اقتصاد ۲۴ - اخیرا حساسیتهایی در فضای داخلی کشور در خصوص خودروسازان شکل گرفته است. مجلس شورای اسلامی طرح ساماندهی بازار خودرو را تصویب کرده و بار دیگر با اعمال اصلاحات آنرا به شورای نگهبان ارسال کرده است. به گفته برخی کارشناسان در طرح جدید مجلس احتمال انحصار واردات خودرو وجود دارد، چرا که واردات خودرو خارجی تنها در ازای صادرات خودرو و قطعات انجام خواهد شد.
گفتنی است، بر اساس طرح ساماندهی بازار خودرو، واردات تنها در ازای صادرات خودرو و قطعات مجاز خواهد بود و عبارت واردات بدون انتقال ارز از مصوبه جدید مجلس حذف و با اعمال این اصلاحات متن جدید به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت ارسال شده است.
گفتنی است، چندی قبل رسولی نژاد نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به نامه قالیباف به آیت الله آملی لاریجانی گفت: ریاست مجلس مکاتباتی را با رییس مجمع تشخیص داشته اند، باید ببینیم نتیجه این مکاتبات چه شده است. بعد از گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب که انحصار تولید خودرو در اختیار دو کارخانه بوده، اکنون شاهد پایین آمدن کیفیت خودروها در داخل و افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو هستیم. یکی از اقداماتی که با تصویب این قانون انجام میدهیم تنظیم بازار خودرو است واین طرح به کیفیت بهتر و بیشتر خودرو داخلی و عرضه خودروی داخلی با قیمت مناسب، کمک میکند.
همزمان با افزایش تنشها درباره کارامدی طرح جدید مجلس و گمانه زنیها از احتمال وقوع تخلفات گمرکی در صادرات قطعات خودرو، بازخوانی ماجرای دستور وزارت جهاد کشاورزی درخصوص الزام ورود موز به کشور در ازای صادرات سیب قابل توجه است.
اخیرا رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفته است، متاسفانه افزایش قیمت موز از جایی شروع شد که وزارت جهاد کشاورزی در نامهای به وزارت صمت اعلام کرد واردات موز فقط منوط به صادرات سیب باشد.
وی با بیان اینکه با این نامه پای دلالان به صادرات سیب و واردات موز باز شده است، گفت: دلالان بر روی حوالهای که به واردکنندگان واگذار میکنند ۵۰۰۰ تومان میکشند. این یعنی آنها فقط حوالههای سیب هایشان را کانتینری ۱۰۰ میلیون تومان به واردکنندگان میفروشند.
صادرات سیب بی کیفیت، تهیه خوراک دام برای کشاورزان کشور همسایه و دریافت مجوز واردات موز
بیشتربخوانید:بحران در تامین قطعات خودروهای تجاری
البته برای بدست آوردن مجوز واردات یک کیلو موز در ازای صادرات یک و نیم کیلو سیب، اتفاقات عبرت آموز زیادی رخ داده که یکی از آنها بحث صادرات سیب بی کیفیت با هدف مصرف خوراک دام بود که عملا ارز آوری خاصی برای کشور نداشت و تنها مجوز ورادات موز را در اختیار دلالان قرار میداد.
چندی قبل مدیر کل دفتر صادرات گمرک ایران در یک بخشنامه به گمرکات اجرایی اعلام کرده بود، صادرات سیبهای بی کیفیت و عدم تحقق صادرات واقعی سیب از جمله تخطیهایی بوده که از بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است.
در زمان پیگیریهای درباره صادرات صوری سیب خبرهای مهمی نیز از سوی دستگاههای نظارتی همچون نیروی انتظامی منتشر شد. در آن مقطع افزایش صادرات قابل توجه سیب درختی با توجه به حجم ثابت مصرف و تولید سیب برای کارشناسان تا حدودی غیر منتظره بود.
اعضای باندی که به صورت صوری اقدام به صادرات میوه از گمرک شهید رجایی بندرعباس میکردند، دستگیر شدند. این باند با سندسازی فرایند صادرات صوری کالا را طی کرده و بدون صادرات واقعی کالا از مزایای صادرات ازجمله جوایز صادراتی، ارز دولتی، کاهش عوارض واردات کالا، گرفتن تسهیلات بانکی استفاده میکردند.
فرمانده وقت نیروی انتظامی هرمزگان گفته بود، در آخرین مرحله این افراد سعی در صادرات صوری محموله پنج هزار تن سیب درختی درجه یک به کشور هندوستان را داشتند که ارزش این محموله بیش از ۳۵ میلیارد تومان بود و متخلفان قصد استفاده از مزایای این صادرات صوری برای واردات موز را داشتند که ناکام ماندند.
بررسی مکاتبات معاون وقت حقوقی گمرک ایران نشان میدهد یکی از شگردهای اصلی دلالان مجوز، جا زدن صادرات سیب زمینی به جای سیب درختی برای دریافت مجوز واردات موز بوده است. همچنین در یک مقطع از اظهار چند قلمی کالا صادراتی مثل سیب درختی با سایر تره بار برای دریافت مجوز بیشتر واردات موز استفاده شده است. از سوی دیگر شگرد استفاده مکرر از مجوزهای صادرات سیب برای واردات موز در کنار مجوزهای جعلی نیز از چالشهای این حوزه ذکر شده بود.
حال که تجربه رونق گرفتن صادرات صوری سیب برای واردات موز را در اختیار داریم، این خطر احساس میشود که شگردهای مشابهی در خصوص صادرات قطعات خودرو برای واردات خودرو تکرار شود و تخلفات گمرکی مشابهی انجام گیرد.