عکس‌های برتر جایزه عکاسی از طبیعت

جایزه سالانه عکاسی از طبیعت (به اختصار NPOTY) امسال هم برگزار شد و عکس‌های برنده در بخش‌های مختلف و البته عکس‌های تحسین شده را در اختیار عموم مردم قرار داد.
کد خبر: ۱۴۲۸۴۳
شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰

اقتصاد ۲۴-  واقعا فرقی نمی‌کند نگاه شما به دنیا و زندگی بر پایه علم و منطق است یا بر پایه احساسات و هنر، طبیعت همواره و برای همه ما منبعی تمام نشدنی از شگفتی و زیبایی و حکمت است. برای قدردانی از همین خصوصیات است که جایزه سالانه عکاسی از طبیعت (به اختصار NPOTY) هر سال برگزار می‌شود و به بهانه انتخاب برترین عکس‌های با موضوع طبیعت، فرصت لذت بردن از تمام این زیبایی‌ها را برای ما فراهم می‌کند.

این جایزه سالانه امسال هم برگزار شد و عکس‌های برنده در بخش‌های مختلف و البته عکس‌های تحسین شده را در اختیار عموم مردم قرار داد. بهتر است بیش از این مقدمه این مقاله را طولانی نکنم و میان شما و این عکس‌های سحرآمیز فاصله نیندازم. آخرین نکته این‌که توضیحاتِ مربوط به هر عکس از زبان عکاسِ اثر می‌باشد. امیدوارم از تماشای این عکس‌ها لذت ببرید.

برنده جایزه فرد هِیزلهاف

عکاس: لی لی اینوئه

نام عکس: دامنه احساسات

عکس‌های برتر جایزه عکاسی از طبیعت

"حقیقت این است که این سری عکس‌ها از یک خانواده از سنجاب‌های زمینی دم دایره‌ای را سال‌ها پیش وقتی در نزدیکی کوهی در آریزونا زندگی می‌کردم، گرفتم. آن زمان قصد داشتم با ثبت عواطف و روابط احساسی حیوانات به مخاطبانم یادآوری کنم تنها سگ‌ها و گربه‌ها دارای احساس نیستند.

تمام عکس‌های من از حیوانات از جمله همین عکس با این امید گرفته شده که بتوانم به همه دنیا نشان دهم همه حیوانات فکر می‌کنند و احساسات متفاوتی را درک می‌کنند و امیدوارم از پس این شناخت رفتار همه انسان‌ها در قبال طبیعت، عشق و احترام بیشتری در خود داشته باشد. "

عکس تحسین شده در بخش پرندگان

عکاس: کریستین اسپنسر

نام عکس: ساندنس

عکس‌های برتر جایزه عکاسی از طبیعت

"ساندنس یکی از عکس‌های مجموعه "منشور‌های بالدار" من است. داستان از این قرار است که در جنگل‌های بارانی برزیل یک مرغ مگس‌خوار جاکوبینِ سیاه در مقابل نور خورشید شروع به پرواز می‌کند و پر‌های این پرنده مانند یک منشور، شعاع‌های نور را به رنگین کمانی زیبا تبدیل می‌کند.

همه آن‌چه در این عکس می‌بینید کارِ طبیعت است و در آن از هیچ نوع افکت و دستکاری دیجیتالی خبری نیست. جالب است بدانید این پدیده با چشم انسان قابل رویت نیست و من این پدیده طبیعی را در سال ۲۰۱۱ و در خلال تلاشم برای ساخت فیلم "The Dance of Time" کشف کردم. "

برنده بخش سیاه و سفید

عکاس: روی گالیتز

نام عکس: عروسی سپید

عکس‌های برتر جایزه عکاسی از طبیعت

"این عکس از مراسم خواستگاری خرس‌های قطبی را در اِسوالبارد گرفتم. شدت وزش باد و پراکنده شدنِ برف‌ها به قدری بود که به سختی می‌توانستم کادرِ دوربینم را روی خرس‌ها ثابت نگه دارم. وقتی این عکس را گرفتم که ساعت‌ها از گم شدنمان در یک پهنه وسیع سفید رنگ بدون داشتن هیچ نشانه‌ای می‌گذشت و یادم هست که به آهنگ "عروسی سپید" از بیلی آیدل فکر می‌کردم. "

برنده بخش پرتره حیوانات

عکاس: ویلیام بورارد-لوکاس

نام عکس: پلنگ سیاه

عکس‌های برتر جایزه عکاسی از طبیعت

"راستش را بخواهید پلنگ‌های سیاه از زمانی که کودک بودم من را مجذوب خود می‌کردند و در بزرگسالی به خاطر تعداد کمِ این گربه‌سان، عکاسی از آن برای من تقریبا مانند یک رویا بود. وقتی از این ور و آن ور شنیدم که این حیوان در منطقه لِیکیپیا در کِنیا دیده شده فهمیدم که این همان فرصتی است که نباید از دستش بدهم.

به کمک مردم محلی نقاطی که محل عبور این حیوان بود را شناسایی کردم و دوربین‌های تله‌ایم را کار گذاشتم. از همان ابتدا قصدم ثبت زیبایی این حیوانِ نادر زیر آسمانِ پرستاره شب بود وثبت این عکس در چنین شرایطی ماه‌ها زمان برد. "

برنده بخش چشم‌انداز

عکاس: دنیس بودکُف

نام عکس: لانه اژد‌ها

عکس‌های برتر جایزه عکاسی از طبیعت

"شما در این عکس فورانِ بلندترین و فعال‌ترین آتش‌فشانِ پارک طبیعی کامچاتکا را مشاهده می‌کنید. ابرِ عدسی شکلِ بالای آتش‌فشان که بر اثر حرارت بالای مواد مذاب بوجود آمده است، بیننده را دچار این توهم می‌کند که اژد‌هایی با نفسی آتشین در زیر آبر‌ها نشسته است. "

برنده بخش گیاهان و قارچ‌ها

عکاس: روپِرت کاگلِر

نام عکس: Heat of Hoar

عکس‌های برتر جایزه عکاسی از طبیعت

"در نزدیکی شهر محل تولد من یعنی شهر لینز در اتریش، تپه‌ای پوشیده از جنگلی زیبا وجود دارد. این تپه تقریبا از اواخر پاییز به بعد همیشه میزبان مِهی سنگین است. هنگامی که دمای هوا به زیرِ صفر می‌رسد این مِهِ سنگین در دوروبرِ شاخه‌های درختان، الگو‌هایی خیره کننده از یخ را به وجود می‌آورد. در روزی که من این عکس را گرفتم آن‌قدر خوش‌شانس بودم که خورشید و نورِ جادوییش هم به ترکیبِ بالا اضافه شود و من فقط مهارت جادوییِ طبیعت در ساختن تصاویرِ به یاد ماندنی را ثبت کردم. "

برنده بخش دیگر حیوانات

عکاس: روبِن پرز نووو

نام عکس: قدم زدن روی رازیانه

عکس‌های برتر جایزه عکاسی از طبیعت

"پروانه ماخائون یا دم چلچله‌ای یکی از زیباترین پروانه‌های روز زیِ اروپا است. این پروانه نسبت به دیگر پروانه‌ها، بال‌های بزرگ‌تری دارد و متاسفانه به همین دلیل بین کسانی که کلکسیونِ پروانه دارند بسیار محبوب است. کرمِ این پروانه هم بسیار زیباست و همان‌طور که مشاهده می‌کنید عموما با رنگ اصلی سبز و زرد و خط‌های مشکی و نقطه‌های نارنجی در نزدیکی رازیانه‌ها یافت می‌شود. این عکس را در بعد از ظهری به شدت گرم در اواسط آگوست در منطقه آرِس در اسپانیا گرفتم. "

برنده بخش هنر طبیعت

عکاس: گئورگ پوپا

نام عکس: سلول یخی

عکس‌های برتر جایزه عکاسی از طبیعت

"سلول یخی یکی از عکس‌های پروژه آناتومیِ من در سال ۲۰۲۱ است که در آن همه عکس‌ها مانند این یکی به صورت هوایی از دریاچه منجمد کوئژدِل در رومانی در فصل زمستان گرفته شده است. تصویری که در عکس مشاهده می‌کنید و نورون‌ها یا سلول را به ذهن متبادر می‌کند در حقیقت ترکیبِ برفِ تازه باریده شده و ترک‌های روی سطح منجمد دریاچه است. "

تحسین شده در بخش پستانداران

عکاس: نوربرت کواکس

نام عکس: شکارچیانِ گرگ و میش

عکس‌های برتر جایزه عکاسی از طبیعت

"در نزدیکی محل زندگی من منطقه‌ای کوهستانی به نام مِسِک وجود دارد که پر است از انواع حفره‌ها و غارها. من معمولا این فعالیت سحرانگیز یعنی عکاسی از خفاش‌ها را در فصل بهار انجام می‌دهم.

روند کار به این صورت است که در محل مناسبی در دهانه غار مستقر می‌شوم و منتظر می‌مانم خفاش‌ها برای شکار بیرون بروند. باز هم دو، سه ساعتی انتظار می‌کشم و هنگامی که نسیمی از پرواز خفاش‌ها که مشغول بازگشت به لانه‌شان هستند به صورتم می‌خورد می‌دانم که وقت عکس گرفتن است. بد نیست این را هم اضافه کنم که با توجه به در خطر انقراض بودنِ این گونه از خفاش‌های نعل اسبی و احترامی که برای خلوتشان قائلم، عکاسی من از آن‌ها در هر سال تنها به دو یا سه روز محدود می‌شود. "

دومین عکس برتر بخش دیگر حیوانات

عکاس: روبن پرز نووو

نام عکس: آهسته، ولی بی‌خطر

عکس‌های برتر جایزه عکاسی از طبیعت

"ایده این عکس زمانی به ذهنم رسید که این حلزون کوچک را مشغول حرکت روی برگی خشک دیدم و تا چشمم به رنگ لاکش افتاد می‌دانستم که باید از این سوژه با پس‌زمینه سیاه عکاسی کنم. "

برنده بخش طبیعتِ منطقه De Lage Landen

عکاس: اندیوس تِیجلر

نام عکس: عبور روباه از پل

عکس‌های برتر جایزه عکاسی از طبیعت

"در فصل بهار، من معمولا بیشتر عصر‌ها در این منطقه از آمستردام برای عکاسی دنبال روباه‌ها و توله روباه‌ها می‌گردم. به دلیل تعداد زیاد روباه‌ها در این منطقه، می‌دانستیم آن‌ها از روی این پل رد خواهند شد و برای زاویه بهتر تصمیم گرفتیم به منطقه‌ای با ارتفاع بیشتر برویم. زمان زیادی برای روباهِ سوژه این عکس انتظار کشیدیم چرا که نمی‌توانست تصمیم بگیرد که پل امن هست یا نه. در نهایت تصمیمش را گرفت و به این ترتیب من هم عکسم را گرفتم. "

برنده بخش زیرِ آب

عکاس: جورج نایز

نام عکس: سرخ در سرخ

عکس‌های برتر جایزه عکاسی از طبیعت

"عکاسی از اسب‌های دریایی کوتوله به دلیل اندازه کوچکشان که به زحمت به ۲ سانتی متر می‌رسد، کار بسیار سختی است. سختی کار وقتی بیشتر می‌شود که بدانید این موجودات، استاد استتار با پس زمینه گیاهی به نام گورگونیان هستند که محل اصلی زندگیشان هم محسوب می‌شود. این عکس را مدیون سال‌ها تجربه غواصِ محلی همراهم هستم که اسب‌های دریایی کوتوله و محیط زندگیشان را به خوبی می‌شناخت. "

دومین عکس برتر بخش پرتره حیوانات

عکاس: روی گالیتز

نام عکس: آخرین آغوش

عکس‌های برتر جایزه عکاسی از طبیعت

"داستان این عکس از این قرار است که یک فیل آفریقاییِ ماده بر اثر کهولت سن مرده است و گروهی از شیر‌ها مشغول لذت بردن از این هدیه طبیعت هستند. نام این عکس را از آن جهت انتخاب کردم که تماشای عکس شما را دچار این توهم می‌کند که گویی فیلِ ماده شیر را در آغوش گرفته است. "

برنده بخش حیوانات غیر بالغ

عکاس: لِوی فیتز

نام عکس: دنیای زیبا

عکس‌های برتر جایزه عکاسی از طبیعت

"یک بز کوهی جوان آلپاینی مشغول گشت و گذاردر دره‌ای در آلپاین است. آن‌چه این عکس را خاص کرده است زاویه تابش نور خورشید و ادغام ابر و مه با این نوراست. "

منبع: برترین ها
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.