تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۲۷ مهر ۱۴۰۰

ماجرای صیانت‌بازان اینترنت و جنجال تشکیل سازمان طب اسلامی

بیش از ۷ ماه از ارائه طرح تشکیل سازمان طب اسلامی توسط برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گذرد، طرحی که به گفته بسیاری از متخصصان علاوه بر اشکالات فراوان و تهدیدآمیز بودن علیه نظام سلامت کشور با اسناد بالا دستی، چون سیاست‌های کلی سلامت نیز مغایر است.

تشکیل سازمان طب اسلامی

به گزارش جامعه ۲۴، اسفندماه سال گذشته بود که حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از طرحی جدید در مجلس به نام طرح تشکیل سازمان طب اسلامی ایرانی پرده برداشت.

حاجی‌‎دلیگانی در رابطه با این طرح اظهار کرد: طرح مجلس برای تشکیل سازمان طب ایرانی اسلامی، پس از تصویب و تأیید در کمیسیون‌های مربوطه، در یکی از جلسات علنی مجلس مطرح می‌شود که در صورت تصویب در این جلسه و تأیید نهایی شورای نگهبان، به قانون تبدیل می‌شود و لازم‌الاجرا خواهد بود.

طرح تشکیل سازمان طب اسلامی

در مقدمه این طرح که با امضای ۲۶ نفر از نمایندگان مجلس رسید آمده است: براساس مطالعات تطبیقی، طب مکمل یکی از رشته‌های مورد توجه در امر پزشکی در سراسر دنیاست و در اکثر کشور‌ها علاوه بر طب نوین از طب مکمل برای تکمیل طب نوین پیشگیری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. کشور ایران با توجه به پیشینه تاریخی یکی از مراکز پرورش اطبا و حکمای طب سنتی و اسلامی از جمله ابن‌سینا بوده است. بسیاری از دستورات و روش‌های تشخیصی اطبا و حکما و روش‌های درمانی طب سنتی در درمان برخی از بیماری‌ها مؤثر بوده و در پیشگیری از بیماری نیز بسیار تأثیرگذار است.

در ادامه این طرح آمده است: از طرفی در آیات و روایات و آموزه‌های اسلامی به دستورات پزشکی متعددی اشاره شده است که در حال حاضر برخی از متخصصین با استفاده از آموزه‌های اسلامی به ایجاد شاخه‌ای از طب مکمل، تحت عنوان طب اسلامی پرداخته‌اند که این طب نیز موفقیت‌های بسیاری در درمان بیماری‌ها را داشته است. با توجه به اینکه این دو شاخه از طب در سراسر کشور توسعه یافته است و از طرفی برخی افراد غیرمتخصص در این دو حوزه اقدام به سوء‌استفاده می‌کنند، لازم است که این دو رشته از طب تحت نظارت یک سازمان قانونی فعالیت کنند و صدور مجوز فعالیت آن‌ها و همچنین برخورد با متخلفان و بررسی تخلف آن‌ها توسط این سازمان انجام شود. این سازمان کاملاً غیردولتی بوده و بودجه آن از حق عضویت اعضا تأمین می‌شود و تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت خواهد کرد.

صیانت‌کاران هوادار طب اسلامی

علاوه بر حاجی دلیگانی، مرتضی آقا تهرانی و نصرالله پژمانفر چهره‌های شاخص جریان پایداری در مجلس شورای اسلامی که این روز‌ها سخت مشغول تصویب و اجرای طرح صیانت از کاربران فضای مجازی هستند در بین امضاکنندگان طرح به چشم می‌خورد. نکته‌ای که وجود دارد این است که طرح تشکیل سازمان طب اسلامی که با سلامت مردم سر و کار دارد به هیچ عنوان از مسیر کمیسیون تخصصی مجلس در این طرح یعنی کمیسیون بهداشت و درمان عبور نکرد و اخیرا اعضای این کمیسیون با طرح مزبور مخالفت کردند.

آغاز مخالفت‌ها با طرح تشکیل سازمان طب اسلامی

با این حال همزمان با تدوین و امضای این طرح مخالفت‌های گسترده‌ای از سوی چهره‌های پزشکی و مقامات سابق و فعلی نظام سلامت کشور با این طرح آغاز شد.

کیانوش جهانپور، رئیس وقت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در این رابطه با نوشتن «انا لله و انا الیه راجعون علی الاسلام السلام» در توئیتر واکنش نشان داد.


بیشتر بخوانید: طب سنتی و طب اسلامی؛ شبه علم‌هایی به ضرر مردم و به کام کاسبان سلامت


در همان زمان نیز محمدرضا ظفرقندی رئیس سابق سازمان نظام پزشکی در مخالفت با این طرح طی توئیتی نوشت: ارائه طرح ایجاد سازمان طب اسلامی ایرانی توسط برخی از نمایندگان مجلس نگران کننده است. این طرح متضمن دخالت غیرعلمی در امر خطیر پزشکی و موجب وهن و تخریب چهره علمی ایران در مجامع بین المللی خواهد شد. نباید گذاشت با آبروی ملت بازی شود.

ظفرقندی پا را از توئیت فراتر گذاشت و در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: طرح ایجاد سازمانی با عنوان طب اسلامی که حتی در حوزه‌های علمیه و نزد مراجع محترم‌ هم‌ بار‌ها مورد نقد و تردید جدی قرار گرفته و نیز ورود افراد غیر مجاز به حوزه طب و طبابت بدون شک موجب وهن اسلام و ایران در مجامع علمی و بین‌المللی خواهد شد.

همزمان با نامه ظفرقندی، تعدادی از روسای انجمن‌های علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نیز در مخالفت با این طرح نامه‌ای به رئیس مجلس نوشتند. این پزشکان علت مخالفت خود را در سه بند اظهار کردند و نوشتند: جایگاه تولیتی وزارت بهداشت بر نظام سلامت (سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳) در متن طرح‌های پیشنهادی در نظر گرفته نشده است و با قانون تشکیل وزارت بهداشت (مصوب ۹/۷/ ۱۳۶۴) ناهمخوان است. همچنین طب مکمل بخشی از طب و تابع اصول علمی آن است. ارزیابی محققان نشان می‌دهد که اجماع بر به کارگیری «طب مبتنی بر شواهد»، صاحب‌نظران طب سنتی در ایران را نیز دربر می‌گیرد. جدا کردن این بخش پزشکی از قوانین سازمان نظام پزشکی (مطابق متن طرح) هم با قوانین کشور و هم با اصول علمی مورد اجماع در ایران و جهان مغایرت دارد.

رؤسای انجمن‌های علمی دلیل سوم مخالفت خود را اینگونه توضیح دادند: دادن مجوز طبابت (تشخیص و درمان) به افراد غیرپزشک و بهادادن به تجربه غیرعلمی و غیرحرفه‌ای افراد اقدامی کاملاً غیراخلاقی، غیرحرفه‌ای و غیرمنطقی است. دوپاره کردن پزشکی به طب سنتی و طب نوین، مستمسکی برای ایجاد جایگاه مداخله تشخیصی و درمانی برای افراد بدون صلاحیت شده است. شیوه‌های تشخیص و درمان، چه سنتی و چه نوین، باید تابع اصول علمی روز باشد و اثربخشی خود را با روش‌شناسی قابل قبول به اثبات رسانده باشد و تنها در این صورت است که می‌توان مسئولیت تأیید مداخلات تشخیصی و درمانی در حفظ سلامت مردم را پذیرفت.

فرهنگستان علوم پزشکی هم از در مخالفت در آمد

به گزارش جامعه ۲۴ ، پس از این مخالفت‌ها، علیرضا مرندی، وزیر اسبق بهداشت و رئیس فرهنگستان علوم پزشکی نیز در مخالفت با این طرح گفت: طرح تشکیل سازمان طب اسلامی و سازمان نظام طب مکمل مغایر با سیاست‌های کلی سلامت و تصویب آن تهدیدکننده‌ سلامت جامعه خواهد بود. تشکیل سازمانی هم‌عرض با سازمان نظام پزشکی مسلما برخلاف مصالح سلامت جامعه خواهد بود. طرح‌های پیشنهادی مذکور با سیاست‌های کلی سلامت، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر اسناد راهبردی سلامت مغایرت کامل داشته و در صورت تصویب سلامت جامعه را مسلما تهدید خواهد کرد.

کمیسیون بهداشت مجلس هم مخالف طرح سازمان طب اسلامی است

علاوه بر این مخالفت‌ها در روز‌های گذشته یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از مخالفت این کمیسیون با این طرح جنجالی در حوزه سلامت خبر داد. محمد علی محسنی بندپی در این رابطه اظهار کرد: در جلسه اخیر کمیسیون بهداشت و درمان اعضای این کمیسیون با طرح تشکیل سازمان طب اسلامی - ایرانی مخالفت کردند و بدین ترتیب این طرح از دستور کار کمیسیون خارج شد. اشکالات زیادی به این طرح وارد است که از جمله آن می‌توان به مغایرت با اسناد بالادستی، دخالت در وظایف وزارت بهداشت و اشکالات محتوایی اشاره کرد.

موضع سازمان نظام پزشکی در دور جدید

محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی نیز با بیان اینکه نظر این سازمان در دور جدید نیز همان نظر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وزارت بهداشت و دیگر نهاد‌های نظام سلامت است، اظهار کرد: سازمان نظام پزشکی طب سنتی ایرانی را ذیل بند ۱۲ سیاست‌های کلی سلامت که مهمترین سند بالادستی حوزه سلامت است قبول دارد. این سیاست‌ها به صورت کامل، جامع و مانع طب سنتی را تعیین تکلیف کرده است.

وی افزود: در سیاست‌های ابلاغی تولیت نظام سلامت با وزارت بهداشت است، لذا طرح تشکیل سازمان طب اسلامی در مغایرت با سیاست‌های کلی سلامت ابلاغ شده توسط رهبر انقلاب است.

رئیس‌زاده تأکید کرد: پرداختن به اموری مانند تشکیل سازمان نظام طب اسلامی ما را از چالش‌ها و مشکلات اصلی حوزه سلامت دور می‌کند و به هیچ وجه راضی نیستیم وقت نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون‌های مختلف صرف اموری مانند این طرح‎ها شود. مسائلی که در اسناد بالا دستی وجود دارد نباید وقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بگیرد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ حرف‌های تلخ بهاره رهنما درباره همسر سابقش

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

رد پای احمدی نژاد در واگذاری باغ ازگل/ تحقیق و تفحص املاک شهرداری تهران در دوره مدیریت پنجم شهری + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

عمل بینی در سال ۱۴۰۳ چقدر آب می‌خورد؟

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

نوسانات قیمت آهن در سال گذشته

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

عکس قدی خانم بازیگر با ست قرمز و دست تتو شده

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

عکس/ استایل عجیب نیما شعبان‌نژاد با شلوارک

عکس/ استایل جدید فرشته حسینی در تعطیلات نوروز

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

راه‌های کاهش وزن در ماه رمضان

لوکس‌ترین خودرو‌ها تا ۱۱ میلیارد تومان

بازار فیلترشکن در سال ۱۴۰۲ در چه بازه قیمتی در نوسان بود؟/ بهای گزافِ یک جرمِ جمعی!

عارضه خطرناک مصرف زیاد ویتامین E

عکس/ جشن عروسی میلیاردی برای دو سگ در تهران!

مردی که چهره دیگران را به‌شکل شیطانی می‌بیند!

ایران از چه تکنولوژی‌هایی استفاده می‌کند؟

استاد دانشگاه امام صادق: اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی بارش رگبار بهاری در شمال استان فارس

سیزده بدر امسال بارانی است؟