تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
ماجرای لاشه پهپاد پیدا شده در کوهرنگ چیست؟

پهپاد آر-کیو ۱۷۰ آمریکا در نطنز

ماجرای شنیده شدن صدای انفجار مهیب در نزدیکی نطنز به پیدا شدن یک پهپاد منجر شد. ماجرای پهپاد پیدا شده در استان چهارمحال و بختیاری چیست؟

پهپاد آر-کیو ۱۷۰ آمریکا در نطنز

اقتصاد ۲۴-صبح روز یکشنبه لاشه یک پهپاد در منطقه کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری پیدا شد که بالافاصله هلیکوپتر‌هایی برای برداشتن آن وارد صحنه شدند. سقوط این پهپاد مصادف بود با شنبده شدن صدای انفجار مهیب شنبه شب بر فراز آسمان نطنز. ارتش انفجار را یک رزمایش از پیش برنامه ریزی شده خواند، اما خبرگزاری‌های نزدیک به نیرو‌های نظامی از سرنگونی یک پهپاد توسط پدافند هوایی کشور خبر داده بودند.
لاشه پهپادی که در منطقه کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری پیدا شده شباهت زیادی به همان پهپادی دارد که ایران آذر ماه سال ۱۳۹۰ در نزدیکی کاشمر موفق به شکار آن شد.
پهپاد آر-کیو ۱۷۰ آمریکا از نوع لاکهید مارتین در ۱۳ آذر ۱۳۹۰ با کمترین خسارت ممکن در خاک ایران سرنگون شد. در آن زمان گزارش‌هایی مبتنی بر اینکه این پهپاد در حال جاسوسی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران بوده از سوی برخی مقامات ایرانی مطرح شد. مقامات آمریکایی نقص در سیستم موقعیت یابی پهپاد را علت سقوط اعلام کردند.

در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ ایران رسماً از نمونه کپی پهپاد آمریکایی که ادعا می‌شود با مهندسی معکوس ساخته شده رونمایی کرد. در آبان ۱۳۹۳، نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران موفق شد که با مهندسی معکوس پهپاد RQ ۱۷۰، نمونهٔ ایرانی آن را به پرواز درآورد. اعلام این خبر، با نمایش فیلمی چند دقیقه‌ای از پرواز این پهپاد، همراه بود.


بیشتر بخوانید: چرا رسانه‌های نزدیک به سپاه خبر رسمی انفجار نطنز را رد کردند؟


از آنجا که آمریکا سعی کرده‌است مشخصات این هواپیما را محرمانه نگه دارد، اطلاعات بسیار کمی دربارهٔ آن در دست است. آر کیو ۱۷۰ به طراحی شرکت لاهید مارتین و تولید نیروی هوایی ارتش آمریکا، یکی از ابزار‌های اصلی آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده برای جمع آوری داده است.

پهپاد آر-کیو ۱۷۰ آمریکا در نطنز


گفته می‌شود این پهپاد در افغانستان به عنوان بخشی از عملیات آزادی پایدار آمریکا در این کشور مورد استفاده قرار می‌گرفته. علاوه بر ایران، گزارش‌هایی مبنی بر استفاده از این پرنده بر فراز آسمان پاکستان نیز مخابره شده. گفته میشود از همین ابزار برای جمع آوری داده قبل و در حین عملیات منجر به مرگ اسامه بن لادن در سال ماه می‌سال ۲۰۱۱ استفاده شده است.
گفته میشود آر کیو ۱۷۰، قادر به پرواز تا ۱۵ الی ۱۸ کیلومتری سطح زمین است. این پهپاد یک موتور دارد، تا حد زیادی رادارگریز بوده و در حال پرواز به سختی با چشم انسان قابل رویت است.
بیل سویتمن کارشناس هوانوردی در گفتگو با یک رسانه نظامی آمریکایی بر اساس عکس‌های معدودی که از آر-کیو ۱۷۰ در دسترس عموم است، ویژگی‌های این پهپاد را ارزیابی کرده.
به گفته او، این نوع از پرنده‌ها مجهز به حسگر الکترواپتیکال مادون قرمز هستند و احتمالا یک رادار آرایه اسکن اکترونیکی فعال (AESA، نوعی آنتن آرایه فازی است، و آن یک آرایه آنتن کنترل شده توسط رایانه است که می‌تواند پرتو امواج رادیویی را به صورت الکترونیکی به سمت دلخواه متمرکز کند بدون اینکه آنتن‌ها را حرکت فیزیکی دهد)، هم دارند که در قسمت شکم پهپاد جاساز شده.

پهپاد آر-کیو ۱۷۰ آمریکا در نطنز

او گفته این پهپاد تجهیزاتی دارد که به آن اجازه می‌دهد در ماموریت‌های تهاجمی یا جنگ الکترونیک مورد استفاده قرار بگیرد.
نیویورک تایمز در گزارشی نوشته آر-کیو ۱۷۰ مطمئنا مجهز به تجهیزات رهگیری ارتباطی و همچنین حسگر‌های بسیار حساسی است که قادر به شناسایی مقادیر بسیار کم ایزوتوپ رادیواکتیو و مواد شیمیایی است، که نشان دهنده وجود تاسیسات تسلیحات هسته‌ای می‌تواند باشد.

