تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۲۹ مهر ۱۴۰۰
با بررسی وضعیت بازار سرمایه مشخص شد؛

بورس و الزامات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

روز گذشته شاخص بورس ۱۳ هزار و ۱۲۵ واحد کاهش داشت. افت ۱۳ هزار واحدی شاخص در حالی بود که از ابتدای هفته و با انتصاب رئیس جدید سازمان بورس، شاخص چند روز افزایش را تجربه کرده بود. کارشناسان اقتصادی با اشاره به این افت و خیز‌های بازار سرمایه، مهمترین عامل اثر‌گذار بر بورس را در آینده، زمزمه‌های مربوط به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی عنوان می‌کنند.

اخبار بورس

اقتصاد۲۴- احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در روز‌های اخیر از سوی دولتمردان مطرح شده است. مهمترین اظهارنظر در این خصوص را سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در دومین گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود با مردم، ابراز داشت. رئیس جمهوری در این گفت‌و‌گوی مستقیم خاطرنشان کرد که «برای بررسی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جلسات مختلفی برگزار کرده‌ایم. پولی که باید در سفره مردم اثرگذار باشد با این ارز، به جیب دلالان رفته است.»
کارشناسان اقتصادی احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را مهمترین متغیر تأثیر‌گذار بر بازار سرمایه در آینده می‌دانند. زمزمه‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با استقبال فعالان بازار سرمایه مواجه شده است، کارشناسان بورس معتقد هستند که حذف این نوع ارز، علاوه بر جلوگیری از توزیع رانت باعث افزایش شفافیت در عملکرد و رشد سودآوری شرکت‌ها و بهبود معاملات بورس خواهد شد.
بعد از خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها در سال ۹۷، نرخ رشد ارز موجب افزایش قیمت کالا‌ها شد. برای جلوگیری از افزایش قیمت کالا‌های اساسی، آن زمان دولت تصمیم گرفت برای واردات مواد اولیه یا کالا‌های اساسی ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یابد؛ تصمیمی که با توجه به روند افزایشی قیمت کالاها، با انتقاد اقتصاددانان و فعالان اقتصادی مواجه شد. آن‌ها معتقدند که این طرح رانت و دلالی در کشور و ایجاد تبعیض را تشدید کرده است.


بیشتر بخوانید: سود کارگزاری‌های چقدر است؟


با مشخص شدن ناکارآمدی این نوع ارز، بتدریج ارز ۴۲۰۰ تومانی در کالا‌های مختلف حذف شد به‌طوری که در حال حاضر به برخی اقلام اساسی خاص و دارو محدود شده است. تقویت احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با استقبال فعالان اقتصادی مواجه شده است. به اعتقاد این کارشناسان، تداوم این نوع ارز به معنای تداوم قیمت‌گذاری دستوری بود که مشکلات زیادی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است. محمد آزاد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایرنا در این‌باره گفته است: قطعاً آزادسازی کامل قیمت محصولات در بلندمدت برای شرکت‌هایی که به لحاظ مدیریت دارایی و کارایی عملیات، موفق‌تر عمل کنند، اثر مثبت دارد که این امر خود را در افزایش ارزش شرکت یا همان قیمت سهام نشان خواهد داد.
وی به اثر منفی استفاده از ارز ٤٢٠٠ تومانی بر صنایع بورسی تأکید کرد و گفت: قطعاً به عنوان یک اصل کلی، دخالت دولت در قیمت‌گذاری به هر نوع که اعمال شود با روح بازار آزاد در تضاد است و در نهایت منجر به ایجاد رانت و فساد می‌شود. آزاد معتقد است که به عنوان یک پاسخ کلی نمی‌توان از روش اعطای یارانه، انتظار اثر مثبت بر صنایع مختلف را داشت.
اثر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر بازار سرمایه
کارشناسان با استقبال از طرح‌های در دست اجرا برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، معتقد به اثر مثبت این اتفاق بر روند معاملات بازار سرمایه هستند. در این خصوص حسین عبدی، کارشناس بازار سرمایه به ایرنا گفت: حذف این ارز از جمله اتفاقات مثبتی است که همیشه صحبت‌های زیادی از مزایای آن مطرح شده است، این اقدام از مهمترین اتفاقاتی است که با اجرایی شدن آن می‌توان شاهد اثرات مثبت آن در اقتصاد کشور باشیم.
وی با بیان اینکه اکثر کارشناسان حاضر در بازار سرمایه نسبت به این موضوع آگاه هستند که با حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی می‌توان شاهد اثر مثبت آن در بازار سرمایه و اکثر صنایع حاضر در این بازار بود، گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نباید سبب ایجاد شوک در بازار شود و باید به‌طور حتم برای جلوگیری از ایجاد برخی نوسانات در بازار سهام، این اقدام با تمهیداتی خاص به مرحله اجرا برسد.
عبدی اظهار داشت: با در نظر گرفتن تمهیدات، تصمیمات و نیز برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند به عنوان اتفاقی بسیار درست و منطقی در نظر گرفته شود که به مراتب شاهد تأثیر مثبت آن در اقتصاد کشور خواهیم بود.
دو تأثیر مهم حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی بر معاملات بازار سرمایه
وی با تأکید بر اینکه حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی از دو منظر می‌تواند به معاملات بازار سرمایه کمک کند، افزود: در ابتدا این اتفاق زمینه ایجاد شفافیت معاملات و صورت مالی شرکت‌ها را فراهم می‌کند، همچنین در این میان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با حاشیه سود بیشتری برای بسیاری از شرکت‌های تولیدی بازار سرمایه همراه خواهد شد؛ زیرا نرخ کالا‌هایی که تاکنون عرضه شده به دلیل دریافت ارز ٤٢٠٠ تومانی به صورت دستوری تعیین شده است.
به گفته عبدی، با حذف این ارز و نیز واقعی شدن نرخ‌ها، نرخ فروش شرکت‌ها هم بر مبنای نرخ تقاضای بازار خواهد بود. وی تأکید کرد: این اتفاق به مراتب باعث افزایش شفافیت معاملات، کاهش رانت و فساد در شرکت‌ها می‌شود؛ بنابراین به‌طور کلی این اقدام به نفع بازار سرمایه است و به مرور شاهد اثر مثبت آن در این بازار خواهیم بود. وی ماهیت بازار سرمایه را به دو بخش کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم کرد و گفت: در کوتاه‌مدت نرخ ارز به دلیل اجرای حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی با افزایش همراه می‌شود که به‌مراتب این اتفاق منجر به رشد صنایع بزرگ و نیز صادرات‌محور در بازار سهام می‌شود. در بلندمدت به دلیل افزایش شفافیت در معاملات و ایجاد عرضه و تقاضای واقعی در بازار، کلیت بازار سرمایه از این اتفاق، منتفع خواهد شد.
صنایع تأثیرپذیر از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی
این کارشناس بازار سرمایه به صنایع تأثیرپذیر از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: صنایع فلزات اساسی، دارویی و صنعت غذایی از جمله صنایعی هستند که در ردیف نخست تأثیرپذیری از این اتفاق قرار می‌گیرند.
وی با بیان اینکه این صنایع تاکنون به دلیل وجود ارز ٤٢٠٠ تومانی نتوانستند محصولات خود را با قیمت واقعی به فروش برسانند، اظهار داشت: نحوه اجرایی شدن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به دلیل روند تأثیرگذاری آن بر روند معاملات بازار سرمایه، بسیار مهم تلقی می‌شود.
حفظ ارزش سهام سهامداران عدالت
از سوی دیگر با توجه به نوسانات بازار سرمایه و افت شاخص، کارشناسان معتقدند دولت باید مدیریت سهام عدالت را به گونه‌ای طراحی کند که سهامداران عدالت با داشتن پرتفوی مناسب زیان نکنند، در حالی که از زمان آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت سال گذشته تاکنون ارزش این سهام حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.
در همین حال به گزارش فارس، با توجه به حضور جمعیت ۵۷ میلیون نفری که حدود ۷۰ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، در بازار سرمایه لازم است قوانین بازار سرمایه متناسب با وضعیت موجود و سهامداران زیاد تغییر پیدا کند یا اینکه سازمان بورس مجوز انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را صادر کند که مردم از طریق صندوق‌ها در بازار سرمایه حضور پیدا کنند. به این وسیله هم ارزش پول مردم در شرایط تورم حفظ می‌شود، هم درآمدی برای مردم ایجاد می‌شود و هم پول‌های سرگردان به سمت بازار‌های دیگر مانند زمین، مسکن، دلار و طلا نمی‌رود.

منبع: ایران آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری عاشقانه مهناز افشار و دخترش + عکس

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ چهره واقعی صهبا شرافتی بازیگر نون خ

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بایدن ایران را تهدید به تحریم سخت کرد!

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است

فرماندار: دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو

رئیسی: اگر خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند، پاسخی می‌دهیم که پشیمان شوند

آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود

یک نکته درباره ماجرای کاظم صدیقی و گشت ارشاد

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر صنعت‌نفت مشخص شد

در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک‌هایی استفاده شد؟

آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد

قتل مرد جوان با ۳۷ ضربه چاقو به خاطر یک میلیارد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید

دوستداران قهوه بخوانند

فیلم/ بغض یک هموطن از گرفتار شدن در سیل دبی

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

فیلم/ بدترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال

فیلم/مرگ غم انگیز یک زن پس از سقوط در جوی آب

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

رضوانی موتورز، پورشه ۹۱۱ را متحول می‌کند

انتقاد تند ربیعی از بازگشت گشت ارشاد + عکس

فیلم/ گل کوچیک سردار آزمون با دخترش در خانه

واکنش آذری جهرمی به بازگشت گشت ارشاد

فصل لاله‌ها در باغ ایرانی

عده‌ای اجیر می‌شوند در جلسه کنکور غایب باشند

فیلم/ حجت الاسلام جعفری بروجنی: اگر اسراییل به ایران حمله کند با پاسخ شکننده‌تری مواجه می‌شود

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه

معاون اول جدید قوه قضاییه کیست؟

فیلم/ گلف بازی عجیب طارمی و بیرانوند

نوسان افزایشی دلار با علامت تشدید تحریم‌ها

عکس‌های دل نواز از حال خوب دریاچه ارومیه

سهمیه بنزین چه تغییری کرد؟

دست انداز جدید اتحادیه اروپا برای صادرات نفت ایران

کاسبی جدید با جنجالی‌ترین خودروی سال

معاون اول احمدی نژاد درگذشت

فیلم/ لحظه ورود امیرعبداللهیان به نیویورک

تضمین ارزآوری به همت صنعت گاز

افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستور کار

اینفوگرافی/ضرر و زیان‌ تعطیلی پنجشنبه‌ها

سوگل خلیق عروس شد؟

بازدهی بورس در هفته محدودیت نوسان قیمت چگونه بود؟

قتل دلخراش دو جوان با شلیک گلوله در یک جشن تولد

مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه + عکس

دستگیری زنی که دایی مُرده اش را برای ضامن شدن به بانک آورده بود

فیلم/ با حمله دوباره اسرائیل تاکتیک پاسخ ما متفاوت خواهد بود