تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۰ مهر ۱۴۰۰

خروجی حضور زاکانی در جلسات هیئت دولت؟

نائب رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه هدف از حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت صرفا کمک به شهرداری نیست، گفت: شهردار تهران تاکنون توانسته با همکاری‌هایی که با دولت کرده اقدامات مهم و موثری را انجام دهد.

خروجی حضور زاکانی

به گزارش جامعه ۲۴- رسم دعوت از شهردار تهران به جلسات هیئت دولت با حضور غلامحسین کرباسچی آغاز شد و با روی کارآمدن محمود احمدی نژاد در شهرداری به پایان رسید، اما با انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران پس از سال‌ها احیا شد.

اما در تمام سال‎هایی که کرسی شهردار تهران در هیئت دولت خاک می‌خورد مدیران شهری وقت، تلاش می‌کردند با رایزنی این صندلی را به کابینه بازگردانند. در شورای شهر چهارم زمانی که اعضای شورا با رییس جمهور دیدار کردند خواستار بازگشت شهردار تهران به جلسات هیئت وزیران شدند، اما نتیجه این رایزنی‌ها تنها تشکیل کمیسیون ویژه کلان‌شهر‌ها بود.

در بسته هیئت دولت به روی احمدی نژاد

اولین شهرداری که رسما از حضور در جلسات هیئت دولت منع شد محمود احمدی نژاد بود. هرچند که عمر حضور احمدی ن‍ژاد در شهرداری زیاد نبود و خیلی زود بهشت را به مقصد پاستور ترک کرد. او نیز با شهردار منتخب همان کار را کرد که دیگران با او کردند و مانع ورود شهردار وقت (محمدباقر قالیباف) به جلسات هیئت دولت شد. در آن زمان محمد خوش‌چهره نماینده وقت تهران و عضو ائتلاف آبادگران در واکنش به این رفتار احمدی‌نژاد خواستار شفاف‌شدن دلایل دعوت نکردن از شهردار تهران برای حضور در جلسات هیئت دولت شد و آن را برطرف‌کننده شائبه‌های سیاسی، تبلیغاتی و منفی ارزیابی کرد.

خوش‌چهره معتقد بود پیش از این از احمدی‌نژاد شهردار وقت تهران برای حضور در جلسات هیئت دولت دعوت نشد. آن زمان خیلی از کارشناسان دلیل این امر را «مشرب سیاسی و خط فکری و جناحی» متفاوت دولت با شهردار وقت تهران می‌دانستند.

شهرداری تهران یکی از مدیریت‌های استراتژیک در کشور است، زیرا تهران، مرکز کشور و کلان‌شهری است که نزدیک یک پنجم جمعیت کشور و نزدیک به نیمی از فعالیت‌های صنعتی و کارگروهی را در خود جای داده است.

تلاش‌ها و رایزنی‌های گاه و بیگاه اعضای شورای شهر هم نتوانست این طلسم چند ساله را بشکند و شهردار را راهی جلسات هیئت دولت کند. در این سال‌ها دولت و شهرداری از طریق رسانه‌هایشان به هم پیغام می‌دادند و کمتر رودررو درخصوص چالش‌های اساسی پایتخت به گفتگو می‌نشستند.

بازگشت شهردار به صندلی خود در هیئت دولت

رسم فراموش شده حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت با آمدن محمدعلی نجفی به شهرداری تهران دوباره زنده شد. او در جلسه‌ای که برنامه‌های خود را به منتخبان شورای پنجم ارائه می‌کرد یادآوری کرد که رئیس‌جمهور (روحانی) برای پذیرفتن شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده و به شوخی نیز گفت: برگه‌های سفید امضایی از وزیر کشور دارد که می‌تواند برای برطرف کردن نیاز‌های تهران به آن‌ها رجوع کند.

بعد از استعفای نجفی از تصدی شهرداری و حضور کوتاه‌مدت افشانی در شهرداری، صندلی شهردار در هیئت دولت به پیروز حناچی که در سال ۹۷ به‌عنوان شهردار پایتخت برگزیده شده بود، رسید.


بیشتر بخوانید: معاونین و شهرداران مناطق تهران با حکم زاکانی منصوب شدند


حضور حناچی در این جلسات هم طولانی نشد و کم‌تر از یک سال از حضور حناچی در جلسات هیئت دولت نگذشته بود که تخلف ساختمانی این نهاد در جماران و برخورد شهرداری با آن باعث شد که او دیگر پیامک حضور در هیئت دولت را دریافت نکند.

