تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰

ماله کشی یاران زاکانی بر انتصابات فامیلی‌اش در شهرداری

علیرضا زاکانی انتصاب دامادش به عنوان دستیار ویژه خود را با دلایلی توجیه کرد که مورد قبول افکار عمومی قرار نگرفته و او متهم به انتصاب فامیل در بدنه شهرداری شده است.

ماله کشی یاران زاکانی

به گزارش جامعه ۲۴،  علیرضا زاکانی؛ مرد انتصابات پر حاشیه در مرکز پژوهش‌های مجلس، از همان ابتدای ورودش به شهرداری تهران در تیررس انتقاد برخی از اعضای شورای شهر و افکار عمومی قرار گرفت و هر حکمی که می‌زد هرچند در رسانه‌های مدافعش سعی می‌شد به نحوی توجیه شود، اما مورد نقد همگانی قرار می‌گرفت.

او با وجود اینکه سعی می‌کرد برای فرار از حاشیه‌ها تعدادی از شهرداران مناطق را از بدنه انتخاب کند، اما تمام معاونانش را به جز معاون شهرسازی که از دوره گذشته برجای مانده بود از بیرون آورده و به مرور برخی از افراد نزدیک به خود را وارد سیستم شهرداری کرد. افرادی که در چهار سال گذشته هر یک در گوشه‌ای مشغول بودند و حالا با ورود زاکانی به بلدیه، بار دیگر  گردهم جمع شدند؛ از مدیر کل دفتر او گرفته تا رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری و مدیرعامل موسسه همشهری.

اما انتصاب اخیر زاکانی، واکنش‌های شدید زیادی در پی داشته و مردم با یادآوری اظهارات او در مناظره‌های انتخاباتی مبنی بر اینکه «به مردم دروغ نمی‌گوییم و دولت را از محل تورم اداره نمی‌کنیم. به جای گردش مدیران از شایستگان استفاده خواهیم کرد و از فامیل خود در پست‌های مدیریتی بهره نمی‌گیریم» این مدیر تازه‌کار را در معرض انتقادات تندی قرار داد. زاکانی چند روز پیش حسین حیدری، دامادش را به عنوان مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری منصوب کرد.

تانک انقلاب چپ کرد!

«تانک انقلاب چپ کرد»، «کاری نکنین که همه شهر بگن کاش دوماد فلانی بودم.»، «به گمانم یک سامانه رونمایی نشده "داماد شایسته، مدیر پایسته" وجود دارد که خروجی آن مدیران مورد وثوق در هر سه قوه هستند.» از جمله توییت‌های انتقادی بود که علیه زاکانی و انتصاب دامادش منتشر شد. برخی نیز به بخشنامه اخیر زاکانی اشاره کردند که طی آن «حتی استخدام افراد به صورت رایگان نیز در شهرداری تهران ممنوع است.» البته زاکانی برای این بخشنامه نیز راه دررویی گذاشته و آن استخدام به شرط هماهنگی با معاون برنامه‌ریزی است.

البته این همه تلاش زاکانی برای پست گرفتن نزدیکانش نیست. برخی رسانه‌ها از تلاش زاکانی برای مسعود فیاضی برادر دیگر دامادش برای رسیدن به کرسی وزارت آموزش و پرورش خبر داده بودند. همچنین در روز‌های ابتدایی شهرداری نیز به دنبال ریاست پیام تیرانداز داماد خواهرش بر موسسه همشهری یا سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود که شنیده شده دستگاه‌های مسئول موافقت نکردند و یا حاشیه‌های دیگری او را از این تصمیم منصرف کرد.

چمران: قانون در انتصابات شهردار تهران باید رعایت شود

مهدی چمران، رییس شورای شهر در اولین واکنش نسبت به انتصاب زاکانی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: در جریان این انتصاب نبودم، اما می‌پرسم ببینم از چه قرار است، شنیدم، اما پیگیری می‌کنم این موضوع را، این انتصاب براساس نسبت و این چیز‌ها نبوده، اما سوال می‌پرسم.»

او درباره مغایرت این انتصاب با مصوبه شورای شهر تهران هم توضیح داد: «تعارض منافع با انتصاب نزدیکان فرق دارد. بحث مخالفت نیست و بحث قانون است و هرچه که قانون است باید اجرا شود. قطعا آقای شهردار نیز چنین چیزی را می‌پذیرند.»

به اعتقاد رییس شورای شهر تهران اگر یک نفر از نزدیکان باشد هم می‌تواند جایگاه داشته باشد به شرط اینکه توان و قابلیت پذیرش انتصابات را داشته باشد.


بیشتر بخوانید:  آقای زاکانی چه زود حرف‌هایتان یادتان رفت!


ماده قانونی که چمران معتقد است این انتصاب به آن ربطی ندارد ماده ۱۰ قانون تعارض منافع است که براساس آن به‌کارگیری بستگان مدیران شهرداری تهران و واحد‌های تابعه و بستگان اعضای شورای اسلامی شهر تهران طی دوره مسئولیت در شهرداری تهران و واحد‌های تابعه و شورای اسلامی شهر تهران ممنوع است. ماده ۱۵ این قانون هم ضمانت اجرای مصوبه است: «عدم رعایت هر یک از مقررات این مصوبه در حکم تخلف اداری است و متخلف از مقررات حسب مورد ضمن گزارش سازمان بازرسی شهرداری تهران به «هیأت رسیدگی به تخلفات اداری» معرفی‌شده تا به تنبیهات اداری مقرر در ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ۱۳۷۲ محکوم گردد، مگر اینکه در سایر قوانین مجازات شدیدتری پیش‌بینی شده باشد. این امر مانع از معرفی متخلف برای رسیدگی کیفری در مراجع قضایی نیست.»

پس از انتشار این بند قانونی و اعتراض‌ها، علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران و از مدافعان سرسخت زاکانی توضیحی را منتشر کرد که دلیل انتصاب داماد زاکانی به عنوان دستیار ویژه، اعتماد زاکانی به او عنوان شده است!

دامادی که قرار است چشم و گوش شهردار باشد!

نادعلی گفت: «اینکه تهران باید کلانشهر الگوی جهان اسلام شود جز با تحول در بستر فناوری اطلاعات میسر نیست. شهرداری تهران سازمان بزرگی است که کل عملیات مدیریت اجرایی، خدمات رسانی، نظارت، بازرسی و ارزیابی‌اش نیاز به اشراف لحظه‌ای در یک بستر امن مبتنی بر IT و هوشمندسازی حداکثری دارد».

به گفته نادعلی، «حوزه هوشمندسازی و فناوری اطلاعات به لحاظ حساسیت امنیتی و ارتباطی، حکم چشم و گوش شهردار را دارد؛ لذا علاوه بر فعالیت‌های مشخص اجرایی همکاران شهرداری در سازمان فاوا، معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها، نیازمند یک مرکز مسوولیت مشخص و متمرکز کنار دست شخص شهردار بود که هم متخصص این حوزه و هم ۱۰۰ درصد مورد اعتماد و اطمینان باشد تا این حوزه را از جانب شخص شهردار راهبری کند؛ لذا دکتر زاکانی از مهندس حسین حیدری که هم متخصص و با تجربه در این حوزه است و هم کاملا مورد اعتماد است، دعوت کرده که این مسوولیت را به نیابت از خودش بپذیرد و چشم و گوش شهردار در این حوزه و عملا دستیار و بازرس ویژه او در تحقق هوشمندسازی تهران باشد.»

نادعلی تاکید کرده است: «به جهت حساسیتی که زاکانی همواره نسبت به تعارض منافع داشته و دارد و به دلیل قرابتی که هست قرار گذاشته که ایشان هیچگونه رابطه استخدامی با شهرداری و لذا هیچ رقم دریافتی از شهرداری تهران نداشته باشد و البته حیدری هم آنقدر سوابق حرفه‌ای در بخش خصوصی دارد که نیازمند ارتباط استخدامی و مالی با شهرداری نیست.»

به نظر می‌رسد اصرار زاکانی بر اعلام این موضوع و صدور حکم علنی در زمینه‌ای محدود و مشخص برای حیدری هم بر این اساس است که اولا ضرورت اعتماد کامل در این حوزه بوده و ثانیا کسی گمان نکند نزدیکان او قرار است در هر زمینه‌ای دخالت کنند و ثالثا همه چیز باید برای مردم، بطور شفاف بیان و تبیین شود.

توضیح عجیب زاکانی درباره انتصاب دامادش

بلافاصله بعد از انتشار این توییت نیز زاکانی طی توییتی نسبت به حواشی ایجاد شده واکنش نشان داد. او گفت: «جهت پاسخگویی خدمت عزیزان: آقای مهندس حیدری هیچ رابطه استخدامی با شهرداری و دریافتی از آن نخواهد داشت و صرفاً از تجربه و دانش علمی ایشان در حوزه هوشمندسازی تهران استفاده خواهم‌ کرد. این امر غیرقانونی نبوده و این حکم صرفاً برای اشراف و نظارت دقیق بنده از طریق ایشان در این پروژه مهم صادر شده است.»

موضوعی که برخی از کاربران و نیرو‌های شهرداری آن را رد کرده و معتقدند لزوم قرارداد استخدامی سبب برخورداری از رانت‌های گسترده نمی‌شود و صرف حضور در شهرداری برای دستیابی به برخی منافع کفایت می‌کند.

نادعلی: داماد زاکانی متخصص است!

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران در واکنش به حواشی انتصابات اخیر علیرضا زاکانی شهردار تهران از جمله داماد او می‌گوید: این انتصاب از سوی شهردار انجام شده و باید خودشان هم توضیح بدهند. ممکن است من به این انتصاب نقد داشته باشم و یا آن را بپذیرم، اما اینکه ایشان داماد خود را که در این حوزه تخصص دارد و محل مشورت است در این حوزه به عنوان دستیار ویژه منصوب کرده باشند باید به طور شفاف توضیح داده شود هرچند باتوجه به اینکه هیچ رابطه استخدامی میان شهرداری و داماد شهردار وجود ندارد هم اینکه اعلام شده نشان از شفافیت است.

او ادامه می‌دهد: در بسیاری از سازمان‌ها افراد زیادی هستند که در عزل و نصب‌ها و تصمیمات مهم دخیل هستند، اما هرگز نامی از آن‌ها برده نمی‌شود و جایگاهشان در سازمان و تشکیلات مشخص نیست، اما اعلام اینکه بدون ارتباط استخدامی چه شرح وظایفی دارد و در سازمان کجای ماجرا قرار دارد، تکلیف کارکنان آن سازمان را هم مشخص می‌کند و می‌دانند این فرد از کجا آمده، چه مسوولیتی دارد و نظارت بر فعالیت او نیز به راحتی امکان‌پذیر است.

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید می‌کند: اینکه از لحاظ حقوقی چنین انتصابی قانونی است یا غیرقانونی و شامل بند ده مصوبه تعارض منافع می‌شود یا خیر باید مورد پرسش قرار گیرد. برخی این نقد را دارند که باید از لحاظ حقوقی بررسی شود.

بی اعتمادی‌ زاکانی به بدنه شهرداری؟

نادعلی درباره به‌کارگیری داماد زاکانی به عنوان گوش و چشم او نشانه بی اعتمادی‌اش به بدنه شهرداری نیست؟ می‌گوید: ۷۵ درصد از انتصابات زاکانی از داخل شهرداری است که نشان می‌دهد او به بدنه اعتماد دارد. حیدری فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف و یکی از نوابغ حوزه هوشمندسازی است و حتما کسان دیگری در شهرداری هستند که بتوانند مورد مشورت قرار گیرند، اما این انتخاب مربوط به شهردار تهران است. ما نیز در شورا بر عملکرد مدیران نظارت کرده و موارد لازم را تذکر می‌دهیم.

سخنگوی شورای شهر تهران درباره اینکه تعداد انتصاب دستیار ویژه شهردار در این دوره افزایش پیدا کرده و به نظر می‌رسد به جای کارکنان شهرداری، دستیاران شهردار می‌خواهند شهرداری را اداره کنند، می‌گوید: اینگونه نیست؛ دستیاران ویژه ادبیات جدیدی است، اما قرار نیست ساختار شهرداری تهران در این حوزه تغییر کند.

مداحی که رییس سازمان زیباسازی شد!

یکی دیگر از انتصابات پرحاشیه این روز‌های زاکانی، انتخاب رضا صیادی موسس سایت مداحی عقیق، فعال رسانه‌ای و برادر داماد زاکانی به عنوان رییس سازمان زیباسازی است. موضوعی که بازهم واکنش‌های تندی از سوی مردم داشت. «رضا صیادی‬ رئیس جدید سازمان زیباسازی شهر تهران هستن؛ طلبه سطح سه حوزه و سردبیر پیشین همشهری آیه.» از جمله ابراز تعجب مردم از این انتصاب بود.

نادعلی درباره انتصاب یک مداح و مدیر روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان رییس سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز می‌گوید: من در معرفی و انتصاب ایشان نقشی نداشتم، اما از توانایی‌های او آگاهی دارم. او فردی است موفق و مدیر سایت عقیق در حوزه مداحی است. به نظر می‌رسد در شرایط غبارآلود کنونی درباره این انتصابات جهت روشن شدن افکار عمومی توضیحاتی ارائه داد. اما در حوزه زیباسازی دو بحث اقتصادی و بحث اندیشه فرهنگی تبلیغی وجود دارد که در حوزه دوم کمبود‌هایی وجود دارد که حضور او می‌تواند مثمر ثمر شود.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

بهترین فیلترشکن برای اندروید

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

بهترین پهپادهای رزمی جهان

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

بهترین تفرجگاه‌های طالقان در فصل بهار

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ بازیگر جوان سینما در بیمارستان

سمت دقیق همسر رئیسی مشخص شد

فیلم/ ازدواج عروس ۸۵ ساله ثروتمند با پسر ۲۵ ساله در ایران

ماجرای جدول ادعایی در مورد نرخ تورم چیست؟

سقوط ۷ دکل فشار قوی برق در مسیر آبادان-ماهشهر

اطلاعیه سپاه درباره بازداشت عوامل یک گروه تروریستی

جزییات تازه از پرونده یسنا

فیلم/ قیمت‌های عجیب واحدهای مسکونی در افغانستان

عکس/ میز غذای خاندوزی و وزرای دولت‌های عربی

فیلم/دریاچه زریبار پس از بارش‌های اخیر

نحوه پیگیری وام ازدواج با کد ملی

اینفوگرافی/آمار حوادث کارگری در سال ۱۴۰۲

مسابقات آفرود در قزوین

معرفی جدیدترین خودروی فراری با قدرت و ظاهری عجیب + عکس

طراحی آیفون ۱۶ لو رفت + عکس

فیلمی از وعده انتخاباتی ابراهیم رئیسی که وایرال شد

فیلم/دفاع جانانه سردار رادان لایحه عفاف و حجاب

پست بازیگر مشهور ترک، سوژه کاربران ایرانی شد

فیلم/خانم قهرمان تکواندو جهان به کمک رسول خادم رفت

نفس بازغی تولد مادرش را اینگونه تبریک گفت + عکس

فیلم/حقوق خبرنگار جنجالیِ حامی دولت چقدر است؟

امیر تتلو با این شایعه دوباره صدر اخبار شد!

استان تهران تقسیم می‌شود؟

عکس‌های جدید سحر قریشی در خیابان های آمریکا

واکنش جواد نکونام به حضور آتیلا حجازی در استقلال + عکس

عکس/ واکنش عزت‌الله ضرغامی به برخورد تند آمران حجاب

کاهش قیمت طلای جهانی

بلومبرگ: سرمایه‌گذاری در بورس ایران هیچ ریسکی ندارد

مزیت معافیت معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

تکلیف نامعلوم عرضه خودرو‌های وارداتی!

سردار حاجی زاده: وعده صادق نکات پنهان زیادی دارد

گراهام بل چگونه تلفن را اختراع کرد؟

چطور ارز دانشجویی بگیریم

امسال خاموشی نداریم

متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

اگر خریدار طلا از صندوق‌ها هستید، بخوانند

کاهش قیمت دلار تا کی ادامه دارد؟

میوه نوبرانه ارزان می شود

فیلم/در ون‌های گشت ارشاد پلیس چه می‌گذرد؟

مستاجران خانه‌های دلاری در تهران چه کسانی هستند؟

سهام‌های ارزنده بورس رشد می کنند؟

رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند/کوتاهی مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر

نکات طلایی درباره رمز کارت سوخت که حتما باید بدانید

فیلم/ از بین بردن چربی پهلو با این شش حرکت

فیلم/ بدرقه پدرانه آیت الله هاشمی برای رفتن مهدی به زندان

قیمت جهانی نفت کاهشی شد

فیلم/ روشی برای تقسیم کیک

اجرای طرح کالابرگ ادامه دارد؟

سید رضا اکرمی: گرانی هست، اما همه اعضای خانواده باید کار کنند

چرخ اقتصاد مسکن نمی‌چرخد