اقتصاد ۲۴- درست اندکی بعد از معرفی خودروی تویوتا Aygo X در قاره اروپا، حدس و گمانهایی مطرح شد که نشان میدهد این خودروساز ژاپنی قصد دارد تا یک نسخه اسپرت همان GR از این کوچکترین کراس اوور خود را نیز در آینده نچندان دور، روانه بازار کند.
روز جمعه ۵ نوامبر (۱۴ آبان ماه)، تویوتا، غول خودروسازی جهان، از خودروی Aygo X به عنوان کوچکترین کراس اوور خود در قاره اروپا رونمایی کرد. این خودرو قرار است به عنوان رقیبی جدی برای اتومبیلهایی همچون سوزوکی سوئیفت اسپورت و فولکس واگن Up GTI، در دسترس قرار گیرد، اما واقعیت این است که Aygo X در رده خودروهای اسپرت تویوتا قرار ندارد. همین امر موجب میشود تا بسیاری از کارشناسان نتیجه بگیرند که تویوتا به طور معمول باید یک نسخه GR نیز برای این کراس اوو کوچک و زیبا در نظر بگیرد، چیزی که شرکت سازنده آن را رد نکرده است.
آندریا کارلوچی، معاون اروپایی تویوتا، در جریان رویداد معرفی خودروی کوچک Aygo X، در پاسخ به این سوال که آیا این کراس اوور شهری میتواند به یک نسخه اسپرت و GR ارتقاء یابد تا به عنوان نقطه ورود به خانواده رو به گسترش GR عمل کند، از رد این احتمال امتناع کرد. او ضمن اذعان به اینکه نمیتواند در مورد محصولات آینده تویوتا دقیق سخن بگوید، گفت: «برنامههای ما هر چه که باشد، این خودرو ممکن است شایسته ارتقاء در بخشهای شاسی، استحکام بدنه و حتی پتانسیل ساخت نسخه اسپرتتر را نیز دارد». وی در ادامه افزود؛ «واقعیت این است که این موضوع هنوز در برنامههای ما نیست، اما ممکن است شما به ما کمک کنید تا این موضوع را درک کنیم که این خودرو باید به یک نسخه GR ارتقاء یابد بنابراین، هرگز نگو هرگز!.»
در سمت دیگر ما میدانیم که آکیو تویودا، مدیرعامل تویوتا و از علاقهمندان به ورزش موتورسواری، تمایلی کاملاً واضح به خودروهای سریع دارد. تلاشهای او برای بازسازی شهرت برند ژاپنی در خصوص عملکرد سرعت، منجر به ایجاد خانوادهای از خودروهای اسپرت اختصاصی، همچون GR Yaris، GR Supra و GR 86 شد؛ بنابراین اگر یک نسخه GR Aygo X بتواند به عنوان یک برنامه تجاری دقیق، با قیمت و مشخصات مناسب، طرح ریزی شود، بی شک چنین برنامه از سوی مدیران این شرکت نادیده گرفته نخواهد شد. همچنین چنین طرحی میتواند GR Aygo X را از لحاظ مشخصات و قیمت در ردهای میان Aygo X استاندارد و GR Yaris قرار دهد.
به هرحال اگر مسئولان تویوتا با چنین طرحی موافقت کنند، این خودروی جدید باید به عنوان مدلی از Gazoo Racing عمل کند. همچنین با توجه به اینکه این خودرو اساساً از پلت فرم مشترک با یاریس GR بهر میبرد، پس موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ سه گانه آن خودرو میتواند راه خود را به Aygo X جدید پیدا کند، اما خروجی ۲۵۷ اسب بخاری آن احتمالاً در سگمنت A بیش از حد خواهد بود.
بیشتر بخوانید: وقتی کراساوور bmw به یک هیولا تبدیل میشود! +عکس
به عبارت دیگر، داشتن ۲۵۷ اسب بخار (۲۰۰ کیلووات) در خودرویی که فقط ۱۴۵.۶ اینچ (۳۷۰۰ میلی متر) طول دارد، بسیار دیوانه کننده به نظر میرسد. به هر روی، صرف نظر از پیشرانه، اولویتها برای هر نوع عملکرد، همانطور که کارلوچی پیشنهاد کرد، سختتر کردن هندلینگ است، بنابراین سیستم تعلیق اسپرتتر، ترمزهای بزرگتر، پکیج هوایی الهامگرفته از موتوراسپورت و اقدامات مختلف برای کاهش وزن، از جمله ارتقاءها خواهند بود.