ورود نامزد پوششی به دولت

با روی کار آمدن شورای ششم، دوباره موضوع بازگشت شهردار تهران به جلسات هیئت دولت مطرح شد. در جلسه آغاز به کار شورای شهر ششم، استاندار تهران در بخشی از صحبت‌های خود در پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس باید مصوب کند تا شهردار و استاندار تهران عضو هیئت دولت باشند، نه اینکه با درخواست و موافقت رئیس دولت این کار انجام شود. مشکلات تهران نیازمند حضور شهردار و استاندار در هیئت دولت است و قطعا این اقدام موثر و سازنده است. هر اقدامی در تهران برای کل کشور اثرگذار است.

اعضای شورای ششم شهر تهران معتقد بودند با انتخاب یک چهره سیاسی و ملی می‌توانند بسیاری از چالش‌های پایتخت را حل کنند و از میان دو گزینه نهایی، رای اکثریت علیرضا زاکانی بود. زاکانی هم مانند محمدعلی نجفی قبل از انتخاب نقل قویل از رییس جمهور برای حمایت دولت از شهرداری برای حل مشکلات تهران مطرح کرد.

او در نشست با جمعی از اساتید، نخبگان و فضلای حوزه علمیه قم هم گفته بود: تعدادی از اعضای شورای شهر تهران موضوع شهرداری تهران را با من مطرح کردند و من این موضوع را به صحبت با سران قوا منوط کردم. در صحبت با رییس مجلس و رئیس جمهور، ایشان پیشنهاد وزارت رفاه، وزارت بهداشت و ریاست دفتر ریاست جمهوری را مطرح کردند.

زاکانی گفت: در صحبت با آقای رییسی گفتم برای رفع مشکلات شهر تهران نیاز به کمک و یاری سه قوه و همه دستگاه‌ها است و آقای رییسی استدلال کردند شما بروید شهرداری و من هم کمک می‌کنم تا مشکلات شهرداری تهران کمتر شود و با خدمت رسانی و همکاری دولت و مجلس، کام مردم شیرین شود و بنده نیز به ایشان قول دادم با همکاری دولت و مجلس بار تهران را از روی دوش دولت بردارم.

حالا زاکانی چند جلسه‌ای است که در جلسات هیئت دولت به عنوان شهردار تهران حضور پیدا کرده است، اما تجربه این سال‌ها نشان داده حضور شهردار تهران در هیئت دولت چندان گره‌ای از مشکلات تهران باز نکرده است.

این پیشینه نه‌چندان موفق از حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت سبب واکنش ناصر امانی، عضو شورای ششم نیز شد. او همان موقع گفت: «بدون تعارف، حضور تشریفاتی و تعارفی شهردار تهران در هیات دولت هیچ مشکلی را از شهر تهران حل نمی‌کند؛ اگر حل می‌کرد، دوره‌ حناچی حل می‌کرد. اگر قرار بود ادامه پیدا کند، باید مانع حضورش در هیات دولت نمی‌شدند. ما البته خوشحال هستیم از اینکه آقای زاکانی به جلسات هیات دولت رفتند و انشاء‌الله امیدواریم این حضور تداوم پیدا کند، ولی این کار باید خروجی مناسبی داشته باشد.»

خروجی حضور چندباره زاکانی در هیئت دولت چه بود؟

اما حضور چندباره شهردار تهران در جلسات هیئت دولت تاکنون چه خروجی داشته است؟ سوالی که از پرویز سروری نائب رییس شورای شهر تهران پرسیدیم. او در پاسخ به این پرسش که آیا حضور شهردار در دولت به جای منفعت برای شهرداری، باعث هزینه‌تراشی برای شهر جهت خدمت به دولت نخواهد شد؟ می‌گوید: مردم بدانند تنها شهرداری که از روز اول به طور ثابت در تمام جلسات هیئت دولت شرکت کرده، شهردار دوره ششم است و این پیام خوبی به جامعه می‌دهد که ما یک هم‌افزایی بین دولت و شهرداری تهران خواهیم داشت.

او ادامه می‌دهد: نکته شما معکوس است؛ یعنی شهردار تهران تاکنون توانسته با همکاری‌هایی که با دولت کرده اقدامات مهم و موثری را انجام دهد. برای مثال شهرداری اختلافاتی با سازمان تامین اجتماعی داشت که اخلالی در کار دو سازمان ایجاد می‌کرد و حضور زاکانی در جلسه هیئت دولت سبب هماهنگی با وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی شد تا یک استمهالی بگیرند. در حال حاضر کارگروه‌هایی تشکیل شده برای اینکه اختلافات تا زمان استمهال حل شده و شهرداری مجبور نشود اقدامات نامتناسبی را در این بخش انجام دهد.

سروری اضافه می‌کند: ما نباید توقع داشته باشیم حضور ما در هیئت دولت صرفا برای این باشد که حتما دولت به شهرداری کمک کند؛ برای مثال یکی از موضوعات مهم در شهر تهران بافت فرسوده است. براین باوریم که با حضور رستم قاسمی در وزارت راه و شهرسازی زمینه‌ها برای همکاری مشترک با شهرداری تهران بسیار فراهم شده است.

نائب رییس شورای شهر تهران می‌گوید: نه وزارت راه و شهرسازی می‌تواند منهای شهرداری در تهران کار خاصی انجام دهد نه شهرداری بدون هماهنگی دولت می‌تواند کاری از پیش برد. در حال حاضر با تعامل دوجانبه‌ای که بین شهرداری و دولت وجود دارد آینده روشنی برای بهبود شرایط بافت فرسوده تهران و سایر حوزه‌ها متصوریم.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

استایل مجلسی هلیا امامی بازیگر شب‌های مافیا + عکس

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

تکرار سناریوی سرکوب ارز در سال ۱۴۰۳/ دلار ۸۰ هزار تومانی با فرود قوی سیاه در بازار ارز؟

فیلم/جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران!

پست جدید میلاد کی مرام با تم جشن تولد + فیلم

جزییات جدید از پرونده مرگ زهره فکورصبور!

بی قانونی در واگذاری پرسپولیس/ بانک‌‎ها با کدام مجوز سهام باشگاه زیان ده را می‌خرند؟/ تکرار بی‌راه‌های خصوصی‌سازی

سارا و نیکای پایتخت به ایران بازمی‌گردند؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

سونامی افزایش قیمت خودرو تا کی ادامه دارد؟/ همان پیکان را به مردم بدهند هنر کرده‌اند

پوستر «مست عشق»، سوژه خنده کاربران شد

حکم اعدام برای ۳ پسر به اتهام تجاوز به ۲ دختر نوجوان

شورای اسلامی نسیم شهر منحل شد

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

توماج صالحی به اعدام محکوم شد؟

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

بی‌انضباطی‌های نان دار برای فدراسیون

حسین انصاریان‌: نماز جماعت در کشور به خط پایان رسیده است

هشدار باران شدید در ۲۱ استان

عکس/خالکوبی منشوری تتلو

عکسی از پوشش جالب یک زن دیپلمات در دیدار با رئیسی

ماجرای تجمع مردم مقابل فرمانداری بندرعباس

تماس علی دایی با پدر ترانه علیدوستی

یادداشت یک پدر روی کلید کولر + عکس

رئیسی دکتری گرفت + عکس

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

یک نکته عجیب در عکس‌های جدید تتلو در دادگاه

خلاقیت عجیب و خبرساز وزارت بهداشت در تولید قلیان!

قتل جوان ۱۷ ساله و دستگیری قاتل در نهاوند

حمایت تمام‌قد میرسلیم از بازگشت گشت ارشاد

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

شیرینی فرانسه رفع پلمب شد

تجدید میثاق مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی

خبر بد و ناراحت‌کننده برای بانوان هوادار تراکتور

چرا مردم هشدار‌های سیل را جدی نمی‌گیرند؟

کاهش محسوس علاقه پسران به دانشگاه ها؟

این سه ادویه، ماکارونی شما را معرکه می‌کند!

سه سناریو درباره رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۳

عضو اتاق بازرگانی: بانک مرکزی مسئول قیمت نهایی نیست

گل مژه چشم چیست؟ و آیا درمان دارد؟

اولین تمدیدی پرسپولیس مشخص شد!

ممنوعیت ورود زنان تبریزی به استادیوم+ عکس

یک مزایده بی نظیر در تاریخ صرافی ها: مزایده "ساتوشی حماسی (Epic) " کوینکس اکنون در حال برگزاری است

کت و شلوار هوتن شکیبا جهانی شد+ عکس

قتل وحشتناک مدیر یک شرکت مشهور در برج ۲۰ طبقه‌اش

حقوق رایزن‌های اقتصادی ایران در خارج چقدر است؟

درآمد شغل مدلینگ در ایران چقدر است؟

اعتراض ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل

قیمت جدید انواع برنج ایرانی در بازار

شاسی بلند جدید چری که خیلی گران نیست! + عکس

فیلم/پاداش ۱۸ میلیونی فرزند آوری در یک وزارت خانه

فیلم/ وقوع سیل در نطنز

نگاهی به هزینه‌های صداوسیما در سال ۱۴۰۳+ اینفوگرافی

فیلم/ این دولت را دیگر کسی گردن نمی‌گیرد، حتی مسعود‌های ده نمکی!

سقف درآمد مالیاتی دولت در سال ۱۴۰۳ تغییر کرد؟

مدیران سازمان تامین اجتماعی چقدر حقوق می گیرند؟

جایزه خودرو برای کم مصرفان برق خانگی!

برندگان دومین جشنواره بزرگ اصناف بانک تجارت معرفی شدند