تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۰۷ دی ۱۴۰۰

انتقاد تند محمد دادکان از نحوه برخورد با مهدوی‌کیا

فوتبال ایران روز‌های پرماجرایی را پشت‌سر می‌گذارد. ماجرای مهدوی‌کیا و بازی او در رقابت تشریفاتی منتخب ستارگان جهان و ستارگان عرب، حذف سرخابی‌ها از آسیا و واگذاری استقلال و پرسپولیس به دو وزارتخانه صمت و اقتصاد که دیروز انجام شد سرتیتر خبر‌های ورزشی این روز‌ها بوده.

انتقاد محمد دادکان از نحوه برخورد با مهدوی‌کیا

اقتصاد۲۴- فوتبال ایران روز‌های پرماجرایی را پشت‌سر می‌گذارد. ماجرای مهدوی‌کیا و بازی او در رقابت تشریفاتی منتخب ستارگان جهان و ستارگان عرب، حذف سرخابی‌ها از آسیا و واگذاری استقلال و پرسپولیس به دو وزارتخانه صمت و اقتصاد که دیروز انجام شد سرتیتر خبر‌های ورزشی این روز‌ها بوده. در ماجرای بازی مهدی مهدوی‌کیا در مسابقه منتخب ستارگان جهان و منتخب اعراب، مهدوی‌کیا پیراهنی را به تن کرد که روی آن پرچم اسراییل در میان بیش از ۲۰۰ پرچم دیگر که همگی عضو فیفا هستند وجود داشت. همچنین حضور یک مربی اسراییلی روی نیمکت تیم رقیب مهدوی‌کیا هم حاشیه‌ساز شد.

برخی رسانه‌ها و نمایندگان مجلس در روز‌های گذشته حملات شدیدی علیه کاپیتان سابق تیم ملی ترتیب دادند. در مهم‌ترین این حملات روزنامه کیهان، مهدوی‌کیا را «توپ جمع‌کن دشمن» نامید که واکنش‌های بسیاری به همراه داشت. در بحث حذف سرخابی‌ها هم آخرین تلاش‌ها برای جلوگیری از این اتفاق انجام شده و دیشب آخرین دفاعیات به ای‌اف‌سی ارسال شد و باید منتظر تصمیم این نهاد ماند. برای بررسی این مسائل با دکتر محمد دادکان از مدیران برجسته ورزشی کشور همکلام شدیم. فردی که خودش تجربه برخورد با یک تیم اسراییلی در زمان مدیریتش را داشته است.

آقاي دادكان گويا در دهه هفتاد يك بار تيمي كه مديريتش را به عهده داشتيد به يك تيم اسراييلي خورده بود. درست است؟

ممنون از تماس شما. من با توجه به اينكه مي‌دانم شما امانتدار هستيد و عين واقعيت‌ها را مي‌نويسيد به شما مي‌گويم. در آن سال كه فكر مي‌كنم ۷۷ يا ۷۸ بود در مسابقات دانشجويان خورديم به اسراييل. من با تيم ملي دانشجويان به شهري در فنلاند رفته بوديم. من آن موقع تصميم گرفتم بازي برگزار نشود و روي تصميمم مصمم بودم. مديراني كه همراه من بودند هم همين حالت را داشتند و تيم با اسراييل بازي نكرد. ما برگشتيم ايران و مراسمي هم براي ما برگزار كردند و به نوعي از بچه‌ها تقدير شد.

آن‌طور كه شنيدم شما در ابتدا نگفتيد بازي نمي‌كنيد و به سمت سالن مسابقه هم حركت كرديد.

الان شما از بچه‌هاي همان موقع بپرسيد كه چندتاشان بچه‌هاي تيم ملي بودند، بپرسيد به شما مي‌گويند. كميته برگزاري فكر مي‌كرد ما به سمت سالن در حال حركتيم و بازي برگزار مي‌شود كه من بين راه اتوبوس را نگه داشتم و بچه‌ها را پياده كردم. دو دقيقه مانده به سالن تيم را پياده كردم و رفتيم براي خريد.


