تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
توسط متخصصان داخلی صورت گرفت

بازسازی، ترمیم، مقاوم‌سازی و آب‌بندی دیواره‌های بتنی ماشین ۵ ریخته‌گری فولاد مبارکه

مدیر اجرای پروژه‌های نواحی آهن‌سازی و فولادسازی فولاد مبارکه از اجرای موفقیت‌آمیز پروژه بازسازی، ترمیم، مقاوم‌سازی و آب‌بندی دیواره‌های بتنی ماشین شماره ۵ ریخته‌گری ناحیه فولادسازی با بهره‌گیری از توان و دانش فنی متخصصان داخلی با رعایت کامل موارد ایمنی و زودتر از زمان مقرر خبر داد.

ریخته‌گری فولاد مبارکه

اقتصاد ۲۴- رضا خادم کیمیائی مدیر اجرای پروژه‌های نواحی آهن‌سازی و فولادسازی در این رابطه اظهار کرد: با توجه به ضرورت استفاده مؤثر از زمان توقف برنامه ریزی شده ماشین ۵ ریخته‌گری در زمان محدودیت‌های انرژی، ضمن برگزاری جلسات مستمر با حضور تیمی متشکل از پیمانکار تخصصی، اجرای پروژه‌ها، نظارت کارگاهی، بهره‌برداری، بازرسی فنی، تعمیرات و تعمیرگاه مرکزی، جهت برنامه‌ریزی و اجرا و کنترل روزانه فعالیت‌ها اقدام گردید و پروژه دو روز زودتر از برنامه زمانبندی اولیه با کیفیت مناسب به اتمام رسید.

وی مهمترین فعالیت‌های اجراشده در این پروژه را تخریب بتن‌های آسیب دیده، زنگ زدایی میلگردها، تزریق ترک‌های بتن هسته، کاشت میلگردها، آرماتوربندی، قالب بندی، بتن ریزی و همچنین نصب عایق حرارتی، رطوبتی و نصب سرامیک پرسلان برشمرد.

رئیس اجرای پروژه‌های فولادسازی نیز در خصوص اجرای این پروژه و با اشاره به وضعیت نامناسب بتن دیوار‌ها و لزوم ترمیم و ایزوله کردن آ نها در مقابل حرارت و رطوبت افزود: مطابق طرح اولیه این پروژه، قسمت‌های معیوب دیواره‌ها تا جایی که خرابی‌ها به‌طور کامل از بین برود تخریب شد و سپس دیواره‌های مذکور ترمیم و آب‌بندی گردید. بعد از آن، لایه‌های مناسب جهت حفاظت و پیشگیری از بروز آسیب‌های قبلی و همچنین آسیب‌های محتمل بعدی بر روی دیواره‌های ۱ و ۴ اعمال شد.

محمدحسین خرمی تصریح کرد: در خصوص دیواره‌های ۲ و ۳، پس از دمونتاژ سگمنت‌ها و پس از بازرسی اولیه دیواره‌ها، مشخص شد که شدت تخریب و آسیب دیواره‌ها افزایش یافته و ترمیم آ نها کافی نیست، بدین منظور مقرر گردید دیوار عظیم بتنی کاملا تخریب و براساس طرح جدید مجددا آرماتوربندی و بتن‌ریزی انجام شود و در انتها، عایق و سرامیک نصب گردد.


بیشتربخوانید:ردپای فولاد مبارکه در پشتیبانی از تولید و زدودن موانع در صنعت کشور مشهود است


تکنسین اجرای پروژه‌های فولادسازی نیز یادآور شد: پس از دمونتاژ سگمنت‌های ماشین ۵ ریخته‌گری و پس از بازرسی اولیه دیواره‌ها مشخص گردید که شدت تخریب و آسیب دیواره‌ها افزایش یافته و دیواره‌ها به‌ویژه دیواره‌های ۲ و ۳ در شرایط بحرانی قرار گرفته است و طرح‌ترمیم باید تغییر یابد و برنامه متناسب با شرایط حاضر دیواره‌ها تدوین و اجرایی گردد.

سعادت نجفی تصریح کرد: در طرح جدید، ابتدا سازه نگهبان متناسب با بار اعمال‌شده ناشی از وزن سازه و پلتفرم ماشین که بر روی ستون‌ها و دیواره ۲ و ۳ اعمال می‌گردید، طراحی و ساخته و در محل مناسب نصب گردید. سپس دیواره میانی با تمهیدات خاص مهندسی و کنترل لحظه‌به‌لحظه رفتار سازه تخریب شد و شبکه جدید آرماتور با فرایند فورج به شبکه قدیمی متصل و بتن الیافی خاص با مقاومت فشاری بسیار بیشتر از بتن طراحی اولیه و مقاوم به حرارت و نفوذ رطوبت ساخته و بتن‌ریزی دیواره‌ها انجام گردید. بعد از آن یک لایه عایق آیروژل و بر روی آن سرامیک سخت و دارای مقاومت بالا نصب و اجرا شد.

وی افزود: پس از رسیدن بتن دیواره‌ها به مقاومت اسمی و اطمینان از تحمل فشار اعمالی بر دیواره ۲ و ۳، سازه نگهبان دمونتاژ و رفتار نهایی دیواره و ستون‌ها نیز بررسی گردید. ضمن اینکه با تمهیدات اندیشیده‌شده در حین اجرای طرح، انحراف دیواره که در طرح اولیه به وجود آمده بود نیز برطرف شد.

رئیس بازرسی جراثقال‌ها و سازه‌ها یکی دیگر از افراد درگیر در این پروژه بود که ضمن اشاره به اهمیت ماشین ۵ ریخته‌گری به‌سبب تولید محصولات ویژه، یادآور شد: این ماشین از ابتدای راه‌اندازی تحت پایش بازرسی فنی قرار داشت و به‌علت برخی مشکلات طراحی و کیفیت بتن، در سطح ریسک نسبتا بالا قرار گرفت. باربری حدود ۳۰۰ تنی این تجهیز از یک سو و تنش‌های حرارتی-رطوبتی بسیار زیاد که به‌سبب ماهیت کاری تجهیز اجتناب‌ناپذیر بودند، از سوی دیگر، روزبه‌روز وضعیت این ابرسازه را با ریسک بیشتری روبه‌رو می‌کرد.

علیرضا حیدری‌ابیانه افزود: پس از مطالعات دقیق سازه، برداشت‌های فنی سازه بتنی و ریشه‌یابی دقیق مشکلات، طرحی آماده شد که اولا تنش‌های حرارتی و رطوبتی موجود را با به‌کارگیری ماده‌ای مطالعه‌شده و بومی‌سازی‌شده حذف کند، ثانیا مقاومت سازه را با استفاده از ترمیم بتن در نقاط آسیب‌دیده تأمین نماید؛ ضمن اینکه محافظت سازه از عوامل محیطی موجود نیز در آن لحاظ شده باشد.

وی ادامه داد: با توجه به تغییر طرح پروژه و لزوم تخریب و بازسازی دیواره‌های میانی، سازه نگهبان مناسبی طراحی گردید که مهندسی و اجرای آن نقطه‌عطف پروژه شد. این پروژه از بُعد اجرایی و استفاده از سازه نگهبان، پس از اجرا‌های مشابه روی جرثقیل‌های حمل مذاب که با کمک مشاوران خارجی در سال‌های گذشته اجرا شده بود، اولین پروژه‌ای بود که توسط مهندسی و با اجرای صددرصد بومی در این سطح با موفقیت به اتمام رسید.

رئیس کارگاه اسکلت فلزی نیز در ادامه افزود: در راستای بازسازی دیواره‌های میانی ماشین ۵ واحد ریخته‌گری، نیاز به یک عدد سازه نگهبان به وزن ۳۲ تن جهت انجام اصلاحات در دیواره‌ها بود که درخواست ساخت آن توسط متقاضی برای تعمیرگاه مرکزی صادر شد. با توجه به اضطراری بودن این فعالیت، بلافاصله تیم فنی و اجرایی کارگاه اسکلت فلزی و عملیات حرارتی و شرکت مجری، مشغول به تهیه نقشه‌های کارگاهی و تأمین متریال شدند و به‌منظور تسریع در انجام پروژه و با تأیید طراح پروژه، ساخت تیر ورق، جایگزین تأمین تیر‌های استاندارد گردید.

غلامرضا نیازی تصریح کرد: با انجام یک برنامه‌ریزی منسجم و تلاش شبانه‌روزی تیم کارگاه اسکلت فلزی و شرکت مجری، خوشبختانه سازه موردنظر با کیفیت بسیار مطلوب و در زمانی کوتاه‌تر از زمان موردانتظار ساخته و پس از تأیید تیم کنترل کیفی، تحویل متقاضی شد.

رئیس مرکز تجهیزات حمل مواد و تعمیرات ویژه واحد تعمیرات مرکزی نیز در راستای انجام عملیات ترمیم و نوسازی دیوار‌ها افزود: کلیه فعالیت‌های مکانیکال و تأسیساتی مربوط به دمونتاژ و مونتاژ گایدریل‌ها، سگمنت‌ها و راهرو‌های کناری و همچنین نصب سازه نگهبان به تعمیرات مرکزی محول گردید که به‌دلیل باربرداری دیوار وسطی در جهت فیکس کردن ستون‌های اصلی، عملیات نصب سازه نگهبان مطابق طرح‌های ارسالی در مدت‌زمان ۷ شیفت کاری به‌صورت شبانه‌روزی انجام شد.

بهنام مهدی‌پور ادامه داد: جهت نصب سازه نگهبان بیش از ۷۰۰۰ نفرساعت کار شامل ۳۰۰۰ مترمکعب داربست، نزدیک به ۴۸ تن مونتاژ در بخش اسکلت فلزی و حجم بسیار زیادی عملیات جوشکاری (استفاده از ۱۱۴۰ کیلوگرم الکترود جوش) انجام گردید.

رئیس تعمیرات ماشین ۵ ریخته‌گری مداوم نیز ضمن ابراز رضایت از فعالیت‌های انجام‌شده در توقف برنامه‌ریزی‌شده ماشین ۵ ریخته‌گری اضافه کرد: علاوه‌بر انجام فعالیت‌های فوق‌الذکر، اصلاحات موردنیاز بر روی کلیه مسیر‌های سیالات انجام شد و کلیه پمپ‌های سیالات، مسیرها، مخازن، والوروم‌ها و هیدرولیک‌روم‌ها و تجهیزات مربوطه تعمیر، تعویض، سرویس و تمیزکاری گردید. همچنین استاندارد‌های تعمیرات و نگهداری تجهیزات مربوط به لدل‌تارت، تاندیشکار‌ها و ایستگاه‌های پیش‌گرم انجام شد و اصلاحات موردنیاز بر روی آن‌ها صورت گرفت.

محمد فخری فخرآبادی افزود: درمجموع با انجام این شات‌دان بلندمدت، ریسک موجود بر روی سازه حذف شد و ماشین ۵ به‌صورت ایمن با آماده‌به‌کاری بالا در مدار تولید قرار گرفت. ضمن اینکه انجام این فعالیت‌ها با چنین حجم و سرعتی در شرکت تاکنون در نوع خود بی‌نظیر بوده است که با اعتماد به متخصصان داخلی با کمترین هزینه انجام گردید.

مدیریت اجرای پروژه‌های نواحی آهن‌سازی و فولادسازی در پایان از زحمات کارکنان واحد اجرای پروژه‌های فولادسازی، دستگاه نظارت، مدیریت و کارکنان بهره‌برداری ناحیه فولادسازی، بازرس فنی، تعمیرگاه مرکزی، تعمیرات مرکزی، حراست و حفاظت فیزیکی، آزمایشگاه‌ها، مستندسازی و کلیه همکارانی که در برنامه‌ریزی، اجرا و راه‌اندازی این پروژه مشارکت داشته‌اند تشکر و قدردانی کرد.

منبع: فولاد مبارکه
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات