تاریخ انتشار: ۱۶:۵۹ - ۱۷ مهر ۱۴۰۰

آموزش کارفرماها؛ شرط لازم، ولی نه کافی، برای جلوگیری از آزار

بحث آزار چه کلامی و چه فیزیکی یکی از داغ‌ترین موضوعات ماه‌های اخیر فضای مجازی در ایران بوده است. اما هنوز مردم تعریف روشنی از آزار و انواع آن در ذهن ندارند و همه ما در این زمینه نیازمند آموزش‌های جدی هستیم.

آموزش کارفرماها؛ شرط لازم، ولی نه کافی، برای جلوگیری از آزار

اقتصاد ۲۴- در این گزارش تمرکز ما بر آزار در محیط کار و راه‌های پیشگیری از آن است. احتمالا نزدیک‌ترین تعریف از آزار در این زمینه برمی‌گردد به فرمول آشنای «استخدام منشی مجرد با روابط عمومی عالی و خوش برخورد». فرمولی که سال‌ها در آگهی‌های استخدام تکرار و اغلب از سوی مدیرانی ارایه می‌شد که دنبال زنی می‌گشتند هم کار‌های دفترشان را انجام دهد و هم پایه سفر و خوشگذرانی باشد و به نیاز‌های جنسی آن‌ها هم نه نگوید.

در اغلب متون و پژوهش‌های مرتبط با موضوع که گردانندگان گروه «کار بدون آزار» در ایران هم به آن‌ها استناد می‌کنند، دو نوع عمده آزار در محیط کار چنین دسته‌بندی شده است:

«نخست، «بده بستان» یعنی این در ازای آن، من یک چیز می‌دهم و یک چیز می‌گیرم. مثلا ارتقای شغلی در ازای تامین خواسته‌های جنسی طرف مقابل. دوم؛ «محیط کاری خصمانه و غیردوستانه»، رفتار‌های تبعیض آمیز مبتنی بر جنسیت که تکرارشونده، ناخواسته و بدون رضایت طرف مقابل است و تاثیر منفی بر روند کار سازمان می‌گذارد.»

از تحقیر تا سوءاستفاده جنسی

وقتی گردانندگان کارگاه‌های «کار بدون آزار» از مخاطبانشان در اینستاگرام خواستند روایتی از رفتار آزاردهنده ارائه کنند مردم اعم از زنان و مردان از چنین تجاربی سخن گفتند و این‌ها را مصادیق آزار برشمردند: «تحقیر کردن به شوخی؛ حجم کار‌های من از مرد‌های هم‌رده‌ام بیشتر است، اما حقوق و مزایایم کمتر؛ وقتی رئیسم ساعت ۱۱ شب می‌پرسه "بیداری؟ " یا منو به اسم کوچیک صدا می‌زنه واقعا حالم بد می‌شه، اما نمی‌تونم چیزی بگم، چون کارم رو از دست می‌دم؛ زن‌ستیز بودن بعضی از همکارهام خیلی اذیت کننده است. اینکه سعی می‌کنن موقع تحویل دادن کار به من کلی استرس بذارن رو دوشم تا عملکردم بد باشه؛ به عنوان یک مرد اینو می‌گم که شوخی‌های دستی و کلامی آزاردهنده است و دقیقا مصداق بارز تجاوز به حساب میاد؛ کافیه خوش رو باشی که فکر کنن به عنوان یک خانم قصد دیگه‌ای داری؛ تذکر دادن‌های بی‌مورد که انگار تو کارت رو بلد نیستی و اونا همه چیز رو می‌دونن؛ زیرآب‌زنی و تمسخر ظاهر؛ اینکه متاسفانه خیلی از زن‌های همکارم به من میگن، چون خوشگل بودی ترفیع گرفتی و اصلا برای زحمتی که کشیدم ارزشی قائل نیستن. اینکه به من بگن فلان سایت یا کارخونه رو نرو، چون تو زن هستی و برات مناسب نیست با اینکه من مدیراون مجموعه هستم؛ اینکه توی جلسات که اکثر قریب به اتفاقشون مرد هستند مرتب گفته بشه الان جلوی خانم فلانی فلان حرف رو نمی‌تونم بزنم؛ وقتی یه مراجعه‌کننده زن وارد می‌شه و بهمون می‌گن دیدی چه دافی بود؛ جواب سلام ندادن؛ عدم رعایت بزرگتر و کوچکتر؛ عدم توجه به صحبت و تجربه سپردن کاری بدون برنامه‌ریزی زمانی و اصرار بر انجام آن از طرف رئیسم واقعا آزاردهنده است؛ به رییس که گزارش آزار جنسی می‌دی هیچ برخوردی با اون مرد صورت نمی‌گیره و حتی ارتقای مقام هم می‌گیره؛ مطرح شدن پیشنهاد دوستی از روسا و رد کردن پیشنهاد و عواقب تحقیر‌های بعدش. دوست ندارم برای پذیرایی از مهمان شرکت چای یا قهوه ببرم؛ من فقط گرافیست اون مجموعه لعنتی هستم و….»

این بخش کوچک و گزیده‌ای از پاسخ‌های کاربران است؛ حتما شما هم دست‌کم تجربه یکی از این رفتار‌ها را در محیط کاری خود داشته‌اید یا شاهد این رفتار در رابطه با همکار دیگری بوده‌اید.

مقابله با آزار هنگام استخدام

اگر بخواهیم کار را از پایه درست کنیم شاید بهتر باشد هنگام مصاحبه شغلی به کارفرما بگوییم چه چیز‌هایی را مصداق آزار می‌دانیم و دوست نداریم در محیط کار آن‌ها را تجربه کنیم. اما آیا چنین تصمیمی در کشوری با نرخ بیکاری بالا و کمبود فرصت‌های شغلی امکان‌پذیر است؟

«نوشین کشاورزنیا»؛ کنشگر مدنی حوزه حقوق زنان و مدرس و تسهیلگر کارگاه‌های مرتبط با جنسیت که مدیر این کارگاه‌هاست در پاسخ به این سوال می‌گوید: «من هم می‌دانم شرایط کار خیلی سخت است و ممکن است طرح این مسئله اصلا اولویت مردم نباشد. ضمن اینکه اغلب نگران این هستیم که اگر چنین موضوعی را مطرح کنیم کارفرما احساس کند ما آدم دردسرسازی هستیم و از خیر استخدام ما بگذرد. اما شاید یکی از راه‌حل‌ها این باشد که از کارفرما بپرسیم در این سازمان چه دستورالعمل‌ها و پروتکل‌هایی در زمینه مقابله با آزار وجود دارد و اگر مشکلی در این زمینه پیش بیاید به چه کسی باید مراجعه کنم و چه برخوردی با شخص خاطی صورت خواهد گرفت؟»

گروه «کار بدون آزار» با همکاری کشاورزنیا و محبوبه حسین‌زاده مدتی است به سازمان‌ها و موسسات علاقمند به موضوع مشاوره می‌دهد و کارگاه برگزار می‌کند.

به گفته کشاورزنیا؛ بیشتر سازمان‌ها در ایران یک آیین نامه یا مرام‌نامه دارند که به صورت کلی برخی قوانین را تدوین کرده و در انتها هم تهدید کرده اگر مشکلی پیش بیاید با حراست طرف هستید. اما در اغلب این آیین نامه‌ها درک عمیق و مشترکی از انواع آزار در محیط کار وجود ندارد. چون متاسفانه بیشتر آزار و اذیت‌ها در محیط‌های کاری موذیانه و مخفی اتفاق می‌افتند که نمی‌توان با تکیه بر آیین نامه‌های خشک اداری آن‌ها را از بین برد.

کشاورزنیا می‌گوید: «ما به کارفرما‌ها پیشنهاد می‌دهیم هنگام مصاحبه‌های استخدامی از پرسیدن سوال‌های خیلی خصوصی مثل اینکه مجردی یا متاهل؟ و یا چرا طلاق گرفته‌ای و الان پیش کی زندگی می‌کنی اجتناب کنند و وارد حریم شخصی کارجو نشوند.

کارفرما‌ها می‌توانند از بسته‌های آموزشی‌ای که در این زمینه تهیه شده و با فرهنگ کشور ما هم تناسب بیشتری دارد و مفاد آزار را به روشنی توضیح می‌دهد استفاده کنند و آن را به صورت آفلاین در اختیار کارجو بگذارند و مطمئن شوند خوب آن را درک کرده تا هم به او اطمینان دهند حریم خصوصی و انواع آزار را می‌شناسند و هم اینکه غیر مستقیم به آن شخص آموزش دهند که مبادا خودش هم در موقعیت آزارگر قرار بگیرد. چون آموزش‌ها در این زمینه خیلی محدود است و بسیاری از رفتار‌ها که ممکن است عرفا آزار به حساب نیاید برای اکثر زن‌ها حکم آزار را پیدا می‌کند. از طرف دیگر اگر قصد استخدام‌های گروهی دارند لازم است حتما کارگاه‌هایی برگزار کنند و برای همه به روشنی و صراحت مصادیق آزار را توضیح دهند تا مانع از بروز مشکلات در سازمان خود شوند.»

به گفته این فعال حوزه زنان؛ تاکنون استارتاپ‌هایی مثل «دیوار» و «ابرآروان» بیشترین استقبال را از این آموزش‌ها کرده و برای کارکنان خود کارگاه‌های آموزشی برگزار کرده‌اند: «طبعا کسب و کار‌های مدرن بیشتر استقبال کرده‌اند. چون اغلب کارکنان آن‌ها جوان و تحصیل‌کرده‌اند و زن‌ها و مرد‌ها به حقوق خویش واقفند. اما ما تلاش می‌کنیم این بحث‌ها و آموزش‌ها را میان همه مردم ببریم و آمادگی برگزاری این کارگا‌ه‌های آموزشی را در سطح کارخانه‌ها و موسسات بزرگتر هم داریم تا همه در فضای بهتری کار کنند.»

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عمو پورنگ هم از تلویزیون رفت!

فیلم/ترور محمد بن سلمان ناکام ماند!

مشخصات فنی ویژگی های جنگنده F۱۵ آمریکا

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

جدایی اشکان خطیبی از آناهیتا قطعی شد؟

عکس/ هادی چوپان در حرم امام رضا (ع)

رشد ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم

اعزام زائران حج تمتع چگونه است؟

شرط سردار آزمون برای آمدن به لیگ برتر

دختر بچه ۱۰ ساله دوستش را سلاخی کرد!

فیلم/ کدام بازیگران زن سینمای ایران هنوز ازدواج نکرده اند؟

حق‌الزحمه دستیاران پزشکی افزایش یافت

خردادماه نقطه چرخش بورس به سمت صعودی شدن

بالا بردن قیمت بنزین شاخص تورم را ۴ رقمی می‌کند؟

فیلم/رویای موتور سواری بانوان به حقیقت نمی پیوندد!

فیلم/ آماده شدن عادل فردوسی پور برای اجرا در اتاق گریم

جذاب‌ترین کشور اروپایی برای سرمایه‌گذاری کدام است؟

فیلم/ خاطره صحرا اسدالهی از کامنت زشت یکی از آشنا‌های خود

جزئیات وام ۴۰ تا ۳۰۰ میلیونی ودیعه مسکن

منطقه «پرواز ممنوع» چیست؟

هزینه تشریفات شروع مجلس دوازدهم ۲۰۰ میلیارد تومان!

استوری رسول خادم درباره دختر پرسپولیسی+ عکس

قیمت خانه‌های ۷۰ تا ۹۰ متری در تهران+ جدول

عکس سلفی سوسانو و همسر فوتبالیستش در یک کافه

افزایش استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ‌های بنزین

آخرین خبر درباره تعیین دستمزد کارگران

وضعیت دردناک بی‌خانمان‌های روستای سوخته

عکس/ عاشقانه‌های بابک جهانبخش و همسرش در اینستاگرام

بهار متفاوت بازار اجاره مسکن

تداوم کشکمش تعزیرات و طلافروشان مشهدی + فیلم

کدام نماینده مجلس ۱۴۰ سکه گرفت؟

خودروسازان چینی تمام ارز دولتی را بلعیده‌اند

احسان و سولماز زوج عاشق برنامه ماه عسل جدا شدند+ فیلم

ماجرای جنجالی توزیع روغن‌های خوراکی آلوده در کشور

بازی های کامپیوتری مناسب بچه های زیر ۹ سال

فیلم/ ابراهیم رئیسی تکلیف حجاب را مشخص کرد

بهترین کویر‌های کشور برای کویرنوردی

تاریخ دقیق افزایش حقوق بازنشستگان مشخص شد

مهارت آموزی و استعدادیابی، حلقه‌ی مفقود در آموزش و پروش + عکس

عکس/ دیدار مهران مدیری و محمود احمدی نژاد!

روستای سوخته؛ بازماندگان روستای امامزاده ابراهیم ۷ روز پس از آتش‌سوزی مهیب

ورود یک مسافر در بحبوحه بحران انتخابات پارلمانی؛ انگیزه بارزانی از حضور در تهران چه بود؟ / درخواست اقلیم کردستان از ایران چیست؟

افشاگری یک اصولگرا درباره داماد، برادر و همسر رئیسی

حواشی یک قرارداد بزرگ و مخفیانه در بهشت شهرداری/ چینی‌ها به ساخت‌وسازهای پایتخت تزریق شدند؟

گرانی بنزین عامل خرید خودرو‌های برقی؟

قالیباف‌زدایی از سیاست؛ از اهداف کوتاه مدت تا برنامه ریزی بلندمدت /کدام طیف او را زیر ضرب برده است؟

فیلم/واکنش جالب سید محمد خاتمی به شعبده بازی جالب دایی عباس!

اعطای تسهیلات ۳۵ میلیارد ریالی به دارندگان دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت اینترنتی بانک رفاه کارگران

ثبات در بازار طلا برقرار شد

آمادگی پیام رسان بله برای ارائه خدمات به مسافران سرزمین وحی

سامانه خودنویس چه کمکی به مستاجران می کند؟

کاربرد‌های بازاریابی داده محور در کسب و کار

طعنه سنگین سردار آزمون با ستاره استقلال + عکس

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