اقتصاد ۲۴- سید مجتبی سجادی جزی، مدیر کل بازرسی ویژه و امور تعزیرات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان درخصوص تشریح عملکرد بازرسان سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها، تلفن ۱۲۴ ستاد سازمانهای مذکور و اپلیکیشن (سامانه اطلاع رسانی قیمت) طی ۶ ماهه سال جاری بیان داشت: در راستای نظم دهی و انسجام بیشتر فرآیند تنظیم بازار، بازرسیهای مستمر توسط اکیپهای بازرسی و نظارت در ادارات صنعت، معدن و تجارت استانها صورت میگیرد و طی این مدت بدین صورت بوده است که تعداد ۹۲، ۹۹۸ گشت مشترک با حضور بازرسان سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها و سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر دستگاههای ذیصلاح از جمله وزارت جهاد کشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، اتاق اصناف و اتحادیهها و... انجام گرفته است که در نهایت ۳۱، ۳۱۶ فقره پرونده تخلفاتی به ارزش تقریبی ۱۱، ۳۰۰ میلیارد ریال تشکیل و جهت رسیدگی و صدور رای به ادارات کل تعزیرات حکومتی ارسال گردیده است.
وی درخصوص دریافت و رسیدگی به شکایات مردمی افزود: طی ۶ ماهه سال جاری در مجموع ۱۰۵ هزار و ۷۴۱ فقره شکایت مردمی در خصوص تخلفات صنفی و غیر صنفی از طریق تلفن ۱۲۴ ستاد خبری استانها دریافت گردیده است که از این تعداد ۸۶ درصد شکایات مورد رسیدگی قرار گرفته و ۱۴ درصد باقی مانده نیازمند اظهارنظر کارشناسی و یا استعلام حقوقی از سوی مراجع ذیربط میباشد. عمده گزارشات مردمی در بخش کالایی، مربوط به عرضه نان، مرغ و در بخش خدمات، مربوط به تعمیر خودروهای سبک و رستورانها بوده است که عمده آن گرانفروشی و تقلب بوده است.
همچنین طی مدت زمان مذکور تعداد ۱۳۰، ۶۴۱ پرونده از طریق سازمانهای صنعت، معدن وتجارت استانها تشکیل و به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال گردیده است که با لحاظ پروندههای باقی مانده از سال گذشته تعداد ۱۴۴، ۵۷۳ رای از سوی شعب تعزیرات حکومتی صادر گردیده که ارزش ریالی پروندهها بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال ذکر شده و میزان جرائم وصولی، بر اساس اطلاعات دریافتی بالغ بر ۷۸۲، ۱۰۳، ۹۶۲، ۷۰۸ میلیارد ریال اعلام شده است.
طی این مدت تعداد ۱۳۰، ۶۴۱ فقره پرونده نیز راساً توسط این سازمان به ادارات کل تعزیرات حکومتی ارسال شده است.
سجادی همچنین درخصوص طرق مختلف طرح شکایات از سوی شهروندان اعلام نمود: مردم با مراجعه به ستاد خبری سازمان های صنعت، معدن و تجارت استانها و شهرستان های تابعه می توانند نسبت به تنظیم شکایت خود اقدام نمایند لیکن باتوجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا توصیه میشود شهروندان شکایات خود را از طریق تلفن (۱۲۴)، پورتال سازمان حمایت به نشانی الکترونیکی www.cppo.ir، سایت (ir. ۱۲۴) و اپلیکیشن آپ مطرح نمایند. چنانچه شکایت آنها قابل پیگیری باشد، یعنی در قالب قوانین حمایت از حقوق مصرف کنندگان، نظام صنفی یا تعزیرات حکومتی تعریف شده باشد، اقدامات لازم صورت خواهد پذیرفت.
وی در این خصوص افزود: طی ۶ ماه سال جاری ۱۴۰۰ تعداد ۱۲، ۲۲۴ فقره شکایت از طریق سامانه اطلاع رسانی دریافت گردیده که از این تعداد، ۱۶، ۵۶۸ پرونده مختومه اعلام شده که در مجموع ۲۶ درصد از شکایات دریافتی در سطح کشور منجر به احراز تخلف و ارسال پرونده به مراجع رسیدگی کننده شده است. در این میان استان تهران با ۷۷۱۲ فقره گزارش دریافتی، بخش عمدهای از شکایات مردمی را مورد رسیدگی قرار داده است.