تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۷ مهر ۱۴۰۰

تبعات منفی و هزینه‌های بیشمار خصومت با آمریکا برای ایران

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران باید به این درک برسند که تنها با تغییر رویکرد ضد آمریکایی و داشتن مناسبات با همه طرف‌های درگیر و اجتناب جدی از ورود به یک بلوک، منافع ملت و کشور تامین می‌گردد.

تبعات منفی و هزینه‌های بیشمار خصومت با آمریکا برای ایران

اقتصاد ۲۴ - سید محمود صدری سفیر سابق ایران در کوبا در ادامه سلسله یادداشت‌های خود با موضوع موقعیت کنونی ایران و مشکلات و چالش‌های پیش روی جمهوری اسلامی، به ارائه راهکار‌ها و بررسی دقیق مناسبات پرداخته و نسبت به خطرات پیش روی هشدار می‌دهد. تازه‌ترین یادداشت صدری را می‌توانید در ادامه بخوانید:

حکومت‌ها از ابتدای تاریخ بر اساس منافع ملی و مصلحت جامعه روابط خارجی خود را تنظیم کرده‌اند. چنین حاکمیت‌هایی، چون بر اساس عقلانیت حرکت کرده‌اند در داخل کشورشان نیز مناسبات حکمت آمیز و مبتنی بر پیوند قوی را بر قرار ساخته‌اند.

انوشیروان که پس از یک دوره آشفتگی و هرج ومرج در کشور زمام امور را به دست گرفت سیاست بسیار دقیقی را در رابطه با خاقان و امپراطوری رم به منظور اختلاف انداختن بین آن‌ها و عدم اتحادشان به کار گرفت. او در سایه این امر بر تمام تجاوزات رومیان غلبه و شکست‌های پی در پی را بر آن‌ها تحمیل نمود. انوشیروان اصلاحات بسیار زیادی را در داخل نیز به انجام رساند به طوری که معروف به انوشیروان عادل شد.


بیشتر بخوانید: امیرعبداللهیان: ایران و عربستان به توافقاتی رسیده‌اند


در مقابل خسرو پرویز نه در داخل و نه در روابط با رومیان خردورزی به خرج نداد. او همچنین با نامه پیامبر اسلام هم بی‌ادبانه و از روی جهل و غرور برخورد نمود. خسرو پرویز با دو سردار رشید و بسیار بزرگ خود شهربراز و شاهین که امپراطوری ساسانیان را به مرز‌های هخامنشیان رسانده بودند هم برخورد غیرعقلانی نمود. این دو سردار از او بریدند. یکی را مسموم ودیگری راه شورش را برگزید. در واقع خسروپرویز در اوج شکوفایی ساسانیان، این سلسله را به اضمحلال کشانید. اگر او نبود پیروزی مسلمانان به این آسانی میسر نمی‌شد. خطا‌های سهمگین وی سبب شد که زمینه‌های فروپاشی کشور و فراهم سازی بستر پیروزی‌های اعراب فراهم گردد.

بیسمارک صدر اعظم آلمان اتحاد این کشور را با درایت و پیروزی در تمام جنگ‌ها به سرانجام رساند. او کشورش را آنقدر نیرومند کرد که به جرات می‌توان گفت آلمان امروزی نیز مدیون پایه‌ها و بنیان‌های محکمی است که وی آن را پی‌ریزی نمود. در واقع بیسمارک هم در داخل و هم در مناسبات خارجی موفق عمل نمود. نادر علیرغم نبوغ نظامی بی‌مانند به علت عدم به کارگیری عقلانیت و داشتن وزیر کاردان راه به جایی نبرد.

متاسفانه جمهوری اسلامی بر خلاف اهداف اولیه انقلاب، سیاست خصومت با آمریکا و غرب را در پیش گرفته است. این رویکرد تبعات بسیار منفی و هزینه‌های بیشماری را متوجه کشور نموده است به طوریکه در بسیاری از جا‌ها منافع ایران را در معرض دستبرد دشمنان و یا رقبا قرار داده و در داخل نیز شکاف بین مردم و دولتمردان را موجب شده است. بخشی از این خسارت‌ها در ادامه شرح داده شده است:

_ میلیارد‌ها دلار در نتیجه عدم فروش نفت، عدم مدرنیزاسیون چاه‌های نفت و گاز و ضریب بهره وری، فروش ارزان آن به کشور‌ها و دلالان، استفاده کشور‌ها از منابع مشترک و محروم بودن ایران از این منابع، از دست دادن بازار‌های انرژی، عقب ماندن از تکنولوژی روز نفتی بر اثر عدم تعامل با کمپانی‌های بزرگ و عدم به روز شدن متخصصین ایرانی و….

_انزوای کشور در سطح جهان و عدم امکان تبادلات تجاری و اقتصادی که می‌تواند در شکوفائی و رونق ایران نقش بزرگی داشته باشد.

_ سوءاستفاده کشور‌ها در مراودات تجاری و تحمیل نظرات و خواست‌های یک طرفه که بعضا استعماری و نوعی سلطه‌گری محسوب می‌شود.

_ گستاخ شدن همسایگان و نادیده انگاشتن منافع ایران

_ تیره و تاریک بودن مناسبات با جهان و همسایگان، اکنون کمتر همسایه‌ای با جمهوری اسلامی رابطه خوبی دارد و مواضع اکثر آن‌ها تحت تاثیر موقعیت جمهوری اسلامی با غرب است. جهان نیز اهمیتی چندانی برای ایران قائل نیست.

_استعماری شدن مناسبات با قدرت‌ها، به طوری که جمهوری اسلامی ایران ناچار است ملاحظات آن‌ها را مدنظر داشته باشد. در همین برجام مشاهده می‌شود که آقای اولیانوف می‌گوید مذاکرات باید از همان جا که تمام شده است شروع شود و یا نارضایتی خود را از اقدامات ایران نشان می‌دهد. چینی‌ها هم هیچ گشایشی در کار و توسعه روابط شفاف و آشکار نمی‌دهند. روشن است به لحاظ محدود شدن مناسبات، جمهوری اسلامی ناچار است ملاحظات دو قدرت شرقی را ملحوظ نظر قرار دهد.

_ بلوکه شدن اموال جمهوری اسلامی ایران در کشور‌ها ناشی از فروش انرژی و تصاحب اموال و پول‌های ایران از سوی آمریکا در بانک‌های خارجی

_ تحمیل هزینه‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی از طرف آمریکا با تقویت گروه‌های تروریستی، جدائی طلب و دامن زدن به مسائل اقوام و همچنین محاصره نظامی کشور به وسیله متحدان خود.

به لحاظ دشمنی طرف غربی همچنین در آذربایجان، اقلیم کردستان، دول خلیج فارس، ترکیه و دیگر ممالک نزدیک و دور، سیستم جاسوسی و دیگر اقدامات ضد امنیتی به عمل می‌آید. وضعیت فعلی با آذربایجان یکی از این نمونه‌ها است.

_کاهش توانمندی نیروی انسانی به خاطر عدم تعامل با فناوری‌های روز دنیا

_به تحلیل رفتن ظرفیت‌های کشور و عقب افتادن از پیشرفت و توسعه و تکنولوژی، به طوری که اکنون جمهوری اسلامی ایران از ترکیه در تولید مصنوعات و محصولات لااقل به اندازه دو دهه باز مانده است. همچنین فاصله با کشور‌های منطقه از نظر ثروت، بطوری که در حال حاضر در آمد سالیانه افراد بعضی کشور‌های منطقه بیست برابر شهروندان ایرانی است.

_ عدم توانائی برای انجام پروژه‌های زیر بنایی و زیر ساخت‌ها و مستهلک شدن کارخانجات و زیربنا‌ها بر اثر عدم امکانات مالی

_گسترش فقر و نارضایتی عمومی که منجر به نا آرامی‌ها و گسترش شکاف دولت و ملت می‌شود.

_کاهش طبقه متوسط به عنوان نیروی مولد وخلاق و موتور حرکت کشور

_ فرار سرمایه‌ها و نیروی نخبه به علت امنیتی شدن فضا که ناشی از احتمال شورش‌ها وتظاهرات‌ها وسیاست‌های کلان است.

_ گسترش فساد اداری و مالی و ایجاد مافیا‌های اقتصادی ناشی از دور زدن تحریم‌ها و غیر شفاف شدن امور بخاطر شرایط خاص امنیتی ناشی از تهدیدات خارجی

_شکاف بین ملت و دولت بخاطر اختلاف نظر آنان در مورد اولویت‌های کشور و آشفتگی امور و اقتدارگرائی ناشی از شرایط امنیتی

این اجمالی از خسارت‌ها و زیان‌های وارده بر اثر درگیری جمهوری اسلامی با جهان غرب و به ویژه آمریکا است. در حال حاضر جمهوری اسلامی فاقد مولفه‌های قدرت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، فکری و یا ایدئولوژیک است و تنها در بازدارندگی نظامی به طور نسبی ظرفیت سازی شده است. در این بعد هم، هزینه ها‌ی سیاسی و اقتصادی با توجه به تبلیغات و جنگ روانی ساختگی از طرف غرب بسیار زیاد است.

به عنوان مثال ایجاد ترس و هراس نسبت به توان موشکی کشور به طور علی الدوام و با تمام قدرت ادامه دارد. حضور منطقی ایران در عراق و کمک به این کشور در دفع داعش، کمک به حوثی‌ها برای دفع تجاوزات عربستان و امارات و دیگر جنایتکاران، مساعدت به حزب الله برای دفع خطرات برون مرزی، مورد انتقاد قرار می‌گیرد. ایران به خاطر این اقدامات کشور یاغی معرفی می‌گردد در حالیکه عربستان با همه جنایت‌ها و اقدامات متجاوزکارانه علیه مردم یمن، پرورش گروه‌های تروریستی وهابی، اشغال بحرین و سرکوب مردم این کشور، دخالت در سوریه و لبنان و دیگر کشور‌های عربی و امارات با دخالت در یمن، سودان، مصر، الجزایر، تربیت تروریسم و جنایت در سوریه به هیچ عنوان مورد سوال واقع نمی‌شوند و در جهان اعتبار و منزلت تمام و کمال دارند. این کشور‌ها به انواع تسلیحات مدرن مجهز شده‌اند در حالیکه غرب با ترفند‌های مختلف درصدد خلع سلاح جمهوری اسلامی است. ایران فاقد تجهیزات مدرن، هواپیما‌های جنگی و... است وتن‌ها ابزار بازدارندگی آن یعنی موشکی مورد انکار و تهدید است.

خوشبختانه با توجه به نوعی از آغاز جنگ سرد بین چین و آمریکا، جمهوری اسلامی در صورت اتخاذ سیاست موازنه مثبت می‌تواند در مقطع فعلی اشتباهات بزرگ گذشته را جبران نماید.

فرصت بسیار گرانبهایی برای کشور‌های مستقل در دشمنی آمریکا با چین و روسیه به وجود آمده است که می‌تواند مورد بهره برداری کشور‌های مستقل قرار بگیرد. فرصتی که نجات دهنده کشور و ذی‌قیمت‌ترین زمان برای استفاده از اختلاف دو غول جهان است.

در واقع پس از پایان جنگ سرد و قدرت بلامنازع آمریکا، امکان مانور برای کشور‌های مستقل بسیار سخت و دشوار بود. امروز خوشبختانه با قدرت همه‌جانبه چین و بخصوص دست یابی به تکنولوژی‌های مدرن و بالا آمدن روسیه از نقطه نظر نظامی و سیاسی، فرصت‌های بزرگی به وجود آمده و بنظر می‌رسد در دسته بندی‌های جهان تغییراتی روی دهد. شاید غرب یکپارچگی قبلی را تا اندازه‌ای از دست بدهد. به علت شک و تردید در اروپا، آمریکا تاکنون نتوانسته اروپایی‌ها را به طور تمام و کمال علیه چین هم پیمان خود سازد و در این رابطه تردید‌هایی در بین شرکاء خود دارد. آمریکا همچنین در ممانعت از خط لوله گازی روسیه North strem ناکام ماند و این در حالی است که جمهوری اسلامی با این بخش از دنیا نیز چندان سر سازگاری ندارد.

در این شرایط مناسب ایجاد شده، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران باید به این درک برسند که تنها با تغییر رویکرد ضد آمریکایی و داشتن مناسبات با همه طرف‌های درگیر و اجتناب جدی از ورود به یک بلوک، منافع ملت و کشور تامین می‌گردد.

منبع: رویداد24
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ استایل جدید فرشته حسینی در تعطیلات نوروز

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد