت سرمایه‌پذیر برای سرمایه‌گذاران، در بهمن‌ماه ۹۸ از ۱۴ هزار هکتار به ۸۲ هزار هکتار توسعه پیدا کرده است که برای آن طرح جامع تعریف شده و برنامه‌ها و اولویت‌های سرمایه‌گذاری در آن مشخص شده است.

کردی ادامه داد: چند ماموریت اصلی در منطقه تعریف و پیش بینی شده است؛ یکی آن‌ها بخش فولاد است، براساس طرح جامع فولاد کشور ۱۰ میلیون تن فولاد باید در چابهار تولید شود. در حال حاضر تولید ۱.۶ میلیون تن، دارای پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی بوده و برای ۲ مجموعه مشابه نیز مجوز‌ها صادر شده و موضوع سرمایه گذاری در حال انجام است و برای احداث یک مجموعه ۱۰ میلیون تنی دیگر هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم که سرمایه گذاران آن فولاد مبارکه، چادرملو و گل‌گهر هستند.
«بیش از ۷۰ درصد ظرفیت فولادسازی کشور، فاز‌های توسعه‌ای خود را در چابهار پیش‌بینی کرده‌اند»

پیشرفت شتابنده چابهار

وی گفت: طی پنج سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش قرارد‌های سرمایه گذاری در حوزه صنایع کوچک و متوسط منطقه است، که شامل صنایع پایین‌دستی فولاد، مواد غذایی، گردشگری و حوزه شیلات هستند که تحقق این سرمایه‌گذاری‌ها در کنار پروژه‌های بالادستی یک توسعه بسیار شتابنده‌ای را در چابهار انتظار خواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: پاکستان یکی از مصرف کننده‌های بزرگ منطقه است، و میتوان از این ظرفیت برای جلوگیری از خام فروشی و تولید محصولات مصرفی پاکستان از قبیل پلاستیک استفاده کرد. هم اکنون واحد‌های تولیدی پلاستیک برای بازار پاکستان در منطقه تولید می‌کنند.

کُردی افزود: می‌توانیم به عنوان یک حلقه واسط عمل کنیم، با این رویکرد که کالا‌هایی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی در ایران وجود دارند و چابهار می‌تواند به عنوان واسط بین ایران و کشور‌های همسایه با اقتصاد تایلند نقش ایفا کند.

نگاه دوستانه تایلند به ایران

سفیر ایران در تایلند نیز اظهار داشت: نگاه دوستانه به مسائل ایران در تایلند معطوف است و نسبت به خواسته‌ها و نیاز‌های دو کشور دید شفاف و روشنی وجود دارد.
سید رضا نوبختی ادامه داد: برنامه‌هایی که مدیران منطقه آزاد چابهار مطرح کردند، نشان می‌دهد که برقراری تعامل کارساز است، اگر بتوانیم آنچه که گفته شده را به تدریج در چابهار انجام دهیم، فکر می‌کنم حجم مبادلات چابهار با تایلند و کشور‌های دیگر بسیار زیاد خواهد شد.

سفیر ایران در تایلند گفت: کشور‌های حوزه «آسه‌آن» حدود ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند، حجم مبادلات این‌ها بسیار بالا است، لذا من فکر می‌کنم اگر طبق طرح مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بتوانیم چابهار را به عنوان یک واسط بین کشور‌های حوزه آسه‌آن (کشور‌های جنوب شرق آسیا) و همچنین کشور‌های منطقه خودمان قرار دهیم، بی‌تردید می‌توانیم توسعه قابل قبولی را رقم بزنیم و آنچه که مشخص است منطقه آزاد چابهار به سمتی می‌رود که درآمد و اشتغال بالایی به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: آنچه که در تایلند دیده می‌شود این است که سرمایه‌گذاران تایلند برای فعالیت اقتصادی و تجاری مشترک در ایران تمایل دارند، اما به شرط اینکه زمینه همکاری‌های مشترک تسهیل شود.

سفیر ایران در تایلند تاکید کرد: در خصوص مسائل صنعتی، تایلند یک کشور نسبتا پیشرفته است و ایران هم کشوری است که در زمینه‌های مختلف مانند خودروسازی، ساخت قطعات کامپیوتر، ساخت و ساز و صنایع دریایی دارای تجارب پیشرفته‌ای است؛ بنابراین این عزم در خصوص مشارکت در موضوعات سرمایه گذاری، مانند شیلات نیز وجود دارد.

وی گفت: چابهار منطقه استراتژیک و بسیار خوبی بوده و برای اشتغال و کار مناسب است و مدیریت خوبی دارد و امیدواریم با کمک سفارت، دانشگاه بین‌المللی و بخش گردشگری، همکاری‌های منطقه‌ای را گسترش دهیم.

سفیر ایران ادامه داد: سالانه حدود ۱۵۰ هزار گردشگر از ایران به تایلند می‌آمد، اما به دلیل بحث کرونا فعلا متوقف شده است. هزینه‌های درمان در تایلند نسبت به ایران چیزی حدود چهار تا پنچ برابر است.

وی به توریسم سلامت اشاره کرد و گفت: با بعضی از روئسای تایلند صحبت شد تا توریست‌هایی برای درمان به ایران بیایند و این برای شناساندن صنعت پزشکی و دانش پزشکی ما به کشور‌های دیگر بسیار خوب است.

او تصریح کرد: در رابطه با موضوع گردشگری باید گفت که با اساتید دانشگا‌ها صحبت‌هایی داشتیم و اعلام آمادگی کردیم که هم استاد و هم دانشجو بپذیرند و در تایلند مشغول به کار شوند.

سفیر ایران در تایلند ادامه داد: شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت‌های معتبری در چابهار مشغول به کار هستند و کار‌های خوبی در حال انجام است، سفارت ایران در تایلند این آمادگی را دارد تا در زمینه معرفی این شرکت‌ها در بین سرمایه‌گذاران این کشور همکاری کند.

وی افزود: باید با ایجاد اعتماد، سرمایه‌گذار، بازرگان خارجی، و هر آن کس که علاقه دارد با ایران کار کند، جلب شود چرا که سرمایه‌گذاران و تجاری نیز وجود دارند که آشنایی آنچنانی با ظرفیت‌های موجود در ایران خصوصاً چابهار ندارند و می‌طلبد با همکاری رایزنان بازرگانی دو کشور در این حوزه اطلاعات لازم مبادله شود.

در طی این نشست که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد طاهره شهرکی معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، محمد هدایی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری، محسن‌علی گلشنی عضو هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری، توسعه تجارت و صید صنعتی سازمان منطقه آزاد چابهار، ناصر آبروش سرپرست دانشگاه بین‌المللی چابهار ظرفیت‌های همکاری و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مرتبط را معرفی کردند.

منبع: فرینا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

سریال جدید مهران مدیری خبرساز شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف

پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد

بکارگیری منشی‌های خانم ممنوع شد!

تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

کدام مناطق ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه

فیلم/راز‌هایی از تایتانیک که هرگز نمی دانستید

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

این زنان در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳

تصمیم افزایش قیمت پژو پارس چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

قیمت ماکارونی چقدر افزایش یافت؟

مرز‌های تقلب در کنکور ۱۴۰۳ جابجا شد

عکس/ بهاره رهنما با شلوار غیرمتعارف ظاهر شد!

ستاره پرسپولیس لیگ را از دست داد

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته