اقتصاد ۲۴- یکی از افرادی که به تازگی در فهرست تحریمهای وزارت خزانهداری آمریکا قرار گرفته یوسف ابوطالبی مدیر عامل شرکت «اوج پرواز ما دو نفر» است. در لیستی که روز گذشته وزارت خزانهداری آمریکا منتشر کرده، نام افراد دیگری نیز به چشم میخورد. عبدالله محرابی رئیس سازمان جهاد تحقیقاتی و خودکفایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران هم یکی دیگر از افرادی است که در فهرست تحریمها قرار گرفته است. او موتورهای پهپاد را برای شرکت «اوج پرواز ما دو نفر» تامین میکند. در این گزارش جزییات جدیدی از فعالیتهای این شرکت و یوسف ابوطالبی منتشر کرده است.
اولین نکتهای که در مورد شرکت مادو (مخفف پرواز ما دو نفر) باید بدانید، این است که عبدالله محرابی رئیس سازمان جهاد تحقیقاتی و خودکفایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران عضو هیات مدیره آن است. اطلاعاتی که در سایت رسمیو (منبع شرکتهای ثبت شده در ایران) ثبت شده، نشان میدهد که شرکت مادو مبالغی هم به عنوان ارز دولتی دریافت کرده که نوع ارز دریافتی این شرکت هم جالب توجه است. این شرکت ارز دولتی را در قالب یوآن چین و درهم امارات دریافت میکرده است.
در این گزارش دلیل دریافت ارز به صورت یوآن و ارتباط این شرکت با چین هم مورد بررسی قرار گرفته است. بهانه وزارت خزانهداری آمریکا برای تحریم افراد مرتبط با برنامه پهپادی سپاه پاسداران، نقش آنها در حمله پهپادی چند ماه پیش به کشتی اسرائیلی مرسر استریت عنوان شده است. اما همزمان با این مسئول عالیرتبه سپاه، یوسف ابوطالبی مدیرعامل شرکت «پرواز ما دو نفر» هم تحریم شده است. در این عکس ابوطالبی در نمایش هوایی دمشق شرکت کرده بود.
دیوید همبلینگ ستوننویس نشریه فوربس آمریکا در سال ۲۰۲۰ یادداشتی منتشر کرد و از کپیبرداری ایران از پهپاد سرنگون شده اسرائیلی هرمز ۴۵۰ که در دهه ۱۹۹۰ در آسمان ایران گم شده بوده، خبر داد. به گفته فوربس، ایران طرح پهپادهای شاهد-۱۲۹ را از روی این پهپاد ساخت آمریکا که در واقع نوع MQ۱ پراتور نام دارد، برداشته است. سال ۲۰۱۲ شرکت «پرواز ما دو نفر» موتورهای ساخت آلمان لیمباخ را شبیهسازی کرده، پهپاد آمریکایی را مهندسی معکوس کرده و در نهایت پهپادهای شاهد ۱۲۹ را تولید کرده است.
اگر فهرست فعالیتهای مندرج در وبسایت شرکت را با مدلهای غربی مقایسه کنید، مشاهده میشود که فعالیت اصلی شرکت «پرواز ما دو نفر» در اصل کپی برداری از موتورهای پهپاد غربی است.
فوربس و رویترز شرکت مادو (مخفف پرواز ما دو نفر) را متهم به قاچاق موتور هواپیما از آلمان کردهاند. در گزارش این رسانهها آمده شرکت آلمانی «لیمباخ» دو نفر را به اتهام صدور غیر قانونی موتور پهپاد به ایران دادگاهی کرده است. بر اساس این گزارشها شرکت مادو این موتورها را وارد و آنها را مهندسی معکوس میکرده است.
رویترز در اتهامی علیه این شرکت ایرانی مدعی شده قاچاق این موتوهای هواپیما به ایران با بهانه صدور موتور جتاسکی انجام میشده. حالا سوال اینجاست شرکت مادو کپی میکرده یا آنگونه که منابع غربی و البته وزارت خزنهداری آمریکا مدعی است، نقش قاچاق موتورهای آلمانی به ایران را داشته است؟
بیشتر بخوانید: توافق ایران با چین و روسیه در چه صورتی موفقیتآمیز خواهد شد؟
برای پاسخ به این سوال باید به اسناد ویکی لیکس مربوط به سال ۲۰۰۶ رجوع کرد. ویکی لیکس به اطلاعاتی اشاره کرده که در نوامبر ۲۰۰۶ میان مقامات آمریکایی و آلمانی رد و بدل شده است. در این گزارش آمده «ما در این تاریخ به مقامات آلمانی اطلاعاتی دال بر دستیابی ایران به موتورهای l ۵۵۰ (ساخت شرکت لیمباخ آلمان) ارائه کردیم و گقتیم احتمالا شرکت تایوانی «پرایم کیت انترپرایز» (PRIME KIT ENTERPRISE) میانجی خرید این موتورها از شرکت لیمباخ و ارسال آن به ایران است.