هفته گذشته نشریه آمریکایی اکسیوس به نقل از چند منبع آمریکایی اعلام کرد که اسرائیل، اطلاعاتی را با ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش مبادله کرده که حاکی از آن است که ایران در حال اتخاذ گام‌هایی به سوی استفاده از «فناوری‌هایی» است که بتواند از طریق آن برای غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۹۰ درصد که سطح مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی است، اقدام کند.

هرچند رافائل گروسی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی غنی سازی ۹۰ درصدی را رد کرده، اما سقوط یک پهپاد مشابه این پرنده بعد از آغاز مجدد مذاکرات وین سوال برانگیز است. آمریکا ایران را متهم به عدم جدیت در مذاکرات وین کرده است. آنتونی بلینکن گفته ایران اراده لازم برای بازگشت به برجام را ندارد.
ایران دو طرح پیشنهادی برای لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت ایران به محدودیت‌های هسته‌ایش ارائه کرده که به زعم طرف‌های غربی، شکاف عمیقی با توافق انجام گرفته در دولت روحانی و در شش دوره قبلی مذاکرات وین داشته.
سرنگونی احتمالی یک پهپاد جاسوسی دیگر از نوع شناساگر ایزوتوپ رادیواکتیو بر فراز تاسیسات هسته‌ای نطنز می‌تواند نشان دهنده تلاشی برای محکوم کردن هر چه بیشتر ایران قبل از آغاز دور هشتم مذاکرات وین باشد.

رویداد ۲۴

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰
با سلام شما که ادعا مکنید هوای ایران امن است پس این پهبادها تا کجا آمده اند
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰
چرم نبوک .
یا پیهاد نبوک .
جنس شناس باشید
حسین
0
0
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰
مسعول بی مغز مذاکره با آمریکا بی نتیجه است مذاکره آب در هاونگ کوبیدن است حتی اگه همه پیچ و مهره های هسته ای را تحویل آمریکا بدهید اونا دست بردار نیستند چقدر دیگه میخاید وقت تلف کنید فایده نداره ما ی راه بیشتر نداریم نخبگان را ب کار بگیرید دست دزدان و اختلاس گران را ب جد و ب طور فیزیکی در ملع عام قطع کنید کار را از داخل شروع کنید شدنی است اگر مسعول خیانت کار گردن زده شود میشود از مشکلات عبور کرد هیچ راه دومی هم نیس راقعا راه دومی نیس مگر تسلیم شدن در برابر زور گویی
امیر
0
0
جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰
مردم را جوری بار اورده اند که اکثرا دلالی میکنند اگر میخواهید ثبات اقتصادی پیدا کنید و کشور را درست کنید باید قیمتها را به قبل از گرانی بی دلیل برگردانید و جلوی افزایش قیمتها را با هر شیوه ای بگیرید تا مردم از دلالی دست بردارند از طرفی جواسیس و نفوذیهای دشمن با سرمایه او اقدام به خرید همه چیز با هر قیمتی میکنند به خصوص در بخش ضروریات زندگی مردم و تشکیل خانواده و فرزند اوری و قیمتها را بالا و بالاتر میبرند مردم ایران هم که اکثرا دلال شدن با یک تحریک شروع به خرید میکنند و فاجعه به بار میاورند غافل از اینکه اگر چیزی را گران بفروشند هزارویک چیز گران باید بخرند باید قیمتها به قبل گرانی کاهش و جلوی افزایش قیمت به هر وسیله ای گرفته شود تا نسلمان منقرض نشده فکری کنید
ناشناس
0
0
جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰
انهایکه فکر می کنند که آمریکا توسط مذاکره دست ازسر ایران برميدارد سخت دراشتباه است آمریکا تا داخل دستشویی وحمام ریاست جمهوری وزارت دفاع وووورا جستجو متلاشی نکند وتمام مسوولان را راهی زندان نکند دست بردار نیست هرگز تحریم رفع نمیشود لیبی یادتون است
ناشناس
0
0
جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰
خوب اصل خبرچیشد پس این متن با تیترهمخونئ داره ایالطفا برید دوباره دانشگاه برای پاس کردن واحدها خخخخ
ناشناس
0
0
جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰
مگه نگفتن رزمایش و آزمایش هست یعنی فرمانده دروغ گفته شد قضیه هواپیمای اکراینی زمین و زمان را بهم دوختین که نقض فنی هست اخرش معلوم شد که زدینش
ناشناس
0
0
جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰
دشمن دشمن است اگر چه لباس دوستی به تن کند برجام. یک بازی است ما باید متکی به درون باشیم وبا اقتدار تمام وحذف دزدان و رانت خواران و اجرای درست عدالت و استفاده از انسانهای کارامد مملکت را بسازیم واسلام
ناشناس
0
0
جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰
اگه این سرنگون شده چرا سالمه؟ اگه سالمه چرا سامانه‌های اس ۳۰۰ درست عمل نکردن؟
ناشناس
0
0
جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰
به نام خدا
هدف ما بایستی الهی باشد
برای همه مخلوق احترام قائل هستیم و بایستی در هدایت آنها کوشید ! حتی آمریکا و ... حتی اختلاسگران و دزدان داخلی را . صبر کنیم تا موقع وعده حق وعده الهی و اجرای فرمان خدا .
فرمان حق از اولیا الهی صادر خواهد شد . وعده خدا حق است !
نفسهای آخرین آمریکا و اسراییل و .... به شماره افتاده ! گر چه آزارها دادند !
علی
0
0
جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰
ببینین چندتا پهپاد رو اسپان ایرا رفت وامد میکنن که هر بار سقوط هم میکنن.ودیگه اینکه بلافاصله دروغ گفتن شروع میشه که این پهپاد خودمون بوده وصدای انجار هم تست پدافند خودمون بوده
محمود
0
0
جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰
صحیح است
حرف حساب .
هواشناسی
0
0
جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰
سلام این پهپاد هواشناسی هستش چرا دروغ میگین؟
ناشناس
0
0
جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰
مرگ بر آمریکا
یاشار
0
0
جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰
احسنت از ارسال این سوال .میدانید از کجا آمده .از همان راهی که فخری زاده های ما را ترور کردن بروید وتحقیق کنید چطوری شد که ترور شد
ناشناس
0
0
جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰
جهت اطلاع دوستان، این یک پهباد ساخت داخل بوده که به دلیل نقص فنی فرود اضطراری داشته است.
پاتریکس
0
0
شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰
به نظر من این پهباد ربطی به صدای انفجار نداره چون اولا که در عکسها و فیلمها معلومه که پهباد سالمه و اگه با موشک زده بودنش این پهبادی به این کوچیکی پودر شده یود و دوما صدای انفجار به طرزی شدید بوده که خونه های نزدیک نطنز شیشه پنجره‌هاشون لرزدیده که بازم نمیتونه صدای شلیک موشک باشه چون صداش اونقدر نیست که ده پانزده کیلومتر اونورتر شیشه پنجره‌ها بلرزه.پس مردمو خر فرز نکنید.تابلوه که انفجاری رخ داده و دارن از مردم قایمش میکنن
حمید
0
0
شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰
بابا بر جام رها کنید بچسبید درذهاراازداخل بگیرید باتغییر در قانون دست درذا رو قطع کنید بعد خواهید دید نیازی به بر جام نیست شفاف سازی به معنا کلمه،والسلام.
علی
0
0
شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰
آره شما که راس میگید؟ مام باور کردیم
م ا
0
0
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰
از ماست که بر ماست البته دولت جدید تا اندازه آیی زیاد ثابت کرده که می خواهد بر مشکلات فایق. آید پوست میز نشین نیستند دولتهای قبل هم کم کار .وشروع شدوشد تا تاراج مملکت.مردم هم باید چشم تنگ نباشند ما کمبود نداریم مشکل گرانی داریم انشا اله حل میشود من خودم جز فقیر جامعه حساب میشم ولی ذخیره نمیکنم اگر هم داشته باشم .مضرات زیادی داره .پس بیایید خودمان به هم رحم کنیم .
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

