تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۷ دی ۱۴۰۰

شرکت‌ها چه نوع مالیاتی را باید پرداخت کنند؟

مالیات مفهومی است که از سالیان دور در دولت‌ها و حکومت‌های مختلف وجود داشته است. برخی از محققان، مالیات را متعلق به چندین هزارسال قبل از میلاد مسیح می‌دانند و معتقدند که این مفهوم از آن زمان شکل گرفته است.

شرکت‌ها چه نوع مالیاتی را باید پرداخت کنند؟

اقتصاد۲۴- مالیات مفهومی است که از سالیان دور در دولت‌ها و حکومت‌های مختلف وجود داشته است. برخی از محققان، مالیات را متعلق به چندین هزارسال قبل از میلاد مسیح می‌دانند و معتقدند که این مفهوم از آن زمان شکل گرفته است. مالیات در طی این سال‌ها و با روی کار آمدن حکومت‌های مختلف و تغییر فرهنگ و شیوه زندگی مردم، دست‌خوش تغییرات زیادی شده است؛ اما می‌توان گفت که هنوز هم بر پایه همان اصول اولیه تعریف می‌شود.

طبق تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، مالیات هزینه‌ای است که اشخاص، موسسات، دارایی‌ها و... پرداخت می‌کنند تا هزینه‌های عمومی جامعه را تامین کنند. مالیات در دنیای کنونی بسیار گسترده شده است و به موارد گوناگونی تعلق می‌گیرد. شرکت‌ها و سازمان‌ها، یکی از دسته‌بندی‌هایی هستند که باید مالیات پرداخت کنند. اما شاید برای همه سوال باشد که به شرکت‌ها چه مالیاتی تعلق می‌گیرد و باید چگونه آن را پرداخت کنند؟ اگر شما هم صاحب کسب ‌و کار هستید یا میخواهید در این مورد اطلاعات کاملی داشته باشید، این مطلب را از دست ندهید.

انواع مالیات در ایران

در اولین گام نیاز است که با انواع مالیات به اندازه کافی آشنا باشید. مالیات در کشورهای مختلف، تعاریف متفاوتی دارد و بر همین اساس ممکن است دسته‌بندی‌هایی داشته باشد که با کشور ما یکسان نباشد. به علاوه شما در ایران مالیات پرداخت می‌کنید و آشنایی با دسته‌بندی مالیات در کشورهای دیگر کاربردی نخواهد داشت. به همین خاطر ما انواع مالیات در ایران را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مالیات مستقیم

مالیات‌ مستقیم، خود به چند زیرمجموعه دیگر تبدیل می‌شود. به صورت کلی تمامی مالیات‌هایی که به صورت مستقیم بر درآمد و دارایی‌های اشخاص اعمال می‌شود را می‌توان در این دسته قرار داد. به عنوان مثال مالیات بر ارث و مالیات بردرآمد جزو این گروه هستند.

مالیات غیرمستقیم

مالیات غیرمستقیم شامل مواردی است که به شکل نامحسوس روی قیمت کالاها و خدمات گوناگون از مصرف‌کننده دریافت می‌شود که شامل مالیات گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده هستند.

انواع مالیات شرکت‌ها

حال که با انواع مالیات آشنا شدیم، نوبت آن رسیده که مالیات‌های مربوط به شرکت‌ها را نام ببریم؛ اما قبل از آن نیاز است به این نکته توجه کنید که مالیات تمام شرکت‌ها با یکدیگر یکسان نیستند و بسته به حوزه کسب‌وکار و تعداد نفرات و عوامل دیگر می‌تواند در آن تغییر ایجاد کند. به عنوان مثال انواع مالیاتی که یک کسب‌وکار نوپا باید پرداخت کند با مالیاتی که یک شرکت بزرگ بازرگانی باید بپردازد، متفاوت است.

در شرکت‌های بزرگ معمولا تیمی تحت عنوان حسابداری یا مالی این وظایف را بر عهده دارد و حسابداران و مسئولان مالی هستند که به این موارد رسیدگی می‌کنند. البته برخی از این شرکت‌ها هم با یک موسسه حسابداری همکاری می‌کنند و ترجیح می‌دهند این وظایف را به افراد متخصص در بیرون شرکت محول کنند و تنها از مشاوره مالی شرکت حسابداری بهره‌مند شوند.

شرکت‌های کوچکتر یا کسب‌وکارهای نوپا که تازه به مرحله‌ای رسیدند که باید مالیات پرداخت کنند، معمولا یک نفر را برای انجام این امور با عنوان حسابدار استخدام می‌کنند. این شرکت‌ها، تراکنش‌های زیادی ندارند و به همین خاطر نیازی هم به تیم مالی یا حسابداری نیست. تمایل این نوع کسب‌وکارها به استفاده از خدمات حسابداری شرکت‌های این حوزه بیشتر است و به دلیل اینکه آشنایی کافی با قراردادهای مالی و امور مالیاتی ندارند، ترجیح می‌دهند که به یک موسسه حسابداری معتبر در این حوزه اعتماد کنند.

مالیات بر عملکرد

برای پرداخت مالیات بر عملکرد، باید اظهارنامه مالیاتی پر کنید و تمامی تراکنش‌هایی که در شرکت شما صورت گرفته است را ارائه دهید. بعد از انجام این کار، تمامی دخل و خرج شما محاسبه می‌شود و از میزان درآمد یا سود خالصی که به کسب‌وکار شما تعلق دارد، مبلغی به عنوان مالیات بر عملکرد کسر می‌شود. معمولا بعد از ارائه اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی، 2۵ درصد از این مبلغ به عنوان مالیات گرفته خواهد شد.

شرکت‌ها چه نوع مالیاتی را باید پرداخت کنند؟

مالیات اموال و املاک

مالیات اموال و املاک هم عضوی دیگر از خانواده مالیات‌های مستقیم هستند که برای شرکت‌ها تعریف شده‌اند. این مالیات با مالیاتی که بر درآمد املاک گرفته می‌شود، متفاوت است. مالیات بر درآمد املاک برای اشخاصی است که ملک خود را اجاره داده‌اند و دارنده ملک باید مقداری از درآمد حاصل از اجاره را به عنوان مالیات بپردازد و در هنگام نقل و انتقال هم مالیات جداگانه‌ای برای آن درنظر گرفته می‌شود؛ اما مالیات بر اموال و املاک شرکت‌ها موردی است که در بند اول ماده یک قانون مالیات ذکر شده و برای اموال و دارایی‌هایی مثل سرمایه شرکت در هنگام تاسیس یا هنگام افزایش سرمایه است.

مالیات حقوق

مالیات حقوق، مالیاتی است که دیگر خود شرکت به صورت مستقیم برای پرداخت آن اقدام نمی‌کند، بلکه آن را از حقوق کارکنان خود برمی‌دارد. شرکت‌ها موظف هستند که حق مالیات را از حقوق کارکنان و کارمندان خود کسر کند و آن را به حساب سازمان مالیاتی واریز کند. این مبلغی که از کارکنان گرفته می‌شود در قرارداد آن‌ها ذکر شده است و باید براساس قانون مالیات باشد.

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده، نوعی از مالیات‌های غیرمستقیم است که احتمالا نام آن را بسیار شنیده‌اید. شرکت‌هایی که خدمات یا محصولاتی را ارائه می‌دهند، باید برای ارزشی که در فرآیند تولید، به کالا یا خدمت افزوده می‌شود، از ابتدای پروسه تولید تا رسیدن به دست مشتری مالیات پرداخت کنند. این مالیات با اینکه جزو مالیات‌ شرکت‌ها محسوب می‌شود؛ اما معمولا معادل آن را از مصرف‌کنندگان دریافت می‌کنند.

چگونه باید مالیات را پرداخت کرد؟

همانطور که گفته شد، شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ معمولا یک تیم مالی را برای انجام کارهای مربوط به مالیات و سایر خدمات حسابداری استخدام می‌کنند؛ اما در کسب‌وکارهای نوپا و شرکت‌های کوچک به دلیل اینکه محدودیت بودجه وجود دارد و معمولا تراکنش‌های زیاد و سنگینی اتفاق نمی‌افتد، تیمی تحت این عنوان وجود ندارد و بیشتر از مشاوره مالی شرکت حسابداری استفاده می‌شود.  

برای پرداخت مالیات، باید با قوانین مالی و حساب و کتاب‌هایی که انجام می‌شود، به خوبی آشنایی داشته باشید. اگر این دانش را ندارید، توصیه می‌شود که از راه‌های جایگزین استفاده کنید. استخدام یک حسابدار یکی از روش‌هایی است که می‌توانید این مشکل را حل کنید. روش دیگری که برای این کار وجود دارد، اعتماد به یک موسسه حسابداری و مالی معتبر مثل شرکت حسابداری مشاورین تهران و شرکا است تا امور مالی را برای شرکت شما انجام دهند و در موارد مختلف بتوانند با مشاوره مالی کمک‌رسان باشند.

موسسه حسابداری مشاورین تهران و شرکا، انواع خدمات مالی و حسابداری مثل مشاوره مالی مربوط به شرکت شما را می‌تواند با بالاترین کیفیت انجام دهد. دانش و تخصصی که این مجموعه دارد می‌تواند به شما کمک کند که هزینه‌های خود را بهتر مدیریت کنید و برای ارائه اظهارنامه و پرداخت مالیات و حساب و کتاب‌های شرکت خود، دغدغه و نگرانی نداشته باشید و با خیال راحت آن‌ها را به یک شرکت حسابداری بسپارید.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

ژیلا صادقی جواب تمام منتقدانش را یکجا داد! + فیلم

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

احتمال ریزش قیمت طلای ۱۸ عیار تا این رقم/ شیرینی آرامش در بازار طلا به کام طلافروشان زهر شد/ حرکت زرگران به سمت بازار‌های دبی و استانبول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

الفاظ رکیک سپهر حیدری درباره هوادار سپاهان که کاربران را شوکه کرد+ عکس

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

هزینه اجاره نشینی در آپارتمان‌های لوکس تهران+ لیست قیمت

حضور فعال بیمه سرمد در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

گام‌های بلند بیمه البرز در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب

دولت در فروردین چقدر مالیات گرفت؟

تمرین استقلال تعطیل شد

دهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیسی با مردم

پیشنهاد جنجالی مهاجری درباره ردصلاحیت روحانی

یک رأی تاریخی؛ پرسپولیس - سپاهان فقط با حضور بانوان!

بیمه سرمد میزبان جلسۀ عمومی شورای هماهنگی شرکت‌های بیمۀ استان اصفهان

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ رانندگی با ماشین دنده اتومات

سکوت مجری پرحاشیه درباره ماجرای اخراجش شکست

بانک سینا در حوزه بانکداری دیجیتال پیشرو خواهد بود

حادثه عجیب برای فرزند مربی استقلال و از حال رفتن چند بازیکن

عدم تمدید پرتفو‌های زیان‌ده رویکردی مهم در بیمه تجارت‌نو

پیش بینی قیمت دلار چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

جمعیت ایران تا ۲۰ سال آینده ۹۰ میلیونی می‌شود

زاکانی: شهرداری تهران برای مدیرانش خانه سازمانی ندارد

پیشگوی معروف هلندی: زمین لرزه بزرگی در راه است

کشف ۱۰۶ کیلوگرم تریاک با طعم هندوانه!

پارسا پیروفر شباهتی به مولانا ندارد

چرا داده‌های نرخ تورم بانک مرکزی شفاف نیست؟

بازگشت بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت

سن بازنشستگی تغییر کرد؟

جنایت وحشتناک جوان ۲۲ ساله در خانه مجردی دایی اش

فیلم/ «انجیلسی» دیگر زباله نمی‌پذیرد

شهردار مرند بازداشت شد

رقابتِ تنگاتنگ ۳۷ نماینده سابق در مرحله دوم انتخابات مجلس/ این چهره‌ها به مرحله دوم رفتند +جدول

اورونوف سریعترین بازیکن پرسپولیس+ عکس

مرسدس بنز برای شکست بی‌ام‌و دست به کار شد + عکس

مالکان خانه‌های خالی اخطار گرفتند

بازیگر زن داعشی سریال پایتخت در دنیای واقعی + عکس

اعلام تعرفه‌های جدید برقراری خط اینترنت

عکس های جدید سحر قریشی در مقابل کاخ سفید آمریکا

عکس/ تنها تماشاچی زن بازی پرسپولیس و نساجی

فیلم/ کل مردم این شهر لندکروز سوارند!

توقف رشد شاخص روند اشتغال آمریکا

پتروشیمی‌ها به دنبال تامین خوراک از گاز فلر

فیلم/کادوی بهرنگ علوی به مهران غفوریان حسابی جنجالی شد!

اونس طلا به بازار داخلی خط داد

فیلم/ قهر شهربانو منصوریان در دیدار با وزیر ورزش!

عکس/ لاغری چشمگیر حسین رضازاده

کامبک لحظه آخری استقلال گریه این بازیکن را درآورد+ عکس

تاثیر بارش‌های اخیر بر موجودی آب سد‌ها چقدر بود؟

اینفوگرافی/۱۰۰۰ روز با دولت ابراهیم رئیسی؛ دولت سیزدهم چه تغییراتی در شاخص‌های کلان ایجاد کرد؟

افزایش حق مسکن کارگران منتفی شد؟

صدور بخشنامه افزایش حقوق بازنشستگان+ جزییات

فیلم/ خاطرات بامزه آقای بازیگر از سفر به آلمان

این ویتامین‌ها باعث کاهش وزن می‌شوند

نظر قطعی دولت درباره حقوق کارگران