اقتصاد ۲۴ - محمد شفیع ملک زاده قائممقام نظامصنفی کشاورزی و منابع طبیعی قیمت زرشک در بازار را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: با توجه به آنکه زرشک جزو محصولات اساسی نیست، از این رو بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار عرضه میشود به طوری که با ازدیاد عرضه و اشباع شدن بازار، قیمت کاهش مییابد.
او افزود: با توجه به مسائل سیاسی و شرایط تحریم، امکان صادرات وجود ندارد که با این وجود محصول بدون توجه به هزینه تمام شده تولید بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا توزیع میشود. به عنوان مثال امسال قیمت هویج به بالای ۳۰ هزار تومان رسید، در حالی که ممکن است قیمت تمام شده کمتر از ۵ تا ۶ هزار تومان باشد.
ملک زاده با اشاره به اینکه زرشک تولیدی به دلیل عدم زمینه لازم برای صادرات روی دست کشاورز مانده است، بیان کرد: با توجه به کمبود صنایع فرآوری و تبدیلی، نبود محل ذخیره مناسب و عدم بسته بندی و سورتینگ مناسب امکان رقابت با کشورهای دیگر وجود ندارد که تمامی این عوامل موجب شده قیمت یکمحصول به قدری کاهش یابد که دیگر جوابگوی هزینه تولید نباشد.
به گفته او، زرشک جزو ۳۲ تا ۳۳ محصولی نیست که شورای قیمت گذاری موظف به تعیین قیمت تضمینی آن باشد، لذا با اشباع شدن بازار داخل بدیهی است که قیمت کاهش مییابد.
بیشتربخوانید:جهش قیمت زرشک
قائم مقامنظام صنفی کشاورزی با تاکید بر اهمیت بسته بندی و سورتینگ گفت: با ایجاد بسته بندی و سورتینگ امکان رقابت با دیگر کشورها فراهم میشود که با این وجود دیگر کشاورزان به سبب مازاد تولید متضرر نمیشوند که در نتیجه کشاورزی پایدار نمیماند که با این وجود تولیدکنندگان مجبور به فروش ملک به منظور پرداخت بدهی خود میشوند که در نهایت طی سالهای آتی ناامیدی در کشاورزان ایجاد میشود.
ملک زاده در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه زرشک جزو محصولات اساسی نیست، از این رو بیش از نیاز در کشور تولید میشود که با این وجود با فراهم شدن زمینه صادرات و ایجاد برند مناسب ارزآوری خوبی نصیب کشور میشود.