یوسف ابوطالبی هم در یک مصاحبه در سال ۱۳۸۹ به آلمانی بودن موتورها اشاره تلویحی کرده و گفته «ایران در تولید موتور و ملخ هواپیمای بدون سرنشسن به خودکفایی رسیده در حالی که فناوری ساخت این موتورها تنها در اختیار شرکتهای سه کشور آلمان، انگلیس و آمریکا بوده که با این موفقیت ایران به چهارمین کشور سازنده موتور هواپیماهای بدون سرنشین تبدیل شده است.»
این اظهارنظرها و اتهامات شرکت آلمانی یک سوال جدی ایجاد میکند و آن اینکه شرکت مادو چه درصدی از موتورها را مهندسی معکوس کرده و چه مقداری را وارد میکند؟ دیلی بیست برای پاسخ به این سوال ارجاعی به چین داشته و گفته کافی است به اسناد یک شرکت چینی رجوع کنیم.
آدام راونسلی خبرنگار «دیلی بیست» آمریکا نوشته: «ثبت اسناد تجاری در هنگ کنگ فوق العاده است. در اوایل دهه ۲۰۱۰ میلیادی دو شرکت «مادو» و «کادو» تحت مدیریت یوسف ابوطالبی و حدیثه شهمیرزالو در هنگ کنگ ثبت شدهاند. کمی بعد از ثبت شرکت تجاری مادو و کادو، این دو شرکت تحت عنوان شرکت تجاری «یی وو مادو» در سرزمین اصلی چین ثبت شدهاند.
آلبوم عکس یوسف ابوطالبی در فیسبوک نشان میدهد او بارها به چین سفر داشته است. ارتباط ابوطالبی با چین زمانی جالب میشود که بدانید موتور «ام دی آر» شرکت مادو که به صورت مهندسی معکوس یک موتور خارجی تولید شده بود، بعد از شروع به کار مادو در چین توسط یک شرکت پکنی به نام «پکن مایکرو پایلوت» عرضه شده است.
دیلی بیست البته ادعای بسیار سنگینی مطرح کرده و نوشته «برای درک بهتر ارتباط میان این شرکت چینی و شرکت مادو باید به یک سند دیگر رجوع کرد. گزارش پنل کارشناسی شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ ژانویه ۲۰۲۰ در خصوص حمله هجده پهباد و هفت موشک کروز به تأسیسات نفتی عربستان نشان میدهد روی ورقه استیل بدنه موتور پهپادهای حملهکننده ویژگیهایی ثبت شده بوده که با موتورهای «ام. دی. آر ۲۰۸» ساخته شرکت مایکرو پایلوت پکن مشابهت داشته است.» بر اساس همین گزارش شورای امنیت عربستان و شورای امنیت سازمان ملل ایران را مسئول اصلی حمله پهپادی به تاسیسات نفتی ریاض میدانند، اما چنین ادعایی توسط ایران رد شده و اعلام کرده هیچگاه در چنین مسائلی دست نداشته است. ایران مدعی است این گونه گزارشها کاملا ساختگی است و برای تخریب وجهه کشور نگاشته میشود.
فارغ از اتهام نقش ایران در چنین مسائلی، آن چیزی که اهمیت دارد این است که یک شرکت تولید کننده موتور پهپاد ایرانی شرکتی را در هنگ کنگ و سرزمین اصلی چین ثبت کرده است، مدیرعامل این شرکت ایرانی دائما به چین سفر داشته؛ بعد از مدتی یک شرکت چینی موتورهایی مشابه موتور شرکت ایرانی را عرضه کرده و بعدا ادعا شده سر و کله موتورهای این شرکت ایرانی در ماجرایی پیدا شده است.
نکته دیگر اینکه محل شرکت مادو در شهرک شکوهیه قم است و این آدرس در سایت این شرکت ثبت شده است. اردیبهشت ماه سال گذشته انفجاری در یک مجتمع پتروشیمی در قم رخ داد. شاید ارتباطی میان مادو و انفجار اردیبهشت ماه یک مجتمع پتروشیمی در قم وجود نداشته باشد، اما مقر شرکت مادو دقیقا در شهرک شکوهیه قم و نزدیک به محل انفجار مجتمع پتروشیمی مولدان صنایع شیمی است. مشخص نیست آیا انفحار این مجتمع ارتباطی به شرکت مادو داشته یا نه. ایران در سه سال گذشته قربانی خرابکاریهای متعدد سایبری و غیر سایبری اسرائیل بوده است.