اما استون کیست؟

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پشت پرده‌های مشکوک افزایش نجومی قیمت مسکن تا متری ۲ میلیارد تومان!/ دست‌های آلوده بانک‌ها در پشت صحنه افزایش قیمت‌ها/ بازاری وحشی‌تر از بازار مسکن در تهران نیست

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

بهترین موشک های ایران + مشخصات

عکس/تیپ متفاوت مژده لواسانی در کنسرت روزبه بمانی

کریستوفر نولان فیلم ساز افسانه‌ای کیست؟

عکس/استایل خیابانی بازیگر سریال یانگوم

عکس/استایل نوجوان‌پسند نانسی عجرم در لس‌آنجلس

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

فیلم/آموزش کنسرو کردن خورشت قرمه سبزی

سید هادی شیخ الاسلامی، مدیرعاملی در نقش تخریب‌گر!/ ری برندیگ ناکام بیمه میهن

فیلم/طعنه سنگین جواد هاشمی به مهران رجبی!

فیلم/ خلق چهره با کفش و کفی

انتقاد تند و تیز نماینده زنجان از دولت رئیسی

آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!

فیلم/لحظه معجزه آسای نجات کودک از سیلاب رودخانه‌ای در بم

فیلم/پوزخند عباس جدیدی هنگام سخنرانی علیرضا دبیر

فیلم عجیبی که از یک دانشگاه در تهران لو رفت!

فیلم/شانه‌زدن مو‌های آقای رئیس‌جمهور سوژه شد!

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

فیلم/ فنی‌ترین نوع درست کردن چایی

آلومینیوم ۴ (۶) - پرسپولیس (۵) ۴، حذف مدعی بزرگ!

تاریخ‌سازی یک دختر ایرانی در دبی

عکس/ شکار یک پلنگ ایرانی

آقای شمسایی، شما امشب مردم را جان به لب کردید!

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول