اقتصاد ۲۴ - عزت اله محمدی سرپرست شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاههای جزیره با بیان اینکه عملیات ساخت دیوار پیرامونی فرودگاه از هفته گذشته وارد فاز اجرایی شده و دریک بازه زمانی ۹ ماهه به پایان میرسد گفت: نگاه توسعهای در مجموعه توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاههای کیش بر آن است که با ورود تکنولوژیهای جدید فرودگاهی بتوانیم زیر ساختهای مناسب با امکانات روز دنیا را جهت ایمن سازی پروازها و حمل ونقل هوایی در فرودگاه کیش شاهد باشیم.
محمدی با اشاره به اینکه فرودگاه و نقاط پروازی اطراف آن از حساسترین و پر خطرترین مناطق برای یک هواپیما محسوب میشوند افزود: در راستای کنترل محیطهای داخلی و اطراف فرودگاهها همچنین ورود و خروج افراد و موجودات حیات وحش، تمامی نهادهای بین المللی برای حفظ ایمنی پروازها و جان انسانها قوانین سختگیرانهای وضع کرده اند.
سرپرست شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاههای کیش اظهار داشت: سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ICAO) در ضمیمه ۱۴ پیمان شیکاگو، پرونده ۹۱۳۷ جهت کنترل ورود حیات وحش به محوطه پروازی فرودگاهها قوانین سختی وضع و تمامی کشورهای عضو را موظف به اجرای آنها کرده است.
بیشتر بخوانید: برقراری سفرهای بندر آفتاب به کیش و برعکس
وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: حصار پیرامونی هر فرودگاه باید بر اساس موقعیت جغرافیایی و تنوع حیات وحش مناطق مختلف به نحوی اجرا شود که ایمنی و امنیت کامل فرودگاه را تضمین کند، بنابراین پس از برگزاری جلسات مختلف و در خصوص تجربه برخورد آهو با پرواز در فرودگاه بین المللی کیش و نظرات کارشناسان مربوطه برای بالا بردن ضریب ایمنی و امنیتی، عملیات ساخت دیوار پیرامونی این فرودگاه در دستور کار قرار گرفت.
عزت اله محمدی همچنین با اشاره به اجتناب ناپذیر بودن برخورد حیوانات و پرندگان با هواپیما اظهار داشت: با انجام طرحهای مختلف میتوان ریسک برخورد را کاهش داد و به طور قطع عملیات ساخت دیوار پیرامونی فرودگاه کیش نیز به منظور حفظ حیات آهوان ایرانی تأثیر گذار خواهد بود.
به گفته محمدی جزیره کیش دارای بیش از ۹۰۰ رأس آهو بوده که در لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست به عنوان گونه آسیب پذیر ثبت شده و علاوه بر جزیره کیش در مناطق مختلف کشور نیز اقدامات حفاظتی برای این گونه از حیوانات اجرا میشود.
گفتنی است فرودگاه کیش پس از اخذ گواهینامه ایمنی از سازمان هواپیمایی کشوری، اقدام به وضع مقررات جدید فرودگاهی CAO.IRI Part ADR – Aerodrome Regulation جهت حفظ این گواهینامه کرده که با اجرای طرح دیوارکشی، ضریب ایمنی و امنیتی در این فرودگاه افزایش مییابد و حفظ گواهینامه ایمنی به عنوان یکی از اهداف این مجموعه محقق خواهد شد.