بیشتر بخوانید: آذری‌جهرمی: مگر ما چند مهدوی‌کیا داریم؟


حالا ۲۳ سال از آن دوران گذشته و ما با اتفاقي كه براي مهدوي‌كيا رخ داده مواجهيم نظر شما در اين رابطه چيست؟

اينجا چيزي كه واقعيت است و براي مردم كشورم ملموس است مي‌گويم. بدون هيچ حب و بغضي يا زمينه‌اي كه مثلا تحت فشار بوده يا نبوده واقعيت‌ها را مي‌گويم. آقاي مهدي مهدوي‌كيا رفته بازي كرده. با يك تيم عربي مقابل تيم منتخب دنيا. مشكل الان چيست؟ اينكه مهدوي‌كيا نبايد آن پيراهن را مي‌پوشيده يا در آن مسابقه بازي نمي‌كرده؟ به نظر خود من آن پيراهن را نبايد مي‌پوشيد. پيراهني كه پرچم اسراييل روي آن بوده. اگر مهدي مهدوي‌كيا چسب روي آن پرچم مي‌زد و بازي مي‌كرد حرفي پيش نمي‌آمد. ولي من مي‌خواهم يك سوال بپرسم.

كشورهاي عربي در حال حاضر دارند با اسراييل رابطه برقرار مي‌كنند؛ كشورهايي مثل بحرين و امارات و عمان و سايرين. اگر فردا اين كشورها بروند يك مربي از نظر خودشان كاربلد اسراييلي بياورند و بگذارند سرمربي تيم ملي خودشان آيا تيم ملي ايران با اينها بازي نمي‌كند؟ مثلا امارات مربي اسراييلي بياورد ايران مقابل امارات بازي نمي‌كند؟ مطمئن باشيد بازي مي‌كند. به خاطر اينكه سرمربي حريف اسراييلي است كه ما نمي‌رويم خودمان را بيندازيم عقب كه بازي نكنيم. اين يك بخش قضيه. ولي اگر لباسي به من مي‌دهند كه پرچم اسراييل روي آن است نبايد بپوشم. اين عقيده من است.

شرايط اين روزها خيلي براي مهدوي‌كيا سخت شده. موافق هستيد؟

من همين‌جا مي‌گويم مهدي مهدوي‌كيا براي ما يك ورزشكار صرف نيست. جنبه‌هاي اخلاقي را هم ايشان رعايت كرده. ما نبايد ايشان را بسوزانيم. دارند اين بچه را فراري مي‌دهند. فدراسيون الان كجاست؟ بيايد از مهره‌اش دفاع كند. چرا نمي‌آيد اين كار را بكند؟ حالا يك‌سري هستند كه مهدي را مي‌كوبند. اگر ما در اين مملكت به كسي بدهكار باشيم كه هستيم فقط خانواده شهدا هستند. خانواده جانبازان. هي مي‌گويند مهدي عذرخواهي كند. از نماينده مجلس عذرخواهي كند؟ از مسوولان عذرخواهي كند؟ اگر قرار است عذرخواهي انجام شود فقط نسبت به خانواده شهدا و ايثارگران است. كدام مسوول در اين مملكت بچه‌اش رفته جبهه؟ كدام نماينده مجلس بچه‌اش را فرستاده جبهه يا جزو مدافعين حرم كه امروز همه‌شان كاسه داغ‌تر از آش شدند؟ يا آن رسانه‌هايي كه امروز مهدوي‌كيا را مي‌كوبند.

شما از آرمان‌هاي انقلاب كدامش را رعايت كرديد جز شعار، تظاهر، ريا و دروغ؟ خواهش مي‌كنم حرف‌هاي مرا حذف نكنيد. اجازه بدهيد اگر من اين را در خودم مي‌بينم كه بيايم و حرف بزنم، واقعيت‌ها را به مردم بگويم. آنهايي كه امروز كاسه داغ‌تر از‌ آش شدند كدام يك از آرمان‌هاي انقلاب را رعايت كردند؟ بچه‌هاشان همه خارج از كشور هستند. يك نفر مدافع حرم و جانباز و شهيد ندادند. همه اينهايي كه اعتراض كردند همه پسر دارند. اگر اعتقاد داري بفرست جلو بچه‌ات را. مهدي مهدوي‌كيا را بكوبيم! خب كوبيديم! علي دايي را هم مي‌كوبيم. فلان مدير را هم مي‌كوبيم. كي ديگر سوار اين قطار است غير خودتان؟ همه را از اين قطار پياده كرديد. رسانديد به گلوي مردم. مهدي مهدوي‌كيا نبايد آن لباس را مي‌پوشيد. بهتر بود چسب مي‌زد روي پرچم. ولي آيا وقتي او دعوت شده كساني كه در جريان بودند نبايد بيايند دفاع كنند؟ بيايند بگويند اگر در اين قسمت كوتاهي شده ما هم دخيل بوديم؟ هي مي‌گويند ايشان بيايد عذرخواهي كند. عذرخواهي از تو نماينده مجلس كند؟ عذرخواهي از تو مسوول بكند؟ عذرخواهي فقط از خانواده شهدا. آنهايي كه يك قدم جلوترند. مي‌گويند «سرم را سرسري متراش‌ اي استاد سلماني/ كه هر كس در ديار خود سري دارد و ساماني»

مي‌گويند سلماني اگر كسي را گير نياورد مي‌نشيند سر خودش را مي‌زند. حالا ما هيچي برايمان نمانده دانه دانه داريم آدم‌هاي خودمان را مي‌زنيم. آنهايي كه در جريان بودند بايد بيايند پاسخگو باشند و همه را نيندازند گردن مهدي. نمي‌شود كه هر اتفاقي مي‌افتد مسوولان بروند كنار و يك كلام نيايند حرف بزنند. يك‌سري كه اصلا در ورزش نيستند مي‌آيند حرف مي‌زنند. كار را مي‌رسانند به جايي كه فقط دنبال عذرخواهي‌اند.

به نظر شما چطور مي‌شود كاري كرد كه ديگر در چنين وضعيتي گير نكنيم؟

اين را قانون كنيد. براي اينكه اين داستان تمام شود و فردا دوباره اين اتفاق نيفتد بگوييد ما نمي‌كنيم. وقتي مسوولان مملكت يعني رييس كميته ملي المپيك و وزير ورزش نامه رسمي مي‌زنند كه ما از اين به بعد در كشور داريم راجع به اين مساله تامل مي‌كنيم و فكر مي‌كنيم خب همين را قانون كنيد و بگوييد نمي‌شود. بگوييد تحت هيچ شرايطي ما نمي‌توانيم اين كار را انجام دهيم. شترسواري كه دولا دولا نمي‌شود. بگوييد قانون اين است و ما با رژيم غاصب بازي نمي‌كنيم. اين را رسما اعلام كنيد.

مساله بعدي اين روزهاي ورزش بحث حذف سرخابي‌ها از آسيا و واگذاري اين دو تيم به بخش خصوصي است. ديروز هم دو باشگاه به دو وزارتخانه صمت و اقتصاد واگذار شد.

من هجده سال پيش گفتم اين دو باشگاه تحت هيچ شرايطي واگذار نمي‌شوند. پشت اين قضيه مسائل امنيتي وجود دارد و پرسپوليس و استقلال را به هيچ شخصي واگذار نمي‌كنند. وقتي تراز مالي ندارد چطور مي‌تواند برود در بورس و فرابورس؟ وقتي اين همه بدهي و شاكي دارد چطور مي‌تواند برود؟ وقتي مديرانش را دولت مي‌چيند چطور مي‌تواند خصوصي‌سازي شود. اينها همه دروغ است. به راحتي من لفظ دروغ را به كار مي‌برم. ۱۸ سال است كه دارم مي‌گويم. وزير جديد آمده روي كار و به راحتي مي‌آيد در تلويزيون و مي‌گويد يك ماهه واگذار مي‌كنيم.

الان چهار ماه گذشت چي شد؟ در مرحله آخر اين است كه دو باشگاه را به شركت‌هاي تحت تابعه اين دو وزارتخانه اقتصاد و صمت واگذار كنند. يا وزارتخانه‌هاي ديگر. يعني دو باشگاه بروند زيرمجموعه شركت‌هاي خصولتي. شايد اين براي خودم بد شود كه اين حرف را مي‌زنم ولي مي‌گويم تا واقعيت‌ها مشخص شود. اينها هيچ جوري اين دو تيم را به كسي نمي‌دهند. آخرش خصولتي است. بارها گفته‌ام دكمه كت را واگذار مي‌كنند اما كت تن خودشان است. چرا با مردم راحت و شفاف حرف نمي‌زنند؟ راحت بگويند نمي‌كنيم و مي‌خواهيم دو تا تيم را نگه داريم.

