اقتصاد ۲۴- امروز مشاغل خانگی یکی از منابع مهم اشتغال و درآمد به شمار میروند و مورد استقبال بسیاری از خانوارها قرار گرفتهاند؛ افراد با کار در خانه علاوه بر افزایش سطح درآمد و توسعه کسب و کار خود به افزایش رفاه و اقتصاد خانواده کمک میکنند.
در حال حاضر الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی مبتنی بر سه مرحله بررسی اولویتها و مزیتهای منطقه، توانمندسازی متقاضیان و اتصال به بازار است و اتصال فعالان حوزه مشاغل خانگی به بازارکار یکی از اولویتهای وزارت کار به شمار میرود.
گزارش عملکرد صد روزه وزارت کار از اجرای طرح مشاغل خانگی نشان میدهد که در سه ماهه اخیر، تعداد ۲۱ هزار و ۲۱۷ فقره مجوز مشاغل خانگی صادرشده و ۱۲۵۷ طرح از تسهیلات مشاغل خانگی بهرهمند شدهاند.
در بحث ایجاد شغل، تعداد فرصتهای شغلی ایجادی و تثبیت شده از محل پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی ۴۳۳۵ نفر بوده و ۷۹۸۲ نفر از طریق طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به بازار کار اتصال یافتهاند.
طی این بازه زمانی، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علاوه بر صدور مجوز برای مشاغل خانگی و حمایت مالی از فعالان حوزه مشاغل خانگی در راستای پیگیری ایجاد شبکه ملی و تشکیل بخش غیردولتی در حوزه مشاغل خانگی از طریق اتحادیه یا تعاونی فراگیر ملی با تجمیع اتحادیهها و تعاونیهای تأمین نیاز استانی در چارچوب قوانین و مقررات بخش تعاونی اقدام کرده است.
پیگیری ایجاد پلتفرم و شبکه بازارهای مجازی مشاغل خانگی از دیگر اقدامات معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در این مدت بوده است.
بیشتربخوانید:پولی وجود ندارد تا مردم خرج کنند
در سه ماهه گذشته از محل پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی ۴۳۳۵ فرصت شغلی ایجاد و تثبیت شده است
معاونت اشتغال وزارت کار همچنین به منظور استفاده از ظرفیتهای موجود مکان بازارهای حوزه بازاریابی، فروش، توزیع و تامین به منظور توسعه و تکمیل بیش از پیش زنجیره ارزش زیست بوم کسب و کارهای خانگی با تاکید بر توسعه بازار فروش محصولات، ایجاد فروشگاه آنلاین عرضه و فروش محصولات مشاغل خانگی را در دستور کار خود دارد.
رضا محمودی کارشناس حوزه کار با اشاره به گسترش روز افزون کسب و کارهای خانگی طی سالهای اخیر، سرمایه و هزینه کم، اشتغالزایی و درآمدزایی بالا را از مهمترین مزایای کسب و کارهای خانگی عنوان میکند.
او میگوید: از آنجا که ایجاد اشتغال و حفظ اشتغال موجود یکی از دغدغههای مهم کشور به شمار میرود، توسعه کسب و کارهای خانگی میتواند یکی از بهترین راهکارها به ویژه در دوران کرونا باشد.
محمودی بر ضرورت حرکت به سمت کسب و کارهای کوچک در قالب تشکلهای تعاونی تاکید کرده و میگوید: تعاونیهای مشاغل خانگی میتوانند تا ۲۰ درصد برنامههای اشتغال را محقق کنند و در یک اقدام ضربتی و جهادی، به تقاضای اشتغال در بازار کار پاسخ دهند.
بر اساس آمارها سهم مشاغل خانگی از اشتغال کل کشور ۴ تا ۶ درصد پیشبینی میشود و بیش از ۳ میلیون نفر به طور رسمی تولید کننده محصولات مشاغل خانگی هستند.
دولت در نظر دارد در راستای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل تا پایان سال ۱۴۰۱ بخشی از هدفگذاری خود را روی مشاغل خرد و خانگی متمرکز کند.