اقتصاد۲۴- مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با ارائه گزارشی از روند برنامههای سازمان متبوع خود در زمینه تکمیل زیرساختها و امکانات بندری و لجستیکی اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی با بهرهمندی از دو بندر انزلی و کاسپین، افزایش زیرساختهایی همچون اسکلههای جدید، انبارهای مسقف و سردخانه ها، مخازن و سیلوهای نگهداری کالا و تشکیل شورای لجستیک در این منطقه و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را در اولویت قرار داده است.
علی اوسط اکبری مقدم با ارائه تحلیلی از رشد شاخصهای اقتصادی و تخلیه و بارگیری کالا در بنادر نخستین منطقه آزاد شمال کشور، تصریح کرد: اتصال به شبکه ریلی کشور تا پایان سال جاری در کنار بهره برداری از اسکله رو رو، و تنوع بخشی به کالاهای ورودی و عبوری از طریق منطقه با تکیه بر مزیت حمل و نقل ترکیبی به منظور بهرهبرداری حداکثری از ظرفیت کریدورهای شمال ـ جنوب و چین ـ قزاقستان ـ ایران مهمترین برنامه کاری سازمان منطقه آزاد انزلی جهت توسعه همکاریهای منطقهای جمهوری اسلامی ایران است.
بیشتر بخوانید: بنادر منطقه آزاد انزلی دروازه تجارت دریایی کشورمان با اوراسیا
اکبری مقدم بر ضرورت نوسازی و افزایش سهم ناوگان ایران در حمل و نقل دریایی در دریای کاسپین با در اختیار گرفتن کشتیهای رو رو، کانتینر بر و ساخت سردخانههای جدید و مدرن با سرمایهگذاری بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: این قبیل اقدامات در کنار توسعه همکاریها با استان آستراخان و منطقه ویژه اقتصادی لوتوس که جزو برنامههای این سازمان قرار دارد، به افزایش سهم صادرات کشاورزی، صنایع غذایی و سبد صادراتی کشورمان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و به ویژه روسیه ختم میشود.
سفیر ایران در جمهوری فدراتیو روسیه با بیان اینکه زیرساختهای ایجاد شده و اقدامات در دست اقدام، منطقه آزاد انزلی را به ظرفیت خوب ایران در کریدور شمال جنوب تبدیل کرده، بر ضرورت تسهیل و توسعه مسیر تجارت دریایی با کشورهای حوزه دریای کاسپین تصریح کرد و افزود: با اتصال بنادر منطقه آزاد انزلی و آستارا به خط ریل سراسری کشور، زنجیره حمل و نقل چند وجهی در این منطقه با محوریت جمهوری اسلامی ایران فراهم میشود.
کاظم جلالی، با اشاره به فعال شدن دیپلماسی اقتصادی کشورمان در ارتباط با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و روسیه، اضافه کرد: زیرساختهای قابل توجه منطقه آزاد انزلی و اتصال خط ریل، به نقش آفرینی بیشتر در ارتباط با کشورهای منطقه کمک شایان توجهی میکند.
جلالی با ارائه تحلیلی از الزامات و منافع فعال سازی بیشتر کریدور شمال ـ جنوب، چنین گفت: باید توجه داشت که رقبای منطقهای جهت جذب کالا و بار از دیگر کریدورها در حال فعالیت میباشند، در نتیجه تکمیل زیرساختها و تسهیل و تسریع در خدمات رسانی در این مسیرهای تجاری با هم افزایی کشورهای ذی نفع در این مسیر ترانزیتی، باید به عنوان استراتژی مهم اقتصادی کشور در دستور کار قرار گیرد.
گفتنی است؛ در این دیدار عضو موظف هیأت مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر، مشاورین مدیرعامل و مدیر کل حوزه ریاست بهمراه عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی روسیه و ایران و رایزن اول اقتصادی سفارت ایران در مسکو حضور داشتند.