اين واگذاري يك روزه به دو وزارتخانه ديگر به نظر راهي براي دور زدن اي‌اف‌سي است.

من خودم عضو اي‌اف‌سي بودم و رفتم و آمدم بارها مي‌دانم اينها هيچ موقع دلشان نمي‌خواهد استقلال و پرسپوليس را حذف كنند. فقط به خاطر هواداري كه اين دو تيم دارند. وگرنه تيم‌هاي عربستاني را حذف كردند. سرخابي‌ها را حذف نمي‌كنند مگر كارد به استخوان برسد. يك‌سري هم از داخل كشور ما براي اينكه صحنه را خراب كنند به آنها خط مي‌دهند. كاري مي‌كنند كه اي‌اف‌سي بيشتر روي اين دو تيم حساس شود. ولي اگر يك روزي اين فشارها باعث شود واقعا باري از روي دوش اين دو تيم برداشته شود و اين دو تيم مثل تيم‌هاي صنعتي يك بودجه مصوب داشته باشند، شرايط بهتر مي‌شود. واقعا بيايند يك فكري به حال استقلال و پرسپوليس كنند كه ديگر تمام شود اين قضايا.

دو ديدگاه در مورد حذف سرخابي‌ها هست. يك دسته مي‌گويند كاش حذف شوند تا شايد دولت كوتاه بيايد و سرخابي‌ها را واگذار كند و دسته ديگر مي‌گويند در صورت حذف آنها عقب مي‌افتند و منابع مالي را از دست مي‌دهند. حق با كدام دسته است؟

اول اينكه اين دو تيم هيچ جوري به منابع مالي نمي‌رسند. اين دو تيم آن‌قدر جريمه دارند كه هرقدر از آنجا بگيرند بايد بدهند پول جريمه. پس حضور ما هيچ منابع مالي به همراه ندارد. شما پول را مي‌گيريد مي‌آوريد ايران مي‌دهيد مازاد جريمه كالدرون. براي آقاي استوكس. به استراماچوني. پس اينها درآمدي ندارند ولي آن دسته‌اي كه مي‌گويند تيم حذف شود تا شايد تكليف روشن شود بدانند كه اگر ۲۰ سال هم دو باشگاه به آسيا نروند خصوصي نمي‌شوند. هر دو دسته بدانند يا خودشان را زدند به خواب يا نمي‌فهمند. اين دو تيم خصوصي نمي‌شوند. تمام.

شرايط فدراسيون هم خيلي سخت شده. حرف و حديث پشت سر رييس و دستيارانش هست. جادوگري و وي‌اي‌آر و...

من چون آنجا مسوول بودم اجازه بدهيد اسمي از كسي نبرم و راجع به فدراسيون چيزي نگويم به اين دليل كه نگويند براي خودش دارد كار مي‌كند. من فقط اين را بگويم كه مسوولان فدراسيون، مسوولان سازمان ليگ و شخص اول فدراسيون فوتبال در صحنه‌هايي كه تضاد پيش مي‌آيد بايد بيايند حرف بزنند و از فدراسيون دفاع كنند. نيايند به راحتي تبليغات دور زمين را در سكوت كامل بدهند و خودشان را بكشند كنار.

آن مسوول سازمان ليگ كجاست كه بيايد حرف بزند؟ رييس كجاست كه بيايد حرف بزند؟ تمام اين شايعات كه ديگر از شايعه فراتر رفته و دارد به حقيقت مي‌رسد به خاطر اين است. بايد بيايند از خودشان دفاع كنند يا توضيح بدهند. اجازه بدهيد همين قدر بگويم كه چرا به راحتي از كنار اتفاقاتي كه در فوتبال رخ مي‌دهد مي‌گذرند؟ بيايند رسيدگي كنند و جواب بدهند. ما يك سال است سكوت كرده‌ايم و چيزي نگفته‌ايم. ما مي‌دانيم چه خبر است ولي وقتي چيزي نمي‌گويند مجبور مي‌شويم سكوت‌ها را بشكنيم. چرا نمي‌آييد از موجوديت فوتبال دفاع كنيد؟ به قول معروف ما از آن‌ور بوم افتاديم و شما از اين‌ور.

 

منبع: اعتماد

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

دستمزد شهاب حسینی در گناه فرشته لو رفت

قیمت اسپیکر حرفه ای، سینما خانگی + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

رونمایی مصطفی زمانی از همسر عربش/ ناریمان الصالحی کیست؟

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین موشک های ایران + مشخصات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استایل نوجوان‌پسند نانسی عجرم در لس‌آنجلس

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/خودرو‌های مدیران خودرو در سیل غرق شدند!

عکس/تیپ متفاوت مژده لواسانی در کنسرت روزبه بمانی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

زمان ورود به بازار طلا فرا رسید/ مالیات بر عایدی چقدر بر بازار طلا اثرگذار است؟/ احتمال افزایش دوباره قیمت با رشد ادامه‌دار طلای جهانی

خبرخوش برای سهامداران عدالت

افزایش ۳۵۳ درصدی آتش‌سوزی در طبیعت ایران

پیام احساسی کاپیتان استقلال به جانشینش در تبریز + عکس

عکس/ ابراز علاقه آناهیتا درگاهی به یک درخت

مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ تمدید شد

وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است

فیلم/ واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب یک تاکسی

تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری

فیلم/ نخستین پرواز مسافربری اتومبیل پرنده در دنیا

عکس/ تیپ همسر ابراهیم رییسی در پاکستان

دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ به نسبت تورم افزایش پیدا نکرد

فیلم/ آتش‌سوزی یک هتل در محدوده میدان ولیعصر تهران

فیلم/ لحظه ترور ستاره تیک‌تاک عراق در بغداد

فیلم/ بلعیده شدن ناگهانی نگهبان باغ‌وحش حین غذا دادن به مار

فیلم/ اوضاع مالی خوانندگان پیش از انقلاب، به روایت ایرج مهدیان

خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد

بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد

فیلم/ آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه ۲۰۰۰ متری در جنوب تهران

فیلم/ مردم را با واردات خودرو‌های برقی سرکار نگذاریم

قبض برق این مشترکان بالای ۲میلیون تومان می‌شود!

عکس/ حضور دیپلمات زن بی‌حجاب در همایش سخنرانی رییسی

پنجشنبه یا شنبه؛ کدام یک تعطیل می‌شود؟

جزییات یارانه مضاعف برای خرید کالا

هشدار زرد هواشناسی

پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود

آخرین وضعیت مصدومان استقلال

میزان واریزی برای مسکن ملی مشخص شد

هزینه های دندانپزشکی گران نیست ؛ درآمد مردم کم است

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

مخالفت کارگروه فیلترینگ با رفع فیلتر گوگل‌پلی

پیری از چند سالگی شروع می‌شود؟

بررسی ارزان‌ترین روش‌های انتقال وجه بین المللی با فراکنش

سرنوشت لایحه امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟

ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی

فیلم/ کلاهبرداری با آگهی اجاره خانه!

گشت ارشاد مدیران؛ یک وعده شبه احمدی نژادی دیگر در دولت رئیسی /فساد‌ها و تخلفات در سکوت فراموش می‌شوند؟

وضعیت علیرضا بیرانوند هنوز نامشخص است

مرد نقاش، راز آتش زدن همسر و فرزندش را لو داد

خواب یک گروه سیاسی برای مهاجران افغان+ فیلم

سقف تراکنش خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت

سریال حشاشین غیرمجاز است

محدوده مناسب درجه آب موتور ماشین چقدر است؟

ستاره قطری دست دروازه‌بان پرسپولیس را شکست

فیلم/خوانندگی منوچهر هادی برای دخترش سوفیا

نمایش شاهکار طراح ایرانی در نمایشگاه خودرو پکن + عکس

تکذیب پلمب یک بیمارستان به دلیل حجاب

کشمکش تازه دولت و مجلس بر سر برداشت سه هزار میلیارد تومان از صندوق تامین خسارت بدنی