اقتصاد۲۴ - رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در سه سال گذشته که تحریمهای لوازم خانگی جدی شد بسیاری از کشورها با ایران کار نمیکنند، گفت: همین مساله باعث شد تولیدکنندههای داخلی عرصهای بدون رقابت ببینند تا فعالیتهای خود را بیشتر کنند، چند وقت پیش هم طبق بیانات رهبر معظم انقلاب، واردات کالاهای کرهای باید بشود و اگر محصولی به صورت زیر پلهای تولید شود و نام برند کرهای روی آن درج شود تخلف است و باید به عنوان یک کالای قاچاق با آن برخورد شود.
امیر انصافی افزود: البته نباید فراموش کرد که اگر کالایی با اسم برند کرهای تولید شود در صورتی که شرکتهای کرهای در ایران وجود ندارد، خلاف واقع است و به عبارتی تخلف است.
او با بیان اینکه اطلاعات لازم درباره کمیت و کیفیت طبق ماده سه قانون حمایت باید روی کالا درج شود، تصریح کرد: در شرایط کنونی برخی شرکتها این مقررات را رعایت نمیکنند و کالایی را با اسم برند خارجی میفروشند، از طرف دیگر وقتی قطعاتی در لوازم خانگی و خودرو در کشور تولید نمیشود و واردات میشوند، باید خریدار از این مساله مطلع باشد، در حالی که برای برخی تولیدکنندهها قطعات چینی و... است، اما به اسم برند ملی فروخته میشود.
او تصریح کرد: مصرف کننده باید مطلع باشد که برای یک کالای که به اسم برند ملی فروخته میشود چقدرش قطعاتی وارداتی و چقدر آن تولید داخلی است.
رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان تصریح کرد: اخیرا بیانیه انجمن درباره لوازم خانگی که به اسم کرهای فروخته میشود صادر کرده ایم و گزارشهایی هم به دستگاه نظارتی و... داده ایم تا بررسی شود و حتی تعزیرات صلاحیت رسیدگی به این پروندهها را دارد.
رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با تاکید بر اینکه در جلسات تنظیم بازار که زیر مجموعه معاون اول رئیس جمهور رفته است اطلاعات را به مسئولان میدهیم که بتوانند نسبت به این مسائل رسیدگی کنند، اظهار کرد: وقتی محصولی در یک اتاق و با قطعات مشابه دیگر برند داخلی تولید میشود اسم برند اجارهای روی آن گذاشته میشود و به نام محصولی کرهای فروخته میشود این مغایر با سیاست حمایت از تولید داخلی و ... است، زیرا ما مدعی هستیم که مردم باید برند ملی بخرند.
او با بیان اینکه در بخش خدمات پس از فروش مشکلاتی وجود دارد، گفت: در شرایط کنونی با توقف واردات، خدمات پس از فروش در اختیار خود تولیدکنندههای داخلی قرار گرفته است، اما در سالهای اخیر مشکلات زیادی در این بخش به وجود آمده برای نمونه فردی که یخچال داخلی خریده بعد از سوختن موتور یخچالش ۳ ماهه منتظر قطعه بوده و این یک مشکل اساسی است.
انصافی درباره توجیه تولیدکننده، اظهار کرد: تولید کنندهها بهانههای همچون نداشتن قطعه و... را دلیل تاخیر ارائه خدمات پس از فروش عنوان میکنند و امروز از خوب یا بد روزگار دارند در فضای انحصاری فعالیت میکنند، اما نباید در بخش توزیع و ... رفتاری انحصاری داشته باشند، برای نمونه برخی نمایندگیهای آنها به تعدادی مغازهها کالا میدهند و به عده ایی نمیدهند و توزیع کاملا سلیقهای است.
رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با اشاره به اینکه قانون حمایت دو ماهه از سوی دستگاههای ذیربط در حال اصلاح است، گفت: قرار شده قانون جدید حمایت از مصرف کننده در قالب لایحه با شفافیت برای جرایمی که برای فروش و خدمات پس از فروش در نظر گرفته شده به مجلس ارائه شود.
او افزود: قانون حمایت از مصرف کننده آخرین بار سال ۸۸ ارائه شده و به نظر ما نیازمند حمایت است و اگر در مجلس شورای اسلامی تصویب شود دستگاههای نظارتی میتوانند برخورد جدی با تخلفات داشته باشند. قبلا بسیاری از مسائل یا تخلفات قانون در قبال آن قانون شفافی نبود و این اصلاح قانون حمایت میتواند برخورد را دقیقتر کند.
انصافی توصیه کرد: مصرف کننده با مطالعه و تحقیق بیشتری کالا را خریداری کنند.
منبع: موج